IngOehman skrev:Vill bara försiktigt som LTS chefsideolog påpeka och förtydliga att LTS inte är en objektivistiskt inriktad förening.
Snarare värdesätter vi det subjektiva - som ju är grunden till alla upplevelser.
Grundprincipen är å ena sidan, att det objektiva saknar allt värde om det inte kan relteras till den subjektiva upplevelsen, och att den subjektiva upplevelser å andra sidan, i det vetenskapliga perspektivet, alltid kan studeras objektivt, eller rättare sagt objektiviserat.
LTS tar avstånd från båda de torftiga och motsatta världsbilderna objektivister och subjektivister brukar vilja förenkla sammanhangen till.
Den komplexa verkligheten är inte enkel, och förtjänar bättre än att förljugas/illustreras med en skev enkelsidig (objektiv eller subjektiv) bild, utan bättre skäl än för att det skall bli lättare att hantera den intellektuellt.
Vh, iö
Och jag kanske ska tillfoga att jag kanske inte tycker att SWMWTMS (om det blev rätt, nu) heller kan beskyllas för objektivism i den meningen!
Jag borde sagt "vetenskapliga attityder" eller nåt sånt, dvs att man gärna vill veta vad man vet resp inte vet, och med vilken säkerhet.
Deras huvudsakliga minnesvärda insatser avser metoder för trovärdiga lyssningsjämförelser, särskilt i stora grupper och miljöer.
Men det finns i alla fall ingen anledning att hugga in på vare sig subjektivister eller objektivister med nåt slags moraliska resonemang. Lika lite som på LTSföreträdare eller andra vetenskapsteoretiskt särskiljbara grupper. Vare sig objektivister eller subjektivister står för särskilt torftiga världsbilder. Det finns uppenbara exempel på betydligt torftigare världsbilder, i så fall.
Upplevelse är upplevelse, och de är subjektiva men alltid objektivt beskrivningsbara. Men bara därför måste man varken beskriva upplevelsen eller uppleva den mätta fenomenet.
Envar på sin façon, säger jag!
N3mmr, Arbiter Elegantiorum Reimersholmiensis.