High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-02-12 23:21

Köppt! känns skönt.

/L
Senast redigerad av Schull 2011-02-12 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-12 23:24

patjoh skrev:Släpp den i originalutförandet när ni har chansen, inte nedvärderad till 1981 års teknologi

Det där får du gärna utveckla! En liten funderare på vägen: vore det illa att ge ut högdynamiska och välljudande inspelningar med Dean Martin och Julie London "nedvärderade" till 1950-talets teknologi, menar du?

Kan för övrigt rapportera om en heltrevlig dag på mässan med positiv respons på LTS i allmänhet och skiverbjudandet i synnerhet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-02-12 23:56, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-12 23:29

Schull skrev:Köppt! käns skönt.

/L

Känns skönt att du tog chansen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-12 23:31

hur stor skillnad är det på gamla och nya släppet?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-12 23:35

Om vi talar om den förvisso goda första utgåvan med de tre låtarna på samlingen "81-87" från 1988 är skillnaden främst att ljudet är renare eftersom den gamla skivan överfördes från en analog bandkopia. Man kan också se skillnader i A/D-omvandlingen, som har blivit bättre. Om vi talar om den senaste utgåvan, det vill säga boxen som kom i höstas, så är skillnaden omkring 7 dB i toppfaktor till LTS-utgåvans fördel.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-02-14 02:31, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 01:09

patjoh skrev:Släpp den i originalutförandet när ni har chansen, inte nedvärderad till 1981 års teknologi

Trodde du förstod detta förra gången du tog upp det. Bevisligen så fastnade det inte då.
Senast redigerad av subjektivisten 2011-02-13 01:12, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 01:11

Pekka, Riktigt smart grej detta, det kan ju vara något som LTS kan fortsätta med så lär ni få massa nya medlemmar!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-13 01:36

PekkaJohansson skrev:
Ska ni inte passa på och släppa den helt oförstörd också, dvs i masterkvalitet? Är den inspelad i 24/96 eller?

Skivan är analogt inspelad. En viktig del av projektet är att visa att cd-systemet är mer än tillräckligt bra för även de mest krävande rock- och popmusikinspelningarna. Därför blir det bara cd, som kan betraktas som oförstört. Jag lyssnade själv på tre provspår från skivan på extremt hög volym igår och grundbruset överstiger vida grundbruset i cd-systemet.

Men om man ska "visa" det ska man även göra en kopia i masterkvalitet (24/96) för att sedan jämföra alla tre utgåvorna; orginalband vs CD vs 24/96.
Annars kan man inte bevisa något.

Och vad har grundbruset med kvaliteten på inspelningen att göra, är väl ändå musiken som ska bedömas.
Eller menar du att en digital upplösning som har lika stort grundbrus som den analoga inspelningen har, skulle räcka?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 01:40

sportbilsentusiasten skrev:Men om man ska "visa" det ska man även göra en kopia i masterkvalitet (24/96) för att sedan jämföra alla tre utgåvorna; orginalband vs CD vs 24/96.

Och vad har grundbruset med kvaliteten på inspelningen att göra, är väl ändå musiken som ska bedömas.
Eller menar du att en digital upplösning som har lika stort grundbrus som den analoga inspelningen har, skulle räcka?

Det finns ingen anledning till det.
Grundbruset hänger ihop med CD formatets s/n. Om inspelningen har ett s/n på -40dB och CD systemet har bättre än 96 dB så inser dom flesta att CD systemet är extremt mycket mer högupplöst än inspelningen.

Edit: en rätt bra förklaring mellan 24 bit vs 16 bit

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-13 04:46

subjektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Men om man ska "visa" det ska man även göra en kopia i masterkvalitet (24/96) för att sedan jämföra alla tre utgåvorna; orginalband vs CD vs 24/96.

Grundbruset hänger ihop med CD formatets s/n. Om inspelningen har ett s/n på -40dB och CD systemet har bättre än 96 dB så inser dom flesta att CD systemet är extremt mycket mer högupplöst än inspelningen.

Läs läxan helt den här gången så kanske Du äntligen förstår, ungefär som Du gick från att predika att LP var helt överlägsen CD formatet, rent tekniskt, till att förstå motsatsen.

Spelar du in i 24/96 och nedsamplar till 16/44.1 blir det sämre. Har inte Ingvar själv sagt att CD systemet var en kompromiss för sin tid och att högre upplösning uppfattas av våra sinnen och hörsel? Det kanske Du lyssnar på iaf..... 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-02-13 07:04

patjoh skrev:
subjektivisten skrev:

Läs läxan helt den här gången så kanske Du äntligen förstår, ungefär som Du gick från att predika att LP var helt överlägsen CD formatet, rent tekniskt, till att förstå motsatsen.

Spelar du in i 24/96 och nedsamplar till 16/44.1 blir det sämre. Har inte Ingvar själv sagt att CD systemet var en kompromiss för sin tid och att högre upplösning uppfattas av våra sinnen och hörsel? Det kanske Du lyssnar på iaf..... 8)

Men den är ju inte inspelad i 24/96 - det är ju en analog inspelning ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 11:10

patjoh skrev:Läs läxan helt den här gången så kanske Du äntligen förstår, ungefär som Du gick från att predika att LP var helt överlägsen CD formatet, rent tekniskt, till att förstå motsatsen.

Jag har läst läxan och lärt mig något. Du verkar inte gjort det alls.

patjoh skrev:Spelar du in i 24/96 och nedsamplar till 16/44.1 blir det sämre. Har inte Ingvar själv sagt att CD systemet var en kompromiss för sin tid och att högre upplösning uppfattas av våra sinnen och hörsel? Det kanske Du lyssnar på iaf..... 8)

Den är inspelat analogt och vad blir sämre? Du kan citera vart Ingvar skrev det, tack.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-02-13 11:51

Hej!
"Med rymden i blodet" är ju släppt i en nydigitalierad och remastrad version (mars-juni 2010) . Överföringen och mastringen är gjord av A&Fs inspelningstekniker när det begav sig - Dag Lundqvist.

Skivan ingår i samlingsboxen 101010.

Är detta samma version eller skall det göras om igen?

/Shaft

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-02-13 11:58

Tror du har svaret här. Rätta mig om jag har fel och var för snabb på avtryckaren.

PekkaJohansson skrev:
Om vi talar om den senaste utgåvan, det vill säga boxen som kom i höstas, så är skillnaden omkring 7 dB i toppfaktor till LTS-utgåvans fördel.

MVH

S :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-02-13 12:20

Är detta något som kan göras på mer systematiskt vis? Jag har ju varit med i LTS men har inte haft tid att aktivt bidragit.

Men om det kan komma vissa LTS-skivor med unik överföring så är jag definitivt med igen.

Hur fungerar detta med skivbolagen?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-02-13 17:34

stefanolo skrev:Tror du har svaret här. Rätta mig om jag har fel och var för snabb på avtryckaren.

PekkaJohansson skrev:
Om vi talar om den senaste utgåvan, det vill säga boxen som kom i höstas, så är skillnaden omkring 7 dB i toppfaktor till LTS-utgåvans fördel.

MVH

S :)

JA det förklarar saken. Sorry läste för dåligt ;-)
Boxen låter helt OK - skulle vara kul att jämföra med den kommande.
Fast man skulle väl vara medlem aller kan man vända sig någonstans. Kanske direkt till Pekka?
/Shaft

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-02-13 17:39

Tror erbjudandet att kunna få köpa gäller LTS-medlemmar. PMa Pekka för vidare instruktion. Jag har just fått instruktion och i enlighet med den beställt ett ex. :) Jag är medlem.

/stefan

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-02-13 18:26

Fast på mässan gick det bra även för icke-medlemmar att beställa skivan (i varje fall var det ingen som kollade om jag var medlem)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-13 20:36

Personer som är "LTS-medlemmar och närmast sörjande" kan beställa enligt min överenskommelse med Dagge Lundquist. Därför avsatte vi hälften av de 300 skivorna till hifi-mässan. LTS-medlemmar fick ett mejlutskick redan före mässan. Jag har också svarat positivt till Faktiskt-medlemmar som frågat. Vi vill att det här goda exemplet ska spridas till många musikentusiaster! Förhoppningsvis tycker också några skivköpare att det kan vara värt att bli medlem i föreningen och därigenom stödja den här typen av initiativ.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-13 20:48

Thomas_A skrev:Är detta något som kan göras på mer systematiskt vis? Jag har ju varit med i LTS men har inte haft tid att aktivt bidragit.

Men om det kan komma vissa LTS-skivor med unik överföring så är jag definitivt med igen.

En av tankarna bakom Adolphson & Falk-projektet är att visa skivbolagen att det finns ett intresse för välgjorda och oprocesserade skivutgåvor. Längre fram får vi se hur vi följer upp det. Som vi berättar i tidningen ibland är den som kan tillföra något till LTS verksamhet välkommen att höra av sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-13 20:54

PekkaJohansson skrev:Personer som är "LTS-medlemmar och närmast sörjande" kan beställa enligt min överenskommelse med Dagge Lundquist. Därför avsatte vi hälften av de 300 skivorna till hifi-mässan. LTS-medlemmar fick ett mejlutskick redan före mässan. Jag har också svarat positivt till Faktiskt-medlemmar som frågat. Vi vill att det här goda exemplet ska spridas till många musikentusiaster! Förhoppningsvis tycker också några skivköpare att det kan vara värt att bli medlem i föreningen och därigenom stödja den här typen av initiativ.

Med vänlig hälsning

Pekka

Kommer man få något svar på mejlet (svarade direkt när jag fick erbjudandet) där man anmälde sitt intresse om att få köpa skivan? Jag menar så att man vet att det är mottaget. Kommer ni tala om när dom 300 skivorna är slut?

Thomas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-13 21:08

Tumme skrev:Kommer man få något svar på mejlet (svarade direkt när jag fick erbjudandet) där man anmälde sitt intresse om att få köpa skivan? Jag menar så att man vet att det är mottaget. Kommer ni tala om när dom 300 skivorna är slut?

Thomas

Det är en bra idé! Jag har inte hunnit skicka bekräftelse under helgen, men ska försöka fixa det under veckan. Självklart kommer vi att meddela om och när de 300 skivorna tar slut.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-02-13 22:57

PekkaJohansson skrev:Personer som är "LTS-medlemmar och närmast sörjande" kan beställa enligt min överenskommelse med Dagge Lundquist. Därför avsatte vi hälften av de 300 skivorna till hifi-mässan. LTS-medlemmar fick ett mejlutskick redan före mässan.Jag har också svarat positivt till Faktiskt-medlemmar som frågat. Vi vill att det här goda exemplet ska spridas till många musikentusiaster! Förhoppningsvis tycker också några skivköpare att det kan vara värt att bli medlem i föreningen och därigenom stödja den här typen av initiativ.

Med vänlig hälsning

Pekka

Något sådant mejl har inte mottagits men CD:En vill jag ha! Medlemsnr: 6624-10.

(Har nu mejlat registratorn min mail-adress om den har saknats / varit fel.)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-13 23:11

vad säger dagge om skilnaderna mellan boxens släpp och denna utgåva?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-02-13 23:49

PekkaJohansson skrev:
Thomas_A skrev:Är detta något som kan göras på mer systematiskt vis? Jag har ju varit med i LTS men har inte haft tid att aktivt bidragit.

En av tankarna bakom Adolphson & Falk-projektet är att visa skivbolagen att det finns ett intresse för välgjorda och oprocesserade skivutgåvor. Längre fram får vi se hur vi följer upp det. Som vi berättar i tidningen ibland är den som kan tillföra något till LTS verksamhet välkommen att höra av sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Men hur tänkte LTS få skivbolagen intresserade? Om skivan bara säljs till LTS medlemmar (förutom vid mässan) så är det en ganska begränsad "kraft". Borde inte skivan nå ut till alla som vill ha oprocessade skivutgåvor för att få maximal effekt?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-13 23:58

Har man lust och möjlighet kan man förstås göra en överföring i typ 24/192 från originalmastern och lägga undan den tills dess att ett modernt format för högupplöst ljud finns (att köpa).

Under tiden vill jag teckna mig för ett exemplar av det fonogram som diskuteras i tråden om det går för sig. Medl 6350.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-14 00:30

Thomas_A skrev:Men hur tänkte LTS få skivbolagen intresserade? Om skivan bara säljs till LTS medlemmar (förutom vid mässan) så är det en ganska begränsad "kraft". Borde inte skivan nå ut till alla som vill ha oprocessade skivutgåvor för att få maximal effekt?

Man måste börja någonstans. Det innebär en arbetsinsats och ett ekonomiskt åtagande för en förening som LTS att ta fram även en mindre upplaga av kompaktskivor. Då är det rimligt att man börjar i mindre skala och att den som är medlem har möjlighet att beställa skivan först. Vi har också i det här fallet en överenskommelse med artisten om hur skivan får spridas.

Med den här utgivningen kan vi visa fördelarna med raka överföringar även i praktiken och förhoppningsvis få fler att följa efter. Om det inte har framgått är målet att alla skivor ska ges ut som artister, producenter och tekniker avser vid själva inspelningen - och i ett vidare perspektiv också att själva inspelningarna ska vara så bra som möjligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-02-14 15:53

Pekka, jag har skickat PM
MVH Shaft

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-14 16:17

PekkaJohansson skrev:Om det inte har framgått är målet att alla skivor ska ges ut som artister, producenter och tekniker avser vid själva inspelningen - och i ett vidare perspektiv också att själva inspelningarna ska vara så bra som möjligt.

Men av artikeln i MoLt verkar det ha varit ett krav att medelnivån skulle höjas av de inblandade själva....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-14 16:28

RogerGustavsson skrev:Men av artikeln i MoLt verkar det ha varit ett krav att medelnivån skulle höjas av de inblandade själva....

Det är klart att artisterna vill göra vad köparna vill ha - därför är det ju viktigt att flagga att det finns köpare som vill ha "fulldynamik" också... och i detta fallet blev vi ju hörda!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi