IngOehman skrev:
Så - VAD är det som du invänder emot?
Är det...
Att möjligheten att kunna arbeta med materialet före mix skulle ge större frihet och nya möjligheter?
Det gör jag redan. Men det är inte alla som vill att jag mixar om deras mix. Ibland ber jag om stems för att göra en stem master. Är det helt tokmixat och det finns möjlighet ber jag om en ny mix.
IngOehman skrev:Att det har förekommit nyutgivningar av gammal musik som har skadats illa (frågor om vad eller vem lämnar vi utanför, eftersom det inte är intres- sant för sakfrågan och bara leder till dålig stämning) av mastringsprocess- ning?
Håller jag med om men det finns förklaringar till detta som även om man inte håller med om att det är en bra lösning så är de rationella för någon annan.
IngOehman skrev:Att loudness race har påverkat musikindustrin att i förekommande fall offra ljudkvaliteten för att kunna åstakomma högre medelnivå?
Det håller jag också med om men det är inte svart eller vitt. Än en gång måste man tänka lite större än i termer om absolut välljud. Problemet, om man ser det som ett problem, är att många tycker att loudness per se låter bra. Att en del inte anser att man får tycka så och vill lära andra hur de ska uppfatta ljud är inte ok så länge som man tycker att man själv sitter inne med någon universell sanning där det per definition inte finns en sanning.
IngOehman skrev:Att Matringstekniker över hela världen på senare år rest sig och nu deltar i samma kamp mot dB-rejset som många här har lidit av i snart 20 år (då rejsdeltagarna plötsligt växlade upp, men ett nytt problem är det inte, det har diskuterats i varje fall sedan 50-talet)?
På senare år? Detta är problematik jag stod inför 1999 när jag fick min första skiva mastrad, och det var inget nytt då heller.
IngOehman skrev:Fint så.
Jag tror du får svårt att protestera mot någon av detta nämnda sakerna.
nej, tydligen inte. Och du har fel. Det beror inte bara på din okunskap om mastring utan din oförmåga att leva dig in i andra människors verklighet och perception.
IngOehman skrev:Och OM vi är överens om de grundläggande sakerna som jag nämner här- ovan, så finns det ju prima förutsättningar att vi kan lämna allt bråkande bakom oss - och gemensamt arbeta för att framtiden skall blir bättre.
Vore inte det mera konstruktivt?
Nej det är inte konstruktivt att sitta på höga hästar och kasta skit nedåt bara för att man har en subjektiv åsikt som man tycker är mer värd än någon annans. Kan man inte respektera andra människors val och smak så kan man rimligtvis inte kräva att någon annan respekterar en själv eller ens åsikter.
Mastring handlar om att vara extremt lyhörd för sina kunders önskemål, annars får man inga kunder och då får man lägga ner. Jag respekterar alla mina kunders önskemål, håller jag inte med om dem så visar jag på alternativ som kunden får ta ställning till. Det kan vara loundness eller EQ eller vad som.
Jag ska försöka förklara igen hur mastring går till. Men eftersom jag vill att alla hänger med i resonemanget måste jag ta det från början.
Den första delen av en inspelning brukar kallas pre production eller förproduktion på svenska. Denna del innefattar låtskrivande, arrangemang, instrumentering osv.
när förproduktionen är klar går man vidare till själva inspelningen, produktionen. Denna del innefattar framförandet, val av inspelningsutrustning (mikrofoner, förförstärkare mm) osv.
När produktionen är klart går man in i delen post production, eller postproduktion på svenska. Denna del innefattar mix, editering och master.
Det är väldigt få personer som har full kontroll över denna kedja. En del studios påstår att de klarar hela processen men de flesta väljer att specialisera sig. Av flera anledningar som jag inte hinner gå in på.
Har studion i fråga kunskap och utrustning att mixa på det sätt som kunden önskar så är allt frid och fröjd, se mitt exempel tidigare på en skiva som inte behövde processas. Men i 90 fall av 100 finns det fortfarande stora förbättringsmöjligheter.
Talar vi i termer om absolut välljud så handlar det om:
- brister i inspelningen som inte åtgärdades i mix
- brister i mix som beror på otillräcklig lyssning i mixrum
Dessa problem bör åtgärdas i mix men har man inte korrekt lyssning så har man inte korrekt lyssning. Det kan också vara så att det inte finns möjlighet att gå tillbaka till mix för revisioner av olika anledningar. Det är ofta så att mixaren inte har den tekniska kunskap som behövs för att utföra kundens önskemål.
Men vi kan lika gärna tala i termer som relativt välljud och då handlar det om:
- en anpassning av mix till rådande ideal. Man kan vara helt nöjd med mixen men man vill att den låter ansträngd. Ja, det är ett väldigt vanligt önskemål även om ordet ansträngd i de flesta fall översätts till "punch" och "smack". Jag är ingen anhängare av detta men jag utför jobbet om jag blir tillfrågad. (på ett så varsamt sätt som är möjligt)
- Glue. Glue som betyder lim är lite vad det låter som. Ett problem som många mixare står inför är att det är svårt att få musiken att hänga ihop. Inte horisontellt utan vertikalt.
En lyckad glue master har flera fördelar mot en omastrad mix. Musikförlopp och instrumentering hänger nu ihop. Oavsett om detta är ett konstruerat beteende eller inte så är det musikaliskt. Genom att arbeta med glue mastring kan man ofta uppleva att dynamiken i musiken ÖKAR, även om fallet är det motsatta (lite beroende på om man tittar på korta musikaliska förlopp eller längre).
Jag är en varm anhängare av glue mastring. Även när den kompletteras med en brickwall limiter. (i rimliga proportioner)
Utöver detta tar mastraren bort klick och missljud från mixen, ser över in och ut toningar. Ser över pauser mellan låtarna. Volymanpassar. Förbereder glasmastern genom att göra en master CD eller DDP mm.
Jag kan hantera hela kedjan från inspelning till mastring. (lyssna tex på El Perro del Mar) men även jag mastrar mina egna mixar.
Varför? Jo för att man kan göra saker med tvåspårsmixen som man inte kan när man arbetar med enskilda spår. (se gluemaster)
Om någon vill skicka en omastrad låt till mig så kan jag tänka mig att göra en master så får ni själva höra. Jag kan av flera skäl inte lägga ut före / efter på mina kunders låtar.