Sonos och Spotify

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Sonos och Spotify

Inläggav KarlXII » 2011-02-15 23:32

Har blivit med Sonos.
Trevlig liten grej, och jag tycker det låter förträffligt när jag spelar från NAS, men ärligt talat låter det lite murket från Spotify.
Man måste ha ett premiumkonto för att kunna köra, och då får man ju High Bitrate - men är den verkligen påslagen?
Har jag missat en inställning?

Nån som hört något?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-15 23:45

Jag satt på Hifi-klubben i Umeå i en timme och lajjade med en Sonus och fattar verkligen grejen, vicken jävla pryl!

Som jag förstod det så funkar den enbart med premium abonemang, måste man verkligen gå in och släppa upp mer bandbredd? Jag har svårt att tänka mig det. Men men....
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-16 00:17

Ja, jag tror man måste gå in i inställningar och pricka för "enable high bitrate" typ...

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-16 01:36

Hittade efter lite googlande uttalande från både spotify och sonos att det sker automatiskt. Iom att sonos inte går att köra med gratiskonto så finns det ingen anledning att kunna köra utan "high bitrate".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-16 09:50

adzer skrev:Hittade efter lite googlande uttalande från både spotify och sonos att det sker automatiskt. Iom att sonos inte går att köra med gratiskonto så finns det ingen anledning att kunna köra utan "high bitrate".

Det är väl bra om det sker automatiskt. Men om man har en långsam Internet-lina är väl det en anledning att köra "low", eller?

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Sonos och Spotify

Inläggav bomellberg » 2011-02-16 10:07

KarlXII skrev:Har blivit med Sonos.

Kul!

Visst var det skönt att stänga av Squeecebox Servern? :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-16 10:46

Har själv precis börjat lyssna på musik via Spotify, efter att ha lyssnat mycket via Squeezebox duet tidigare.

KarlXII skrev
men ärligt talat låter det lite murket från Spotify.

Tycker själv att jag upplever Spotify som mindre detaljerat, nyanserat och lite slöjaktigt, eller något liknande.
Antar att det handlar om att Ogg Vorbis formatet inte är ett förlustfritt format, vilket däremot Flac som jag använder via Squeezebox duet'ten är.
M.a.o. lite irriterande då man blivit bortskämd med ljudet från Squeezebox duet.
Tror därför att KarlXII har orsaken av sin upplevelse beroende på använt format.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-16 10:50

Jag tror Kalle12 menar att Spotify genom Sonos låter sämre än Spotify genom SB, korrekt?

Dessutom kör väl inte Spotify Ogg, utan 320kbps mp3?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-16 11:16

StefanH skrev:Antar att det handlar om att Ogg Vorbis formatet inte är ett förlustfritt format, vilket däremot Flac som jag använder via Squeezebox duet'ten är.
M.a.o. lite irriterande då man blivit bortskämd med ljudet från Squeezebox duet.

Kan inte Sonos spela flac? 8O

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-16 11:22

Nej, jag tror inte heller att KarlXII jämför äpplen med päron.

Kul!
Men va trist om den nu inte skulle prester lika bra som SB från spottan! Spottan har väl blivit din främsta källa för musik också :wink:
Hoppas det bara handlar om någon inställning som förbisetts.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-02-16 12:17

Bill50x skrev:
StefanH skrev:Antar att det handlar om att Ogg Vorbis formatet inte är ett förlustfritt format, vilket däremot Flac som jag använder via Squeezebox duet'ten är.

/ B

Självklart kan den spela FLAC.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-02-16 12:19

bomellberg skrev:Jag tror Kalle12 menar att Spotify genom Sonos låter sämre än Spotify genom SB, korrekt?

Spotify kör med Ogg Vorbis.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-16 12:24

Anders_A skrev:
bomellberg skrev:Jag tror Kalle12 menar att Spotify genom Sonos låter sämre än Spotify genom SB, korrekt?

Spotify kör med Ogg Vorbis.

OK. Det visste jag inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-16 12:25

UrSv skrev:
Bill50x skrev:

Självklart kan den spela FLAC.

Tänkte väl det. Men varifrån kommer då jämförelsen mellan ogg/mp3 320k och flac i samband med Spotify?

Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-02-16 12:28

Jag tror de slutat med MP3-formatet och nu kör 160kbps OGG i enklare sorterna och 320 kbps OGG i Premium. Det finns nån klass under också till typ telefoner och sånt.

Spotify skrev:What quality does Spotify stream in?
We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:

■q3 (~96 kbps)
■q5 (~160 kbps)
■q9 (~320 kbps)
Note: not all tracks are currently available in high bitrate.
Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.

Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-16 12:29

Ja, jag vet inte. Har letat efter inställningar och tror jag har hittat alla.
Den enda som är i närheten är en på zone player, där man kan välja compressed eller uncompressed - men det är ingenting specifikt för Spotify utan någon form av globalt kommando.

Upprinnelsen till detta är att jag spelat allt, CD, Spotify och filer på NAS från PC på sista tiden, med den alldeles utmärkta USB-DACen Music Streamer 2+.

Med den setupen reagerar jag inte på att Spotify är sämre än det andra, men det gör jag på Sonos. För säkerhets skull ska jag göra riktiga korstester inom kort.

I övrigt är det ju ett underbart sätt att lyssna på musik, men jag saknar en hel del funktioner från Spotifys PC-klient, såsom What's new, Related artists, möjlighet att lägga låtar till playlists och att öppna spotifylänkar, tex från Musikstugan. Lite primitiv är den allt men den kommer säkert i ny version snart. Sonos spotifyklient var ju tidig, och det är fortfarande första versionen. Spela upp filer från NAS fungerar underbart bra. :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-16 12:29

Bill50x skrev:Tänkte väl det. Men varifrån kommer då jämförelsen mellan ogg/mp3 320k och flac i samband med Spotify?

Ingen aning.

Bill50x skrev:Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?

Möjligt, men inte speciellt troligt, då det var just ljudkvaliten som fick mig att byta från SB till Sonos.

På SB måste man väl köra Spotify genom servern? Då packar ju servern upp strömmen och levererar den som WAV/PCM/FLAC till SB, som ju då endast agerar dum klient (slim device).

På Sonos krävs ingen server, eftersom uppackningen av strömmen (OGG) sker i Sonos-burken. Det kan vara så att denna uppackning är underlägsen den som sker i servern i SB-fallet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-16 12:30

bomellberg skrev:

Kul!

Visst var det skönt att stänga av Squeecebox Servern? :-)

Det har jag glömt! 8O

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-02-16 12:34

Bill50x skrev:Tänkte väl det. Men varifrån kommer då jämförelsen mellan ogg/mp3 320k och flac i samband med Spotify?

Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?

/ B

Vet inte varför jämförelsen görs men ovan verkar det vara en lösryckt iaktagelse att OGG via Spotify öåter sämre en en FLAC via SB Duet. Inget konstigt med det men kanske irrelevant för denna diskussionen.

Tror inte det är någon stor skillnad mellan SB och Sonos i ljudkvalitet. Åtminstone Sonons spelar ju Bit-Perfect på digitalutgången och jag har då aldrig upplevt mina som låtandes dåligt. Då har jag spelat några olika CD/DVD-spelare som jämförelse.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-02-16 12:48

UrSv skrev:Jag tror de slutat med MP3-formatet och nu kör 160kbps OGG i enklare sorterna och 320 kbps OGG i Premium. Det finns nån klass under också till typ telefoner och sånt.

Spotify har, så vitt jag vet, alltid kört Ogg. Varifrån kommer uppfattningen att de kört MP3 (som är ett format runt vilket de juridiska aspekterna är minst sagt röriga) tidigare?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 13:06

varför har du köpt denna svindyra apparat som kan så lite?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-02-16 13:16

bomellberg skrev:
Bill50x skrev:Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?

Möjligt, men inte speciellt troligt, då det var just ljudkvaliten som fick mig att byta från SB till Sonos.

Du hade väl problem med mp3:or på din Squeezebox? Jag antar att dom låter bättre för dig, men menar du att det är en generell höjning av ljudkvaliten?

bomellberg skrev:På SB måste man väl köra Spotify genom servern? Då packar ju servern upp strömmen och levererar den som WAV/PCM/FLAC till SB, som ju då endast agerar dum klient (slim device).

På Sonos krävs ingen server, eftersom uppackningen av strömmen (OGG) sker i Sonos-burken. Det kan vara så att denna uppackning är underlägsen den som sker i servern i SB-fallet.

Om jag har fattat det rätt så ska det gå att köra utan server om du har en SB Touch eller Radio
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-16 14:13

TCM skrev:
bomellberg skrev:

Du hade väl problem med mp3:or på din Squeezebox? Jag antar att dom låter bättre för dig, men menar du att det är en generell höjning av ljudkvaliten?

Nej, det menar jag inte. Man jag tänker så här: Om de nu inte lyckas med att avkoda mp3:or ens, hur rätt gör de då allt annat?

TCM skrev:
bomellberg skrev:På SB måste man väl köra Spotify genom servern? Då packar ju servern upp strömmen och levererar den som WAV/PCM/FLAC till SB, som ju då endast agerar dum klient (slim device).

Om jag har fattat det rätt så ska det gå att köra utan server om du har en SB Touch eller Radio

OK. Då får vi hoppas att dessa apparater avkodar OGG-filerna korrekt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-02-16 14:21

Anders_A skrev:
UrSv skrev:Jag tror de slutat med MP3-formatet och nu kör 160kbps OGG i enklare sorterna och 320 kbps OGG i Premium. Det finns nån klass under också till typ telefoner och sånt.

Spotify har, så vitt jag vet, alltid kört Ogg. Varifrån kommer uppfattningen att de kört MP3 (som är ett format runt vilket de juridiska aspekterna är minst sagt röriga) tidigare?

Jag hade för mig att de körde OGG för låga hastigheter och MP3-320kbps för högsta kvalitetsnivån ursprungligen. Det kan ju vara fel.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-02-16 15:02

bomellberg skrev:
TCM skrev:
bomellberg skrev:

Nej, det menar jag inte. Man jag tänker så här: Om de nu inte lyckas med att avkoda mp3:or ens, hur rätt gör de då allt annat?

Ok, då förstår jag (även om jag tycker att du drar lite stora växlar av det)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-02-16 15:27

Har inte heller hört nåt anna än att spotify alltid kört ogg. Det vore intressant att få veta vilka låtar som körs i 320mbps när man kör premium. Den högre bitraten är ju ändå tämligen ny, så mycket av det tidigare materialet är rimligen inspelat på en lägre bitrate.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-02-16 20:52

profbd skrev:varför har du köpt denna svindyra apparat som kan så lite?

För att kunna använda Spotify?

Jag överväger också att lämna Squeezebox, för att kunna använda Spotify och slippa SqueezeboxServer.
/Micke

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-17 08:31

Micke65 skrev:Jag överväger också att lämna Squeezebox, för att kunna använda Spotify och slippa SqueezeboxServer.
/Micke

Varför då? Spotify fungerar aldeles utmärkt på Squeezebox :wink:
Squeezeboxserver slipper du ju med Sonos eftersom den har "Sonosserver" inbyggd.
Men varför är så många ogillande till att ha en dator/NAS på egentligen?
Den kan ju stå i någon klädkammare eller annat utrymme så att den inte stör. Var ska musiken ligga som saknas på spotify?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-17 09:30

2-ch skrev:
Micke65 skrev:Jag överväger också att lämna Squeezebox, för att kunna använda Spotify och slippa SqueezeboxServer.
/Micke

Varför då? Spotify fungerar aldeles utmärkt på Squeezebox :wink:
Squeezeboxserver slipper du ju med Sonos eftersom den har "Sonosserver" inbyggd.
Men varför är så många ogillande till att ha en dator/NAS på egentligen?
Den kan ju stå i någon klädkammare eller annat utrymme så att den inte stör. Var ska musiken ligga som saknas på spotify?

Självklart ska man ha en NAS eller liknande till sin egen musik.

Men du ska veta vad skönt det är att slippa den sega squeezeboxservern! 8)

Plus att mp3:orna låter som de ska. :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-17 10:03

bomellberg skrev:Men du ska veta vad skönt det är att slippa den sega squeezeboxservern! 8)

Det argumentet köper jag. mp3 bekymmret på vissa modeller om inte omkodningen sker i datorn likaså.

Nu ser jag fram emot en rejäl genomlysning av Sonos för/nackdelar från KarlXII. Att Sonos låter dåligt (murket) från Spotify är ju inte så kul :(

Vem har sagt att det ska vara lätt att vara en audiofil?
- Är det inte det ena så är det det andra sa kärringen som blödde näsblod :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi