Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Efter att ha läst ett antal trådar om hur viktigt det är med tids/faskorrektahögtalare så undrar jag som har svårt att höra detta - vad gäller och varför? Framför allt så är frågan varför intressant.
-Martin- skrev:Eftersom fasresponsen hänger ihop med amplitudresponsen (genom att t ex betrakta Hilbert-Bode tranformen) tycker jag det är mycket bättre att prata i "amplitudtermer", vilken ju också känns mer logiskt. Således, uppvisar responsen hörböra "oroligheter" kommer detta visa sig i variationer i både Group delay och amplitudrespons.
Allram skrev:Skrutten: Som så mycket annat i audiovärlden så är det lätt att sätta upp experiment där man kan detektera faskorrekthet. Men med musik anser jag det vara så enormt svårt att påvisa skillnader på en faskorrekt och en fasinkorrekt version (som iövrigt håller samma tonkurva) att nackdelarna med en faskorrekt implementation är större än de svårdetekterbara fördelarna. Det är min åsikt iallafall.
skrutten skrev:Bra och informativt Peter, vart finns källora till forskningen inom detta område? Själv har jag inte läst så mycket mer än det övergripande som finns i Master Handbook of Acoustics.
This volume grew out of the Conference on Binaural and Spatial Hearing, a four-day event held at Wright-Patterson Air Force Base in response to rapid developments in binaural and spatial hearing research and technology. Meant to be more than just a proceedings, it presents chapters that are longer than typical proceedings papers and contain considerably more review material, including extensive bibliographies in many cases.
skrutten skrev:Efter att ha läst ett antal trådar om hur viktigt det är med tids/faskorrektahögtalare så undrar jag som har svårt att höra detta - vad gäller och varför? Framför allt så är frågan varför intressant.
Harryup skrev:skrutten skrev:Efter att ha läst ett antal trådar om hur viktigt det är med tids/faskorrektahögtalare så undrar jag som har svårt att höra detta - vad gäller och varför? Framför allt så är frågan varför intressant.
Hur har du gjort för att jämföra?
Om man kan tänka sig att koppla in digitala aktiva filter med möjlighet till tids och fasjustering så är det väldigt enkelt att skruva och lyssna.
Och då man kan hoppa mellan olika minnen så blir det väldigt enkelt att höra skillnad.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Hur har du gjort för att jämföra?
Om man kan tänka sig att koppla in digitala aktiva filter med möjlighet till tids och fasjustering så är det väldigt enkelt att skruva och lyssna.
Och då man kan hoppa mellan olika minnen så blir det väldigt enkelt att höra skillnad.
mvh/Harryup
Glebster skrev:Harryup skrev:Hur har du gjort för att jämföra?
mvh/Harryup
Detta låter som ett intressant experiment som inte kräver så mycket runtomkring om man har en miniDSP som delningsfilter! Blir till att testa när tid finnes. Självklart vill man ju ha optimerad fas!
Harryup skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur har du gjort för att jämföra?
mvh/Harryup
Detta låter som ett intressant experiment som inte kräver så mycket runtomkring om man har en miniDSP som delningsfilter! Blir till att testa när tid finnes. Självklart vill man ju ha optimerad fas!
Ett litet tips, sätt dig en bit ifrån mitten. Du kommer då växelvis höra högtalaren rakt fram, den andra och en aningen sned ljudbild vartefter du justerar t.ex. diskanten med tidsfördröjning. Sitter du absolut i mitten blir inte skillnaden lika stor. Sen kan du vrida fasen när det känns som om tiden är rätt.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Över 3,5 kHz detekterar hörseln ingen fas.
MvH
Peter
luminous skrev:Olinjär fas är ett symptom på att vissa frekvensområden är mer fördröjda än andra, och fördröjning har vi ju inga problem att höra på höga frekvenser.
Piotr skrev:luminous skrev:Olinjär fas är ett symptom på att vissa frekvensområden är mer fördröjda än andra, och fördröjning har vi ju inga problem att höra på höga frekvenser.
Hur har du kommit fram till det?
Om man delar till diskanten vid 3.5kHz och fördröjer med 20 minuter är jag säker på att 99% av jordens befolkning kan höra det.
Frågan som är mer intressant är om man hör den fördröjning som en typisk fasvridning från ett delningsfilter ger. Menar du att det utan problem går att höra detta?
/Peter
petersteindl skrev: Är det verkligen fasen man ändrar, eller är det tiden man ställer in?
MvH
Peter
Svante skrev:Den här tråden saknar en tydlig definition av vad frågan är. "Fas" kan betyda så mycket. I den vidaste definitione är det mycket lätt att höra fas. Tag en sinus och addera en till sinus med samma frekvens och amplitud. Då blir det en dubbelt så stor sinus. Fasvänd ena sinusen. Då blir det tyst, dvs skillnad hörs och det är lätt att höra.
Tag sedan en enda sinus. Fasvänd den. Ingen skillnad hörs.
Däremellan finns massor av andra exempel, några är hörbara, andra inte.
luminous skrev:Piotr skrev:luminous skrev:Olinjär fas är ett symptom på att vissa frekvensområden är mer fördröjda än andra, och fördröjning har vi ju inga problem att höra på höga frekvenser.
Om man delar till diskanten vid 3.5kHz och fördröjer med 20 minuter är jag säker på att 99% av jordens befolkning kan höra det.
Frågan som är mer intressant är om man hör den fördröjning som en typisk fasvridning från ett delningsfilter ger. Menar du att det utan problem går att höra detta?
/Peter
Nu handlade mitt inlägg inte om huruvida det faktiskt går att detektera den olinjära fasvridningen som en typisk högtalare ger. Jag påpekade bara att resonemanget ovan om att nervimpulserna i örat saknar förmåga att faslåsa till en periodisk vågform på höga frekvenser är inte belägg för att olinjär fas inte går att detektera på höga frekvenser, jag tog frekvensberoende fördröjning som ett exempel på något som intuitivt kan vara hörbart även om det uppenbarligen handlar om relativt små fördröjningar i vanliga högtalare som troligen inte är speciellt perceptionellt signifikanta.
luminous skrev:petersteindl skrev:Över 3,5 kHz detekterar hörseln ingen fas.
MvH
Peter
Inte på sinustoner kanske, men det utesluter inte att det kan finnas fördelar med faslinjära högtalare över 3.5kHz. Olinjär fas är ett symptom på att vissa frekvensområden är mer fördröjda än andra, och fördröjning har vi ju inga problem att höra på höga frekvenser. Det här vet du säkert men jag bara påpekar det så ingen tror att faslinjära högtalare bara är meningsfullt på låga frekvenser.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur har du gjort för att jämföra?
mvh/Harryup
Ett litet tips, sätt dig en bit ifrån mitten. Du kommer då växelvis höra högtalaren rakt fram, den andra och en aningen sned ljudbild vartefter du justerar t.ex. diskanten med tidsfördröjning. Sitter du absolut i mitten blir inte skillnaden lika stor. Sen kan du vrida fasen när det känns som om tiden är rätt.
mvh/Harryup
Är det verkligen fasen man ändrar, eller är det tiden man ställer in?
MvH
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur har du gjort för att jämföra?
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Är det verkligen fasen man ändrar, eller är det tiden man ställer in?
MvH
Peter
Ja , va fasen är det man ändrar?
Mina filter har både tidsdelay och fasjustering som går att använda var för sig nästan steglöst. Jag har hittills trixat mest med tiden. Tyvärr räcker tiden sällan till för att man skall kunna hinna göra alla justeringar man vill så det går i olika faser av arbete. Men jag känner mig ganska sugen framöver på att testa lite mer. Fast egentligen borde jag bygga klart mina högtalare men det känns inte lika kul just nu.
Dessutom så skulle jag gärna få tips om enkla medel för att "se" hur fasen mäter elementen vid området vid delningsfrekvensen så att området där dom överlappar varandra är så långt som möjliggt i fas och inte bara mäta vid en frekvens.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:luminous skrev:Piotr skrev:luminous skrev:Olinjär fas är ett symptom på att vissa frekvensområden är mer fördröjda än andra, och fördröjning har vi ju inga problem att höra på höga frekvenser.
/Peter
Nu handlade mitt inlägg inte om huruvida det faktiskt går att detektera den olinjära fasvridningen som en typisk högtalare ger. Jag påpekade bara att resonemanget ovan om att nervimpulserna i örat saknar förmåga att faslåsa till en periodisk vågform på höga frekvenser är inte belägg för att olinjär fas inte går att detektera på höga frekvenser, jag tog frekvensberoende fördröjning som ett exempel på något som intuitivt kan vara hörbart även om det uppenbarligen handlar om relativt små fördröjningar i vanliga högtalare som troligen inte är speciellt perceptionellt signifikanta.
Luminous, det finns inget som ens kan kallas för fas vid höga frekvenser i nervkanalerna och speciellt inte ju högre upp mot hjärnan man kommer. Bara detta faktum vittnar om att hjärnan (centrala nervsystemet, däggdjur, människan) inte vill ha fasläget kvar i de kanaler som representerar högre frekvenser. För lägre frekvenser är det tvärtom d v s fasläget blir tydligare ju högre upp i hjärnan nervkanalerna kommer. Oberoende av vilket fasläge ljudvågens höga frekvenser har vid trumhinnan så är fasläget vid dessa höga frekvenser alltid slumpvis fördelat i nervkanalerna högre upp i nervsystemet. Det är inget resonemang som jag hittat på, om du nu skulle tro det. Det är fakta baserat på undersökningar med mätningar gjorda i nervkanalerna. Det är idag tillräckligt underbyggt för att anses vara helt bevisat. Du kan läsa om detta i de böcker som jag refererar till. De kräver dock en hel del förkunskaper. I dessa böcker finns dessutom ytterligare ett hundratal referenser till på just detta område.
Det är bara inom hifi-kretsar som man har kvar vaneföreställningar om hur man tycker hörseln borde fungera.
Jag väljer i alla fall att acceptera de fakta som man kommer fram till vid vetenskapliga undersökningar och som både kan och har genomgått kritisk granskning.
Jag kan dessutom avsluta med att säga att om det vore så att hörseln fungerade annorlunda än vad den gör, så skulle även vår uppfattning om tonhöjd vara annorlunda än vad den är och därmed skulle vår uppfattning om musik vara väsentligen annorlunda. Allt hänger samman och man kan inte ändra en parameters inflytande inom ett område utan att allt annat också förändras.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles, Froggy och 15 gäster