Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Men att få saker som man kan ställa in i ett rum är lika potentiellt
destruktiva som de tomma väggar som fanns där innan de fick sällskap, har
inte många reflekterat över.
Vh, iö
IngOehman skrev:Hinner inte skriva så mycket just nu, men vill bara nämna att de frågor jag
ställts, inte har de svar som andra som försökt besvara dem, har föreslagit.
Vill också med emfas klargöra att det både fysikaliskt och upplevelsemässigt
är ett absurt påstående att absorption skulle drabba dynamiken. Med det vill
jag egentligen bara säga att jag tror att det förekommer att folk som menar
något helt annat än dynamik, ändå använder det ordet.
Om något så leder rumsbidragen till att de dynamiska konturerna i musiken
blir utjämnade. Därmed inte sagt att man inte kan föredra det, men det gör
det inte till sin motsats.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nja, kopplingen mellan refraktion och dispersion är möjligen mindre stark
än den mellan refraktion och reflexion. Dispersion kan dessutom vara lite
olika saker även om det ofta tycks ses som en nära-synonym till spridning
av många hifi-intresserade. Dock kan det även användas för att beskriva
påverkan i tidsdomän, och inom hornteorin är det en väsentlig komponent.
single_malt skrev:Min beskrivning av de två synsätten är förenklad för att åskådliggöra skillnaderna och indelningen av Peter och Ingvar som tillhörande en av dessa är min egen tolkning.
mapem skrev:Häftigt! Vem är arkitekten? Gaudì?

Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
Haas-effekten beskriver att det är första signalen som når örat som bestämmer upplevd riktning och att de tidiga reflexerna läggs till ursprungssignalen. Alltså reflexens energi blir inte till efterklang utan ökar den upplevda signalens styrka.
Trots detta så upplever jag inte en för stark tidig reflex som positiv. För mig så blir det bättre om den är diffuserad. Till detta har jag ingen teori. Finns säkert. Men en diffuserad första reflex upplever jag som något mera dynamisk är en absorberad. Så på detta sätt anser jag att jag faktiskt kan höra den så kallade Haas-effekten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect
Sanjuro skrev:single_malt:
Jag tror att Ingvar både är medveten om vad som påverkar det som sker inne i örat och att han tillmäter det såpass mycket uppmärksamhet som omständigheterna kräver vad gäller rumsakustik.
Han kanske inte pratar om det / skriver om det så mycket och kanske därför drar du slutsatsen att han inte ser på akustikreglering ur ett "vad-händer-inne-i-örat" perspektiv. Jag har efter samtal med Ingvar fått den uppfattningen att han definitivt tar hänsyn till det. Vad som sker utanför örat påverkar ju det som sedan anländer till örat och hur det sedan hanteras av örat är ju underförstått. Man kan ju inte enbart gå på den ena sidan av problemet.
Att man sedan kan ha olika uppfattning om lämplig grad av absorption och diffusion och deras inbördes förhållande är ju givet. Alla gillar inte död-dämpade rum och alla gillar inte badhus-akustik.
IngOehman skrev:Sanjuro skrev:single_malt:
Jag tror att Ingvar både är medveten om vad som påverkar det som sker inne i örat och att han tillmäter det såpass mycket uppmärksamhet som omständigheterna kräver vad gäller rumsakustik.
Han kanske inte pratar om det / skriver om det så mycket och kanske därför drar du slutsatsen att han inte ser på akustikreglering ur ett "vad-händer-inne-i-örat" perspektiv. Jag har efter samtal med Ingvar fått den uppfattningen att han definitivt tar hänsyn till det. Vad som sker utanför örat påverkar ju det som sedan anländer till örat och hur det sedan hanteras av örat är ju underförstått. Man kan ju inte enbart gå på den ena sidan av problemet.
Att man sedan kan ha olika uppfattning om lämplig grad av absorption och diffusion och deras inbördes förhållande är ju givet. Alla gillar inte död-dämpade rum och alla gillar inte badhus-akustik.
Även om jag inte vet vem du är: Tack för detta inlägg. Det gör att det inte
har känts bortkastat att ha försökt förklara!![]()
Vill dock lägga till en detalj, och det är att mycket av det som påstås om
de inre skeendena är gallemathias - pseudokunskap i form av hypoteser som givits teorikostym men som inte ens uppfyller det grundläggande vetenskap-
liga kravet om falsifierbarhet.
Mången studie har jag läst som aldrig borde ha blivit publicerade, och dessa
samma studier har jag även sett hänvisas till som referenser för ytterligare
hypoteser i teorikostym...Bedrövligt är vad det är.
Men som tur är så kan man strunta i de allra flesta gissningar om den signal-
behandling som sker i hjärnan, till förmån för faktiska studier av effekter,
och av i viss mån även kliniska studier på signalfallen mellan inneröra och
hjärna.
Eller om man hellre ser det såhär: Det är frågorna om hur det blir som är de
viktiga för att kunna göra vettiga val, inte de om varför.
Men en liten sak skall jag ändå säga om det senare, och det är att väldigt
många av de psykoakustiska förmågor vi har, har givits namn som slutar på
-effekten. Det kan lura någon att tro att de är disparata, unika, helt enkelt
väldigt speciella effekter, men de allra flesta av dem är en och samma!
Och i princip kan man säga att vår hörsel imponerar på så vis att man kan
konstatera att vi har i princip ALLA de förmågor som är teoretiskt möjliga!
Det vill säga om man utgår ifrån den aktuella hårdvaran och startar med EN
enda ansats... (Någon gång när jag har mera tid och framförallt mera lust,
kanske jag berättar om den.)
Givet detta kan jag ofta tycka att mycket av det som kan läsas i avhand-
lingar av psykoakustisk art, är självklarheter blandat med meningslösa giss-
ningar om inre mekanismer som lika gärna kan se ut på andra sätt utan att
resultatet skulle skilja alls.
Tycker det ofta ser ut som en kombination av kvalificerat struntprat och en
alltför stark VILJA från författaren att upptäcka nya marker. Jag hoppas
och tror att de flesta eller i varje fall rimligt många ser det (jag vet att rätt
så många gör det, och tar artiklarna för vad de är - trappsteg i karriären*
snarare än trappsteg mot högre kunskap).
Vh, iö
- - - - -
*Akademiska världen kräver ju publicerade skrifter enligt ett visst mönster
som en del av vägen till titlarna, och världen är full att tidskrifter som har
just syftet att möjliggöra de fordrade publiceringarna.
Inget fel med det, men det är bra att veta när man läser artiklarna, så att
man inte misstror det som blivit publicerat för att vara per definition eller
insats garanterade sanningar.
Stereotypen skrev:Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
Haas-effekten beskriver att det är första signalen som når örat som bestämmer upplevd riktning och att de tidiga reflexerna läggs till ursprungssignalen. Alltså reflexens energi blir inte till efterklang utan ökar den upplevda signalens styrka.
Trots detta så upplever jag inte en för stark tidig reflex som positiv. För mig så blir det bättre om den är diffuserad. Till detta har jag ingen teori. Finns säkert. Men en diffuserad första reflex upplever jag som något mera dynamisk är en absorberad. Så på detta sätt anser jag att jag faktiskt kan höra den så kallade Haas-effekten.
Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.
Kronkan skrev:Stereotypen skrev:Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.
Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.
För lite tid så här på morgonen. På ett sätt verkar det som ett rimligt antagande det du framför men visst studsar en frekvens vid exemplevis första reflexen och då uppstår det en Hass-effekt om förutsättningarna är uppfyllda. Jag själv har ju dipoler somuppträderakustisk annaorlunda än traditioella högtalarlådor. Men även där blir det ju tidiga reflexer.
Men vad jag inte vet är hur stod äggen uppställda ochhur var diffusorerna uppställda. Skulle gå att försöka listaut hhurPeter tänkte eller vilkaproblem han försöktelösa omman vet hur det sågut. HAn kanske vill berättasjälv.
petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Nune skrev:IngOehman skrev:mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
Alltså, om jag begripit rätt:
En stor mjuk soffa är en absorbent (Stig Carlsson tyckte man skulle ha en sån mellan högtalarna).
En mjuk matta på golvet eller en tjock vepa på väggen (vem har såna?) är absorbenter.
En bokhylla är en diffusor (förutsatt att det är böcker i den, gärna i olika storlek och lite oregelbundet placerade).
Blommor, krukväxter är diffusorer.
Lyssnare är difusorer och kanske absorbenter samtidigt, i all fall om de har mjuka kläder på sig.
Så långt vad jag tror.
Men:
Oljemålningar, spända på ram, hur fungerar de akustiskt?
Fönsterrutor (det finns tre stora fönster i mitt vardagsrum)?
Bord, stolar, skåp med hårda och jämna ytor?
Hur fungerar de?
De flesta av de saker du nämner har en kombination av absorber-
ande och diffuserande egenskaper (och faktiskt lite andra egenskaper
också som vi kanske för att inte krångla till det för mycket kan bortse
ifrån, nu när de är nämnda).
Vad mer för egenskaper kan ett material ha? Jag menar om ljudet träffar en yta så kan det ju inte mer än reflekteras eller absorberas, i min värld.
IngOehman skrev:Sanjuro skrev:single_malt:
Även om jag inte vet vem du är: Tack för detta inlägg! Det gör att det inte
känns bortkastat att ha försökt förklara!![]()
- - -
Vill dock lägga till en detalj, och det är att mycket av det som påstås om
de inre skeendena är gallemathias - pseudokunskap i form av hypoteser som
givits teorikostym men som inte ens uppfyller det grundläggande vetenskap-
liga kravet om falsifierbarhet. Annat är osubstansifierade gissningar, som i
ännu högra grad faller på att inte vara falsifierbara.
Mången studie har jag läst som aldrig borde ha blivit publicerade, och dessa
samma studier har jag även sett hänvisas till av andra, som referenser för
framläggande av ytterligare hypoteser i teorikostym...![]()
Bedrövligt är vad det är.
- - -
Men (och här kommer glädjeämnet) - som tur är så kan man strunta i de
allra flesta gissningar om den signalbehandling som sker i hjärnan, till förmån
för faktiska studier av effekterna, och av i viss mån även kliniska studier på
signalsituationen mellan inneröra och hjärna.
Eller om man hellre ser det såhär: Det är frågorna om "hur det blir" som är
de riktigt viktiga för att kunna göra vettiga val, inte i samma grad de om
"varför". Men självklart är även kuriosum kul.
Men en liten sak skall jag ändå säga om det senare, och det är att väldigt
många av de psykoakustiska förmågor vi har, har givits namn som slutar på
-effekten. Det kan lura någon att tro att de är disparata, unika, helt enkelt
väldigt speciella effekter det handlar om, men de allra flesta av dem är fak-
tiskt en och samma!
Och i princip kan man säga att vår hörsel imponerar på så vis att man kan
konstatera att vi har i princip ALLA de förmågor som är teoretiskt möjliga!
Det vill säga om man utgår ifrån den aktuella hårdvaran och startar med EN
enda ansats... (Någon gång när jag har mera tid och framförallt mera lust,
kanske jag berättar om den.)
Givet detta kan jag ofta tycka att mycket av det som kan läsas i avhand-
lingar av psykoakustisk art, är självklarheter blandat med meningslösa giss-
ningar om inre mekanismer som lika gärna kan se ut på andra sätt utan att
resultatet skulle skilja alls...
Tycker det ofta ser ut som en kombination av kvalificerat struntprat och en
alltför stark VILJA från författaren att ha upptäcka nya marker (för att inte
tala om en vilja att använda dem till att skapa ett schackbräde av teser att
använda som kanvas för lancerandet av nya spektakulära teser/lösningar...).
Jag hoppas och tror att de flesta eller i varje fall rimligt många ser det (jag
vet att rätt så många gör det, och tar vissa av artiklarna för vad de är på
riktigt - trappsteg i karriären* snarare än trappsteg mot högre kunskap).
Vh, iö
- - - - -
*Akademiska världen kräver ju publicerade skrifter enligt ett visst mönster
som en del av vägen till titlarna, och världen är full att tidskrifter som har
just syftet att möjliggöra de fordrade publiceringarna.
Inget fel med det, men det är bra att veta när man läser artiklarna, så att
man inte misstror det som blivit publicerat för att vara per definition eller
insats garanterade sanningar.
steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Peter: Det där tycker jag är ganska allvarliga anklagelser mot någons trovärdighet. Antingen så ska nog ett sånt påstående aldrig göras eller så ska det styrkas. Tycker jag. Alldeles för lätt att det är ett missförstånd som ligger bakom detta...
petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...
IngOehman skrev:...Eller om man hellre ser det såhär: Det är frågorna om "hur det blir" som är
de riktigt viktiga för att kunna göra vettiga val, inte i samma grad de om
"varför". Men självklart är även kuriosum kul...
Johan_Lindroos skrev:Denna tråd är besudlad av helt felaktiga beskrivningar av fysikaliska förlopp på många ställen, och bör därför inte tas på särskilt stort allvar.
Dessutom innehåller den löjliga personangrepp.
Johan_Lindroos skrev:Denna tråd är besudlad av helt felaktiga beskrivningar av fysikaliska förlopp på många ställen, och bör därför inte tas på särskilt stort allvar.
petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Peter: Det där tycker jag är ganska allvarliga anklagelser mot någons trovärdighet. Antingen så ska nog ett sånt påstående aldrig göras eller så ska det styrkas. Tycker jag. Alldeles för lätt att det är ett missförstånd som ligger bakom detta...
Steveo1234, du får gärna citera hela budskapen angående detta.petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...
MvH
Peter
E skrev:Hur vore det att försöka förstå Ingvars inlägg i stället, Peter?
Du skriver inget om hur stor andel av avhandlingarna du läst som du
själv menar bidrar till en större kunskap, och hur stor andel som är
meningslösa för annat än akademiska karriärsteg.
Är det verkligen så att du inte ser det Ingvar ser?
Mvh E*
steveo1234 skrev:petersteindl skrev:steveo1234 skrev:petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter
Steveo1234, du får gärna citera hela budskapen angående detta.petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...
MvH
Peter
Oj, det klippte jag nog lite för snabbt. Ber om ursäkt för det då "min version" dramatiskt ändrade innebörden.
DVD-ai skrev:Ja de va då värst va tråden spårade...
Men då känns det ju att allt e som vanligt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster