Skulle man kunna få NAD att tillverka ett nytt 208?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Skulle man kunna få NAD att tillverka ett nytt 208?

Inläggav basnarkomanen » 2005-04-30 01:24

Satt och funderade på att det är så himla svårt att få tag på ett NAD 208 steg, som ska vara ett av de bästa i världen, om inte det bästa...

Eftersom konstruktionen är helt klart erkänd som uppskattad (minst sagt) i hifivärlden, vad skulle då NAD förlora på att börja tillverka ett identiskt, men kanske bara lite uppiffat nytt steg? Marknaden bara skriker efter bra och ej tokdyr elektronik och har man väl tillverkat en succé, som t o m efter utgången produktion visat sig vara erkänt som "det bästa steget någonsin", så har man väl iaf en hyfsad motivering till att antingen producera några tusen ex till, eller släppa en uppiffad identisk produkt?

Om man samlade ihop en 10 000 underskrifter, hur tror ni de skulle reagera? Varför inte pröva?

Skulle gärna vilja ha seriösa och konstruktiva inlägg i den här tråden, gärna mer än tre-ords meningar, tack. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 01:43

Utmärkt fråga verkligen!

Få saker skulle göra mig gladare än en nyproduktion av NAD 208, fast då gärna med bättre produktionskvalitet än den hemska som rådde när NAD 208 producerades (i England).

Dåliga lödningar har väl varit det största felet med dem, men en rik flora av även andra fel har uppträtt på olika exemplar. Det enda som inte ställer till med några bekymmer är väl själva konstruktionen, som är superbt stabil och pålitlig.

Frånsett min generella uppfattning i frågan känns det frestande att föreslå att en eventuell nyproduktion av 208 flyttas till asien. :oops:

Fast samtidigt kan man konstatera att prisläget på 208 faktiskt var unikt lågt i förhållande till prestanda, och att produktionslandet som sagt var England. Så kanske kunde den produceras i Europa ändå? Men denna gång med avsevärt mycket bättre produktionskvalitet tack.

Skulle jag kommer med synpunkter på förändringar vore det att stegets G-switching kunde få vara lite snabbare, samt att stripparna på några stället skulle behöva lite mera koppararea. En annan önskan från min sida vore att undre gränsfrekvensen skulle flyttas ned till <0,3 Hz. Den fula fronten med plastfyrkanten mitt på fronten fick gärna utgå den också, till förmån för en tjockare helt grov-matt-svart front (backspegelfärg tack :P ).

Kanske vore det kul med en klippindikator också, säg en som lyser 1 dB under klippning, vid typ 500 W alltså.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-30 10:54

låter hemskt intressant :) frågan är bara hur man ska få dom till det...undra vad det skulle kosta att köpa lös scheman å ritningar...

Callisto
Saknad † 2017

Re: Skulle man kunna få NAD att tillverka ett nytt 208?

Inläggav Callisto » 2005-04-30 10:54

basnarkomanen skrev:Satt och funderade på att det är så himla svårt att få tag på ett NAD 208 steg, som ska vara ett av de bästa i världen, om inte det bästa...

:lol: Kunde inte låta bli att skratta, ursäkta.
Lite hybris över uttalandet om 208 tycker jag 8)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-04-30 10:59

Callisto

Det beror väl på vad man har för världsuppfattning :?: :wink:

Jorden är platt som en pannkaka :?: :roll:

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-30 11:07

Varfär inte skriva ihop ett intresse formulär och sedan skicka detta till NAD, är intresset högt kanske det går igenom.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-30 11:08

Lars skrev:
"Det beror väl på vad man har för världsuppfattning"
prexissemente! Det är bara att låta bli att köpa om man tror att Jorden är rund.
Det mest påtagliga beviset på Jordens form skffar man sig medelst en resa till rymden och okulär inspektion av vår jämmerdal.
Dimitri

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-30 11:09

Larsho skrev:Callisto

Intressant att IÖ gärna vill ha några modifieringar 8) .
Världsuppfattning och HiFi, ok då vet jag vilken nivå du är på 8) .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-30 11:25

Jag har svårt att tro att någon större tillverkare skulle ha lust att sälja ett slutsteg på 2x600 W och låg dist, utan fläkt, för typ 15000 som ett NAD 208 kanske skulle kosta idag. Det skulle bli väldigt svårt för samma tillverkare att sälja dyrare och mer lukrativa modeller.
För den som vill driva ett företag med god vinst är det en usel affär att sälja ett slutsteg av 208ans typ för det priset den hade på sin tid. Mycket bättre att sälja produkter som är billigare att tillverka, i snyggare lådor för högre pris. Vill någon ha en apparat som 208an så får denne nog göra den själv, eller gå ihop ett gäng som är intresserade och göra ett antal.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-04-30 11:39

Svaret på grudfrågan tros alltså vara: Nej

Kan någon annan tillverkare överta patentet?

Vem är konstruktören, någon engelskman?

Varför inte en genomskinlig låda, så @ man
kan se när det börja ryka, eller hellre bygg
i värmeövervakning :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-30 11:43

Hur länge gäller patentet är kanske en intressant fråga? Det kanske blir fritt fram att kopiera om ett litet tag?

Och görs det lite förändringar samtidigt så är det ju inte en komplett kopia.

*skrattar åt Callistos skrattande* Skrattar bäst som skrattar sist... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-30 11:44

Max_Headroom: Jag tror bara det hade varit en positiv affär för NAD att tillverka en riktigt bra förstärkare till ett vettigt pris. Det tror jag gäller för alla tillverkare. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2005-04-30 12:22

Callisto skrev:

Var det inte du som föreslog att man skulle modda 668:an utan att kunna förklara varför de nya komponenterna skulle passa bättre än de gamla i konstruktionen?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-30 12:26

Christer
Hav förbarmande......
D

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-04-30 12:36

Är det inte bara i Sverige som Nad 208 har kultstatus? Har inte sett på något utländskt forum att den skulle vara "världens bästa" slutsteg. Har i och för sig bara jämfört det med ett gammalt Dynamic Precision PA2000 steg, men de spelar i olika divisioner. DP steget är bättre på allt, renare, klarare, en helt annan pondus osv. Det är förvisso 3 ggr så dyrt också men 208 är ju "världens bästa" så priset har ju ingen betydelse... :twisted:

Det bästa med Nad 208 är att det ger många watt per investerad krona i mitt tycke. :)

Mvh

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-30 12:37

Christer_Tamm skrev:
Callisto skrev:

Var det inte du som föreslog att man skulle modda 668:an utan att kunna förklara varför de nya komponenterna skulle passa bättre än de gamla i konstruktionen?

Om någon påstår att det kanske är "världens bästa" så har jag svårt att förstå varför man måste modda den 8) .
När det gäller 668:an tror inte jag att den är "bäst" varför jag tror att man kan modda den att bli bättre.

Dimitri, dina kommentarer har aldrig givit mig något så bespara mig dom tack :wink: 8) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-30 12:40

jonasz skrev:Är det inte bara i Sverige som Nad 208 har kultstatus? Har inte sett på något utländskt forum att den skulle vara "världens bästa" slutsteg. Har i och för sig bara jämfört det med ett gammalt Dynamic Precision PA2000 steg, men de spelar i olika divisioner. DP steget är bättre på allt, renare, klarare, en helt annan pondus osv. Det är förvisso 3 ggr så dyrt också men 208 är ju "världens bästa" så priset har ju ingen betydelse... :twisted:

Det bästa med Nad 208 är att det ger många watt per investerad krona i mitt tycke. :)

Mvh

Jonas

Akta dig, du hädar nu 8)

Förbered dig på många kommentarer nu från "släptåget".

Instämmer för övrigt med ditt uttalande. För pengarna är det helt ok 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 13:00

Nej, nej!

Jorden är RUND, som en pannkaka. 8)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-04-30 13:12

Har det hänt tidigare att nåt sånt här har lyckats, att åter få en apparat i produktion alltså?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-30 13:14

WuXian skrev:Svaret på grudfrågan tros alltså vara: Nej

Varför inte en genomskinlig låda, så @ man
kan se när det börja ryka, eller hellre bygg
i värmeövervakning :twisted:

Vilket patent? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-04-30 13:31

IngOehman

Tänkte inte på det :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 13:31

Callisto skrev:
Christer_Tamm skrev:
Callisto skrev:

Om någon påstår att det kanske är "världens bästa" så har jag svårt att förstå varför man måste modda den 8) .
När det gäller 668:an tror inte jag att den är "bäst" varför jag tror att man kan modda den att bli bättre.

Dimitri, dina kommentarer har aldrig givit mig något så bespara mig dom tack :wink: 8) .

Mnjaha alltså...

Betyder världens bästa att en modifiering inte kan vara relevant? :o

"Världens bästa" är väl ingen synonym til perfekt?

Tag vilken produkt som helst, i vilken tid som helst, som är den "just då världens bästa apparaten". Tror du att det 25 år senare kommer att vara samma apparat som är bäst?

Ibland kan förstås så vara fallet, men när det inte är det så kunde "världens bästa" tydligen förbättras, vilket inte är på något sätt ologiskt.

De snabbast F1-bilarna på 70-talet var verkligen världens bästa på att ta sig runt en F1-bana på kort tid, men de är inte så imponerande jämfört med dagens bilar. Detta trots enorma begränsningar som införts för att hålla faten nere!

Vad jag vill säga är att uttrycket "värdens bästa" kan vara relavant att använda, i varje fall lite försiktigt när man inte känner alla världens konkurrerande alterntiv, det betyder inte perfekt. Men kanske "perfekt för mina behov". :wink:

Vad avser sakfrågan - NAD 208, så kan man väl diskutera om det är världens bästa effektförstärkare.

Jag har aldrig påstått att det är det, men den är verkligen ett häpnadsväckande bra slutsteg. Trots sin ålder hävdar den sig mot nästan allt, men visst tusan kan det modifieras och bli bättre (det gäller rätt många apparater*). Även ingångssteget skulle kunna förbättras avsevärt för att imponera i labbet (även om det hörmässigt är fullt relevant), men även utan helt ändringar är det ett superbt slutsteg.

Jag vet inte på rak arm vilket steg som skulle kunna konkurrera i samma effektklass (>600 W i 8 ohm, >1000 W i 4 ohm, "praktisk klippeffekt") utan att vara så erbarmligt varmt att de i praktiken inte går att använda sommartid i musikrummet.

Nu kanske man inte behöver de stora effekterna från 208? Då finns ju flera fina alternativ. Rotel 1090 är exempelvis ett fantastiskt fin slutsteg (som även det kan för övrigt modifieras på ett antal punkter för att nå ännu bättre prestanda) som ger nästan samma uteffekt som 208 (>400 W, trots blygsammare spec.). Men då talar vi om ett steg som kostar 2,5 gånger så mycket, som är avsevärt otympligare samt värmer rummet värre.

Vh, Ing. Öhman

PS. Värmeproblemet kan förstås lösas genom att frankt flytta bort effektslutsteget från lyssningsrummet, men man når ganska snart sådana kaballängder (det blir ju snabbt >20 meter) att man kan diskutera poängen med ett fint slutsteg när man inte kommer att kunna utnyttja ljudvalitetspoängerna. Det är främst potentiella problem med interconnectkablarna jag tänker på avseende instrålat brum och HF. I vissa fall blir dt helt problemfritt, men att ha slutsteget (slutstegen) rimligt nära resten av elektroniken har oftast stora fördelar.

*När det gäller modiikationer tycker jag dessutom att man kan betrakta situationen olika beroende på om man tittar på "befintliga apparater och entusiastisk hemmamoddning" (som ju kan slå åt vilka håll som helst), respektive de konstruktionsförändringar som kan göras när en apparat sätts i om/nyproduktion. Då talar vi ju inte om att gå lös med lödkolven med en massa vilda idéer, utan om att göra seriösa omkonstruktioner med tillbörlig utvärderingsprocess.

Jag kan nämna att jag skulle vilja göra en massa omkonstruktioner på 668 också, men det handlar om helt andra tilltag än ganska meningslösa byten av några operationsförstärkare, det är ju bättre att byta det som begränsar prestanda.
. Med vettiga omkonstruktioner (som dock inte med rimliga insatser kan utföras som modifikationer på befintlig apparat) skulle prestanda kunna höja ytterligare tiofalt, alltså till nivåer som inte finns representerade på marknaden överhuudtaget. Men det skulle bli en mycket dyrare apparat.
. På bildsidan skulle man naturligtvis vilja bli av med cromabuggen (även om det är en rätt harmlös defekt jämfört med vissa bildfel som andra apparate uppvisar).
. Sen skulle jag givetvis göra något åt att apparatens displaj är helt oduglig för att ställa in apparaten. Sådana dumheter borde man inte behöva acceptera.
. Men, allt sammantaget är ändå 668 den apparat av alla jag träffat på i världen, som jag helst använder. I varje fall just nu och troligen några år framåt. Den erbjuder äkta ">20 bitars upplösning", men när det kommer någon som erbjuder 22 (vilket faktiskt är teoretiskt möjligt även om ingen apparattillvekare gör någon) så är jag beredd att omvärdera vilken apparat jag vill använda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 13:44

WuXian skrev:Svaret på grudfrågan tros alltså vara: Nej

Huruvida eventuella (jag vet inte om något är skyddat, men jag tror möjligen det finns något som handlar om klassG-kopplingen) patent tas över är ju alltid en förhandlingsfråga.

Även jag har fått information från hifi-klubben (som jag i god tro fört vidare :oops: ) historisk om att det är en engelsk konstruktion, men konstruktören är faktiskt NADs vanliga slutstegskonstruktör Bjørn Erik Edvardsen.

Jag skriver "faktiskt", för att NAD 208 har så häpnadsväckande lite konstruktionssläktskap med alla andra NAD-produkter, tillika inte bärare av de traditionella "NAD-karaktörerna".

Tillverkningen har dock enligt uppgift skett i England.

Det finns nog bara en enda apparat (en cirka 15 år gammal NAD-receiver) som är besläktad med 208 så vitt jag vet, och som faktiskt låter extremt bra den också!

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2005-04-30 13:47

Callisto skrev:
Christer_Tamm skrev:Var det inte du som föreslog att man skulle modda 668:an utan att kunna förklara varför de nya komponenterna skulle passa bättre än de gamla i konstruktionen?

Med tanke på att det handlar om just din *tro* i 668:ans fall undrar jag om du *tror* eller *vet* något om 208:an, med tanke på den inte så lite tvärsäkra attityd du uppvisar.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-30 14:24

Jag skulle med glädje delta i ett upprop om nyproduktion. Är du projektledare basnarkomanen? Har sett att det finns LTS-liknande föreningar utomlands som även de framhåller 208:an och Rotel 1090. Kanske kan även de kontaktas för att få en mer massiv uppslutning.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-30 14:30

"Skulle man kunna få NAD att tillverka ett nytt 208?"

Tänk om dom redan gör det då :wink:
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-30 14:32

"Skulle man kunna få NAD att tillverka ett nytt 208?"

Undrar vem som skulle vinna budgivningen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 14:48

NNord skrev:"Skulle man kunna få NAD att tillverka ett nytt 208?"

Tänk om dom redan gör det då :wink:

Men vaddå? Det gör dom ju inte.

Vad menas med "tänk om"?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-30 14:50

Dom kanske smygtillverkar åt NN bara. 8) Sen tycker jag att 208:an är lite för klen. Effekten bör vara fyrsiffrig minst. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-30 14:53

Callisto,
"Dimitri, dina kommentarer har aldrig givit mig något så bespara mig dom tack"
Jag förstår mkt väl att mina kommentarer har aldrig givit dig något.
Kommentaren som jag tror du ås(n)yftar var riktad till Christer.
Dimitri

Nästa

Återgå till Generellt om hifi