High End Mässan Stockholm 2011

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-15 21:55

Jag lyssnade på Larsen, och det lät väl OK om det kan vara till någon hjälp, men det är ju svårt, man vet sällan någonting om inspelningarna.
Skulle aldrig våga mig på att spekulera i högtalarnas potential under de omständigheter som rådde.
Senast redigerad av Goldfinger 2011-02-15 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-15 21:58

Var inne och lyssnade jag med.
Intrycket av "utsuddade högtalare" är väl det mest konkreta.

Lite diffust för min smak, kanske.
Med reservation för lyssningsplats och rummet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-15 23:18

Nattlorden skrev:
+1 De sista uppgraderingarna jag gjort kan jag bara klassa som "ökad naturlighet", kan inte sätta någon annan värdering på det.

Nu fattar jag som vanligt inte riktigt om detta är ironi eller inte men, "ökad naturlighet" vad är det?

Övernaturligt?? 8) :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-15 23:26

shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.

Det här var min första mässa och jag hade verkligen väntat mig att "det låter
skit", men så var inte min upplevelse. Jag var verkligen positivt överraskad av
det potentiella välljud som i flera rum.

Några få rum kunde jag avfärda på det huggna sättet, men verkligen inte
majoriteten. Jag tycker ofta man kunde ana en potential, som kan kunde
förstå inte visades fullt ut i rummet.

Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit, inte riktigt trovärdigt som jag ser det.

Och angående Larsen L8 så tyckte jag att detta var den bästa demo jag hört med detta märke, andra modeller som jag hört tidigare på mässor har haft lite för betonad diskantåtergivning för att jag skall vara helt nöjd.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-16 01:20

FBK skrev:
shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.

Det här var min första mässa och jag hade verkligen väntat mig att "det låter
skit", men så var inte min upplevelse. Jag var verkligen positivt överraskad av
det potentiella välljud som i flera rum.

Några få rum kunde jag avfärda på det huggna sättet, men verkligen inte
majoriteten. Jag tycker ofta man kunde ana en potential, som kan kunde
förstå inte visades fullt ut i rummet.

Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit.

Ja, så blir det ofta när det diskuteras intryck, man hissar och dissar, högtalare är populärast, sanningen är den att det man hör är summan av en rad omständigheter och förutsättningar som slutar med en avstämning inne i huvudet mot sin inre referens.

Det kan slå precis hur som helst men tydligt är att de flesta har en mycket hög objektiv tilltro till sin upplevelse i bemärkelsen kvalitet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-16 08:53

celef skrev:jag är lite förvånad över en del som skrivs, jag undrar därför, ni som har hittat rätt rigg, har ni inget i övrigt att önska från den, är det precis så där som musiken ska återges?

Jag är ganska nära ja, men vill ha lite mer ordning på ett litet problem i basen och sedan så vill jag gärna kunna spela mycket högre för att vara riktigt nöjd. Men på det stora hela så är jag mycket nöjd med hur det låter hemma hos mig.

Jag har ju inte pulat med ljudet nu på över en månad... det är skönt !

När jag hade iPs + profundusP-4 så va det samma sak, jag fick tillslut till det så att jag va nöjd och bara lyssnade i nästan ett år utan att ägna anläggnignen en tanke. Sedan så bytte jag "upp mig" till i16s och ProfundusX-2 och sedan så va det kört... Blev ju alldrig bra och det resulterade i över ett halvårs konstant "pulande" förgäves...
Jag gav upp och nu sitter jag på piPs och är NÄSTAN tillbaka där jag startade... :lol:

Men huvudsaken är att jag nu kan lyssna på musik och njuta :)
och det oavsett att jag "skulle kunna vilja dra på mer" ibland, eller att det finns en liten egenhet i basen och att lite djupare får anläggnignen gärna gå osv... det låter genomgående bra nu och jag är ärligt trött på att bry mig... Jag låter det vara som det är nu och tills vidare.

Det tär verkligen på en (på mig i alla fall, jag höll på att sälja av hela skiten och börja med att sticka raggsockor i stället) att behöva hålla på och bråka med prylarna, jag tycker att vi alla borde sansa oss lite ibland och inse att det finns så mycket mer till livet än ljudets perfektion. Det kan vara bra ändå, trots att det inte är 100% helt perfekt in på minsta lilla mocrodetalj... SOM MAN ÄNDÅ KNAPPT HÖR, eller än mindre lägger märke till i vanliga fall.

Med detta sagt vill jag slå ett slag för välbefinnande före ljudkvalitet !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-16 11:07

Men brukar inte en del Ino-ägare påpeka att det är just så där som andra befinner sig i en byteskarusell pga att dom har köpt fel grejor?
Jag tror säkert du har rätt i dina iakttagelser, inget märke är immunt mot lyssningsrumsproblem. Och en del anläggningar kan bli "för stora" för den plats dom måste stå på.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-16 11:17

Jo, du har helt rätt ! :)

Mina QRS500 som jag hade förrut lät mycket bättre (mer naturliga och mindre "högtalare") än vad i16s gjorde i mitt rum med för kort lyssningsavstond.

Jag tycker att Bremen äggen gav lite liknande känsla på mässan, dom lät inte högtalare, uatn där fanns bara musik.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-16 12:06

Fan David, du är både lång och klok! :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-16 12:09

Det vore ju bra om man i mässtråden diskuterar det som fanns på mässan, och om man vill diskutera något annat så finns hundratals, ja kanske tusentals andra trådar att göra det i, och om ingen av dom passar så kan man starta en ny, hur lätt som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 12:21

Tompa_39 skrev:Nu fattar jag som vanligt inte riktigt om detta är ironi eller inte men, "ökad naturlighet" vad är det?

Övernaturligt?? 8) :wink:

Nej, det är ju fortfarande "undernaturligt". Ökad naturlighet betyder att man får känslan att det blev trovärdigare utan att man kan sätta fingern på vad som blev bättre. Mindre behov av efterbehandling i hjärnan är min idé om hur det fungerar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-16 12:21

Ok, för att vara lite ontoptic, Larsen, ja vad ska man säga många verkar gilla ljudet men jag tycker att bägge gångerna jag lyssnat på dessa så har ljudet varit väldigt vasst, dom faller mig inte alls på läppen.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 12:23

paa skrev:Det vore ju bra om man i mässtråden diskuterar det som fanns på mässan, och om man vill diskutera något annat så finns hundratals, ja kanske tusentals andra trådar att göra det i, och om ingen av dom passar så kan man starta en ny, hur lätt som helst.

Ok... sorry. behövde bara ta ett svar på en fråga.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-16 12:25

shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.

Det stämmer.
Det är sannerligen inte lätt för utställarna att få till ljudet under tidspress, dåliga rum, folk som kommer och går ideligen och med ett allmänt oväsen från andra utställare.
Jag tog det i beaktning när jag ogillade det mesta. Sågade gjorde jag bara vissa 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-16 12:34

-Palle- skrev:Ok, för att vara lite ontoptic, Larsen, ja vad ska man säga många verkar gilla ljudet men jag tycker att bägge gångerna jag lyssnat på dessa så har ljudet varit väldigt vasst, dom faller mig inte alls på läppen.

Det är mitt, begränsade, intryck också. Jag tror iofs att noggrann matchning med andra delar i anläggningen kan tämja detta. Frågan är om andra kvaliteter hos Larsen-högtalarna uppväger detta trixande? Jag gillar annars konceptet starkt med snygga högtalare som tar liten golvyta, kan (ska?) stå mot vägg, prismässigt helt OK osv.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-16 16:34

Bill50x skrev:
-Palle- skrev:Ok, för att vara lite ontoptic, Larsen, ja vad ska man säga många verkar gilla ljudet men jag tycker att bägge gångerna jag lyssnat på dessa så har ljudet varit väldigt vasst, dom faller mig inte alls på läppen.

Det är mitt, begränsade, intryck också. Jag tror iofs att noggrann matchning med andra delar i anläggningen kan tämja detta. Frågan är om andra kvaliteter hos Larsen-högtalarna uppväger detta trixande? Jag gillar annars konceptet starkt med snygga högtalare som tar liten golvyta, kan (ska?) stå mot vägg, prismässigt helt OK osv.

/ B

jag håller med, det är synd att inte fler hakar på konceptet, för det finns väl inga lagliga hinder till att varianter utvecklas
Bikinitider

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-16 16:58

Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-16 17:07

Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.

Det är ju det första man lägger märke till när man lyssnar, sen tycker jag att det är jättesvårt att ge en fullständig bedömning när många av utställarna bara spelade jättekonstig/dålig "blip blob" musik som jag iaf inte har någon som helst referens till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-16 17:14

Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.

Fast hur ofta ligger fokus på det vid mässor? Spela högt och gärna lite högre än vad som egentligen låter bra är väl mera vanligt? Tror jag det är ovanligt att få till "finlirsparametrarna" under mässförhållanden, det är svårt nog hemma. Det är också därför jag har hållit mig borta från mässor i många år, det liknar inte de förhållanden man har hemma.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 17:22

fast nu går man väl på mässa för att kolla in prylarna live
jag tycker ofta att hur länge man blir i rummet är en värdemätare på hur bra det är
själv blir jag ofta sittande en stund hos larsen eller reidar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 17:38

profbd skrev:fast nu går man väl på mässa för att kolla in prylarna live
jag tycker ofta att hur länge man blir i rummet är en värdemätare på hur bra det är
själv blir jag ofta sittande en stund hos larsen eller reidar

Våffö va'nte du på mässan?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 18:09

bra fråga
fast jag låter herr sauk svara

http://www.youtube.com/watch?v=b3AdeWwiWGM
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-16 20:45

RogerGustavsson skrev:Fast hur ofta ligger fokus på det vid mässor? Spela högt och gärna lite högre än vad som egentligen låter bra är väl mera vanligt? Tror jag det är ovanligt att få till "finlirsparametrarna" under mässförhållanden, det är svårt nog hemma. Det är också därför jag har hållit mig borta från mässor i många år, det liknar inte de förhållanden man har hemma.

Håller med dig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-16 20:59

Ja fast rummen på Sheraton är nog inte helt olikt förhållandena i de flesta vardagsrum, några av utställarna hade ju tom vidtagit akustiska åtgärder.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-16 21:03

Det största problemet för min del, var att det spelades "fel" musik:

Dvs gles musik och/eller musik som jag inte kan relatera till.

Eftersom jag helst vill bedöma högtalare med storskalig symfonisk musik, så blev jag inte speciellt mycket klokare av de demos som gjordes.

Enligt mitt förmenande så är en god inspelning av just storskalig symfonisk musik väldigt avslöjande.
Det blir ofta grötigt och hårt.
Det är ofta som stora stråksektioner snarare ger intrycket av ett "hårt tutande och visslande" än av just stora stråksektioner, med bredd, djup och upplösning.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-16 21:39

Strmbrg skrev:
Enligt mitt förmenande så är en god inspelning av just storskalig symfonisk musik väldigt avslöjande.
Det blir ofta grötigt och hårt.
Det är ofta som stora stråksektioner snarare ger intrycket av ett "hårt tutande och visslande" än av just stora stråksektioner, med bredd, djup och upplösning.

Håller med 100, fungerar det inte blir det som en jämn smet av allting istället för dynamiskt och pampigt med mycket rum bakom.
Distorsion och kompression särskilt i mellanregistret ger sig verkligen till känna vid den här typen av musik.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-02-16 21:48

Strmbrg skrev:Det största problemet för min del, var att det spelades "fel" musik:

Dvs gles musik och/eller musik som jag inte kan relatera till.

Precis ! Varför skall dom spela sådan skitmusik ? (enligt mig, och alla som jag känner) Det är väl en av 100 mässbesökare som lyssnar på sådant hemma ? Skall det vara så svårt att spela lite välproducerad POP/Rock ? Jag blir så trött !

Vi var 3 jobbarkompisar som var på mässan tillsammans. Vi reste oss upp och gick flera gånger under mässan.

Det skulle vara kul med ett svar från någon av utställarna i denna fråga !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2011-02-16 22:01

Tror svaret är rätt enkelt... Även en riktig skitanläggning låter ju helt okej i sammanhanget med gles plinkjazz.
Att återge lite konstiga ljud ibland är väl betydligt lättare än att återge komplex musik :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-16 22:02

Jag kan ju inte låta bli att undra:

Väljer "man" att spela "säker" musik, för att undvika att avslöja tillkortakommanden?

Jag kan heller inte låta bli att undra:
Är "man" medveten om svårigheterna att återskapa en realistisk illusion av svåråtergiven musik, och därmed väljer att spela sådan musik som "garanterat" kommer att låta bra?

Vi frågade efter just storskalig symfonisk musik vid ett flertal tillfällen.
Ibland blev det ingen sådan musik, ibland spelades det då dylikt, men det lät tyvärr ganska illa.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-16 22:18

Jag tycker att det spelades ganska bra musik jag :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi