Göteborgs-hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-01-28 15:44

Hos den lilla butiken på Mölndalsvägen köpte jag ett kassettdäck av tysk tillverkning, har glömt fabrikatet. När bandet skulle vändas hoppade kassetten ut i en slags behållare och in igen. Den funkade sådär och jag lämnade tillbaka den till ägarens stor förtret. Den var dyr och kass helt enkelt. Det blev ett Denondäck hos Radiolagret, har kvar det än ty i min veteranbil vill jag ha en tidstypisk musikapparat, en bilradio med kassettband (grönlysande Alpine).
salve

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Mölndalsvägen

Inläggav Kronkan » 2011-01-28 20:44

petersteindl skrev:
lennartj skrev:Jag fick för mig att butiken på Mölndalsvägen, snett emot Lisebergs södra entré hade någon koppling till Ågrens, som stöptes om och flyttade till Teatergatan vid ungefär samma tid .
De hade en fin Alphason-tonarm som jag var sugen på, den satt nog på en Heybrook skivspelare. Fin-fina grejor. Mest engelska högtalare i butiken, som Roger och Heybrook, om jag minns rätt, men vad hade de för elektronik?

Då har du haft för dig rätt. Den lilla butiken på Mölndalsvägen drevs av Ljudtema som hade import och distribution och service i den lokalen förrutom den lilla butiksverksamheten och de köpte sedermera butiken Ågrens och då flyttade all butiksverksamhet till Ågrens och senare flyttade Ljudtema till större lokaler.

MvH
Peter

Tror att det var engelska förstärkare kan det varit Cambridge m m. Minns att jag i denna butik köpte lös signalkabel och kontakter som jag lödde på skivpelaren - en enkel Micro.

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2011-01-28 23:50

Ljudkällaren, ja. Där fanns en kaxig bilsäljartyp som gillade att snäsa av kunderna. Otrevlig. Han sålde en begagnad Luxorskivspelare till mig (med den lätta, raka armen, rekommenderad av MoLt) som svajade. Reparatören på andra sidan gatan sa att den mätte rätt, men piano gick inte att lyssna på. Bort med den.

Köpte också en beg variant av JBE-spelaren (dock ej i skiffer) i samma butik med Keith Monks kvicksilverarm vars kontaktstift beckade ihop en gång i månaden. Den hängde med vid flytten till Stockholm där jag krängde den till en intet ont anande snubbe. Några månader senare skulle jag sälja en Vestigalarm (skulle jag behållit) och samma kille ringer och säger att han köpt någon skitarm med kvicksilver som inte funkade. Jag avslutade snabbt samtalet.

På Radiolagret fick jag en begagnad Inertia med sin ostadiga unipivotarm. Asfaltmatta och nya fötter, men armen var för bräcklig. Bort med den.

En begagnad TD150 från auktionsverket var mycket trevlig, men jag hann inte byta arm innan jag sålde den för dubbla summan. Så var den också borta.

Sedan blev det en TD165, med ny snickarbyggd sockel i massiv ek dämpad med 20 kg bly. Den snurrar än i dag med Hadcock och en Yamaha MC-pickup med halvhög utnivå som bilsäljartypen på Ljudkällaren lurade på mig, för 175 spänn tror jag. Han hade en hel frigolitlåda full med dessa pickuper.

Så var vi tillbaka vid Pickupen på Hamngatan. Någon som minns?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-29 00:42

Pickupen på Hamngatan?
Ingen aning, kan det ha varit under min Stockholms-exil 1982-1987?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2011-01-30 23:36

Kan ha varit under de åren... butiken fanns nog bara något år. Tror det var hörnet Östra Hamngatan/Drottninggatan, stora skyltfönster, 3-4 trappsteg upp innanför dörren. Ett par soffor, disk, hyllor på väggarna. Kommer inte ihåg nu om det var Grace och XLM jag skulle jämföra.

Sedan blev det SPU och en Decca Gold som var ett riktigt äventyr.

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2011-02-12 15:41

Man undrar ju vad alla åldrande hifi-säljare blir av när den yngre generationen tränger sig på (en evig cykel). Bittra TV-tittare, tidningsläsare? Jag tänker på den solbrända bilförsäljartypen på Ljudkällarn och andra kufer - både eldsjälar och riktiga praktexemplar man stött på genom åren

Verkligen tråkigt när Radiolagret la ner, för övrigt. Någon nämnde att Thomas skulle ägna sig åt fiske, Jerker har jag inte hört något om.

Mannen i stolen på Telemekano var en festlig typ - han räknade pris med miniräknaren när man frågade och gav rabatt om man handlade på rekommendation. Köpte min Philips CD650 där och beställde ett tillhörande kassettdäck Made in Belgium. På den tiden fanns det inte en japansk apparat i min anläggning. Den filosofin blev allt svårare praktisera.

Användarvisningsbild
mdr30

Re: Göteborgs-hifi

Inläggav mdr30 » 2015-12-06 08:06

Införskaffade för en tid sedan en Inertia skivspelare för att bevara som minne av göteborsk hifi-industri. Hur är det ställt på den fronten i dag? Såg att Michael G nämnde några representanter i början av tråden.

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2015-12-06 10:36

Är det någon som har nämnt Hifistället.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-06 10:49

Jag tittade in där förra veckan. Som att komma in i en annan värld, ett Narnia av mytomspunnen hifi 8) .
Tittade* på Sonus Faber Lilium - det enda paret i norra Europa 8O - men 619.000:- spänn... Vem köper sådan högtalare?

*) Tyvärr medgav inte tiden någon provlyssning. Borde jag förstås prioriterat :oops: . Konstruktionen är dock lite innovativ med slavbas uppåtrikad i toppen, under en lutande glasskiva med öppningar runt om (något att klona som DIY :) ?) :
Bilagor
SonusFaber-Lilium-Home-Stereo-Speakers.jpg
SonusFaber-Lilium-Home-Stereo-Speakers.jpg (181.33 KiB) Visad 4353 gånger

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2015-12-06 11:10

Jag kan ju dela med mig av ett litet kåseri ur Stridbecks kundtidning:

Bild

Bild

Bild
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-06 20:37

Tja, rent generellt skiljer ju göteborgaren ut sig genom sitt goa humör och sköjfriska sätt, sin värme och personlighet :P :wink:
Sedan har vi haft en del profiler inom hifi-tillverkning och försäljning. Jag tänker på Jan Stridbeck som hade butik och tillverkning av högtalare på Gibraltargatan, och jag tänker på bröderna Jerker och Thomas som med sitt speciella sätt drev Radiolagret på Engelbrektsgatan. Fler exempel finns säkert...

Själv har jag gjort mig av med både Targetstativ och QLN-högtalarna. Även mina Mårten Monk vars lådor tillverkades i Nya Varvet i stan har fått ge vika för "långväga hifi". Så kom inte o säg att vi göteborgare inte är i det närmaste internationella vad det kommer till våra hifi-val :wink: Numera har jag högtalare ända ifrån Tjörn och elektronik ända ifrån Kungsbackatrakten :mrgreen:
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-06 21:16

Vill minnas att butiken på Mölndalsvägen sålde bla Sugden elektronik. Den affären stod igenbommad under en längre tid i slutet av åttiotalet-början av nittiotalet.

Numer finns ju även Marten Center på Chalmersgatan, en parallellgata med Teatergatan där "Livsstilsbutiken" Ågrens ligger. Radiolagret låg bara ett par hundra meter därifrån på tvärgatan Engelbrektsgatan.

Ljudkällaren på Stigbergstorget försvann för något halvår sedan och har nu ersatts med en optiker/glasögonbutik. Tror dom flyttade, inte att dom upphörde... Ljudkällaren.

Helmers hifi finns fortfarande kvar och Helmer ringde mig i våras då jag satt ut en annons på ett Ljudtema rack han var intresserad av för affärens räkning.

Saknar Radiolagret...
Någon som vet vart bröderna tog vägen? Att den affären gick ihop så länge dom drev den förstår jag inte. Dom gav ju inbytespriser som var så generösa att det gav bättre än att sälja begagnat. Att dom var bröder kunde man ju inte tro när man så dom. Thomas om jag minns rätt var den smale långe broderna medan Jerker var med av normallängd och inte lika smal :)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-06 21:34

Ibland så önskar jag att man bodde på fel sida av Sverige då jag gillar butikerna bättre än de som finns i Stockholm.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-07 01:07

Vallejos skrev:Ljudkällaren på Stigbergstorget försvann för något halvår sedan och har nu ersatts med en optiker/glasögonbutik. Tror dom flyttade, inte att dom upphörde

Finns numera i Sisjön nära Stadium

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-07 01:41

Vallejos skrev:Vill minnas att butiken på Mölndalsvägen sålde bla Sugden elektronik. Den affären stod igenbommad under en längre tid i slutet av åttiotalet-början av nittiotalet.

Numer finns ju även Marten Center på Chalmersgatan, en parallellgata med Teatergatan där "Livsstilsbutiken" Ågrens ligger. Radiolagret låg bara ett par hundra meter därifrån på tvärgatan Engelbrektsgatan.

Ljudkällaren på Stigbergstorget försvann för något halvår sedan och har nu ersatts med en optiker/glasögonbutik. Tror dom flyttade, inte att dom upphörde... Ljudkällaren.

Helmers hifi finns fortfarande kvar och Helmer ringde mig i våras då jag satt ut en annons på ett Ljudtema rack han var intresserad av för affärens räkning.

Saknar Radiolagret...
Någon som vet vart bröderna tog vägen? Att den affären gick ihop så länge dom drev den förstår jag inte. Dom gav ju inbytespriser som var så generösa att det gav bättre än att sälja begagnat. Att dom var bröder kunde man ju inte tro när man så dom. Thomas om jag minns rätt var den smale långe broderna medan Jerker var med av normallängd och inte lika smal :)

Du minns rätt vad gäller Thomas och Jerker på Radiolagret. Butiken på Mölndalsvägen var Ljudtemas butik. De köpte Ågréns på Teatergatan nära Radiolagret och då valde de att stänga sin butik på Mölndalsvägen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2015-12-11 00:44

Numer finns ju även Marten Center på Chalmersgatan

Nä, de har flyttat därifrån och har temporärt kontor i Majorna.
De är på väg till Mölndal, om de ska ha butik där vet jag ej men
för tillfället är det Akkelis Audio som visar deras högtalare.
Jobbar på Jorma Design

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-11 08:01

Bernt skrev:

Så de har ingen butik för tillfället?
Pengaproblem eller?

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-11 09:30

Bernt skrev:

Ahh, det förklarar varför Akkelis har ett par demoex till salu...

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2015-12-11 10:18

Marten design, ska vad jag hört flytta all verksamhet till Lackarebäck

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2015-12-11 13:13

sportbilsentusiasten skrev:
Bernt skrev:

Så de har ingen butik för tillfället?
Pengaproblem eller?

Nejdå, Marten går bra. :)
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-11 13:31

Jag upptäckte just att Ljudtema verkar ha flyttat från Lackarebäck till Krokslätts Fabriker.
Om det är lokalerna Ljudtema huserat i som Mårten är på väg till tror jag inte att det blir
något nedköp, förutom adressen, tvärtom!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi