Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Hur förhindras vibrationerna in i väggen? Avstämda SD-typ av kuddar?
T
Menar du mekaniska vibrationer? I så fall måste högtalarlådan vibrera och sedan måste högtalarlådans vibrationer mekaniskt ledas vidare från äggen in i väggen

Jag har än så länge aldrig haft något sådant problem. Jag använder 3 filttassar mellan högtalare och vägg samt en koppling där två aluminiumprofiler friktionskopplas till varandra.
Det uppstår väldigt lite vibrationer i lådan. Det mesta av ljudvågor finns akustiskt i luften. På så sätt stör Äggen grannarna lika som andra högtalare.
MvH
Peter
OK!
(En liten korrigering ovan dock: högtalarlådan måste vibrera enligt fysikens lagar. Sen kan förlusterna vara mer eller mindre stora.)
Menar du korrigering eller tillägg? Om det är en korrigering, vilken del av min text är det du vill korrigera? Bara så att jag förstår. Det är klart att lådan vibrerar enligt fysikens lagar, dock kan jag ju sträva efter att minska vibrationerna i lådan till ett minimum. Därför uppstår det väldigt lite vibrationer i lådan.
Bremenäggen är gjutna i en plast som heter Dicyclopentadiene DCPD. Den används mycket inom fordonsindustrin där t.ex. Volvo långtradare gjuter hela sina fronter i ett stycke i den plasten och Caterpillar gjuter hela chassin till sina grävskopor. DCPD används ofta till stora chassidetaljer på traktorer och Bussar, men även till snöscooters. Den används också till simbassänger eftersom den inte oxiderar. Plasten är extremt slagtålig och har i fast form en densitet på 1,03. Plasten har också en hög inre dämpning vilket är en egenskap som jag värderar tillsammans med att den inte spricker vid mekaniska stötar som t.ex. polyuretan gör eller andra plaster. Plasten tål stenskott utan att det ens blir märken och det är därför den automotiva industrin väljer denna plast. Håller den för stenskott på långtradare som kör jorden runt och i Sibirien och Afrika så bedömer jag det som en möjlighet att den kan vara barnsäker
DCPD är i denna gjutprocess i form av en flytande tvåkomponentsplast med härdare. Härdaren är kemisk spjälkad i två delar. Då kan man ha ena delen av härdaren i en behållare tillsammans med DCPD och den andra delen av härdaren i en annan behållare tillsammans med DCPD. Det betyder att det alltid finns två behållare som levereras. Plasten har då ungefär samma viskositet som vatten och kan därför vid gjutning fylla ut utrymmen på ett bra sätt under förutsättning att det inte blir fickor med luft i gjutverktyget då plasten pressas in. Då blir det bubblor i plastdetaljerna efter gjutprocessen. Detta är den stora utmaningen vid gjutning så att man håller flödena av plast och luft under kontroll då plasten flyter genom verktyget. I gjutprocessen blandas DCPD med härdare från båda dessa behållare och varje del av härdaren blandas i en ”mixing head” på vägen in i verktyget. Fram till denna ”mixing head” är hela den slutna processen under övertryck i kväve så att ingen oxidering kan uppstå. Oxidering försämrar härdare. På så sätt startar härdprocessen efter blandning i ”the mixing head” och temperaturen i plasten ökar kraftigt. Gjutverktyget är temperaturreglerat och temperaturen regleras inom 1 grad. Man ställer in temperaturen för att uppnå en viss given temperaturskillnad mellan de båda verktygshalvorna. Temperaturen regleras med vattenflöde i kanaler i verktyget. Den undre delen av verktyget ställs in för att vara något varmare än den övre delen. På så sätt regleras riktning och flöde på själva härdprocessen så att ytan blir så homogen och jämn som möjligt och så rak och plan som möjligt. Plasten härdar således nedifrån den undre delen av verktyget och upp d v s detaljen härdas först längst ut på utsidan och inåt till insidan av detaljen. Där härdningen avslutas blir ytan lite skrovlig. utsidan blir en spegling av verktyget. Ungefärliga temperaturer i verktyget är 60 grader C.
Här syns den nedre delen av verktyget med ”mixing head” längs ner till höger på bilden. Alla slangar går dit och där blandas de två delarna av plasten.
Det ser lite geggigt ut med plast runt inloppet, men man lägger inte ned en sekunds arbete på att försöka täta eftersom det aldrig blir tätt ändå. Istället kör man en runda med plasten och låter plasten i sig fylla ut alla otäta passager och då blir det tätt. Därför ser det lite geggigt ut
Här syns både underdel och överdel till gjutverktyget. Här syns det att ”Mixing Head” är en stor del.
Här kanske det syns lite bättre.
Här kan man se de små genomskinliga slangarna som förbinder vattenkanalerna i verktyget för temperaturregleringen.
Här är detaljen rykande färsk och verktyget har öppnats.
Här har detaljen plockats ur verktyget och den är fortfarande rykande färsk.
Här är detaljen då den har svalnat till rumstemperatur. Alla rester från plasten skall därefter avlägsnas. Man kan se att ytan på utsidan är väldigt blank direkt ur verktyget. Därefter bearbetas detaljen något och lackeras.
Efter varje gjutning rengörs verktyget. Här kan man se att det är rätt stora apparater som behövs för att gjuta. Till Bremenhögtalaren HD3D-12 finns det 2 sådana stora verktyg i aluminium + 1 ännu mer komplicerat verktyg i stål till nätet.
Sedan är det dessutom ett lika stort verktyg till innerförpackningen. I allt är det 4 stora gjutverktyg för att gjuta Bremen HD3D-12.
I Bremenäggen är godstjockleken i snitt 15 mm. Det är en ansenlig godstjocklek med DCPD.
Baksidan är gjutet i samma material och har ett eget separat verktyg.
Det är mycket att tänka på för att få fram en liten ägghögtalare
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.