Bonkas skrev:Vad gäller värmeproblematik så har jag inte upplevt att class A innebär just problem.
Underlig kommentar, för det är ju inte klassA. Det är ju redan klargjort.
Bonkas skrev:Steget blir såklart varmare än under A/B-drift men inte extremt. Jag kan under alla omständigheter låta en hand ligga kvar på steget (om än inte helt utan lidande..) och jag har spelar en hel dag i sträck på respektabla nivåer utan att steget har antytt missnöje.
Om du utgår ifrån att det är KlassA så är kommenteran underlig, eftersom
KlassA-konstruktioner går kallare när man spelar dem än när de står och
går på tomgång.
Bonkas skrev:Däremot så upplever jag en definitiv skillnad i ljudkvalitet mellan A och A/B. Ljudbilden växer, separationen ökar och tvärtemot min vanföreställning om class A så blir ljudet något "renare" med rappare dynamik. Innan trodde jag att class A innebar ett "varmare" ljud men så är det icke. I alla fall inte i fallet xtz.
Jag kan tycka att kommentaren är underlig i skenet av att förstärkaren
presterade praktiskt taget identiskt i KlassAB och "KlassA", men det som
är riktigt underligt är dina förutfattade meningar om hur KlassA skulle låta.
Vad har då fått dem ifrån? Din beskrivning av hur du uppfattar skillnaden
i detta specifika fall, tycker jag nog är klart representativare för de falll
där det finns klart hörbara skillnader. Ökad tomgångsström gör sällan att
man uppfattar ljudet som varmt, snarare rent. Syftet är ju att minska
distorsionen. Men å andra sidan är det svårt att veta hur andra väljer
att använda orden. Att kommunicera upplevda "sound" är inte trivialt.
(Jag har ingenting emot underligheter, så det är ingen kritik, bara något
jag reflekterade över.)
Bonkas skrev:Vad gäller ballat vs rca så är även där skillnaden klart "detekterbar" (obs, LTS-passning...) till balanserad drifts fördel men tyvärr är väl det testet inte genomfört med de bästa av förutsättningar.
Jag är nästan säker på att förstärkaren ifråga inte har någon lösning för
den balanserade ingången som gör att det finns skäl att tro att den
Och vad menar du med "klart detekterbar"? Menar du att du lyssnat på
båda och tror att det finns en skillnad, eller menar du att du verkligen
har blindtestat och konstaterat en skillnad? (Jag vet ju svaret, men med
min fråga hoppas jag illustrera dilemmat. Jag ställer den alltså framförallt
av det skälet och inte för att få svar på den.)
En sak som jag är lite nyfiken över, är för övrigt vad det kommer sig att
Johan är så säker på att vi inte testade balanserat.
Bonkas skrev:Den i en annan tråd så nerklankade (men utmärkt fungerande) passiva volympoten jag normalt använder har en xlr in och en ut, och jag kör en dacmagic via xlr in i poten och sedan via xlr ut till steget.
Underligt att något som är väl fungerande blir nedklankat (inte ditt fel dock
självklart). Vet du varför det finns en skillnad mellan din uppfattning och
den som nedklankaren rapporterat?
Bonkas skrev:Denna lösning låter klart bättre än när jag använder en SAT Amplifix som försteg och kör allt via rca. Kombinationen balanserad låter förövrigt betydligt bättre än Amplifix som integrerad stärkare.
Det du skriver ser i mina ögon ut som ett sammelsurium av uppfattningar
om olika kombinationer, där det inte ens med rimlig säkerhet går att sortera
isär vad som är kombinationseffekter (som ju kan slå nästan hur som helst)
vad som är helt subjektiva preferenser och vad som kan bero på något helt
annat än hur apparaterna hanterar signalerna (t ex suggestionseffekter och
upplevelser av att avspelning skett på lite olika nivåer).
Ändå formulerar du dig som om kvaliteterna vore faktiska och objektiva och
även helt oberoende av programmaterial.
Bonkas skrev:Jag vet dock att detta kanske inte är ett mått på balanserat vs obalanserat då förutsättningarna för de båda inkopplingssätten skiljer sig åt.
Vad är "ett mått på balanserat vs obalanserat"? Vad betyder meningen?
Definitionen på obalanserat och balanserat är rätt entydig, även om man
bör skilja mellan balanserad överföring och balanserad ingång (som i vissa
fall är värdefull även utan balanserad överföring). Men mått?
Bonkas skrev:Hur blir det förresten med mätningsredovisningen? Publicering i tråden var det tal om, men har den inställningen nu förändrats?
Publiceringen bör ske i MoLt.
Även om det är hedrande att det som står i MoLt röner ett så stort intresse
här på faktiskt.se, så skrivs artiklarna normalt för LTS-medlemmarna, som ju
också är de som finansierar verksamheten.
En artikelförfattare äger dock rättigheterna till sina artiklar, om inget annat
har överenskommits i avtal, så en enskild författare kan inte hindras från
att tillgängliggöra egna författade och layoutade artiklar.
Bonkas skrev:Orsaker till det finns säkert och skulle det vara så att den exklusivt hamnar i MoLt så tar jag mig den i mitt fall behagliga friheten att tolka det som att mätresultat som styrker "lyssningstesterna" inte finns...
Då tänker du underligt.
LTS är dels inte förpliktigad att publicera saker som är till för LTS medlem-
mar, och om något så får det nog en omvänd effekt om du eller någon
annan utomstående skriver saker med avsikt att provocera fram en sådan
publicering. Det gör ju att man tappar lusten helt.
Dessutom är idén att ett lyssningsresultat behöver ett mätresultat för att
styrkas, väldigt underlig - men varsågod att redovisa de mätresultat som
stöder de lyssningsupplevelser du påstår att du haft!
De är ju helt ostyrkta och inte ens blinda.
- - -
Men ta inte det jag skriver i det ovanstående på för stort allvar. Jag tycker
det är helt okej att du redovisar vad du upplevt och tror på. Och jag ser
inte några motsatsförhållanden överhuvudtaget mellan det LTS fann i den
beröda F/E-lyssningen och det du upplevt.
Att en apparat förvränger ljudet på det sätt som apparaten befanns göra,
säger ju inte att du måste uppleva det som dåligt, så vad är det som är så
svårt att få ihop egentligen?
Vi talar trots allt om fel som är mindre än en liten vridning på en tonkontroll.
Om fel som gör att signalen ut från förstärkaren blir annorlunda snarare än
att den måste bli ful eller otrevlig att lyssna till.
Du har själv rapporterat att du hör skillnader mellan en massa olika saker,
och även om jag ju inte kan veta vad som är fysikaliskt orsakat och vad
som beror av andra saker därvidlag, så måste jag ju tro på att du har upp-
levt det du beskriver. Därför förvånar det mig att du inte tycks finna det
plausibelt att en apparat kan ändra på signalen utan att du behöver ogillar
det du hör från den. Vi talar ju inte om en apparat som ändra "rent och
klart" till rostig taggtråd.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).