Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-02-08 19:33

Objektivisten skrev:
i skrev:
petersteindl skrev:
i skrev:Peter, jag antar att du tänkt på Japan som en intressant marknad ?
I varje fall tror jag att de kan ha framgång där. Dvs jag tror att de appellerar särskilt till Japaner.

Även Japan är intressant som marknad. Varför tror du att de appellerar särskilt till Japaner? Är det designen eller ljudet eller något annat som just Japaner skulle fastna för? :)

MvH
Peter

Designen! Och - tror jag - de möberingsmässiga fördelar de ger i de begränsade utrymmen Japaner har. :)

I varje fall "känns" det för mig som om Japaner skulle gilla dom.

Frågan är hur man får upp dom på en rispappersvägg?

Fast jag tror - rätta mig om jag har fel... ..förresten gör det inte! :D - att dagens japanska hem mest har icke-rispappersväggar. Och de som har många rispappersväggar ofta är såpass välbärgade att de lätt kan lösa problemet. (Rispappersväggar är väl överhuvud ett problem för nästan alla högtalare ? Kanske stora dipoler undantagna ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-08 23:30

Jag har hört att rispapper är bra som membran :) Man kanske skulle montera en talspole rakt på väggarna och några magneter, så kan man spela med väggarna lixom :) On Wall speakers, In Wall speakers, the Wall speakers 8) Så kan man dema Pink Floyd.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-08 23:39

petersteindl skrev:Jag har hört att rispapper är bra som membran :) Man kanske skulle montera en talspole rakt på väggarna och några magneter, så kan man spela med väggarna lixom :) On Wall speakers, In Wall speakers, the Wall speakers 8) Så kan man dema Pink Floyd.

MvH
Peter

Låter som en variant av Bolins tonväggar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-09 08:45

paa skrev:Låter som en variant av Bolins tonväggar.

Blev tonväggarna använda någonstans? Finns tonborden kvar på marknaden?

mike34

Inläggav mike34 » 2011-02-09 16:25

IngOehman skrev:finurlig randomisering

:mrgreen: En aning motsägelsefullt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-02-09 16:52

om man tänker slumpmässighet inom finurligt uttänkta gränser och mönster så kan man kanske säga finurlig randomisering eller nåt? :oops: 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-11 04:41

Har ni märkt att det snöar? 8) Allt är vitt :)

:evil: /Peter

Jag såg att det står om äggen på hemmaportalen

http://hemmaportalen.se/

http://hemmaportalen.se/varldsnyhet-3d-fran-vanlig-stereo

Det står lite på nomono också :) http://www.nomono.se/news/3d-utan-glas%C3%B6gon

Nu skall jag sova. Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-11 09:08

petersteindl skrev:[Det står lite på nomono också :) http://www.nomono.se/news/3d-utan-glas%C3%B6gon

Kul med uppmärksamheten du fått i pressen.
Men har jag missat något, skrev du inte att det behövdes 3 högtalare för att få 3-D illusionen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-11 10:22

Jag tror det räcker med ett Egg om man får lite konjak också. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2011-02-11 10:35

Jag har för mig att det fanns ett rum på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (Ackis) som var Bolinpreparerat. Det var ett av ensemblerummen ut mot valhallavägen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-11 10:52

phon skrev:Jag tror det räcker med ett Egg om man får lite konjak också. :)

mmm... en god konjak gör hela tillvaron mer transparent.
Jag föreslår några cl. Renault, carte noir.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-02-11 11:22

2-ch skrev:
phon skrev:Jag tror det räcker med ett Egg om man får lite konjak också. :)

mmm... en god konjak gör hela tillvaron mer transparent.
Jag föreslår några cl. Renault, carte noir.

Annars är Courvoisier XO inte helt fel emrm :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-11 11:37

Spelar de utan kabel? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-11 11:56

2-ch skrev:
petersteindl skrev:[Det står lite på nomono också :) http://www.nomono.se/news/3d-utan-glas%C3%B6gon

Kul med uppmärksamheten du fått i pressen.
Men har jag missat något, skrev du inte att det behövdes 3 högtalare för att få 3-D illusionen?

Jag har egentligen skrivit att det är 3 steg varav att införa centern är steg 2, men nyhetsorganen väljer att skriva det de skriver. Egentligen är det 4 steg varav det fjärde steget är att få en kraftigt utökad sweet-spot för 3D-upplevelsen. Det är inte så enkelt att skriva om detta på ett kortfattat sätt.

Dessutom har allt gått åt pipan med detta snöoväder. Tillråga på eländet fastnade en SL buss precis så att den helt täckte utfarten från parkeringen där min bil står som skulle lastas för att köra in till Sheraton.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-11 12:10

Ja det är kaos Peter. Min chef mailade från Nacka (verkar bo nära Dig) och skrev inte en chans jag sätter mig bilen nu, blir jobb hemifrån idag.

Du får hoppas de hinner ploga, alt bussen försvinner, så du hinner in i hyfsad tid. Men hela Sthlm är lamslaget typ just nu...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-11 14:47

petersteindl skrev:Dessutom har allt gått åt pipan med detta snöoväder. Tillråga på eländet fastnade en SL buss precis så att den helt täckte utfarten från parkeringen där min bil står som skulle lastas för att köra in till Sheraton.

Tack för klargörandet, pressen har väl aldrig varit en källa för någon djupare information.

Eländigt med vädret, hoppas det inte stör dina förberedelser allt för mycket bara.
Vi ses imorgon :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-11 14:53

petersteindl skrev:Jag har egentligen skrivit att det är 3 steg varav att införa centern är steg 2, men nyhetsorganen väljer att skriva det de skriver. Egentligen är det 4 steg varav det fjärde steget är att få en kraftigt utökad sweet-spot för 3D-upplevelsen. Det är inte så enkelt att skriva om detta på ett kortfattat sätt.

1: Det är 3 steg varav att införa centern är steg 2.
2: Egentligen är det 4 steg varav det fjärde steget är att få en kraftigt utökad sweet-spot för 3D-upplevelsen.

2 meningar, går att mecka ihop med ett kommatecken. Vad är problemet? 8) :lol: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-11 15:05

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Jag har egentligen skrivit att det är 3 steg varav att införa centern är steg 2, men nyhetsorganen väljer att skriva det de skriver. Egentligen är det 4 steg varav det fjärde steget är att få en kraftigt utökad sweet-spot för 3D-upplevelsen. Det är inte så enkelt att skriva om detta på ett kortfattat sätt.

1: Det är 3 steg varav att införa centern är steg 2.
2: Egentligen är det 4 steg varav det fjärde steget är att få en kraftigt utökad sweet-spot för 3D-upplevelsen.

2 meningar, går att mecka ihop med ett kommatecken. Vad är problemet? 8) :lol: :mrgreen:

tiden. jag håller på med mässan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-12 11:25

Någon som minns vilket rum?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-12 11:28

shifts skrev:Någon som minns vilket rum?

Näe men det är våning två. Gå korridoren till vänster ut från hissarna. Sväng sedan åt höger in i nästa korridor. Kanske tio rum fram på vänster sida.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-12 13:10

Jag hittade. Två fina ägg utanför dörren avslöjade var jag skulle in. Satt där i över en timme och njöt. Gick lite pliktskyldigt därifrån för att ge plats åt andra.

Rum 204.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-12 13:40

shifts skrev:Jag hittade. Två fina ägg utanför dörren avslöjade var jag skulle in. Satt där i över en timme och njöt. Gick lite pliktskyldigt därifrån för att ge plats åt andra.

Rum 204.

Kul, var det trångt om saligheten? tänker gå imorgon eftermiddag...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-12 13:50

Jag var där tidigt, så det är mitt tips. Försökte gå in nu igen och det gick knappt att komma in.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-12 13:53

Dessutom har allt gått åt pipan med detta snöoväder. Tillråga på eländet fastnade en SL buss precis så att den helt täckte utfarten från parkeringen där min bil står som skulle lastas för att köra in till Sheraton.

du gick väl ut och hjälpte till att grusa?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-02-12 16:15

profbd skrev:

du gick väl ut och hjälpte till att grusa?

De är väl redan grusade ? Förhoppningarna alltså.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-12 23:35

Passade på att fråga Peter hur han fick fram så bred stereobild utan hål i mitten, och då förklarade han lite grann om hur han styrde signalen mellan centern och höger/vänsterhögtalarna, det var nämligen den prototypcenter inkopplad (dold bakom draperiet fram) som har talats om lite längre upp i tråden, och en "hemlig" box som skötte om matrisen.
Jag tyckte faktiskt det var ett imponerande stort panorama som målades upp.
Senast redigerad av paa 2011-02-13 23:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-02-12 23:38

Mässans bästa ljud.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-13 09:20

paa skrev:Passade på att fråga Peter hur han fick fram så bred stereobild utan hål i mitten, och då förklarade han lite grann om hur han styrde signalen mellan centern och höger/vänsterhögtalarna, det var nämligen den prototypcenter inkopplad (dold bakom draperiet fram) som har talats om lite längre upp i tråden, och en "hemlig" box som skötte om matrisen.
Jag tyckte faktiskt det var ett imponerande stort panorama som målades upp.

Jag var förbi flera gånger och försökte få någon sittplats men det var nästan alltid fullt. När jag väl lyckades komma in så spelades ingen musik jag kände igen så jag var tvungen att få mig en andra demo men även då spelades inget jag kände igen vilket var tråkigt (det verkade vara rätt långa demos för på den ena somnade en äldre herre på första raden). På båda demosarna hörde jag inget om att någon center var inkopplad.
Jag kan hålla med om att det var en imponerande bred stereobild av den musiken som spelades men hur mycket hadde centern med detta att göra?
Finns det en egen tråd för äggen? Om inte kanske det är dags?

Thomas

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-13 12:21

Jag är tillbaka i rum 204.

En reflektion från mässan är att folk fokuserar på så olika saker. Med eller utan huvarna på äggen är lite lite skillnad, egentligen knappt märkbar. En kille i rummet tyckte det var helt otrolig skillnad. Vad han inte verkar höra är TICKANDET från sitt armbandsur som skär i öronen även när musiken SPELAS. :O

Jaja. Peter har i alla fall lätt mässans mest trollbindande ljud. Tänkte sitta här ett tag och försöka komma underfund med det jag hör.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-13 12:22

Puh, han lämnade rummet. Undrar om inte vissa Linn-säljare hade en poäng där med klockornas vara eller icke vara... ;)

Edit: Nu kom tickandet tillbaka! Fasen, personen flyttade bara fram en rad. TICK TICK, från två rader fram.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi