Hur långt räcker 30w?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Hur långt räcker 30w?

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 10:44

Efter flera års läsning är det dags för premiärtråden..

Jag äger ett par normalt tungdrivna golvhögtalare (87db/1w/1m typiskt) och med en nominell impedans på 8ohm. Kontrollerad impedanskurva, inga större dippar.
Jag har blivit erbjuden en bra deal på en enhet som uppfyller alla mina krav, som är möjlighet att köras som försteg, inbyggd högkvalitativ dac och bra ljudkvalitet rent allmänt. Enhetens namn är Peachtree Audio Decco2.

Mitt bekymmer är effekten. Enheten är specifierad till 40w i en 6-ohmslast och för att göra matematiken enkel säger jag att den ger 30w i 8 ohm. Enhetens kapacitet rent dynamiskt är okänd mark.

Frågan jag ställer är hur långt 30w egentligen räcker? Jag spelar sällan högt utan i princip enbart på låga till normala volymer (även om "normalt" som begrepp är tämligen flytande..).
Kommer jag undan med denna effekt eller kommer jag att direkt uppleva begränsningar?
Min nuvarande stärkare är en Denon 2809 hembioreceiver som ska få tronen i en dedikerad bioanläggning och dess effektangivelse är så mycket högre än för Peachtree:n att dess förmåga att driva högtalarna, som varit oklanderlig, knappast ger mig ett svar.

Tacksam för input, då enheten finns på ett sådant avstånd ifrån mig att jag inte kan testa den med mina högtalare innan köp.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-12 10:59

87 dB/W/M är ju inte tungdrivet utan rätt normalt. Om den siffran stämmer räcker 30 W långt till vardags men möjligen inte till "köra skiten ur" eller "festbruk". Det beror också på vilken typ av musik som ska avlyssnas. Är det högdynamiskt typ Värmlands Nations Kör eller Cantate Domino, går det åt många Watt. Starkt komprimerad popmusik kan kräva förvånansvärt få Watt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 11:14

Hej!

Sen har vi ju aspekterna kring hur högtalare disponerar sin energi i rummet de spelar i.

Låter det mycket utanför det stängda rummet när man spelar?
Ja, då är ju utanförljudet liksom bortkastad energi för den som sitter där inne och spisar vax.

Försvinner mycket av ljudet in i stoppade möbler och/eller ut genom fönsterglas?

Står högtalarna placerade så, att reflexljud släcker ut mycket av direktljudet?

Hur nära högtalarna sitter man och lyssnar?

Det finns ju massor av faktorer som spelar roll i sammanhanget, för den som vill krångla till frågan.
:)

Jag kan väl vara lite konkret också:
Har aldrig (utom en gång när vi fyllespelat i flera timmar) upplevt att jag saknar effekt.
Då handlar det ändå om en "sladdrig" rörförstärkare på tretti Watt, typ.
Dessutom är det en "värdelös" single end-konstruktion utan "någonsomhelst" kontoll i basen.

Inte nog med tokerierna där inte:
Detta "prestandamässiga missfoster" är nämligen kopplat till en högtalare av ett fabrikat som "alla" omdömen säger kräver pallvis med effekt: Magneplanar.

Slutklämmen på dumheterna är att dessa Magneplanarer är helt lost i basen eftersom de är utan låda.
Men det verkar åtminstone mina exemplar inte ha förstått.
Inte helt i alla fall.

Slutklämmen på mitt svar är att det rimligen är en kombination av tekniska prestanda, hur dessa samverkar och den personliga upplevelsen som avgör resultatet.
Senast redigerad av Strmbrg 2011-02-12 11:29, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-02-12 11:16

30W motsvarar 14,5dB om vi säger att slutsteget kan ge dubbel effekt dynamiskt så blir det 16,5dB.

87dB + 16,5dB = 103,5dB max för en ensam högtalare vid en meters avstånd. Sedan tappar man 6dB per fördubbling av avståndet, men två högtalare ger om jag inte minns fel +6dB och så ett okänt rumsstöd, så om vi bortser från alla dessa faktorer och du spelar ett musikstycke med 30dB crest så klipper slutsteget vid 74dB medelnivå. Lyssnar du däremot på modern komprimerad pop så kan du spela 94dB utan att det klipper.

Summa sumarum, spelar du bara musik med usel ljudkvalite så har du inga problem vid normal lyssnings volym.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-12 11:22

I värsta fall kan man ju spendera 200 spänn på en extra 100w "festförstärkare" man köper på loppis :D

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 11:39

Högtalarna det handlar om är ett par LTS-F1 och de är just högtalarna som lett mig till detta forum. Diverse googlingar leder ofelbart hit och just här finns både de som äger och de som överhuvudtaget känner till dem.
Jag har haft dem i 10 år men har inte byggt dem själv. De passar mig, de har hängt med genom år av olika elektronik och rum och jag har aldrig kunnat göra mig av med dem. Det har funnits andra högtalare genom åren, även sådana som rankas som varande av en högre klass, men mina trogna F1:or har alltid varit de som man återgår till. En kärleksaffär med inslag av otrohet men där kärnan helt enkelt är för stark för ett avslut.
Medlemmen "Malte74" är ägare till ett par och han bor ett par kilometer ifrån mig, och det har tjatats en del att jag ska sälja då han vill ha ett komplett sacd/biosystem men görs affär blir det nog snarare att jag köper hans..*s*
Hard to come by, these babies.. Och stämmer vad jag läst här så finns elementen inte längre att få tag på så nu blir det silkesvantar.

Just Malte är orsaken till frågeställningen då hans bestämda åsikt är att 30w är en för låg effekt för F1. Vi har dock olika åsikt om vad som är normal lyssningsnivå.

Rummet.. Första reflexerna i de tre aktuella väggarna samt golv och tak är åtgärdade och rummet är gjort i enlighet med den gamla "dead end - live end" tanken som utgångspunkt och jag sitter med bra avstånd till bakre vägg drygt 3m ifrån högtalarna. Tyvärr har jag i bakre ändan av rummet, i en sidovägg, en valventré som inte går att stänga och ljudet läcker alltså.

Musiken.. Allätare, men lyssnar sällan på hårdare rock eller klassiskt. Chris Jones och Sara K är gudar, Tracy Chapman, Tori Amos.. Även en del rytmisk soul och r&b som Warren G, Blacknuss och TQ.
90% av tiden spelar dock högtalarna Disneychannel...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-12 11:39

Om man har 30w så motsvarar det 30Nm/s. Om man då har ett högtalarmembran på låt sig 20gram så motsvarar det en kraft på 0.2N. Och om man spelar en normal poplåt på 3 minuter (=180s). Då kan man förflytta membranet 27000 meter (uppåt.) Det kan man tycka räcker väldigt långt! :D

Själv kör jag med 16w till mina högtalare som har en känslighet på 87dB @ 2.82Vrms @ 1m. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-12 11:40

Roger och Alexi sa det bra. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
i

Re: Hur långt räcker 30w?

Inläggav i » 2011-02-12 11:43

Bonkas skrev:...
Frågan jag ställer är hur långt 30w egentligen räcker? Jag spelar sällan högt utan i princip enbart på låga till normala volymer (även om "normalt" som begrepp är tämligen flytande..).
...

Hej och väkommen Bonkas!

Min amatörmässiga bedömning är att du inte kommer att ha något problem med "vanlig" popmusik. (Förutsätter att förstärkaren fungerar någotsånär "normalt".)

Dynamiska orkesterverk eller t ex techno med hög nivå långt ner i basen kan du däremot eventuellt märka skillnad/tillkortakommande med.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 11:47

Spelar Naqref men 16w så kommer jag nog långt med 30w..
Tanken vad det lider är att häkta på ett slutsteg då Decco 2 efter vad jag läst presterar på en hög nivå som försteg/dac men bara ordinärt (i prisklassen som är runt 10k) som integrerad förstärkare. Äldre slutsteg vars ljudande kvaliteter kan betecknas som bra även med dagens mått mätt är ju egentligen otroligt bra pris på numera. En bekant spelar med ett Denon POA-2400 han köpte för 2000:- och i mina öron spelar det rent, snyggt och med kraft.
Det får dock anstå några månader. Frun vill ha nya soffor..

Blir nog ett köp, detta...

rotel2

Inläggav rotel2 » 2011-02-12 12:53

Min första förstärkare jag ägde var en Rotelra930ax , specad till 30w (om jag minns rätt??) Den drev på bra som tusan

Bebop

Inläggav Bebop » 2011-02-12 18:45

Bonkas skrev:Spelar Naqref men 16w så kommer jag nog långt med 30w.

Ja, ungefär 3 dB... :wink:

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 20:03

Bebop skrev:
Bonkas skrev:Spelar Naqref men 16w så kommer jag nog långt med 30w.

Ja, ungefär 3 dB... :wink:

Hehe..jo, precis...

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-02-12 22:23

30 Watt räcker väldigt långt ! Om man inte har tänkt att spela jättestarkt...

Vid normalt lyssnande, vid normala nivåer, på normala högtalare ! Inga problem !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-12 22:30

När man tänker på hur en liten batteriförstärkare på 1,5W kan få ett par småhögtalare att låta högt så kanske 30W inte ter sig så lite :) Eller på hur stor skillnad man kan uppleva mellan olika hörlursutgångar, även om man räknar miliwatt där. Och hur mycket känslighet spelar in där också. Lite perspektiv bara :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-13 00:02

Lättdrivna i verkligheten är de,
om du kan offra djupbasen men
inte den moderata effekten finns
möjligheten att bygga om de till S2
6dB högre, med två begade basar till
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-02-13 11:03

Oresound skrev:Lättdrivna i verkligheten är de,
om du kan offra djupbasen men
inte den moderata effekten finns
möjligheten att bygga om de till S2
6dB högre, med två begade basar till

I och med att subbar finns har jag faktiskt tänkt tanken på att bygga S1:or av mina F1.. Att bygga S2 är dock problematiskt. Dels finns inte basarna att köpa längre, och dels kräver det helt nya filter.
Hade element funnits att få tag på hade jag köpt för att få ihop ett biosystem.
Man kan ju iofs slänga ut en annons på hifimagasinet.. Det ligger kanske mer undanstoppat ute i stugorna än man tror?

Återgå till Generellt om hifi