Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Hittade efter lite googlande uttalande från både spotify och sonos att det sker automatiskt. Iom att sonos inte går att köra med gratiskonto så finns det ingen anledning att kunna köra utan "high bitrate".
KarlXII skrev:Har blivit med Sonos.
men ärligt talat låter det lite murket från Spotify.
StefanH skrev:Antar att det handlar om att Ogg Vorbis formatet inte är ett förlustfritt format, vilket däremot Flac som jag använder via Squeezebox duet'ten är.
M.a.o. lite irriterande då man blivit bortskämd med ljudet från Squeezebox duet.
Kul!KarlXII skrev:Har blivit med Sonos.
Bill50x skrev:StefanH skrev:Antar att det handlar om att Ogg Vorbis formatet inte är ett förlustfritt format, vilket däremot Flac som jag använder via Squeezebox duet'ten är.
M.a.o. lite irriterande då man blivit bortskämd med ljudet från Squeezebox duet.
Kan inte Sonos spela flac?![]()
/ B
bomellberg skrev:Jag tror Kalle12 menar att Spotify genom Sonos låter sämre än Spotify genom SB, korrekt?
Dessutom kör väl inte Spotify Ogg, utan 320kbps mp3?
Anders_A skrev:bomellberg skrev:Jag tror Kalle12 menar att Spotify genom Sonos låter sämre än Spotify genom SB, korrekt?
Spotify kör med Ogg Vorbis.
UrSv skrev:Bill50x skrev:StefanH skrev:Antar att det handlar om att Ogg Vorbis formatet inte är ett förlustfritt format, vilket däremot Flac som jag använder via Squeezebox duet'ten är.
Kan inte Sonos spela flac?![]()
Självklart kan den spela FLAC.
bomellberg skrev:Jag tror Kalle12 menar att Spotify genom Sonos låter sämre än Spotify genom SB, korrekt?
Spotify skrev:What quality does Spotify stream in?
We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:
■q3 (~96 kbps)
■q5 (~160 kbps)
■q9 (~320 kbps)
Note: not all tracks are currently available in high bitrate.
Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.
Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.
Bill50x skrev:Tänkte väl det. Men varifrån kommer då jämförelsen mellan ogg/mp3 320k och flac i samband med Spotify?
Bill50x skrev:Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?
bomellberg skrev:KarlXII skrev:Har blivit med Sonos.
Kul!
Visst var det skönt att stänga av Squeecebox Servern?
Bill50x skrev:Tänkte väl det. Men varifrån kommer då jämförelsen mellan ogg/mp3 320k och flac i samband med Spotify?
Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?
/ B
UrSv skrev:Jag tror de slutat med MP3-formatet och nu kör 160kbps OGG i enklare sorterna och 320 kbps OGG i Premium. Det finns nån klass under också till typ telefoner och sånt.
bomellberg skrev:Bill50x skrev:Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?
Möjligt, men inte speciellt troligt, då det var just ljudkvaliten som fick mig att byta från SB till Sonos.
bomellberg skrev:På SB måste man väl köra Spotify genom servern? Då packar ju servern upp strömmen och levererar den som WAV/PCM/FLAC till SB, som ju då endast agerar dum klient (slim device).
På Sonos krävs ingen server, eftersom uppackningen av strömmen (OGG) sker i Sonos-burken. Det kan vara så att denna uppackning är underlägsen den som sker i servern i SB-fallet.
TCM skrev:bomellberg skrev:Bill50x skrev:Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?
Möjligt, men inte speciellt troligt, då det var just ljudkvaliten som fick mig att byta från SB till Sonos.
Du hade väl problem med mp3:or på din Squeezebox? Jag antar att dom låter bättre för dig, men menar du att det är en generell höjning av ljudkvaliten?
TCM skrev:bomellberg skrev:På SB måste man väl köra Spotify genom servern? Då packar ju servern upp strömmen och levererar den som WAV/PCM/FLAC till SB, som ju då endast agerar dum klient (slim device).
På Sonos krävs ingen server, eftersom uppackningen av strömmen (OGG) sker i Sonos-burken. Det kan vara så att denna uppackning är underlägsen den som sker i servern i SB-fallet.
Om jag har fattat det rätt så ska det gå att köra utan server om du har en SB Touch eller Radio
Anders_A skrev:UrSv skrev:Jag tror de slutat med MP3-formatet och nu kör 160kbps OGG i enklare sorterna och 320 kbps OGG i Premium. Det finns nån klass under också till typ telefoner och sånt.
Spotify har, så vitt jag vet, alltid kört Ogg. Varifrån kommer uppfattningen att de kört MP3 (som är ett format runt vilket de juridiska aspekterna är minst sagt röriga) tidigare?
bomellberg skrev:TCM skrev:bomellberg skrev:Bill50x skrev:Kan det vara så att Sonos inte är lika bra rent ljudmässigt som SB är, men dock långt trevligare att hantera?
Du hade väl problem med mp3:or på din Squeezebox? Jag antar att dom låter bättre för dig, men menar du att det är en generell höjning av ljudkvaliten?
Nej, det menar jag inte. Man jag tänker så här: Om de nu inte lyckas med att avkoda mp3:or ens, hur rätt gör de då allt annat?
Micke65 skrev:Jag överväger också att lämna Squeezebox, för att kunna använda Spotify och slippa SqueezeboxServer.
/Micke
2-ch skrev:Micke65 skrev:Jag överväger också att lämna Squeezebox, för att kunna använda Spotify och slippa SqueezeboxServer.
/Micke
Varför då? Spotify fungerar aldeles utmärkt på Squeezebox![]()
Squeezeboxserver slipper du ju med Sonos eftersom den har "Sonosserver" inbyggd.
Men varför är så många ogillande till att ha en dator/NAS på egentligen?
Den kan ju stå i någon klädkammare eller annat utrymme så att den inte stör. Var ska musiken ligga som saknas på spotify?
bomellberg skrev:Men du ska veta vad skönt det är att slippa den sega squeezeboxservern!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 30 gäster