Efter flera års läsning är det dags för premiärtråden..
Jag äger ett par normalt tungdrivna golvhögtalare (87db/1w/1m typiskt) och med en nominell impedans på 8ohm. Kontrollerad impedanskurva, inga större dippar.
Jag har blivit erbjuden en bra deal på en enhet som uppfyller alla mina krav, som är möjlighet att köras som försteg, inbyggd högkvalitativ dac och bra ljudkvalitet rent allmänt. Enhetens namn är Peachtree Audio Decco2.
Mitt bekymmer är effekten. Enheten är specifierad till 40w i en 6-ohmslast och för att göra matematiken enkel säger jag att den ger 30w i 8 ohm. Enhetens kapacitet rent dynamiskt är okänd mark.
Frågan jag ställer är hur långt 30w egentligen räcker? Jag spelar sällan högt utan i princip enbart på låga till normala volymer (även om "normalt" som begrepp är tämligen flytande..).
Kommer jag undan med denna effekt eller kommer jag att direkt uppleva begränsningar?
Min nuvarande stärkare är en Denon 2809 hembioreceiver som ska få tronen i en dedikerad bioanläggning och dess effektangivelse är så mycket högre än för Peachtree:n att dess förmåga att driva högtalarna, som varit oklanderlig, knappast ger mig ett svar.
Tacksam för input, då enheten finns på ett sådant avstånd ifrån mig att jag inte kan testa den med mina högtalare innan köp.