IngOehman skrev:CODY skrev:IngOehman skrev:CODY skrev:Om jag tar mig för att sammanfatta IÖs senaste inlägg:
Musiken är färdig efter mixning i studio. "Masteringseländet"* gör att ny
musik ofta låter illa. Återutgiven musik låter nästan "undantagslöst FÖR
JÄVLIGT"**, om man lär sig att lyssna fördomsfritt.
Mastering är inte nödvändig. Om mixen är dålig eller har fel [ vilket såvitt
CODY förstår i och för sig kan medföra behov av mastering ], får man
göra om inspelningen/mixen. En del av lösningen på det problem IÖ ser är att
införa en slags standard och att motverka "dB-rejset"***
Är detta rätt upfattat?
*IÖs term
** IÖs lokution
***IÖs term
Njae, det där blev väl inte så bra. Tror att det blir bättre om du låter bli
att försöka föra min eller någon annans talan med en massa mer eller
mindre missvisande omformuleringar.
Uppfattar ditt inlägg som välmenande, men tycker det är bättre om du
(och alla andra) presenterar de egna åsikterna.
Vh, iö
Det var ett försök att sammanfatta vad du skriver. Problemet är att du
skriver så många ord, att det blir svårt att följa; detta kanske faller till-
baka på mig själv naturligtvis, men det kan ju vara så att det oklart skrivna
är det oklart tänkta.
Om du själv skulle sammanfatta dina ståndpunkter i, säg, fyra meningar
med endast en bisats i varje mening, hur skulle det se ut?
Ämnet är stort och problemen är många och komplicerade.
Den som undrar över mina uppfattningar rekommenderar jag
att läsa det jag skrivit. I flera av mina inlägg har jag avslutat
med en sorts sammanfattning, men om jag hade tyckt att det
räckt med några få meningar så skulle jag bara ha skrivit några
få meningar.
Men det som behövs är inga förenklingar, utan att se världen
som den ser ut, och sedan hitta på fungerande lösningar. Jag
har presenterat några delar till sådana. För väldigt länge sedan
till och med. Nu spelar det ju ingen större roll längre eftersom
samma eller väldigt liknande förslag nu kommer från alla tänk-
bara håll i världen nu för tiden.
Oavsett vilket är ju det du skriver inte det första jag sett dig
skriva i den här frågan, och jag är mindre intresserad av att
se kondensat som bli falska förenklingar av det jag skriver som
du sedan kritiserar, fast du tolkat om det innan du ger dig på
det. Jag är myckte mera intresserad av både dina åsikter och
reflexioner om det jag skrivit. Alltså även dina invändningar mot
det jag skriver - men då menar jag inte att jag vill se dig "söka
fel" att slå ned på i det jag skriver för att "vinna" en debatt,
utan jag skulle vilja se dig först försöka förstå vad jag menar,
och sedan kommentera det utifrån den synvinkeln.
Tycker att polariseringen i den här debatten har nått minst sagt
löjliga proportioner, och att det är väldigt olyckligt eftersom jag
både hoppas och tror att alla faktiskt vill samma sak.
Det finns inga motpoler - bara olika erfarenhetsgrunder och därför
kanske lite olika ideer om hur problemet kan lösas. Men om man
hittar på (eller utgår ifrån) att det finns motpoler och att de som
deltar i/ger sig in i debatten gör det för att få bråka/är mot varan-
dra och debatterar för att vinna över varandra... Ja då lär vi inte
kunna komma någon vart.
Det finns inga poänger med att diskutera för att vinna, och att se
andra människor som några att vinna över, utan allting handlar ju
om att hitta möjligheter att låta den konstnärliga friheten vinna,
för ALLAS skull.
Men det kräver förändringar. Och sådana skrämmer oftast några,
och blir de för rädda så får det dem att gå i försvarsställning. Det
är inte bra. Det är mycket bättre att diskutera problemen och alla
olika tänkbara lösningar/förändringarna - så att alla kan se att det
inte finns något att vara rädd för.
Vh, iö
Håller med dig om att man inte kan eller bör sträva efter att vinna
"debatter" i smakfrågor, som denna. Lite stringens är aldrig fel när man
skriver. Det finns inget att vara rädd för.