gnypp45 skrev:icko skrev:gnypp45 skrev:icko skrev:Eftersom jag tror bättre om er än att redovisa mätningar för en produkt som ni säljer endast upp till 3 övertonen.
mvh
Icko
EDIT: fötydligande, sista meningen.
Hmm... Jag hänger nog inte med här. Varför skulle det inte räcka om redan grundtonen är 10 kHz? 3:e övertonen blir då 80 kHz. Bygger vi slutsteg för fladdermöss eller människor?
Du menar 20khz fundamental ton?
Mätdystemet kan ju inte filtrera ut övertoner bara för att våra öron gör det. Ska man mäta klirrfaktorn måste man ha tillräcklig bandbredd i mätsystemet annars blir klirrfaktorn "för bra".
Ja det bidde lite fel, jag skyller på tryckfelsgnyppen.![]()
Naqref skrev:Olinjäriteterna som orsakar den typen av dist kan ge blanddist som ligger inom det hörbara området.
OK, tack för svaret. Fast jag undrar bara: Om nu anledningen till att man mäter "klirrfaktorn" (eller THD) i det ohörbara området är att den kan ge upphov till intermodulationsprodukter i det hörbara området för blandade signaler, varför då inte göra en direkt mätning av dessa istället?
Hej Gnypp,
det blir många fall, det enda sättet jag kommer på är att man sveper två sinusar så att 0<|Omega1-Omega2|<20kHz
Jag tycker en vettig anledning till att man mäter klirrfaktorn är ju att man får en trolig worst case på klirrfaktorn för ett visst effektuttag. Om man sen som Piotr skriver i verkligheten aldrig nosar på höga effekter vid hög frekvens så gör det mindre. Personligen skulle jag bli glad om tillverkare började speca dist likt sida 5 i http://focus.ti.com/lit/ds/sbos286b/sbos286b.pdf
Eftersom alla skriver klirrfaktor som "klirrfaktor", Är den korrekta termen THD - total harmonisk distorsion på svenska? känns lurt.