Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Om man nu som Philip påstår sig vara är extremt lyhörd gentemot sina kunder, kan man då klandra hans produktioner när dom förhoppningsvis låter precis så som kunderna önskar? Eller tycker du att kunderna (artisten/bandet) inte ska få tycka något om sin produkt och att det helt och hållet är ljudteknikern som ska bestämma hur det ska låta? Känns lite lustigt att döma ut en ljudtekniker för att musikernas smak inte faller sin egen i smaken.
subjektivisten skrev:Problemet är ju att det är en "fejkad" marknad där artister och musiker blivit inlurade att man behöver mastera. Jag har om och om i flera år frågat massvis med musiker varför man måste mastera och dom mest fantasifulla kommentarer kommer fram. Det som är intressant är att dom flesta inte VET varför, utan det är bara något man gör. Det och att masterare är bra att marknadsföra deras tjänster.
Så bara för att det finns folk som betalar stora pengar till medium så gör inte det automatiskt medium som en bra och viktig företeelse.
IngOehman skrev:Och som jag sagt många gånger tidigare, många av dem som de senaste
åren varit bäst på att ta upp denna viktiga fråga på agendan, är just klar-
synta mastringstekniker som är trötta på det som pågår!
Hurra för dem!
CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Musiken är färdig efter mixning i studio. "Masteringseländet"* gör att ny
musik ofta låter illa. Återutgiven musik låter nästan "undantagslöst FÖR
JÄVLIGT"**, om man lär sig att lyssna fördomsfritt.
Mastering är inte nödvändig. Om mixen är dålig eller har fel [ vilket såvitt
CODY förstår i och för sig kan medföra behov av mastering ], får man
göra om inspelningen/mixen. En del av lösningen på det problem IÖ ser är att
införa en slags standard och att motverka "dB-rejset"***
Är detta rätt upfattat?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Audix skrev:Om jag förstått saken rätt så har alla radiostationer en hel hög med olika "ljudfixarmojänger" som de kör musiken genom.
Om det är så, blir det någon praktiskt skillnad i hur "starkt" man upplever musiken som lyssnare om musiken är "loudnäjsräjsad" (dvs det vi menar när den är "övermastrad") eller inte (typ "omastrad")? För fixar inte radions maskiner till "starkheten" om inte masteringen gjort det?
PS. Tack Philip för dina inlägg. När du väljer att inte bli så känsligmässigt påverkad är dina inlägg mycket lärorika och uppskattade.
IngOehman skrev:CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Är detta rätt upfattat?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Njae, det där blev väl inte så bra. Tror att det blir bättre om du låter bli
att försöka föra min eller någon annans talan med en massa mer eller
mindre missvisande omformuleringar.
Uppfattar ditt inlägg som välmenande, men tycker det är bättre om du
(och alla andra) presenterar de egna åsikterna.
Vh, iö
hevi skrev:philip skrev:IngOehman skrev:Nej.
Det finns inget skäl att tro att det finns någon mastring som är "lyckad",
i betydelsen att den har gjort något med musiken som inte hade kunnat
göras bättre i studion där musikinspelningen skapades.
- - -
Att få "fixninings"processa musiken först efter det att den är i övrigt färdig
och nedmixad till två kanaler, innebär BARA nackdelar/svagheter jämfört
med de möjligheter att göra saker som finns INNAN allting är nedmixat till
två kanaler - alltså i inspelnings(eller mixnings)studion.
Fel.
Läs på och lär dig lite om mastring innan du uttalar dig, samma gäller Pekka.
Bara för ni TROR saker och har subjektiva åsikter om mastring betyder inte det är det är rätt. (och i det här fallet är ni så off att jag rodnar
)
Jag förstår inte hur man kan bestämma sig för att något är fel när man inte vet förutsättningarna.
Det är extremt tråkigt att gång på gång få läsa direkta felaktigheter om mastring men framförallt är det tråkigt att så många här har bestämt sig redan innan vad mastring är och hur det låter eller inte låter.
Först och främst, jag förstår om du inte har tid/ork eller lust att svara då du blir beskjuten från flera håll här, men jag har kokat ned dina inlägg och det som finns kvar är ett antal frågetecken som jag hoppas att du kan räta ut åt mig.
Exakt vad är det som är *omöjligt* att åstadkomma i mixningen som istället kräver att du rör ner din "magiska sås" under mastringen? Om jag ser det ur ett rent ingengörsmässigt perspektiv så bör rimligtvis allting som du gör med de "färdiga" ljudspåren kunna göras minst lika bra eller bättre/enklare/mer korrekt under mixningen?
Förutsättningarna är förståss att man vid mixningstillfället har tillgång till en hygglig lyssningsmiljö, vilket såklart inte alltid är fallet, men å andra sidan så är det ju långt ifrån alla mastrings-studios som har en ideal lyssningsmiljö, eller hur?
I samma anda borde ju rimligtvis superstjärnornas alster, som ju oftast spelas in i de mest påkostade studiosar med mycket erfarna ljudtekniker i alla fall låta hyggligt, vilket oftast inte är fallet. Vad är iså fall anledningen, tror du, till att -trots att man har förutsättningarna för att producera exceptionellt högkvalitativ ljudupplevelse, oftast genererar ett slutresultat som är duktigt komprimerat, platt, tråkit och vasst, trots att man låtit branchledande mastringstekniker tweaka ljudet innan släpp?
H
petersteindl skrev:IngOehman skrev:CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Är detta rätt upfattat?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Vh, iö
Det är ju just de egna åsikterna som CODY i sitt inlägg väljer att inte redogöra för. Han redogör istället för hur han uppfattat dina åsikter och ställer i samband med det frågan om han uppfattat dig rätt. Är det inte så du vill att man skall göra? Jag trodde du ville att man skulle ställa frågor. Det har CODY gjort. Var glad. Du skriver att han har mer eller mindre missvisande omformuleringar i sitt välmenande inlägg men du redogör inte för på vilket sätt han har misstolkat det du skrivit.
MvH
Peter
IngOehman skrev:CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Är detta rätt upfattat?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Vh, iö
CODY skrev:Det var ett försök att sammanfatta vad du skriver. Problemet är att du
skriver så många ord, att det blir svårt att följa; detta kanske faller till-
baka på mig själv naturligtvis, men det kan ju vara så att det oklart skrivna
är det oklart tänkta.
Om du själv skulle sammanfatta dina ståndpunkter i, säg, fyra meningar
med endast en bisats i varje mening, hur skulle det se ut?
Tengil skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Är detta rätt upfattat?
Har du något att tillföra i debatten om mastering?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Vh, iö
Det är ju just de egna åsikterna som CODY i sitt inlägg väljer att inte redogöra för. Han redogör istället för hur han uppfattat dina åsikter och ställer i samband med det frågan om han uppfattat dig rätt. Är det inte så du vill att man skall göra? Jag trodde du ville att man skulle ställa frågor. Det har CODY gjort. Var glad. Du skriver att han har mer eller mindre missvisande omformuleringar i sitt välmenande inlägg men du redogör inte för på vilket sätt han har misstolkat det du skrivit.
MvH
Peter
Har du något att tillföra i debatten om mastering?
Själv tycker jag det skulle vara intressant att höra vissa produktioner innan mastering, där musiken är fantastisk, men där dynamiken blivit vårdslöst slaktad.
Vh Christer
philip skrev:Om man inte vet att det finns en marknad för det rådande ljudidealet så förstår jag att man ifrågasätter det nya idealet.
Ur det perspektivet är det självklart att många kopplar hög utstyrning på CD (eller Wav eller mp3 ni förstår) till det nya idealet. Men det är inte helt rätt enligt mina erfarenheter.
Det kan lika gärna vara så att materialet komprimeras och EQas för ett visst sound, när brickwall limitern sedan läggs på sist i kedjan så är det lätt att dra slutsatsen att det är brickwall limitern som är boven dramat. (om man nu inte tycker det låter bra). Men så behöver det inte vara.
CODY skrev:IngOehman skrev:CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Är detta rätt upfattat?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Vh, iö
Det var ett försök att sammanfatta vad du skriver. Problemet är att du
skriver så många ord, att det blir svårt att följa; detta kanske faller till-
baka på mig själv naturligtvis, men det kan ju vara så att det oklart skrivna
är det oklart tänkta.
Om du själv skulle sammanfatta dina ståndpunkter i, säg, fyra meningar
med endast en bisats i varje mening, hur skulle det se ut?
KarlXII skrev:Låter vettigt. Hevi, ta leaden i det där nu så det händer nåt.
hevi skrev:philip skrev:Om man inte vet att det finns en marknad för det rådande ljudidealet så förstår jag att man ifrågasätter det nya idealet.
Ur det perspektivet är det självklart att många kopplar hög utstyrning på CD (eller Wav eller mp3 ni förstår) till det nya idealet. Men det är inte helt rätt enligt mina erfarenheter.
Det kan lika gärna vara så att materialet komprimeras och EQas för ett visst sound, när brickwall limitern sedan läggs på sist i kedjan så är det lätt att dra slutsatsen att det är brickwall limitern som är boven dramat. (om man nu inte tycker det låter bra). Men så behöver det inte vara.
Mmm, och det är här vi har pudelns kärna, skulle jag vilja säga. Problemet är som tidigare sagts inte mastring per se, utan att det saknnas vettiga standarder och riktlinjer för ljudproduktion.
Ponera att vi tar en hårt komprimerad och fullt utstyrd (brickwall-limiterad var det det hette, va?) master som är gjord så för att artisten gillar soundet. Det är helt OK och kosher.
Ponera vidare att vi nu kollektivt i branchen bestämmmer oss för att medelljudnivån för ett ljudspår får vara maximalt -25 dB -dvs även om vi komprimerar hårt för att artisten vill ha det soundet, så är branchstandarden att medelljudnivån ska ligga på -25dB, inte att topparna ska ligga så nära full utstyrning som det är tekniskt möjligt.
Sure, vi kommer att få vrida upp volymen men det konstnärliga resultatet och ljudupplevelsen är för slutanvändaren som lyssnar på den hårt komprimerade mixen är i alla väsentliga aspekter identiskt med en utmaxad version som spelas på samma medelljudnivå, eller hur?
Vi har skapat headroom. Headroom är frihet. Frihet för artisten att SJÄLV välja sitt sound, komprimerat eller dynamiskt, utan att riskera att inte höras.
Artisten får helt enkelt ingen reell eller inbildad konkurrensnackdel av att INTE komprimera och maxa ut sina alster längre. Man kan släppa på mer dynamik utan att för den delen låta svagare än konkurrenterna.
OM branchen kunde enas om att mastra mot medelljudnivå istället för att maxa ut så är jag helt övertygad om att man skulle se början på en mindre revolution där mastringen istället för att komprimera och brickwall-limitera för att låta starkt och "in your face" etc skulle börja utnyttja headroomet.
Det lustiga är ju att man i filmbranchen har gjort i princip just detta. Inte kanske medelljudnivåbegränsning, men att man har branchnormer för hur starkt "normanivån" är och som man kan mixa och mastra mot, och som har väl tilltagen headroom för transienter.
philip skrev:Om jag förstår dig rätt så är det samma system som IÖ förespråkar. Jag är rent principiellt motståndare till denna typ av lösningar men om jag lägger undan mina principer har vi ändå stora problem.
För det första skulle det betyda att det fanns någon form av kontrollorgan. Med den utgivningstakt som föreligger idag är det omöjligt. Både praktiskt och ekonomiskt. Det skulle kräva massiva informationskampanjer och jag tror det skulle vara väldigt svårt att förklara för alla varför en sådan standard införs. Vad skulle åtgärden bli för dem som inte följde?
philip skrev:Jag skulle å andra sidan få mer jobb, så här kan vi snacka konstruerad marknad.
För det andra är det inte säkert att ljudet skulle bli mindre processat, snarare tvärt om.
Utifrån egen erfarenhet märker jag att de kunder som lyssnar med replay-gain och liknande önskar en kraftigare processing av materialet.
Om jag tidigare kunde leverera en oförstörd ljudbild med hög output måste jag istället leverera en förstörd ljudbild. Anledningen är enkel, utvecklingen av limiters (av BW typ) har lett till att man kan limitera ganska transparent idag. Men en oförstörd ljudbild med all musik kvar (alltså ej högpassfiltrerad eller distad) låter ofta (alltid) lägre än en högpassfiltrerad och distad ljudbild (med samma RMS)
philip skrev:Jag har haft kunder som i omgångar bett mig höja tills det inte går mer, då undrar jag såklart vad kunden har som referens. Det visar sig så att referensen inte på något sätt är lika stark som artistens master men genom replay-gain låter den lägre eftersom den inte är distad och filtrerad.
philip skrev:Du jämför filmindustrin med musikindustrin. Du har inte varit i Indien va?
hevi skrev:Jag är rätt säker på att det finns en jäkla massa kunder där ute som egentligen vill söka sig till andra änden av skalan -att låta instrument och röster låta som instrument och röster faktiskt gör.
hevi skrev:Nej, jag har inte varit där, men det är ändå rätt absurt att man ska behöva spela upp en film och inte ett musikspår för att få uppleva lite äkta dynamik nuförtiden...och då har ju ändå filmindustrin klarat sina ljudspår hyffsat bra med sina väl avvägda branchstandarder utan en massa kontrollorgan...vill jag påstå.
IngOehman skrev:
Mina förslag har det fullständigt motsatta målet - att ge total frihet för
alla att skapa precis det ljud DE vill ge sin musik. Det har de inte idag.
Vh, iö
hevi skrev:philip skrev:Du jämför filmindustrin med musikindustrin. Du har inte varit i Indien va?
Nej, jag har inte varit där, men det är ändå rätt absurt att man ska behöva spela upp en film och inte ett musikspår för att få uppleva lite äkta dynamik nuförtiden...och då har ju ändå filmindustrin klarat sina ljudspår hyffsat bra med sina väl avvägda branchstandarder utan en massa kontrollorgan...vill jag påstå.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 32 gäster