Laila skrev:Kaha skrev: . . .
Ja, han började svamla om att man skulle ställa anitskatingen med en test skiva och sätta den så att båda kanalerna bröt upp samtidigt
Då gick jag. . . .
O fan . . . det är ju prexis som jag själv gjort(o fortfarande gör)
"grovinställningen", sedan många år !

Hur gör du när du ställer in antiskatingen Kaha ?
Jag ställer enligt tillverkarens rekomendation (min SME har graderad antiskating), sedan dubbelkollar jag genom att se så att nålen inte drar åt sidan när man släpper ner den i ett normalgraverat spår.
En viktig sak när man ställer in antiskating är att inse att vad man än ställer den på, så kommer den att var fel 99% av tiden.
Först lite teori: Det finns två krafter som påverkar pick-upen och skapar en tredje: skating. Friktionen mellan nålen och skivan försöker att dra pick-upen med sig i spårets riktning. Tonarmen håller tillbaks pick-upen med en kraft, i riktning mot tonarmslagret. Tyvärr är dessa krafttvektorer inte riktade åt samma håll (p g a pick-upens offset vinkel), så det ger upphov till skating kraften.
Problemt när vi skapar en motkraft i tonarmen, antiskating, är att kraften som som drar i pick-uppen inte är konstant utan varierar med hur stark signalen är.
Om man sätter antiskatingen efter den starkaste signalen som pick-upen kan hantera,så kommer alltid antiskatingkraften att vara för hög.
Ett bättre alternativ är att sätta antiskatingen någonstans mellan full signalstyrka och tyst, då kommer antiskatingen ibland vara för hög och ibland för låg. Om man upplever problem vid starka nivåer så kan man höja antiskatingen något.
Slutsattsen är att antiskatingen aldrig går att få exakt rätt, å andra sidan påverkar den inte ljude så mycket att man bör förlora någon sömn över det.
(Fast om man skall upptrada som internationellt erkänd expert så bör man nog ha mer torrt på fåtterna än herr F, det går inte att säga att han inte förstår något när det gäller en massa grundläggande bitar inom området där han skall vara expert.)