High End Mässan Stockholm 2011

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-14 12:42

Skulle i regel kunna ha lite fastare bas eftersom armen kan hinna flytta sig en del i en basvindling men inte i mellanregister/diskant hacken.
Lite lagom dämpning i sidled vore inte fel, och läs inte in silikonklet i förslag till lösning. Men lite magnetism skulle kunna göra susen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-14 12:58

Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?

Ja och det var bland det absolut sämsta jag någonsin hört! 8O
Var nästan helt tomt därinne och han frågade vad vi ville lyssna på, rock svarade vi, ok sa han hur högt ska vi spela?

Lagom högt svarade vi, och han vred på lite grann, inte speciellt högt tyckte jag. Men det lät så fruktansvärt illa så jag höll på att kräkas...
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-14 12:58

Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.

Det här var min första mässa och jag hade verkligen väntat mig att "det låter
skit", men så var inte min upplevelse. Jag var verkligen positivt överraskad av
det potentiella välljud som i flera rum.

Några få rum kunde jag avfärda på det huggna sättet, men verkligen inte
majoriteten. Jag tycker ofta man kunde ana en potential, som kan kunde
förstå inte visades fullt ut i rummet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-14 13:22

Som vanligt demades det ofta hela låtar och för lite varierande musikstilar. Man blir så trött, man vill ju inte sitta och vänta 20-30 minuter på att få höra något som man kanske känner igen. Ska det vara så svårt att bara spela någon minut och sedan byta genre. Man skulle hinna med mycket blandade musikstilar på bara 10 minuter och jag tror det skulle bli bättre genomflöde av folk i dom små rummen.

Dom som demar hela eller långa stycken tror jag förlorar på att inte spela varierande musik. Jag tappar i alla fall intresset och gick ut ur flera rum för att det lät illa och orkade inte sitta kvar, om det nu var inspelningen eller något annat får jag aldrig veta, men mitt intresse för vissa högtalare har gått förlorat.

Thomas

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-14 13:30

Håller med, Tumme. En hitkavalkad med klipp från genrer stilar och
ljudkvaliteter hade jag välkomnat. Kanske något att ta med sig själv
till nästa mässa? Det ska jag nog banne mig ta och göra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-02-14 14:16

MTV generationen? ;)
100% Digital

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2011-02-14 14:16

-Palle- skrev:

Var nästan helt tomt därinne och han frågade vad vi ville lyssna på, rock svarade vi, ok sa han hur högt ska vi spela?

Lagom högt svarade vi, och han vred på lite grann, inte speciellt högt tyckte jag. Men det lät så fruktansvärt illa så jag höll på att kräkas...
Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-14 14:23

rqu skrev:
Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade![/quote]

Blev hon glad då? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2011-02-14 14:31

KarlXII skrev:
rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!

Hon såg faktiskt inte ledsen ut, utan påpekade att det lät så för att dom var neutrala ...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-14 14:33

rqu skrev:
KarlXII skrev:
rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!

Hon såg faktiskt inte ledsen ut, utan påpekade att det lät så för att dom var neutrala ...

-"But of course they do."

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-14 15:09

En annan trend jag såg, som inte jag sett förut, var BIY nissarna. Först var det en miljöpartistnisse som gick omkring med kaffetermos och mugg och drack medhavt kaffe hela tiden (hoppas jag inte trampat på någons fot nu).

Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger (33cl burkar). I ett rum var vi 5 personer, 3st med en handgranat i näven och drack :D Såg väl 7-8 personer med medhavda starkölsburkar, minst...

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-14 15:10

Det distade nåt grymt när vi var där, fattar inte att dom inte vred ner volymen snabbt som attan, nej dom bara fortsatta att spela på.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-14 15:21

crion skrev:MTV generationen? ;)

MTV generationen skulle ha tröttnat efter 10 sekunder, jag står i alla fall ut i en minut :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-14 15:34

crion skrev:MTV generationen? ;)

Haha, så måste det vara. Nej då, men jag tänker musik som täcker ett brett
spann. Black metal hörde jag ingen som spelade, eller ens någon tyngre form
av minimal elektronisk musik. Vet att två rum spelat Alva Noto och Blixas
projekt, så det var glädjande, bara synd att jag missade de få tillfällena.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-14 15:36

rqu skrev:
-Palle- skrev:

Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!

Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-14 15:50

zapanasta skrev:Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=73150

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-14 15:56

zapanasta skrev:
rqu skrev:
-Palle- skrev:

hehe, Ja.. och påstår att "allt sitter i filtret"... :lol:

Det roliga är at jag tycler att Genexxa låter bättre än IS, jag i alla fall dom gånger jag hört något från Genexxa, jag har då alldrig hört Genexxxa låta så dåligt som jag tycker att IS gör var eviga gång jag hör dom... :? :lol:

Bra jobbat av IS där, att verkligen lyckas med att försämra redan otroligt dåliga konstruktioner...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2011-02-14 15:58

zapanasta skrev:
rqu skrev:
-Palle- skrev:

Visst är det det, detta var dock ett par Ett par IS6 Pro MKII Plus med inbyggt slutsteg från G-Dis.
Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-02-14 16:29

patjoh skrev:Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger (33cl burkar). I ett rum var vi 5 personer, 3st med en handgranat i näven och drack :D Såg väl 7-8 personer med medhavda starkölsburkar, minst...

Verkligen stilfullt :wink: .

Bill50x skrev:
misanplass skrev:
paa skrev:OlA-68 kör vinyl på Larsen-högtalare:
Fräck färg på L6:orna, helt rätt för både mässa och hem!

Jo, men då får man inte ha röda byxor på sig när man spelar ;-)
/ B

Tyckte det skar sig en aning...men lät helt okey.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-14 16:52

patjoh skrev:Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger (33cl burkar). I ett rum var vi 5 personer, 3st med en handgranat i näven och drack :D Såg väl 7-8 personer med medhavda starkölsburkar, minst...

Det var väl för utjämna frekvensgången kan jag tänka!

Man vet själv hur bra det spelar efter ett par granater.. Jag skulle inte tacka nej till några bira på mässa :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-14 17:10

bassman skrev:

Det var väl för utjämna frekvensgången kan jag tänka!

Man vet själv hur bra det spelar efter ett par granater.. Jag skulle inte tacka nej till några bira på mässa :)

Jag drog en starkbärs till lunchen också, men den köpte jag i baren :wink: Handgranater diskreta, därav populariteten misstänker jag :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-02-14 18:09

patjoh skrev:
Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger

Men vänta nu, Rigello är handgranater, 33 cl-burkar är något annat. Det kan du hälsa svågern!

;)
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-02-14 19:26

JTarnstrom skrev:
patjoh skrev:
Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger

Men vänta nu, Rigello är handgranater, 33 cl-burkar är något annat. Det kan du hälsa svågern!

;)

Förtydligande:

Bild
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-14 19:34

screen skrev:
JTarnstrom skrev:
patjoh skrev:

;)

Förtydligande:

Bild

Ja, på den tiden ja. Men svågern hittar inte dem för 1.30 sek styck i Püttgarden längre 8)

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-02-14 22:49

screen skrev:Förtydligande:

Bild

"Säg TILL om öl"!!!
Oväntat att se en sådan snygg bild här :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-15 00:13

Ni vet att detta blir en ny tråd inom kort, va? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-15 00:18

Du glömde rödpennan Challe ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-02-15 08:24

Ang. antiskatedebatten. Det finns en antal trådar att plöja igenom på vinyl engine. Se Luckydogs m fl inlägg.

Finns metod för att ganska enkelt mäta friktionen för PU i ett spår, ex ett med brus (random noise). (Skillnad mellan hur länge en fri platta snurrar vs en där nålen ligger an i ett spår). Svårare är det att mäta antiskatekraften som tonarmen har, men det borde gå med ett känsligt instrument. Sen är det bara att "ställa in", efter att ha lite beräkningar.

Den enkla metoden: man bör man ställa lite lägre än rekommenderat, ffa om man har en PU med låg Cf. Om armen inte har någon rek. skala:

För blankt avsnitt, mellan spår: pickupen bör inte vara stationär utan röra sig "långsamt inåt".

Med förstoringsglas: PU nål ska "stanna" i neutralt läge när den sänks ner i ett spår (alltså inte konsekvent böja av åt vänster eller höger (då är AS fel)).

Med vätskeavspelning: Cf minskar, minska då även ASF.

Eller skaffa tangential alt ängre tonarm med mindre offsetvinkel. Tangential dock problem med högre rörlig massa; kan ge problem/stora krafter på nål då skivor är "off-center"
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 09:04

shifts skrev:Jag var inte förtjust i minstingarna, som de demade på en nivå långt över sin
förmåga. Mellanmodellen och den största var trevligare, särskilt den största.
Tyckte den höll ihop bra även på höga nivåer.

Spontant tyckte jag de lät öppna och homogena, men fick aldrig spendera så
värst lång tid med dem, innan det byttes till minstingarna igen.

8O

minstingen va den som jag gillade mest... :lol:
Så mycket att jag faktiskt pratade med säljaren och tänker antagligen låna hem ett par och testa ORDENTLIGT i hemmiljö och då mot piPs :)

Jag tycker att det va den modellen som "lät minst högtalare" och att dom faktiskt va mycket trevliga. Även om det ibland kunde spelas lite väl högt med dom, man hörde att mellanregistret inte riktigt höll ihopp när dom krämade på som värst... och basen tappade lite fattningen. Men då va det i och försig ganska högt också.
Mellanmodellen tyckte jag va sämst, lät bara Energiskt och konstigt... den stora lät bra, men fortfarande inte lika naturligt som stativaren gjorde.
jag lyssnare för övrigt från 6st olika platser i rummet vid 2 olika tillfällen :)

Kul när smaken går isär :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-15 09:32

Jag lyssnade verkligen inte mer än att jag från platsen jag hade, tydligt hörde den lilla vara plågad och den stora inte vara det - och den sista på rätt höga nivåer.

Bytte aldrig plats och hörde inte heller mer än en låt eller så på varje, innan de bytte till nästa. Kan inte utvärdera mer än så. :)
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi