sprudel skrev:@bassman. Bilderna har jag sett!![]()
Det var däför jag frågade vad steget heter, eller i allla fall menade jag det.
Jag googlade lite. Det här steget känns bekant som tusan http://www.audioresearch.com/VS60.html
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:@bassman. Bilderna har jag sett!![]()
Det var däför jag frågade vad steget heter, eller i allla fall menade jag det.
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:En gång på en liten ljudträff som jag hade hos mig för några år sedan, så hade Bill50x med sig ett Linnförsteg. Jag kommer inte ihåg vad det hette, kanske Bill50x kan hjälpa till här... Hursomhelst, enbart subjektivt så lät det rent, avslappnat, ja som om musiken flödade, typ. Det lät ungefär precis likadant som det andra försteget.
"Liten ljudträff" stämmer bra, resten av kvällen gick åt till att diskutera kaffemaskiner och äta Peter Steindls medhavda hallon...
Men du har rätt, under den korta tiden vi lyssnade uppfattade vi ingen skillnad mellan förstegen. Ett Linn Kairn för övrigt. Däremot tyckte jag (och initialt du, om jag minns rätt) att det var mer fart i min Linn Mimik CD-spelare än din Pioneer 668. Likaså, återigen om jag minns rätt, tyckte du att slutsteget Linn LK140 lät väldigt bra jämfört med dina NAD 208:or, kanske tom lika bra (vid måttliga nivåer) men att man kanske skulle behöva lyssna lite mer djupt utan distraherande element ("kaffekokare") för att höra skillnaderna.
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Jag fattar ingenting - bra INSE...de kan inte dunka bas om stora burkar.
Man kan göra det bättre med placering mm men den lilla storleken kan inte trollas bort!

ivor-isobarik skrev:Ouurtuoooaokouistiska hööuuuggtaulaore..
bassman skrev:Härligt ivor, kaffemaskin är fina grejerMin har bryggt över 6000 kaffe nu.
Har funderat lite varför jag inte flög av stolen när vi besökte herrn med den feta linnriggen. Som gammal Carlssonman förväntar jag mig att ljudbilden skall vara hög och luftig och att högtalarna skall vara hyfsat akustiskt osynliga. Det är såklart inte Linns filosofi utan dom skall bara spela och det gör dom bra faktiskt. Ialla fall dom vi lyssnade på den kvällen!
Men väldigt överaskad blev jag när Yello spelades, den nedersta oktaven var puts väck, kanske till å med två oktaver! Det hade jag inte räknat med på så rejäla talare! Spelar man Yello skall det kännas lite under fötterna eller i fåtöljen i alla fall![]()
Fixa fram ett par Isobarik nu ivor för dom tror har min "Linn-signatur".
Richard skrev:bassman skrev:Härligt ivor, kaffemaskin är fina grejerMin har bryggt över 6000 kaffe nu.
Har funderat lite varför jag inte flög av stolen när vi besökte herrn med den feta linnriggen. Som gammal Carlssonman förväntar jag mig att ljudbilden skall vara hög och luftig och att högtalarna skall vara hyfsat akustiskt osynliga. Det är såklart inte Linns filosofi utan dom skall bara spela och det gör dom bra faktiskt. Ialla fall dom vi lyssnade på den kvällen!
Men väldigt överaskad blev jag när Yello spelades, den nedersta oktaven var puts väck, kanske till å med två oktaver! Det hade jag inte räknat med på så rejäla talare! Spelar man Yello skall det kännas lite under fötterna eller i fåtöljen i alla fall![]()
Fixa fram ett par Isobarik nu ivor för dom tror har min "Linn-signatur".
Om du bortser från djupbasen som inte fanns i Linn-burkarna: var det lätt att höra vilka toner som spelades i basregistret?
Eftersom du är en fruktansvärt kompetent bassist så lyssnar du säkerligen på vilka toner musikerna spelar på elbasen-inte bara på "ljudet av musiken", som är risken om man lyssnar passivt, och inte är aktivt uppmärksam på vad som spelas ( vilket naturligtvis är ok- man lyssnar ju som man vill ).
Enligt min erfarenhet exelerar linnburkar på att inte spela oartikulerat i basområdet- ivartfall inte om de är korrekt uppställda.
Detsamma tycker jag kan sägas gäller även Inos alster-men här tillkommer dessutom en naturlig klang så att en fiol låter som en fiol och inte en synt.
bassman skrev:Nu är kanske inte Yello att betrakta som musik utan kanske enbart tillrättalagda sinusvågor men jag kan lyssna på dom med stor behållning ändå
ivor-isobarik skrev:Hittade en skön kille till:
http://www.youtube.com/watch?v=hCH9p2V32yY&feature=related
Nattlorden skrev:bassman skrev:Nu är kanske inte Yello att betrakta som musik utan kanske enbart tillrättalagda sinusvågor men jag kan lyssna på dom med stor behållning ändå
Ta en lyssning på Comae, eller Ralph Lundstens "Horrorscope" så kommet du definitivt klassa Yello som väldigt mycket musik sen...![]()
Nattlorden skrev:Mer blå än rosa, men väl blommigt:
http://www.youtube.com/watch?v=LZFKmePcasA
(På spåret - är Yello musik eller ej)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster