StefanL skrev:Ragnwald skrev:
Är du rak eller?
jag kom tänka på hyvel
Moderator: Redaktörer
Exakt hur många av alla normalbegåvade svennar tror du skulle tolka in att du avsåg en onykter impedanskurva om du använde orden en rak impedanskurva? Och hur många i detta forat skulle tolka det så? Då ställt i relation till det verkliga tolkningsfelet som uppstod när du använde direkt felaktigt ordval?Nattlorden skrev:Naqref skrev:annars hade du ju inte använt denna tvivelaktiga ordkombination istället för den för alla lättbegripliga varianten rak impedanskurva. Det senare innehåller dessutom färre antal bokstäver så du hade besparat dig och alla andra en massa jobb om du hade använt uttrycket från början.
Nej, jag använder sällan ordet rak, då alltför många tolkar det till att betyda onykter (dyngrak= berusad).
StefanL skrev:Ragnwald skrev:
Är du rak eller?
Nattlorden skrev:
Nej, jag använder sällan ordet rak, då alltför många tolkar det till att betyda onykter (dyngrak= berusad).
Naqref skrev:Exakt hur många av alla normalbegåvade svennar tror du skulle tolka in att du avsåg en onykter impedanskurva om du använde orden en rak impedanskurva? Och hur många i detta forat skulle tolka det så? Då ställt i relation till det verkliga tolkningsfelet som uppstod när du använde direkt felaktigt ordval?
jonasp skrev:Seriöst nattis... nu tycker jag du får ge dig, du menar alltså att du medvetet använder ett tekniskt begrepp felaktigt med förevändningen att rak - omnämnt om en kurva - skulle kunna tolkas som att kurvan är berusad?![]()
Morello skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattis, en teoretisk perfekt induktans, anser du dess impedans vara linjär d v s en linjär funktion?
Samma frågeställning gäller även en teoretisk perfekt kapacitans.
Där finns väl inget olinjärt inbyggt i de funktionerna, det är väl +/- iωf på dem.
( Har dock inte rört något av högskolematten utöver vektorer och matriser de senast 16 åren, så det är mycket rost i rören jämfört med er som använder sakerna. )
Jag tror det vore klädsamt att inta elevposition och hörsamma vad farbror Nagref har att berätta för dig.
Tompa_39 skrev:Alltså - håller med Nattis - rak kurva kan man ju inte säga heller...eller?
![]()
![]()
![]()
![]()
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Glöm det bara.
Det finns säkert annat som du hänger med bättre på.
Vh, iö
Ingvar, du skriver följande:IngOehman skrev:Om någon skriver "linjär impedanskurva" så betyder det nog för det
mesta så att de menar att tonkurvan är just reell (resistiv), och är det
så att någon skriver att en impedanskurva är olinjär, så kan man nog
vara rätt så säker på att det som avsågs bli sagt med det, var att den
varierar som funktion av frekvensen, det vill säga att det finns reaktiva
delar i impedansen.
Vad menar du med en reell tonkurva? Är tonkurvan resistiv då? Vad är i så fall en resistiv tonkurva? Vad menar du sambandet är mellan impedanskurva och tonkurva? Sorry, jag tycker ditt uttryck ser konstigt ut. Det är i alla fall inte gängse språkbruk som jag har sett. Är en linjär impedanskurva synonymt med en reell (resistiv) tonkurva d v s med en resistiv tonkurva? Jag vet inte vad du ville ha sagt eller om du skrivit fel. Därför satte jag ett frågetecken.
Det som du därefter skriver kan jag förstå, men inte hur tonkurva kommer in på impedanskurvan.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Nattlorden skrev:Vilka högtalare har en linjär impedans som inte är konstant?
Alla högtalare med icke reell impedans.
Det där får du förklara bättre. Gärna med en impedansplot av en sådan kommerciell högtalare.
Morello skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattis, en teoretisk perfekt induktans, anser du dess impedans vara linjär d v s en linjär funktion?
Samma frågeställning gäller även en teoretisk perfekt kapacitans.
Där finns väl inget olinjärt inbyggt i de funktionerna, det är väl +/- iωf på dem.
( Har dock inte rört något av högskolematten utöver vektorer och matriser de senast 16 åren, så det är mycket rost i rören jämfört med er som använder sakerna. )
Jag tror det vore klädsamt att inta elevposition och hörsamma vad farbror Nagref har att berätta för dig.
Morello skrev:Där finns väl inget olinjärt inbyggt i de funktionerna, det är väl +/- iωf på dem.
Det var bland annat ovanstående som fick mig att tro att Natlorden kanske bör hörsamma vad farbror Anders (eller någon annan sakkunnig) har att säga.
Morello skrev:Probleme är väl att "folk" använder begreppet "linjär" när man egentligen avser något som är konstant eller i varje fall någotvars belopp är konstant.
Mer formellt och kortfattat:
Funktionen f(z) med egenskapen:
d|f(z)|/dz=0
Kallas av lekmän för "linjär".