Moderator: Redaktörer
patjoh skrev:Släpp den i originalutförandet när ni har chansen, inte nedvärderad till 1981 års teknologi
Schull skrev:Köppt! käns skönt.
/L
patjoh skrev:Släpp den i originalutförandet när ni har chansen, inte nedvärderad till 1981 års teknologi
PekkaJohansson skrev:Ska ni inte passa på och släppa den helt oförstörd också, dvs i masterkvalitet? Är den inspelad i 24/96 eller?
Skivan är analogt inspelad. En viktig del av projektet är att visa att cd-systemet är mer än tillräckligt bra för även de mest krävande rock- och popmusikinspelningarna. Därför blir det bara cd, som kan betraktas som oförstört. Jag lyssnade själv på tre provspår från skivan på extremt hög volym igår och grundbruset överstiger vida grundbruset i cd-systemet.
sportbilsentusiasten skrev:Men om man ska "visa" det ska man även göra en kopia i masterkvalitet (24/96) för att sedan jämföra alla tre utgåvorna; orginalband vs CD vs 24/96.
Annars kan man inte bevisa något.
Och vad har grundbruset med kvaliteten på inspelningen att göra, är väl ändå musiken som ska bedömas.
Eller menar du att en digital upplösning som har lika stort grundbrus som den analoga inspelningen har, skulle räcka?
subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men om man ska "visa" det ska man även göra en kopia i masterkvalitet (24/96) för att sedan jämföra alla tre utgåvorna; orginalband vs CD vs 24/96.
Och vad har grundbruset med kvaliteten på inspelningen att göra, är väl ändå musiken som ska bedömas.
Eller menar du att en digital upplösning som har lika stort grundbrus som den analoga inspelningen har, skulle räcka?
Det finns ingen anledning till det.
Grundbruset hänger ihop med CD formatets s/n. Om inspelningen har ett s/n på -40dB och CD systemet har bättre än 96 dB så inser dom flesta att CD systemet är extremt mycket mer högupplöst än inspelningen.
Edit: en rätt bra förklaring mellan 24 bit vs 16 bit
patjoh skrev:subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men om man ska "visa" det ska man även göra en kopia i masterkvalitet (24/96) för att sedan jämföra alla tre utgåvorna; orginalband vs CD vs 24/96.
Det finns ingen anledning till det.
Grundbruset hänger ihop med CD formatets s/n. Om inspelningen har ett s/n på -40dB och CD systemet har bättre än 96 dB så inser dom flesta att CD systemet är extremt mycket mer högupplöst än inspelningen.
Edit: en rätt bra förklaring mellan 24 bit vs 16 bit
Läs läxan helt den här gången så kanske Du äntligen förstår, ungefär som Du gick från att predika att LP var helt överlägsen CD formatet, rent tekniskt, till att förstå motsatsen.
Spelar du in i 24/96 och nedsamplar till 16/44.1 blir det sämre. Har inte Ingvar själv sagt att CD systemet var en kompromiss för sin tid och att högre upplösning uppfattas av våra sinnen och hörsel? Det kanske Du lyssnar på iaf.....
patjoh skrev:Läs läxan helt den här gången så kanske Du äntligen förstår, ungefär som Du gick från att predika att LP var helt överlägsen CD formatet, rent tekniskt, till att förstå motsatsen.
patjoh skrev:Spelar du in i 24/96 och nedsamplar till 16/44.1 blir det sämre. Har inte Ingvar själv sagt att CD systemet var en kompromiss för sin tid och att högre upplösning uppfattas av våra sinnen och hörsel? Det kanske Du lyssnar på iaf.....
Om vi talar om den senaste utgåvan, det vill säga boxen som kom i höstas, så är skillnaden omkring 7 dB i toppfaktor till LTS-utgåvans fördel.
stefanolo skrev:Tror du har svaret här. Rätta mig om jag har fel och var för snabb på avtryckaren.
PekkaJohansson skrev:Om vi talar om den senaste utgåvan, det vill säga boxen som kom i höstas, så är skillnaden omkring 7 dB i toppfaktor till LTS-utgåvans fördel.
MVH
S
Thomas_A skrev:Är detta något som kan göras på mer systematiskt vis? Jag har ju varit med i LTS men har inte haft tid att aktivt bidragit.
Men om det kan komma vissa LTS-skivor med unik överföring så är jag definitivt med igen.
Hur fungerar detta med skivbolagen?
PekkaJohansson skrev:Personer som är "LTS-medlemmar och närmast sörjande" kan beställa enligt min överenskommelse med Dagge Lundquist. Därför avsatte vi hälften av de 300 skivorna till hifi-mässan. LTS-medlemmar fick ett mejlutskick redan före mässan. Jag har också svarat positivt till Faktiskt-medlemmar som frågat. Vi vill att det här goda exemplet ska spridas till många musikentusiaster! Förhoppningsvis tycker också några skivköpare att det kan vara värt att bli medlem i föreningen och därigenom stödja den här typen av initiativ.
Med vänlig hälsning
Pekka
Tumme skrev:Kommer man få något svar på mejlet (svarade direkt när jag fick erbjudandet) där man anmälde sitt intresse om att få köpa skivan? Jag menar så att man vet att det är mottaget. Kommer ni tala om när dom 300 skivorna är slut?
Thomas
PekkaJohansson skrev:Personer som är "LTS-medlemmar och närmast sörjande" kan beställa enligt min överenskommelse med Dagge Lundquist. Därför avsatte vi hälften av de 300 skivorna till hifi-mässan. LTS-medlemmar fick ett mejlutskick redan före mässan.Jag har också svarat positivt till Faktiskt-medlemmar som frågat. Vi vill att det här goda exemplet ska spridas till många musikentusiaster! Förhoppningsvis tycker också några skivköpare att det kan vara värt att bli medlem i föreningen och därigenom stödja den här typen av initiativ.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Thomas_A skrev:Är detta något som kan göras på mer systematiskt vis? Jag har ju varit med i LTS men har inte haft tid att aktivt bidragit.
Men om det kan komma vissa LTS-skivor med unik överföring så är jag definitivt med igen.
Hur fungerar detta med skivbolagen?
En av tankarna bakom Adolphson & Falk-projektet är att visa skivbolagen att det finns ett intresse för välgjorda och oprocesserade skivutgåvor. Längre fram får vi se hur vi följer upp det. Som vi berättar i tidningen ibland är den som kan tillföra något till LTS verksamhet välkommen att höra av sig.
Med vänlig hälsning
Pekka
Thomas_A skrev:Men hur tänkte LTS få skivbolagen intresserade? Om skivan bara säljs till LTS medlemmar (förutom vid mässan) så är det en ganska begränsad "kraft". Borde inte skivan nå ut till alla som vill ha oprocessade skivutgåvor för att få maximal effekt?
PekkaJohansson skrev:Om det inte har framgått är målet att alla skivor ska ges ut som artister, producenter och tekniker avser vid själva inspelningen - och i ett vidare perspektiv också att själva inspelningarna ska vara så bra som möjligt.
RogerGustavsson skrev:Men av artikeln i MoLt verkar det ha varit ett krav att medelnivån skulle höjas av de inblandade själva....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster