High End Mässan Stockholm 2011

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-15 10:13

XTZ divine tycker jag verkar intressanta. Skulle varit kul med lite mer utlåtande om dem! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 10:32

Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"
Dom har alltså en tydlig signatur, fast inget ljud jag har något emot, trevliga högtalare på många sätt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-15 10:37

DVD-ai skrev:Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"
Dom har alltså en tydlig signatur, fast inget ljud jag har något emot, trevliga högtalare på många sätt.

Låter ju inte helt fel. De är ju inte dumma att titta på heller :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-15 10:42

DVD-ai skrev:Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"

Menar du att du hör var de står någonstans?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 12:02

Nej, eller Njooo. inte riktigt, dom "försvinner" ganska bra faktiskt, men inte "toppnotch". fast mycket bra inte testå mindre :)
Sanarare så att det jag menar är att jag inte får "bara musik" utan jag hör även högtalarna. Upplevde detta tydligt med dom låtar som spelades i rummet, oavsett genre så va det liksom inte några problem att känna högtalarna. Svårt att beskriva...
Men jag liksom bara känner någon slags skillnad på följande:

1: "Musik"
2: "Musik som spelas upp via högtalare"

Och där föredrar jag det första allternativet, XTZ kvalar in på allternativ nr2.
Där med inte sagt att det är "dåligt" utan bara att jag inte känner att jag kommer tillräckligt nära musiken på det sätt jag vill. Och som för mig är värt OTROLIGT mysik i mervärde.

Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara rynkar på näsan åt och tycker att man e knasig... :lol:
Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.

Jag upplevde att XTZ Divine hade något knepigt för sig i undre mellanregistret och även i övre.
Det va där som jag hela tiden tyckte att jag "hörde högtalarna" :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-15 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-15 12:17

Håller med om det DVD-ai skriver, från det rummet på mässan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-15 12:21

DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.

Nu är det ju inte bara högtalarna som är boven i dramat. Med rätt elektronik får jag ibland samma känsla, dvs jag hamnar inne i musiken och funderar inte så mycket på ljudåtergivningen. Ljudet kan skilja sig ganska mycket mellan tex olika högtalare och rum, men lik förbenat kan just den där känslan infinna sig.

/ B

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-15 14:00

DVD-ai skrev:
Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara runkar på näsan åt och tycker att man e knasig... :lol:
Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.

Jag förstår vad du menar förutom det fetade som jag inte vet hur man gör..
Det man måste komma ihåg är att ditt alternativ 1 kan vara alternativ 2 för andra, det är alltså aldrig speciellt mycket värt att diskutera ljud överhuvudtaget, iaf inte i vetenskapligt syfte, men däremot om man är intresserad av folks synpunkter, det du jämför med är alltid din inre referens och det ljud som kommer närmast föredrar du, oavsett hur högtalaren mäter.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 14:38

Goldfinger skrev:
DVD-ai skrev:
Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara runkar på näsan åt och tycker att man e knasig... :lol:

Det man måste komma ihåg är att ditt alternativ 1 kan vara alternativ 2 för andra, det är alltså aldrig speciellt mycket värt att diskutera ljud överhuvudtaget, iaf inte i vetenskapligt syfte, men däremot om man är intresserad av folks synpunkter, det du jämför med är alltid din inre referens och det ljud som kommer närmast föredrar du, oavsett hur högtalaren mäter.

Om jag skriver rynkar då... :lol:

Jo men absolut, det kan säker vara så att det är någon annan som tycker att mitt allternativ två är optimalt. Men just denna skillnad är något som jag inte kan sätta fingret på... det är liksom en närvaro som infinner sig och som jag gillar skarpt ! :)
Men dom flesta brukar hålla med mig faktiskt när jag förklarar hur jag menar och sedan så kanske att jag även demonstrerar med några högtalare. Vanligast är att dom fattar och hör det jag hör, bara det att dom inte värdesätter det lika högt kanske, ingen aning... :)

Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Allt annat som "torr bas", "dynamiskt", "öppet" osv osv... det är bara tecken på att ljudet inte är "som det borde vara" om man sitetr och koncentrerar sig på sådanna saker. Jag tycker att när det "inte låter högtalare" så kan man inte säka att basen är vare sig torr, blöt, seg eller snabb eller något annat för det är Musik ! och Hur sedan musiken låter är det som avgör hur basen låter ;)

Men, jag har 100% förståelse (inte..! 8) :wink: ) för att man kan tänkas vilja ha det på något annat sätt. Men jag vill ha Musiken serverad och det utan att vara dränkt i tillbehör som torr bas, dynamik eller andra "flosker"...:wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 14:45

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.

Nu är det ju inte bara högtalarna som är boven i dramat. Med rätt elektronik får jag ibland samma känsla, dvs jag hamnar inne i musiken och funderar inte så mycket på ljudåtergivningen. Ljudet kan skilja sig ganska mycket mellan tex olika högtalare och rum, men lik förbenat kan just den där känslan infinna sig.

/ B

Jo, rummet gör ju en del, fast detta upplever jag för det mesta med bra högtalare oavsett rum...

Sedan att det inte blir "lika bra" i ett sämre rum är ju en sak... (det blri ju en upplevelse som blir längre från "ursprunget" fast om jag släpar ut mina piPs (som jag yycker har denna egenskapen att just spela enbart musik) och ställer som i badrummet (redan testat! 8) ) så får jag fortfarande samma känsla av att där finns bara musik... bara det att det låter som att man står i ett badrum, vilket ju är helt naturligt :P

Så, jag hävdar att det INTE beror i sådar här grad på rummet... inte just kännslan som jag syftar på i alla fall.

Edit: oavsett miljö jag lyssnat med piPs så tycker jag att det är samma sak, det kan vara olika mycket likt "ursprunget" beroende på hur optimalt rummet är. Fast jag tycker att det alltid spelar musik och det låter alldrig att jag "hör högtalarna".

ja det är en sjukt luddig beskrivning och jag vet inte hur jag bättre ska kunna förklara det... (går det ens...?!) Men såhär upplever/ uppfattar i alla fall jag detta :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-15 15:12

DVD-ai skrev:
Bill50x skrev:

Jo, rummet gör ju en del, fast detta upplever jag för det mesta med bra högtalare oavsett rum...

Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 15:23

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:
Bill50x skrev:

Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...

/ B

Det har jag inte gjort, ska jag prova :)
Men e skeptisk mot det dock... Tycker att det fungerade lika bra med QRS500 och mitt Vincent SV230 (tror jag det hetta..) som med dom digitala slutsteg jag hade till dom och när jag testade med min Trends TA10.1... det enda som förändrades va andra saker som förmåag att spela högt och i fallet med dom digitala stegen "något i diskanten". Men musiken fanns där helatiden. dock alldrig på ritkigt samma nivå som med piPs som är ytterligare bättre. Eller för den delen med pi60/14 i ett bra rum då är det verkligen vansinnigt...
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-15 15:38

DVD-ai skrev:
Goldfinger skrev:
DVD-ai skrev:

Jo men absolut, det kan säker vara så att det är någon annan som tycker att mitt allternativ två är optimalt. Men just denna skillnad är något som jag inte kan sätta fingret på... det är liksom en närvaro som infinner sig och som jag gillar skarpt ! :)
Men dom flesta brukar hålla med mig faktiskt när jag förklarar hur jag menar och sedan så kanske att jag även demonstrerar med några högtalare. Vanligast är att dom fattar och hör det jag hör, bara det att dom inte värdesätter det lika högt kanske, ingen aning... :)

Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"

Jo, men även om man har samma uttalade mål så kan de ljudmässiga ideologierna ändå skilja, dvs en högtalare som bevisligen färgar mer än en annan kan ändå upplevas mer transparent beroende på vem som lyssnar, det du tycker låter befriat från högtalarljud kan av någon annan upplevas som väldigt högtalarkopplat.
Det är alltså vanskligt att sätta sitt eget tyckande som något objektivt så länge det inte är verifierat via rättvisande metoder.

Förstår du mig? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-15 15:49

Goldfinger skrev:
DVD-ai skrev:
Goldfinger skrev:
DVD-ai skrev:

Jo, men även om man har samma uttalade mål så kan de ljudmässiga ideologierna ändå skilja, dvs en högtalare som bevisligen färgar mer än en annan kan ändå upplevas mer transparent beroende på vem som lyssnar, det du tycker låter befriat från högtalarljud kan av någon annan upplevas som väldigt högtalarkopplat.
Det är alltså vanskligt att sätta sitt eget tyckande som något objektivt så länge det inte är verifierat via rättvisande metoder.

Förstår du mig? :)

Jo, jag förstår precis, men dom håller också ofta med om att det låter mer "nervaro" fast då kanske dom saknar en "extrem dynamik" eller "skir diskant" i stället.
så menar jag :)

Detta är absolut ingen sanning för alla, utan det är vad jag tycker om för ljud såklart... och vad jag uppfattar som helt naturtroget ljud.
Mvh//David

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-15 15:58

Verkar vara ett relativt svalt mottagande utav Larsen-högtalarna. Lite otippat kan jag tycka med tanke på vilket forum vi befinner oss på. Vad var det som inte stämmde i det rummet?

Mvh /

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-15 17:04

Bill50x skrev:Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...

/ B

Knappast.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-15 17:09

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...

Knappast.

Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad ;-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-15 17:13

Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad ;-)

/ B

Visst, du kan ju bevisa det under kontrollerade former så får vi se. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-15 17:25

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad ;-)

Nu var ju tanken att du skulle svara med att "nä sådana har inte jag, jag har bla bla bla...".

Och då kunde jag ha svarat, "jasså, varför har du köpt sådana dyra grejor om man ändå inte hör någon skillnad" osv

Nu har du ju förstört hela mitt upplägg ;-)

Vad spelar du på för elektronik, förresten?

/ B

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-02-15 17:41

CD:n (DVD:n) ser ut att vara en Pioneer 668. Den är känd för sin transparens, men subjektivistens poäng är den att även han, under kontrollerade former, troligtvis skulle få mycket svårt att höra skillnad på den och en "spelare från macken" för 395 kr.

Stärkare är en annan sak, eftersom han behöver en viss kraft.

Så varför har han ändå valt en 668 istället för spelaren från macken? Tja, förmodligen för att det trots allt nog bor en liten hifinörd även i honom. Och eftersom det dessutom inte kostar miljarder att få en "dokumenterat" transparent CD-spelare, så varför inte? Det känns ju bra att ha något bra. Man ska inte underskatta kraften hos feelgood. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-02-15 18:04

Kimpost skrev:...Och eftersom det dessutom inte kostar miljarder att få en "dokumenterat" transparent CD-spelare, så varför inte? ...

Ledsen att behöva göra dig besviken, men det lär inte finnas något sådant dokument.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-02-15 18:11

Lust skrev:
Kimpost skrev:...Och eftersom det dessutom inte kostar miljarder att få en "dokumenterat" transparent CD-spelare, så varför inte? ...

Ledsen att behöva göra dig besviken, men det lär inte finnas något sådant dokument.

Nej, eftersom det överhuvudtaget inte går att visa. Därav citat-tecknen. Men jag anar att min poäng gick fram ändå?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-02-15 18:14

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Nu var ju tanken att du skulle svara med att "nä sådana har inte jag, jag har bla bla bla...".

Och då kunde jag ha svarat, "jasså, varför har du köpt sådana dyra grejor om man ändå inte hör någon skillnad" osv

Nu har du ju förstört hela mitt upplägg ;-)

Vad spelar du på för elektronik, förresten?

/ B

:lol: :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-15 18:20

Alltså, 668:an ger ett ljud mer att likna med PDS 06, medan Pioneers övriga DVD-spelare i nya serien, tonar slankare och mindre punch i basen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-02-15 18:43

Ragnwald skrev:Alltså, 668:an ger ett ljud mer att likna med PDS 06, medan Pioneers övriga DVD-spelare i nya serien, tonar slankare och mindre punch i basen. :wink:

Men inga av dem skiljer sig hörbart mot den där 300-kronors från macken?

Får inte det att gå ihop riktigt...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-15 19:56

DVD-ai skrev: Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Allt annat som "torr bas", "dynamiskt", "öppet" osv osv... det är bara tecken på att ljudet inte är "som det borde vara" om man sitetr och koncentrerar sig på sådanna saker. Jag tycker att när det "inte låter högtalare" så kan man inte säka att basen är vare sig torr, blöt, seg eller snabb eller något annat för det är Musik ! och Hur sedan musiken låter är det som avgör hur basen låter ;)

Spot on!
Håller med 100% :!:

Är bara musiken återgiven bra nog, tänker man inte på annat än JUST musiken.
Man får en upplevelse, musiken berör.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-15 20:09

jag är lite förvånad över en del som skrivs, jag undrar därför, ni som har hittat rätt rigg, har ni inget i övrigt att önska från den, är det precis så där som musiken ska återges?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-15 20:13

sportbilsentusiasten skrev:
DVD-ai skrev: Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"

Spot on!
Håller med 100% :!:

Är bara musiken återgiven bra nog, tänker man inte på annat än JUST musiken.
Man får en upplevelse, musiken berör.

+1 De sista uppgraderingarna jag gjort kan jag bara klassa som "ökad naturlighet", kan inte sätta någon annan värdering på det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-15 20:18

celef skrev:jag är lite förvånad över en del som skrivs, jag undrar därför, ni som har hittat rätt rigg, har ni inget i övrigt att önska från den, är det precis så där som musiken ska återges?

I princip inte. Behöver nog inmätning för att basnivåer, basboost och dyl skall vara så korrekt som det går, där kan jag säkert gått lite glädjevilse. Det enda som skulle få mig att tycka annorlunda vore om någon plötsligen gjorde ett kvantsprång i återgivningsnivå. Men som det är nu har jag inte träffat på något som låter naturligare. Men visst vore ett 360gradigt ljudfält med tydliga instrumentplaceringar en uppgradering till att vara "begränsad" till logens öppningsvinkel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-15 21:39

UnholyRishna skrev:Verkar vara ett relativt svalt mottagande utav Larsen-högtalarna. Lite otippat kan jag tycka med tanke på vilket forum vi befinner oss på. Vad var det som inte stämmde i det rummet?

Mvh /

Och som vanligt så drunknar ens inlägg i den ständiga transparens/blindtestdebatten. Mycket tråkigt.

Nåväl, ingen som vart inne och lyssnade på Larsen som vill dela med sig? Tycker personligen att det vore väldigt intressant att ta del av.

Tycker det borde finnas förutsättningar för åtminstånne L8 att låta väldigt bra.

"Back on Topic" med tråden alltså..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi