Motsvarigheter till LTS i övriga världen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baltazar

Motsvarigheter till LTS i övriga världen?

Inläggav Baltazar » 2005-04-30 14:50

Som topic antyder undrar jag om det finns någon LTS-liknande oraganisation i övriga världen(utanför Sundybyberg, där...;) )???

Om det nu finns, har de isf kommit fram till liknande slutsatser ang. exempelvis "rekomenderat-listan" av apparater som LTS har sammanställt etc.?

Kom och tänka på det eftersom någon skrev att det bara var i lilla Sverige som 208:an hyllats för sina goda prestanda.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-30 15:10

OT: Inte alls bara i Sverige... minns tidningsurklipp från tysk hifitidning som Hifiklubben hade liggande på den tiden de sålde den... det var en lysande recension.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-30 15:32

Man hittar en del recensioner om man googlar, mestadels positiva sådana också, vad jag kan se.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-04-30 15:44

Inte ofta man hittar negativa recensioner alls om produkter, men man lär sig efter ett tag att läsa mellan raderna hos en skribent. Inte för det ger något vad en vanlig blaska tycker.

Kostymgrått och trist är högsta betyg hos Hifi och musik enligt mig, dock så menar nog inte skribenterna det själva med nämda ord. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 17:39

HiFi-pressens relation med sina annonsörer gör det ju mycket svårt för läsarna att skilja "väldig bra" apparater från mera normala. I text i de kommersiella hifi-tidskrifterna framställs de ju ungefär likadant.

Det är väl det som läsarna har upptäckt, och det är väl just därför som positiva recensioner i en ickekommersiell och annonsoberoende tidskrift som MoLt får så (i förhållande till Molt lilla upplaga) otroligt mycket större effekter på försäljningen, och inte minst på apparaternas andrahandvärden. Hur många 15 år gamla slutsteg säljs för >80% av sitt nypris idag? NAD 208 är rätt unik därvidlag. Under något år efter att produktionen lades ned var begagnatpriser på 130% av nypriset inte heller ovanligt.

NAD 208 fick mycket goda recensioner av alla svenska hifi-tidskrifter så vitt jag kan minnas, men det var först när LTS uppmärksammande steget som försäljningen exploderade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-30 19:36

IngOehman skrev:HiFi-pressens relation med sina annonsörer ......
......örst när LTS uppmärksammande steget som försäljningen exploderade.

Vh, iö

Öh, Man, Asså, Tråden handlar om huruvida det finns föreningar i andra delar av världen som liknar LTS. Du borde väl kunna bidra med sån info, om nån kan!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-04-30 19:46

NAD 208 fick mycket goda recensioner av alla svenska hifi-tidskrifter så vitt jag kan minnas, men det var först när LTS uppmärksammande steget som försäljningen exploderade.

Bra produkter brukar sälja sig själva men här räckte inte det tydligen... Sorry kunde inte motstå... :twisted: :D

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-30 22:02

jonasz skrev:Bra produkter brukar sälja sig själva men här räckte inte det tydligen... Sorry kunde inte motstå... :twisted: :D

Svaret är enkelt... finsmakarna kunde inte tänka sig provlyssna något så simpelt som en NAD... därför missade de godbiten på egen hand.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-04-30 22:07

IngOehman skrev:

Vh, iö

Som Pioneer 668 idag alltså :lol:

Användarvisningsbild
n3mmr

Motsvarigheter till LTS i övriga världen

Inläggav n3mmr » 2005-04-30 22:12

Jag skulle faktiskt vilja veta om såna finns!

Historien kring NAD208 har jag hört till leda nu.

Skit i den och get back on the f----n topic!!!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-01 22:46

Det finns definitivt andra liknande föreningar över världen, men LTS har tyvärr inte kontakt med någon av dem. Inte just nu i varje fall. Kanske blir det annorlunda i framtiden.

Kanska någon känner till massor av systerföreningar, och kan berätta en massa om dem. Jag vet ju att det finns dom som vet, eftersom jag fått berättat för mig flera gånger om andra LTS-liknande föreningar.

Mitt minne duger inte för att plocka fram informationen dock. :oops:

En förening i USA har vi diskuterat att ta kontakt med. Jag har för mig att det var Johan Lindroos som tog upp det för en tid sedan, eller, Johan?

Vi får se hur det blir.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-05-02 00:56

Borde det inte finnas ett OLTS (Oljudstekniska Sällskapet) som motpol :?: :roll:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-05-02 01:16

Oljud står väl inte i motsatsförhållande till ljud utan snarare till välljud.. :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-02 01:32

IngOehman skrev:Det finns definitivt andra liknande föreningar över världen, men LTS har tyvärr inte kontakt med någon av dem. Inte just nu i varje fall. Kanske blir det annorlunda i framtiden.

Kanska någon känner till massor av systerföreningar, och kan berätta en massa om dem. Jag vet ju att det finns dom som vet, eftersom jag fått berättat för mig flera gånger om andra LTS-liknande föreningar.

Mitt minne duger inte för att plocka fram informationen dock. :oops:

En förening i USA har vi diskuterat att ta kontakt med. Jag har för mig att det var Johan Lindroos som tog upp det för en tid sedan, eller, Johan?

Vi får se hur det blir.

Vh, iö

Fanns det inte en förening i USA med "objektivistiska attityder" som hette South West Michigan Woofer and Tweeter Marching Society? Som jobbade en hel del med A/B/X som bedömningsmetod. Man konstruerade väl en ganska komplex A/B/X-låda?

(A/B/X innebär att man slumpar om X är A eller B. A och B fortsätter vara öppna val. Beviset för att skillnader existerar är om man på ett signifikant sätt kan känna igen om X är A eller B. Om det kompletteras till att man har ett icke-X dessutom blir det nåt som kan användas för F/E-lyssning.)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-02 10:10

n-puh skrev:Oljud står väl inte i motsatsförhållande till ljud utan snarare till välljud..

Ljudotekniska sällskapet vore kanske nåt för oss otekniska?

I ena ringhörnan: Subjektiva LOS:ers,
i den andra: Objektiva LTS:are! :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-02 11:00

Hetsporren skrev:
n-puh skrev:Oljud står väl inte i motsatsförhållande till ljud utan snarare till välljud..

Ljudotekniska sällskapet vore kanske nåt för oss otekniska?

i den andra: Objektiva LTS:are! :mrgreen: :wink:

Tystnadstekniska Sällskapet: TTS.

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-05-02 11:02

i den andra: Objektiva LTS:are!

Underbara förkortningar!!! Objektiva ltsare mot subjektiva "losers"! :D

Var det medvetet? En god portion självdistans i så fall. Jag fick mig i alla fall ett gott skratt där. Tack för det hetsporren!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-02 11:32

MickeN skrev:
i den andra: Objektiva LTS:are!

Underbara förkortningar!!! Objektiva ltsare mot subjektiva "losers"! :D Var det medvetet? En god portion självdistans i så fall. Jag fick mig i alla fall ett gott skratt där. Tack för det hetsporren!

Jodå! :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-03 04:00

Vill bara försiktigt som LTS chefsideolog påpeka och förtydliga att LTS inte är en objektivistiskt inriktad förening.

Snarare värdesätter vi det subjektiva - som ju är grunden till alla upplevelser.

Grundprincipen är å ena sidan, att det objektiva saknar allt värde om det inte kan relteras till den subjektiva upplevelsen, och att den subjektiva upplevelser å andra sidan, i det vetenskapliga perspektivet, alltid kan studeras objektivt, eller rättare sagt objektiviserat.

LTS tar avstånd från båda de torftiga och motsatta världsbilderna objektivister och subjektivister brukar vilja förenkla sammanhangen till.

Den komplexa verkligheten är inte enkel, och förtjänar bättre än att förljugas/illustreras med en skev enkelsidig (objektiv eller subjektiv) bild, utan bättre skäl än för att det skall bli lättare att hantera den intellektuellt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-03 09:51

IngOehman skrev:Vill bara försiktigt som LTS chefsideolog påpeka och förtydliga att LTS inte är en objektivistiskt inriktad förening.

Snarare värdesätter vi det subjektiva - som ju är grunden till alla upplevelser.

Grundprincipen är å ena sidan, att det objektiva saknar allt värde om det inte kan relteras till den subjektiva upplevelsen, och att den subjektiva upplevelser å andra sidan, i det vetenskapliga perspektivet, alltid kan studeras objektivt, eller rättare sagt objektiviserat.

LTS tar avstånd från båda de torftiga och motsatta världsbilderna objektivister och subjektivister brukar vilja förenkla sammanhangen till.

Den komplexa verkligheten är inte enkel, och förtjänar bättre än att förljugas/illustreras med en skev enkelsidig (objektiv eller subjektiv) bild, utan bättre skäl än för att det skall bli lättare att hantera den intellektuellt.

Vh, iö

Och jag kanske ska tillfoga att jag kanske inte tycker att SWMWTMS (om det blev rätt, nu) heller kan beskyllas för objektivism i den meningen!

Jag borde sagt "vetenskapliga attityder" eller nåt sånt, dvs att man gärna vill veta vad man vet resp inte vet, och med vilken säkerhet.

Deras huvudsakliga minnesvärda insatser avser metoder för trovärdiga lyssningsjämförelser, särskilt i stora grupper och miljöer.

Men det finns i alla fall ingen anledning att hugga in på vare sig subjektivister eller objektivister med nåt slags moraliska resonemang. Lika lite som på LTSföreträdare eller andra vetenskapsteoretiskt särskiljbara grupper. Vare sig objektivister eller subjektivister står för särskilt torftiga världsbilder. Det finns uppenbara exempel på betydligt torftigare världsbilder, i så fall.

Upplevelse är upplevelse, och de är subjektiva men alltid objektivt beskrivningsbara. Men bara därför måste man varken beskriva upplevelsen eller uppleva den mätta fenomenet.

Envar på sin façon, säger jag!

N3mmr, Arbiter Elegantiorum Reimersholmiensis.

Återgå till Generellt om hifi