Thomas_A skrev:Hur funkar det med en center om man nu vill ha en stor väggmonterad TV mellan? Jag funderar på dessa högtalare i nya v-rummet, skulle passa som handen i handsken. Min flickvän skrek av förtjusning när hon såg dem...
Jag har byggt centern så att den fungerar för att användas med låg placering. Som jag tidigare sagt så är en centerhögtalare positionerad på medianplanet då man själv är på ekvidistans mellan Sidofronthögtalarna d v s man sitter i mitten. På detta plan gäller inte samma spelregler vad gäller riktningshörande d v s lokalisering av ljudkällor som då man har en Interaural Difference och då kan man istället utnyttja denna speciella spelplans regler så att säga och på den planen kan man simulera höjd om man konstruerar högtalaren för detta. Hörseln har en väldigt dålig fysisk förmåga till att höra exakt höjd på medianplanet d v s finns det kodning för höjd så kan inte hörseln på ett enkelt sätt tillgodogöra sig det oavsett om högtalaren är placerad rakt fram d v s på höjdvinkel 0 grader eller om högtalaren skulle vara placerad på exakt kodad vinkel. Däremot fungerar de fysiologiska förutsättningarna som bygger på ens inre referens
 Det finns en anledning att jag har skrivit om denna inre referens vid otaliga tillfällen. Jag utnyttjar nämligen denna egenskap just då jag utvecklade centerkanalen. Spelar jag Bertil Alvings orgelskivor så låter det tveklöst som om orgeln befinner sig högt ovanför ens eget tak i lyssningsrummet. Spelar jag skiva med röster så upplevs de rakt framför en. Spelar jag orgel och röster tillsammans så upplevs orgeln som om den vore högt placerad ovanför ens eget tak och rösterna som om de var på rätt höjdposition framför en. Inte nog med det, man kan till och med höra orgelpipornas vertikala differens och differens på djupet d v s hur långt bak i kyrkan de är placerade. En stor orgel är ju 8-10 meter i djupled med orgelpipor hela vägen inklusive orgelpipor för höga toner lång bak. Man skall dock inte dämpa takreflexen hemma och heller inte diffusera den. Jag har därvid till punkt och pricka anammat den kunskap och filosofi som Stig Carlsson hade vad gäller takreflexen.
 Det finns en anledning att jag har skrivit om denna inre referens vid otaliga tillfällen. Jag utnyttjar nämligen denna egenskap just då jag utvecklade centerkanalen. Spelar jag Bertil Alvings orgelskivor så låter det tveklöst som om orgeln befinner sig högt ovanför ens eget tak i lyssningsrummet. Spelar jag skiva med röster så upplevs de rakt framför en. Spelar jag orgel och röster tillsammans så upplevs orgeln som om den vore högt placerad ovanför ens eget tak och rösterna som om de var på rätt höjdposition framför en. Inte nog med det, man kan till och med höra orgelpipornas vertikala differens och differens på djupet d v s hur långt bak i kyrkan de är placerade. En stor orgel är ju 8-10 meter i djupled med orgelpipor hela vägen inklusive orgelpipor för höga toner lång bak. Man skall dock inte dämpa takreflexen hemma och heller inte diffusera den. Jag har därvid till punkt och pricka anammat den kunskap och filosofi som Stig Carlsson hade vad gäller takreflexen.
På mässan var det ungefär 600-700 besökare i Bremens rum. Många kom två gånger men ungefär 400 personer kunde inte detektera någon centerhögtalare och den var lägre placerad än Bremenäggen. Bremens centerhögtalare är som jag ser det efter erfarenhet från High End Mässan 2011 icke detekterbar för den mänskliga hörseln då den används enligt Bremens koncept. Då skall man ha i minnet att lyssningsazimutvinkeln varierade från ungefär +/- 45 grader mellan äggen och +/- 17 grader beroende på om man satt längst fram eller längst bak.
Min yppersta målsättning är att komma upp till +/- 55 graders uppspelningsazimutvinkel mellan Bremenäggen på bästa lyssnarposition. Då måste allt klaffa till 100 %.
Så bra är inte centerhögtalaren ännu, men resultatet är ändock långt över förväntan och jag har många jokrar kvar i ärmen
 
   
 
Som lingon på moset kommer jag att undersöka om man till och med kan placera centern på golvet. Det skall bli spännande. Jag har ju haft Snellagenturen och känner till Snell Type 1 ganska väl och de hade ju den självklara nackdelen att inte positioneras på medianplanet (de var ju inga centerhögtalare) men ändå var det svårt att detektera att högtalarelementen befanns vid golvlisten
 Detta var dock beroende av instrumentens spektrala karaktär och inspelningsteknik.
 Detta var dock beroende av instrumentens spektrala karaktär och inspelningsteknik.
MvH
Peter




 
 


 över 200 000 visningar
 över 200 000 visningar   
 
 

 
   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
  






