Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev:Igår testade vi Nord Osts strömkablar. Seriöst.
fbk skrev:Rydberg har jämfört Nagrefs kabel mot någon modell ifrån Signalcable som har varit hissad till skyarna på Hififorum, gissa vilken som lät bäst
Efter livliga diskussioner med Ludwig fick jag dom två mindre dyra Nord Ost strömkablarna, Vishnu och Shiva, skickade till mig. 3400 kr och 6800kr. Jag tycker det är dumheter. Därav livliga diskussioner.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Igår testade vi Nord Osts strömkablar. Seriöst.
Intressant! Vill du beskriva testningsscenariot i detalj?![]()
(Har själv nämligen funderat på hur man bäst borde göra detta och det kan vara lärorikt att höra hur andra har gjort.)
EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Hetsporren skrev:Jag är medveten om att rätt matchning också är viktigt
Ja, där har du ju liksom grundproblemet med att bedöma kablar: Kabel X kan ju låta jättebra i konfiguration Y, men mediokert i konfiguration Z. Svårt att generalisera alltså, oavsett vilken kabel man pratar om - tycker jag.
Vi testade en NordOst mot en standard strömkabel som följer med Audio Research. Vi testade bara med försteget. Så du fattade nog rätt.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Tack för infon.
Förstår jag rätt att ni kopplar in olika kablar till en och samma apparat?
Hur lång tid är det mellan lyssningarna?
Pratar ni något under bytestiden?
Hur säkerställer ni att det blir dubbeltblint?
Frågar man inte får man inga svar...
Jax skrev:Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
"Man ska inte gå över kabeln efter ström"
/Ordspråksfascisten
Arne Hägerfors?Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Vi väntar med spänning!
fbk skrev:JappHar du nu läst ordentligt, stämmer det du skrivit verkligen?
EngelholmAudio skrev:Vi testade en NordOst mot en standard strömkabel som följer med Audio Research. Vi testade bara med försteget. Så du fattade nog rätt.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Tack för infon.
Vi lyssnade på hela låten, ca 4 minuter.
Ej dubbelt blint, bara enkelt (han som lyssnade). Han visste ATT det skulle bytas kabel, men ej vilken som var i när.
Mellan lyssningarna ställdes frågan: "Blir det samma volym nu" varpå jag svarade "Ja". I övrigt tyst.
fbk skrev:Gissar på att du är Silgnalcable ägare, Intrycken togs ju inte emot med öppna armar precis
Tog inte tiden exakt varför precision uteblir. ARC-prylarna tar 30 sekunder på sig att från ON hamna i körklart läge. Lägg därtill själva bytet av kabel och jag tror vi ligger nån stans runt 60 sekunder. Max 90 sekunder.n3mmr skrev:EngelholmAudio skrev:Vi testade en NordOst mot en standard strömkabel som följer med Audio Research. Vi testade bara med försteget. Så du fattade nog rätt.Audix skrev:EngelholmAudio skrev:Nu skall vi se om vi kan köra en svit om 7 repetitioner. Jag tror faktiskt vi kommer träffa rätt.
Tack för infon.
Vi lyssnade på hela låten, ca 4 minuter.
Ej dubbelt blint, bara enkelt (han som lyssnade). Han visste ATT det skulle bytas kabel, men ej vilken som var i när.
Mellan lyssningarna ställdes frågan: "Blir det samma volym nu" varpå jag svarade "Ja". I övrigt tyst.
Hur lång tid tog det mellan testerna, dvs hur länge var det tyst p g a kabelbytet?
postpunk skrev:Min fråga är nog: Går det att bygga en kabel i koppar som låter illa?
Svante skrev:Intressant fråga! Gör man tillägget: med serieresistans under 0,04 ohm, parallellkapacitans under 1 nF och serieinduktans under 5 uH, så tror jag det är svårt. Självklarheter som kortis och så undantaget förstås.
Detta vore en ny vändning i debatten, att kabeltroende försöker göra en kabel som låter så illa så att tom kabelfnysare hör.
Det gör det nog tyvärr inte, du måste läsa på lite bättre. Den kabel, Premium XLR från signalcable som testats och du tänker på är 1:a gången jag iaf läst något som helst omdöme om den. Har aldrig varit höjd till skyarna av någon vad jag sett, de kablar som skrivits mycke gott om är Silver resolution och i den tråd Premium XLR nämndes är det Analog Two RCA som provats och hela recensionen handlar om i huvudsak. Nej, de är gjorda av samma material. Sen har Premium XLR jämförelsen mot Nagref´s gjorts av en liten samling som alla känner varandra vid 1 tillfälle.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster