Safari II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-08 13:04

sprudel skrev:@bassman. Bilderna har jag sett! :)
Det var däför jag frågade vad steget heter, eller i allla fall menade jag det.

Jag googlade lite. Det här steget känns bekant som tusan http://www.audioresearch.com/VS60.html
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-08 14:36

Bill50x skrev:
Johan_Lindroos skrev:En gång på en liten ljudträff som jag hade hos mig för några år sedan, så hade Bill50x med sig ett Linnförsteg. Jag kommer inte ihåg vad det hette, kanske Bill50x kan hjälpa till här... Hursomhelst, enbart subjektivt så lät det rent, avslappnat, ja som om musiken flödade, typ. Det lät ungefär precis likadant som det andra försteget.

"Liten ljudträff" stämmer bra, resten av kvällen gick åt till att diskutera kaffemaskiner och äta Peter Steindls medhavda hallon...

Men du har rätt, under den korta tiden vi lyssnade uppfattade vi ingen skillnad mellan förstegen. Ett Linn Kairn för övrigt. Däremot tyckte jag (och initialt du, om jag minns rätt) att det var mer fart i min Linn Mimik CD-spelare än din Pioneer 668. Likaså, återigen om jag minns rätt, tyckte du att slutsteget Linn LK140 lät väldigt bra jämfört med dina NAD 208:or, kanske tom lika bra (vid måttliga nivåer) men att man kanske skulle behöva lyssna lite mer djupt utan distraherande element ("kaffekokare") för att höra skillnaderna.

/ B

Kaffemaskiner säger du? Nu fick du in mig på ett stickspår! Bassman brukar alltid bjuda på riktigt gott Takt & Ton kaffe från en dylik tingest. En kaffemaskin har jag länge gått och suktat efter...

Så i Torsdags,i ett helt annat ärende åkte jag till den stora staden för att hjälpa sonen att lämna in sin telefon på reparation. Inne i butiken uppstod kärlek vid första ögonblicket mellan mig och en svartvit skapelse från melitta!
I Lördags fyllde lilla LINN fem år varpå mormor morfar,morbror och Farmor kom för att gratulera den lilla prinsessan. Rituellt och under stor förväntan och uppmärksamhet bryggdes kopp efter kopp till sällskapet. Andäktigt under djup koncentration inmundigades kaffet varpå min svåger Andreas efter lång pausering fällde sitt utslag:

"-Hmm,väldigt mycket arom,vad är det för bönor? Bra skum,VÄLDIGT mycket arom,jaha,hmm,hade jag sagt det redan,den här maskinen brygger väldigt gott kaffe,kan jag ta en till kopp?

Morfar tog en påtår,valde en annan styrka och förundrades även han över hur snabbt och enkelt man kan få sig en kopp.av valfri storlek på några sekunder. Farmor och Mormor testade stereoperspektivet i bryggaren genom att brygga två koppar samtidigt och innan helgen var slut så hade vi kört slut på ett helt paket bönor!

Det är faktiskt riktigt lyxigt med en så här mackapär,sedan efter intressant dissekering och djup studie i maskinens ingående delar så konstaterade jag att är det ju är en fantastiskt intressant konstruktion också,rent mekaniskt! Inte helt obesläktad med en kopiator eller laserskrivare:några givare,ett kvarnverk(vilket du förstås inte finner i en kopiator,möjligtvis i en dokumentförstörare) ett par stegmotorer,och förvånansvärt mycket plastdetaljer.

Ursäkta mitt utsvävning men Kaffe det är verkligen en av mina njutningar i livet(förutom 40mopeder,10 stora arkadspel,Linnprylar,metanolbuggys,elektronikhobby och fan vet allt)

Doften som sprider förväntan,en stunds njutning,kanske sedan övriga familjen gått och lagt sig,en Fredag kanske en stänkare finns med i koppen,kaffet navet vid det sociala umgänget människor emellan...

Tillbaks till ämnet så säger jag att jag inte representerar varken INO LINN eller något annat,jag konstaterar bara att det är känsligt ämne det här med vår hobby. Den här gången tror jag det var min gode vän Järnet som kastade en brandfackla gentemot det Linnsteg som han så gärna vill ha, men tyvärr suget får betrakta från min lyssningsposition i stället. :-)

Vad är det för Big Deal med det? Jargongen är väl att det ska vara lite lagomt med häcklande och LINN bör nämnas minst ett gång i veckan enligt mitt förmenande på detta forum bara för att påminna om att det finns annat än INO också likväl som att grannforat inte har patenterat välljudet heller. Han var en av få som var riktigt nyktra under kvällen så han kan ha varit lite obalanserad i diskantområdet,dessutom så har han en hörselskada som förfördelar rörens egenskaper till det bättre samt efter en tidigare digitalursincident på en Linnbutik,dels blivit diagnosticerad som obildbar i The Tune Method och dels tondöv(trots att hela familjen Järnet är ytterst musikaliska)

Någonstans i tråden tror jag att jag försökte säga att det lirade bra på alla ställen,vi hade trevligt och det mesta i skillnader är nyanser. Enda detaljen som lät riktigt fördjävligt under kvällen var grenuttaget med högspänningsskydd som verkade ha utfört sin skyddsfunktion för sista gången då det rent började dista REJÄLT då den kopplades in.

Jag hörde också skillnaden mellan Linnsteget och AR. Den var lätt att höra! Till skillnad från en helt Linnsnöad så säger jag att HÖGTALAREN spänner upp den duk som du kan måla din tavla på och med piP så blev ändå inte målningen någon stor Van Gogh utan same but different.

Olika ideal tror jag det benämns,fenomenet alltså,och vissa i vår hobby förekommande grejor är mer känsliga för att kombineras rätt sinsemellan. Sedan är vi olika som person också. Bassman och jag fick lysna på Pekkas A242 för någon vecka sedan och vi hade inte heller riktigt samma upplevelse av systemet,medans jag tyckte WOW så var det mer "MJA,fast det låter ju högtalare om det där" från hans sida.

Visst,det kanske var felinstallerat,systemet alltså,men med undantag för ett försteg som ännu lös med sin frånvaro så var det ungefär den setup som var tänkt A242,Akurate DS,4200.

En gammal gemensam bekant från Öronvaxtiden(nej inte din bästis prometvs)kom upp på tapeteten vid besöket hos vår vän linnisten och jag undrade om han höll på fortfarande,där spelades det på ett Klimax DS system,solos,en fulldressad LP12 men han kom inte överens med Linns högtalare.

För egen del så tror jag att jag får mest ljud för slanten med såna där 5105, Det är så udda att Linnfolk inte varken vet vad det är,dels är det gammalt och därtill ovanligt,för att förklara: Överlag så har man stålar om man har råd att luras in i den skottska fållan. Har man det inte så skrapar man upp smulorna efter dem som har råd. Då kan man rent historiskt gå på säkra vinnare som LK100,LK85,Keilidh,Kaber,Ninka Katan i prisklassen beggat under tiotusen. Man kan även sälja för ungefär samma pris när uppgraderingsdjävulen tar en förr eller senare vilket är svårt med våra japanska vänner,eller med rörbestyckat välljud för den delen. Det som var grejen för mig är att som bla Järnet vet är att jag säljer ALDRIG något och är för trög för att påverkas av sagda Linndjävul. Därför gick jag förra sommaren helt enkelt bet på att finna slutsteg av LK100,85 Klout då de som fanns ägdes av glada likasinnade som håller hårt i dem. Jag lyckades samla på mig två LK100,två LK85 och ett Keilidhpar för mycket innan jag fann Kaber och därför drabbade min svåger med ena paret samt två LK100 slutsteg. Vad jag fann var att jag får loss ett 5105 för ungefär tvåtusen i tyskland begagnat och det får jag betala även för de här "nybörjarklassikerna" också(LK85-100-LK280/spark. Då kvarstår bara nackdelen att man kan tro att det är Jonas Gardell som designat lådorna och det kan jag leva med.

Den nya serien går bort dels för att jag varken har råd med dem eller ens tycker de är bra(jo de låter bra,nu var jag ovarsam med sanningen)eftersom de är tomma i botten,för att citera Järnet.

Hörde Keltik med 6100 och tyckte det blev rörförstärkare av det hela. Missförstå mig nu inte,det lät i viss mån bättre än jag hört dem förr,vilket mycket väl kan varit källans förtjänst (ADS) men som med rörhäckar så fick man hålla tillbaks då det blir som roligast. Jag vill inte sitta och fåna mig med dB mätare och nojja mig för att det ska klippa. Vill jag spela rockNroll så ska det bara vara att ösa på.

Ett par Keltik 15-20.000:- får man inte ens en bra INO burk för,knappast det utsökta faneringsjobbet heller,för priset av tre eller fyra 5105 får du knappt ett 2100 för,du kanske får ett Klout om någon ens är beredd att sälja ett till dig..

Har man redan tolvan eller kan tänka sig en DS(yuick!) så har man ett roligt paket för samma pris som en veckas skidåkning i Åre med familjen minus benbrott.

Vad tråden även visar är hur man kan nå långt med enkla medel också,jag blev förvånad över rören från ABB,det borde inte spela så om dem!!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-02-08 15:27

sportbilsentusiasten skrev:Jag fattar ingenting - bra INSE...de kan inte dunka bas om stora burkar.
Man kan göra det bättre med placering mm men den lilla storleken kan inte trollas bort!

Hepp, nu kanske jag missförstår lite, men jag känner mig en aning träffad då en av de trådarna är min. Jag vill mest påpeka att jag inte förväntat mig någon form av monsterbas, utan är ute efter att förbättra vad jag upplever som en dipp/utsläckning/vaddetnuheterpåriktighifiska i basregistret som jag i övrigt tycker låter väldigt bra och över förväntan även vad gäller ljudtryck.

Ursäkta off-topic :oops:

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2011-02-08 17:03

Får väl förtydliga mig lite, jag tycker inte 5105-steget är dåligt alls, tvärt om. Jag blev bara förvånad/överraskad att AR-steget lät så pass mycket bättre i mina öron. Tror modellen heter vs-55, har tre småsignalrör, (synligt utifrån iaf.) 6n1p och 6550 slutrör. AB kopplat gissar jag.

(vs-60 som bassman refererar till är en nyare variant med jfet istället för ett av småsignalrören)

Bild

http://www.arcdb.ws/VS55/VS55.html

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-09 04:10

Nu har Keildh kommit hem efter en veckas tystnad och jag lyssnar för första gången på dem i min stuga aktivt delade. Två gamla LK85 och en tunebox,wakonda och Spotify premium. Boris Böckling borde få ett kulturstipendium för sin gärning i att fylla musikaliska tomrum. Försöker hitta allt vackert som han förföriskt spelade på sin ädla LINN LP12á i utsökt afromosia från nådens år 1987. Dumt att inte en del artister finns där,ska de bojkotta spotify så ska jag fanimej bojkotta dem också,Yeah Yeah som den där prototypen till vokalist i Metallica brukar säga när han svingar sina babianarmar över gitarren.

Naaapster,BAAAD,buyy our records GOOD!
Vol 55/60 LK85 orkar med bra..

Keilidh for president!

Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-09 05:37

Hä börjes våra mårgan snart,man bårda heva sä inne sänga men i kann fan int schiit mä borta grammofåån!

Fouta kan int schluut å schtamp takt´n å nu hav i fonne´åt en schiiv vä Euskefeurat som i tänk schpella inna i trodda iväg innä sänga å stul en stand..

När sommarn är sleut
å hä böre på mörken
DÅ KÄNN MAN MAN LEV
Å man sett där vä päron
å seurströmmingsbörken
ÅH VILKEN TEV
Å när seda man få
skreuv ötå brännvinskörken
DÅ VAL MAN HEV
Ref: När man legg å gonalkes
vä källinga sin
DÅ KÄNN MAN MAN LEV
Å hon doft som hä båra
kan doft från ein kwin
ÅH VILKEN TEV
Å när seda hon vell
att man sko koma in
DÅ VAL MAN HEV

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-09 08:41

Men va fan! Klockan är nu 07:23 och Never turn your back on a friend sitter som en smocka,vad är det med de här högtalarna,finns inget hifi i dem satan så begärligt att spela!!

Stevie Wonder har jag konsumerat i princip allt mellan 1970-1973,Odetta 1960-framåt,Queen,Allman Brothers,Lena Nyman,Allan Edwall,Eurythmics,Infected Mushroom,Hair,Arlo Guthrie,Kenta,Pugh,Deep Purple,Blue Rodeo,The small faces,The Stories,Rolling Stones...

Någonting är jävligt rätt med LINN,kanske världens skönaste distortionsgenerator? Lite skoj när kollegan Lennart dök upp hos B.Boeckling i går och fick höra Keilidh för första gången,han sa inledningsvis att han var nöjd om det skulle överrösta hans tinnitus,han gick däifrån med ett stort flin,vem vet han kanske ångrar i dag de Carlssonhögtalare han så skickligt mosade i vedklyven i våras eller subchassiespelaren som han med ett välriktat kast krossade mot elfraglådan på soptippen till förmån för solida plasthögtalare från Elgiganten?

NU jäklar mina vänner ska jag bara spela en platta till sedan blir det John Blund!

AAquaaariuuuus,aquaaaarius........goddamn!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-09 11:49

Stabilt nattskift ivor-isobarik :lol:

Kontentan är att musik är kul..!

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2011-02-09 15:58

Tack för lånet, Ivor. Det finns något självklart i Linnriggen som gör att det är skitkul att spela musik och inte behöva tänka på hur det låter. Har den taskiga kurvor, diskrepans i grupplöptiderna, överbett och andra handikapp så vill jag ha taskiga kurvor, diskrepans i grupplöptiderna, överbett och andra handikapp.
Tänk att en gång för alla komma in i ett tillstånd där jakten på förbättringar är över och all tid framför popmaskinen handlar om att komma i trans till Jeff Lynnes kompositioner och inte fastna i tanken att det skulle kunna låta bättre med fetare, snyggare, starkare och dyrare prylar.
Räcker det med några begagnade LK-lådor för mig? Jag hoppas det.

/Boris Boeckling
(som förövrigt har bytt prylar otaliga gånger och alltid trott att jakten varit över)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-14 10:39

Inte kan tråden få självdö på det här viset!
Nej,lite offtopic i sann Ivor-anda måste vi väl kunna kåsera ihop innan tråden läggs till handlingarna..

Keilidh står och poppar fortfarande och den underbara lilla läckra kaffemaskinen har kommit och gått. Ty inte hade den mera än visat sig här,spridit sin ljuvliga arom och börjat förgylla min audiofilististiska kaffehörna,som redan vid stugbygget vigts åt en dylik maskin,innan den gick en effektfull död till mötes i ett moln doftande av pertinax och kaffe. Sedemera fick jag därför återlämna maskinen i utbyte mot pengar då det naturligvis var den sista. Detta å andra sidan var en dörr av kaffearom som stängdes men bakom hörnet skönjdes en strimma hopp och förstås en ny dörr att förväntansfullt få öppna..

Blocket.se,guds gåva till mänskligheten! Efter lite slösurfande under Fredagskvällen ackompanjerad av Steve Gibbons Band(LINN RECORDS)så plötsligt fanns den bara där: En ännu finare kaffemaskin,nu med ännu fler intressanta funktioner och till ett sjukt bra pris. Lätt upphetsad ringde jag med maskerat lugn till säljaren i hopp om att min aromatiska kompis skulle vara kvar. Som likt ett under så föreföll det som om jag hade den turen! Efter lite prutande så kom vi överens om att tvåtusen var en jämn och fin summa och ett fynd med tanke på det femsiffriga belopp den betingat ny någon månad tidigare. Sagt och gjort så packade vi in oss i bilen för att köra de 18 milen enkel resa i aromens namn.

Maskinen visade sig vara som ny,säljaren pratade mer finska än svenska så inte mycket blev sagt när pengar och maskin bytte ägare. Vidare besöktes i vanlig ordning IKEA och jag lyckades nästan hålla mig på gott humör ända fram till kassan. Väl framme vid bilen så fick vi i vanlig ordning nätt och jämnt in allt djävulskap vi lyckats samla på oss trots språngmarsch genom butiken á 5000spänn. Chrille fick sitta på en kartong och LINN i mammas knä under resan hem. I Kalix slig tröttheten till så jag petade igång ljudanläggningen i hopp om att lite god TUNE skulle hålla mig vaken sista biten hem. Det visade sig vara prima underhållning på P3 med humor på hög nivå. Man fick skriva in till programmet och önska roliga sketcher från valfria program. Mest behållning tror jag jag hade(och vilken tillfällighet)när man önskade höra sketchen om Skåningar vilken nära på fick mig att köra i diket av skratt. Där i alla fall, mina vänner, hade man klippt in som ett exempel på hur skånsk dialekt kunde låta, OlA-68´s fråga om vad en vindsvåning gör med akustiken ur filmen "Guldörat" Handsken är daskad sa jag automatiskt till min fru när jag hörde hans röst och tänkte genast på Storhödvningen och utläggningen om ortoakustiska högtalare. Ouurtuoooaokouistiska hööuuuggtaulaore..

Nu har vi i alla fall kommit oss hem,fått upp spegeldörrar i hallen,en ny aromatisk gudagåva står i köket och skänker mig glädje,i kväll ska vi spela Keilidh min yngre svåger och jag,kanske faller han också för det skotska välljudet och då är det sista gången jag ser Keilidh i mitt vardagsrum och Keltik i stället. Tror det var allt,sov sött forumtråd vila i frid!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-14 10:44

ivor-isobarik skrev:Ouurtuoooaokouistiska hööuuuggtaulaore..

Börjar närma sig, lite övning till så lär du dig nog rätt uttal. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-14 11:20

Härligt ivor, kaffemaskin är fina grejer :) Min har bryggt över 6000 kaffe nu.

Har funderat lite varför jag inte flög av stolen när vi besökte herrn med den feta linnriggen. Som gammal Carlssonman förväntar jag mig att ljudbilden skall vara hög och luftig och att högtalarna skall vara hyfsat akustiskt osynliga. Det är såklart inte Linns filosofi utan dom skall bara spela och det gör dom bra faktiskt. Ialla fall dom vi lyssnade på den kvällen!

Men väldigt överaskad blev jag när Yello spelades, den nedersta oktaven var puts väck, kanske till å med två oktaver! Det hade jag inte räknat med på så rejäla talare! Spelar man Yello skall det kännas lite under fötterna eller i fåtöljen i alla fall :?

Fixa fram ett par Isobarik nu ivor för dom tror har min "Linn-signatur".

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-14 12:17

bassman skrev:Härligt ivor, kaffemaskin är fina grejer :) Min har bryggt över 6000 kaffe nu.

Har funderat lite varför jag inte flög av stolen när vi besökte herrn med den feta linnriggen. Som gammal Carlssonman förväntar jag mig att ljudbilden skall vara hög och luftig och att högtalarna skall vara hyfsat akustiskt osynliga. Det är såklart inte Linns filosofi utan dom skall bara spela och det gör dom bra faktiskt. Ialla fall dom vi lyssnade på den kvällen!

Men väldigt överaskad blev jag när Yello spelades, den nedersta oktaven var puts väck, kanske till å med två oktaver! Det hade jag inte räknat med på så rejäla talare! Spelar man Yello skall det kännas lite under fötterna eller i fåtöljen i alla fall :?

Om du bortser från djupbasen som inte fanns i Linn-burkarna: var det lätt att höra vilka toner som spelades i basregistret?

Eftersom du är en fruktansvärt kompetent bassist så lyssnar du säkerligen på vilka toner musikerna spelar på elbasen-inte bara på "ljudet av musiken", som är risken om man lyssnar passivt, och inte är aktivt uppmärksam på vad som spelas ( vilket naturligtvis är ok- man lyssnar ju som man vill ).

Enligt min erfarenhet exelerar linnburkar på att inte spela oartikulerat i basområdet- ivartfall inte om de är korrekt uppställda.

Detsamma tycker jag kan sägas gäller även Inos alster-men här tillkommer dessutom en naturlig klang så att en fiol låter som en fiol och inte en synt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-14 13:39

Vaud göurr alltsuåå en Vindsvöööning pijåå aoukoustiklischtan?

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-14 13:46

Richard skrev:
bassman skrev:Härligt ivor, kaffemaskin är fina grejer :) Min har bryggt över 6000 kaffe nu.

Om du bortser från djupbasen som inte fanns i Linn-burkarna: var det lätt att höra vilka toner som spelades i basregistret?

Eftersom du är en fruktansvärt kompetent bassist så lyssnar du säkerligen på vilka toner musikerna spelar på elbasen-inte bara på "ljudet av musiken", som är risken om man lyssnar passivt, och inte är aktivt uppmärksam på vad som spelas ( vilket naturligtvis är ok- man lyssnar ju som man vill ).

Enligt min erfarenhet exelerar linnburkar på att inte spela oartikulerat i basområdet- ivartfall inte om de är korrekt uppställda.

Detsamma tycker jag kan sägas gäller även Inos alster-men här tillkommer dessutom en naturlig klang så att en fiol låter som en fiol och inte en synt.

Jo det var lätt att föja basen och vad som spelades, tveklöst! Led Zepperlin rockade på fint och väldigt trovärdigt! Men som jag upplever det finns det inget drag i det nedersta frekvenserna vid visst material om man är van att det skall finnas där. Det buppar på tydligt och fint, inget fel i det.

Nu är kanske inte Yello att betrakta som musik utan kanske enbart tillrättalagda sinusvågor men jag kan lyssna på dom med stor behållning ändå :)

Jag kan nog anta att detta system var uppställt efter konstens alla regler och det är så det skall låta om ett bra Linn-system. Absolut ingen höjd i ljudbilden och hade jag varit utan syn skulle jag nästan kunnat peka ut varje element i talaren. Tvärt om vad jag är van med Carlsson och förvisso Inos grejer om det funkar som det skall.

Helt olika filosofi hur musik i rum skall presenteras helt enkelt. Rakt i fejjan som linn eller i rummet om SC ortho acustik och till stor del ino.

Under vår Luleåträff för en månad sedan satt vi hos OliT lyssnade på pi60 i en så bred lyssnings linje att det inte skulle funka alls trodde jag. Men fastän vissa platser var väldigt fel så spelade det nästa lika bra där som i "spotten", Man hade stereobild ändå och hörde vad som försiggick i varje högtalare, sådana trevliga överraskningar går jag igång på nåt dj***skt.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-14 13:54

Jo,jag får hålla med,två olika sorters candy,själv så gillade jag båda sorterna.

Måste bara få klistra in en liten söt film jag hittade på tal om isobarik,säkert inget nytt under solen men en tvättäkta audiofil med skorrande tungspets-RRR

Notera utrustningen: Skönjer jag inte ett par Keltik hos den guldnördade,eh förlåt guldörade mannen? Jo jag tackar,borrat hål i golvet och KLOUT i källaren med silverinterconnecter och dubbla K400.

Lägg särskilt märke till den rituella nållengöringsproceduren och hur han plöjer ner skiten i plattan med skivborsten. Känns som om karl´n kar foten i bägge lägren. Dels lyssnar han på ljud,testskivor alltså,saknar det gröna papperet att slipa ner dyrnaålen med,borstar skivorna-fast man ska gröpa skiten med nålen enligt LINN.

Men på det hela taget en skön kille!

http://www.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-14 14:01

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-14 14:08

bassman skrev:Nu är kanske inte Yello att betrakta som musik utan kanske enbart tillrättalagda sinusvågor men jag kan lyssna på dom med stor behållning ändå :)

Ta en lyssning på Comae, eller Ralph Lundstens "Horrorscope" så kommet du definitivt klassa Yello som väldigt mycket musik sen... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-14 14:11

ivor-isobarik skrev:Hittade en skön kille till:
http://www.youtube.com/watch?v=hCH9p2V32yY&feature=related

Roligt att se gamla Ljudprodukterbutiken, där har man suttit många timmar och lyssnat...

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-14 14:26

Yello,oh those were the days..
En volvo 244GLT,guldfärgad med väldigt korta fjädrar,Grejor från ALPINE,tror den kan ha hetat 7289L med HL-tac huvud,ett slutsteg 3544 bryggat in i två GTI1200 från JBL. En hatthylla med 6st MGR 8" open air och Mac Audio bredbandare. Något Concordesteg tror jag låg och skramlade med i skuffen. Fram kunde det ha varit några alpinefemmor. Askkoppen ersatt med en EQ oxå från ALPINE. En tid satt där i hatthyllan ett par söta JBL T545 också tillsammans med två 15" Earthquake.

Låten som spelades var "BLENDER" med Yello eller någon gån DjungelBill som vi kallade den...

Där fanns bara de oktaver som Bassman saknar-åsså lite från skrikorna de få gånger de hördes..

Ett riktigt "one note bass" system. Jag kan räkna upp vilka plattor man hade,några andra funkade inte..

Yello 1980-85
Weather Girls Success
Metallica Black album
Metallica And justice for all
Scotch disco band
Queen greatest hits II
ZZ Top Greatest hits
Michael Jackson

Så när bilarna stod uppradade på Mamis i stan och det skulle väsnas så var det en kakafoni av Dirty diana(de första takterna)Viva Las vegas,Blender,Delirio Mind,It´s raining men och Show must go on..

Ibland var det någon uppstickare som hade spelat in Italo Discoplattorna på kassettband så man fick höra något annat så som Laserdance: Cosmo-Tron eller Power Run. Alla funkade fint med delningsfiltret på 80Hz

Listerna vibrerade loss från bilen minns jag,sånt pratades det om. Spelade man igång tjuvlarmet på trafikskolans Corvette var man kung..

Fan vad naivt och pinsamt.. :oops:
Senast redigerad av ivor-isobarik 2011-02-14 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-14 14:39

http://www.youtube.com/watch?v=aaZTSDfT1o4
My ladies, please come closer, my name is random tox.

I have the great honor and pleasure to present to you turnex

The son of durex, the blender for the next milennium.

This is a revolution for your kitchen.

Smashed potatos, sliced tomatos, apple juice, blueberry, raspberry, cherries and peaches in a fraction of a second!

Turnex, the son of durex

The only blender which can be turned into the most powerful vacuum cleaner!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-14 14:42

Nattlorden skrev:
bassman skrev:Nu är kanske inte Yello att betrakta som musik utan kanske enbart tillrättalagda sinusvågor men jag kan lyssna på dom med stor behållning ändå :)

Ta en lyssning på Comae, eller Ralph Lundstens "Horrorscope" så kommet du definitivt klassa Yello som väldigt mycket musik sen... :lol: :lol:

Ralph Lundsten är ju från Luletrakten, och man vet ju hur dom är.. (hukar) :lol: Jag säger bara Groko Hockey :P

Nä jag skall börja säga som Björk sa till sin producent, jag vill ha ett rosablommigt ljud på den här låten.. Typ så. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-14 15:11

Mer blå än rosa, men väl blommigt:
http://www.youtube.com/watch?v=LZFKmePcasA
(På spåret - är Yello musik eller ej)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-14 16:27

Nattlorden skrev:Mer blå än rosa, men väl blommigt:
http://www.youtube.com/watch?v=LZFKmePcasA
(På spåret - är Yello musik eller ej)

Good shit Nattlorden :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi