MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tore
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2007-11-30

Inläggav Tore » 2011-03-15 12:26

IngOehman skrev:Men det finns ett aber med iden - det går inte att göra sådana processer
i äkta realtid, annat än således att apparaten blir en kompressor. :( Därför
så är det nog bättre att själva fonogrammen har en medelnivåbegränsning.

Men jag gillar tanken, även om det kanske inte finns något bra sätt att
åstadkomma det du föreslår, om det skall fungerar för även strömmande
info.

Tror faktiskt att en bättre lösning är att ta bort begränsningen på spelarna
helt och hållet. Om man vill skona människors hörsel så är det bättre att
titta på störnivån, det vill säga att reducera behovet av att spela super-
starkt, genom att se till så att de lurar eller in-ear-mojänger man använder,
skyddar öronen för kringljud så att lägre räcker.

Ja, att myndigheterna lägger sig i hur högt vi får spela kan man förstås tycka vad man vill om, men så länge vi nu har sådan reglering kan man ju utforma den så att den även gynnar god ljudkvalitet, dvs hellre medelnivåbegränsning* än toppnivåbegränsning.

Det är sant att mitt förslag fungerar bäst för musik som lagras i spelaren. När det gäller strömmande medier kan man som komplement tänka sig möjligheten att certifiera vissa källor avseende medelnivåbegränsning så att just dessa inte behöver analyseras av spelaren. Certifieringen skall dock vara frivillig och för ej certifierade källor är spelaren ansvarig för att begränsa medelnivån. Om spelaren inte kan analysera medelnivån (för att innehållet strömmas i realtid eller för att spelaren helt enkelt saknar den funktionaliteten) måste den istället begränsa toppnivån på samma sätt som idag.

Det jag gillar med förslaget är att det belönar den som gör rätt, samtidigt som den som gör fel tillåts att göra fel men inte har något att vinna på att göra fel. Förslaget är "bakåtkompatibelt" på så sätt att de som vill fortsätta göra som idag tillåts göra det.
________

*Jag skriver medelnivå men menar egentligen något mer lämpligt mått på upplevd ljudnivå, exempelvis den metod som används av replay gain. Alternativt ett mått på ljudets skadlighet, då det ju egentligen är detta regleringen handlar om. Hur ser korrelationen mellan upplevd ljudstyrka och ljudets skadlighet ut? Någon här som vet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41143
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-15 12:28

Myndigheterna bestämmer väl redan hur högt man får spela. Åtminstone efter klockan 22 om man bor i lägenhet 8) :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-03-15 13:33

Njae... Det är nog en myt att det finns någon sådan regel.

Det regelverk som finns säger att man aldrig får störa sina grannar,
alltså oavsett tid på dygnet, men det är bedömningsfrågor och det
finns så vitt jag vet inga tekniska nivåer för "att störa" specificerade.

Vad som däremot finns är överenskommelser inom t ex bostadsrätts-
föreningar, som stipulerar tystnad efter t ex 21:00, 22:00 eller 23:00
eller vilket klockslag man nu valt.


Tore skrev:
IngOehman skrev:Men det finns ett aber med iden - det går inte att göra sådana processer
i äkta realtid, annat än således att apparaten blir en kompressor. :( Därför
så är det nog bättre att själva fonogrammen har en medelnivåbegränsning.

Men jag gillar tanken, även om det kanske inte finns något bra sätt att
åstadkomma det du föreslår, om det skall fungerar för även strömmande
info.

Tror faktiskt att en bättre lösning är att ta bort begränsningen på spelarna
helt och hållet. Om man vill skona människors hörsel så är det bättre att
titta på störnivån, det vill säga att reducera behovet av att spela super-
starkt, genom att se till så att de lurar eller in-ear-mojänger man använder,
skyddar öronen för kringljud så att lägre räcker.

Ja, att myndigheterna lägger sig i hur högt vi får spela kan man förstås tycka vad man vill om, men så länge vi nu har sådan reglering kan man ju utforma den så att den även gynnar god ljudkvalitet, dvs hellre medelnivåbegränsning* än toppnivåbegränsning.

Jag håller i sak med dig fullständigt.

Tore skrev:Det är sant att mitt förslag fungerar bäst för musik som lagras i spelaren. När det gäller strömmande medier kan man som komplement tänka sig möjligheten att certifiera vissa källor avseende medelnivåbegränsning så att just dessa inte behöver analyseras av spelaren.

Eller vad sägs om detta: Man kan topnivåsänka (till -20 dB eller så) på
allt strömmande programmaterial som inte är taggat med medelvärde,
men att medelnivåtaggat material får medelnivån lagd till -23 dB.

Användarens volymkontroll ligger utanför resonamanget, men jag skulle
uppskatta om det inte fanns nå'n gräns alls. Om det skal finnas någon
så kan den väl ligga sålunda att man när man kombinerar det till -20 dB
toppvärdesänkta materialet med full volym så når man dagens maxnivå.


Då kan det verka som en inspiration att tagga allting som man vill skall
kunna spelas upp med full dynamik. Frågan är hur man ser till så att
allting taggas rätt?

Tore skrev:Certifieringen skall dock vara frivillig och för ej certifierade källor är spelaren ansvarig för att begränsa medelnivån. Om spelaren inte kan analysera medelnivån (för att innehållet strömmas i realtid eller för att spelaren helt enkelt saknar den funktionaliteten) måste den istället begränsa toppnivån på samma sätt som idag.

Okej, jag borde ha läst hela ditt inlägg innan jag började svara på det. :oops:

Så kan det gå. ;) Kul att vi tycks vara i huvudsak överens i varje fall.

Fast jag förstår inte riktigt vad du menar att det skulle bli för resultat
om man spelar med dagens spelare. De kommer att toppbegränsa på
samma sätt som idag - vilket ju inte är någon intelligent funktion som
tittar på toppvärdet - utan en simpel gain-låsning.

Man får helt enkelt inte dra på volymen som man vill - oavsett program-
material, vilket har gjort att högdynamiskt programmaterial i praktisken
är mer eller mindre ospelbar i dessa spelare. :(

Och så kommer det nog att fortsätta vara, så länge man använder de
spelare som finns idag. Fast jag kanske missförstår det du skriver?

Tore skrev:Det jag gillar med förslaget är att det belönar den som gör rätt, samtidigt som den som gör fel tillåts att göra fel men inte har något att vinna på att göra fel. Förslaget är "bakåtkompatibelt" på så sätt att de som vill fortsätta göra som idag tillåts göra det.

Ja, så behöver det vara. Fast det kommer ju inte att lösa alla problem.
Mycket musik spelas ju i annat än mp3-pinnar och från strömmande
data.

Men det känns som en partiellt framkomlig väg i varje fall.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tore
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2007-11-30

Inläggav Tore » 2011-03-15 14:34

IngOehman skrev:Fast jag förstår inte riktigt vad du menar att det skulle bli för resultat
om man spelar med dagens spelare. De kommer att toppbegränsa på
samma sätt som idag - vilket ju inte är någon intelligent funktion som
tittar på toppvärdet - utan en simpel gain-låsning.

Man får helt enkelt inte dra på volymen som man vill - oavsett program-
material, vilket har gjort att högdynamiskt programmaterial i praktisken
är mer eller mindre ospelbar i dessa spelare. :(

Och så kommer det nog att fortsätta vara, så länge man använder de
spelare som finns idag. Fast jag kanske missförstår det du skriver?

Ja, befintliga spelare kan man nog inte göra så mycket åt. Tanken är att framtida spelare skall kunna implementera den här funktionen och då få en konkurrensfördel eftersom de tillåts höja toppnivån (och i praktiken även medelnivån eftersom de nya spelarna tillåts lägga medelnivån där de gamla har sin toppnivå). På lyssningsnivåer där de gamla spelarna låter skränigt och pressat pga begränsad toppnivå kommer de nya spelarna låta rent och behagligt (med rätt programmaterial). När spelarna finns på plats är tanken att det skall stimulera musikproducenter att utnyttja de nya spelarnas potential.

IngOehman skrev:Ja, så behöver det vara. Fast det kommer ju inte att lösa alla problem.
Mycket musik spelas ju i annat än mp3-pinnar och från strömmande
data.

Ja, förslaget gäller ju endast portabla spelare, men portabla spelare är å andra sidan en viktig marknad. Vill man få musikproducenter att tänka om är det precis rätt ställe att börja på tror jag.

IngOehman skrev:Men det känns som en partiellt framkomlig väg i varje fall.

Roligt att du tycker det!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-03-15 15:40

Jag tror att musikbranschen måste producera det folk vill ha. Bra musik, bra ljud.

Sen ska teknikproducenterna göra det lätt att spela detta material på ett bra sätt.

Börjar man blurra gränserna mellan dessa så förvirrar man bara folk och förlorar alla de pedagogiska landvinningar som gjorts så här "post loudnessrace" (om man vågar säga så).

Musikbranschen ska inte behöva rätta sig efter tekniksidan, utan bara efter vad folk vill ha - "bra musik med bra ljud".

Tekniken är flyktig och föränderlig, relationen människor och musik är bestående. Det är det viktiga att gå efter.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-03-15 19:10

Jag tror att man har missförtått hela situationen om man tror att vanliga
människor har någonting med denna debatt att göra.

De har inga åsikter och de allra flesta av dem reagerar med "vaddå, finns
det ett problem", om man försöker beskriva hur verkligheten ser ut med
avseende på dessa saker.

Om man däremot spelar lite exempel för dem, så tror de inte sina öron,
och undrar hur det kunna gå så här långt. Kort sagt - folk är i och för sig
lättväckta, men utgångsläget är att de inte än medvetna om att de sover.

Så de människor som denna debatt berör är de som bryr sig - och som
upptäckt/upplever och redan har förstått problemet. Skall man vara noga
så finns det väl en grupp till - de som bryr sig om folkhälsan och som sett
hur tinnitus-skadorna av ljudmiljöskäl escallerat de senaste 20 åren.

- - - - -

Egentligen är ju detta inga märkligheter, utan det är ju alltid så att de som
INTE bryr sig, inte behöver blandas in, medan de som bryr sig är de som
man bör lyssna på om man vill göra något bättre.

Att de flesta inte bryr sig eller ens har upptäckt att det finns ett problem,
är helt enkelt inget giltigt argument för att låta saken bero.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-03-15 19:10

Tore skrev:
IngOehman skrev:Fast jag förstår inte riktigt vad du menar att det skulle bli för resultat
om man spelar med dagens spelare. De kommer att toppbegränsa på
samma sätt som idag - vilket ju inte är någon intelligent funktion som
tittar på toppvärdet - utan en simpel gain-låsning.

Man får helt enkelt inte dra på volymen som man vill - oavsett program-
material, vilket har gjort att högdynamiskt programmaterial i praktisken
är mer eller mindre ospelbar i dessa spelare. :(

Och så kommer det nog att fortsätta vara, så länge man använder de
spelare som finns idag. Fast jag kanske missförstår det du skriver?

Ja, befintliga spelare kan man nog inte göra så mycket åt. Tanken är att framtida spelare skall kunna implementera den här funktionen och då få en konkurrensfördel eftersom de tillåts höja toppnivån (och i praktiken även medelnivån eftersom de nya spelarna tillåts lägga medelnivån där de gamla har sin toppnivå). På lyssningsnivåer där de gamla spelarna låter skränigt och pressat pga begränsad toppnivå kommer de nya spelarna låta rent och behagligt (med rätt programmaterial). När spelarna finns på plats är tanken att det skall stimulera musikproducenter att utnyttja de nya spelarnas potential.

IngOehman skrev:Ja, så behöver det vara. Fast det kommer ju inte att lösa alla problem.
Mycket musik spelas ju i annat än mp3-pinnar och från strömmande
data.

Ja, förslaget gäller ju endast portabla spelare, men portabla spelare är å andra sidan en viktig marknad. Vill man få musikproducenter att tänka om är det precis rätt ställe att börja på tror jag.

IngOehman skrev:Men det känns som en partiellt framkomlig väg i varje fall.

Roligt att du tycker det!

Håller med om allt det där, ned till mindsta detalj.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-03-15 19:39

IngOehman skrev:Jag tror att man har missförtått hela situationen om man tror att vanliga
människor har någonting med denna debatt att göra.


8O :D

De har inga åsikter och de allra flesta av dem reagerar med "vaddå, finns
det ett problem", om man försöker beskriva hur verkligheten ser ut med
avseende på dessa saker.

Om man däremot spelar lite exempel för dem, så tror de inte sina öron,
och undrar hur det kunna gå så här långt. Kort sagt - folk är i och för sig
lättväckta, men utgångsläget är att de inte än medvetna om att de sover.

Så de människor som denna debatt berör är de som bryr sig - och som
upptäckt/upplever och redan har förstått problemet. Skall man vara noga
så finns det väl en grupp till - de som bryr sig om folkhälsan och som sett
hur tinnitus-skadorna av ljudmiljöskäl escallerat de senaste 20 åren.

- - - - -

Egentligen är ju detta inga märkligheter, utan det är ju alltid så att de som
INTE bryr sig, inte behöver blandas in, medan de som bryr sig är de som
man bör lyssna på om man vill göra något bättre.

Att de flesta inte bryr sig eller ens har upptäckt att det finns ett problem,
är helt enkelt inget giltigt argument för att låta saken bero.


Nu säger du ju emot dig själv. Om de går att "väcka upp" med enkla exempel, då har de väl relevanta åsikter nånstans också. Plus att det visar att det visst är viktigt att blanda in de som från början inte bryr sig om!

Plus att de som INTE bryr sig är MINST lika intressanta att lyssna på som de som bryr sig. De är ju redan frälsta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2011-03-16 00:09

IngOehman skrev:Jag tror att man har missförtått hela situationen om man tror att vanliga
människor har någonting med denna debatt att göra.

De har inga åsikter och de allra flesta av dem reagerar med "vaddå, finns
det ett problem", om man försöker beskriva hur verkligheten ser ut med
avseende på dessa saker.


Nja, det är väl både och. Alltså, "vanliga" människor har nog i allra högsta grad med problemet att göra. De är inte medvetna om det, men visst är det så att "vanliga människor" inte begriper att jämföra nivåkalibrerat? Och visst är en vanlig kommentar som ljudtekniker får "jo det låter bra, men det är lite svagt inspelat" (typ).

Problemet är väl just att de flesta "vanliga människor" blir grundlurade om man bara höjer nivån och diskanten lite.

Men de förstår det inte själva, och därför är det inte meningsfullt att fråga dem om det finns ett problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-16 00:14

Komprimerad nivåhöjd musik är skadligt för öronen.
Lätt som en plätt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2011-03-16 00:36

Ragnwald skrev:Komprimerad nivåhöjd musik är skadligt för öronen.
Lätt som en plätt. :)


Nja, jag lyssnar just nu på Rammstein men är inte särskilt rädd för att det ska skada min hörsel.

Vill man ha ett hörselskademått ska man nog helt enkelt mäta absoluta ekvivalentljudnivån med lämplig frekvensvägning. Kompression spelar mindre roll så länge den inte påverkar det spektrala innehållet.

Det finns också en hel del uppfattningar om att oförstört ljud inte skulle kunna skada hörseln, men det tror jag är nys. Hörselskador är knäckande av hårceller, en rent mekanisk påfrestning alltså. Den drabbar olika delar av basilarmembranet olika, beroende på ljudens frekvenser och därför behövs frekvensvägning om man ska räkna ut skadligheten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-16 01:06

Men vad är det då som får oss att vilja sänka nivån, så fort dylik musik spelas på radion? Nästa låt kan vara en i sig vildare låt, men som ändå får mig att vilja höja nivån igen, utan obehagskänsla.
Nu pratar jag inte om musiksmak.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2011-03-16 08:30

Ragnwald skrev:Men vad är det då som får oss att vilja sänka nivån, så fort dylik musik spelas på radion? Nästa låt kan vara en i sig vildare låt, men som ändå får mig att vilja höja nivån igen, utan obehagskänsla.
Nu pratar jag inte om musiksmak.


Medelnivån?

...och att obehag inte nödvändigtvis är samma sak som hörselskadlighet. Obehag kan väckas av att man tycker att det låter illa, men det behöver inte betyda att det är farligt. Och omvänt. Och jag tror att det är svårt att skilja viljan att vrida på volymkontrollen från musiksmaken, även om du säger att det inte handlar om det.

Visst finns det en korrelation, men 1:1 är det inte.

Det är bättre att mäta hörselskadlighet med fysik än med psykologi. Hörselskador är en fysikalisk process, det är hårceller i innerörat som ryker. En dB-mätare med rätt frekvensvägning har mycket större förutsättningar att klara det än att "lyssna och tro" något om hörselskadligheten eftersom det finns med en massa psykologiska effekter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-03-16 09:27

Svante skrev:Det finns också en hel del uppfattningar om att oförstört ljud inte skulle kunna skada hörseln, men det tror jag är nys.


Minns ett program på tv om hörselskador och nån hårdrockare öste på myten om att rena ljud är mindre farliga än distade - men det kontrades med att jämföra rena ljud med en skalpell; känns mindre när man skär sig men skadan är lika stor som nåt annat.


Men jag tror att vi kanske ska lämna hörselskadeperspektivet då den inte har så mycket att göra med välljud i musikproduktion eller ej. Annars ligger kanske hifi rent generellt rätt illa till ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32526
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-03-16 10:30

Svante skrev:Det är bättre att mäta hörselskadlighet med fysik än med psykologi. Hörselskador är en fysikalisk process, det är hårceller i innerörat som ryker. En dB-mätare med rätt frekvensvägning har mycket större förutsättningar att klara det än att "lyssna och tro" något om hörselskadligheten eftersom det finns med en massa psykologiska effekter.

Jag tror mig minnas en undersökning som påvisade att man tar mindre skada av ljud man gillar än av oljud - vid samma nivå/frekvensspektra.

/ B

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2011-03-16 13:01

Hur går det med översättningen av MasVis till engelska?
Om/när det blir klart är jag säker på att vi kan få internationell hjälp att sprida evangeliet av Bob Katz på

http://www.digido.com/

Jag har varit i kontakt med honom och diskuterat möjligheterna med MasVis, men engelsk version är nog ett måste för att han skall kunna skriva en recension och sprida evangeliet vidare :P

- B

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-16 14:04

Svante skrev:Medelnivån?

...och att obehag inte nödvändigtvis är samma sak som hörselskadlighet. Obehag kan väckas av att man tycker att det låter illa, men det behöver inte betyda att det är farligt. Och omvänt. Och jag tror att det är svårt att skilja viljan att vrida på volymkontrollen från musiksmaken, även om du säger att det inte handlar om det.

Visst finns det en korrelation, men 1:1 är det inte.

Menar du att en ihållande ton, på gränsen av skadlig styra, är lika skadlig för vår hörsel, som samma ton i intervaller?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-03-16 14:05

Svante skrev:
IngOehman skrev:Jag tror att man har missförtått hela situationen om man tror att vanliga
människor har någonting med denna debatt att göra.

De har inga åsikter
och de allra flesta av dem reagerar med "vaddå, finns
det ett problem", om man försöker beskriva hur verkligheten ser ut med
avseende på dessa saker.


Nja, det är väl både och. Alltså, "vanliga" människor har nog i allra högsta grad med problemet att göra. De är inte medvetna om det, men visst är det så att "vanliga människor" inte begriper att jämföra nivåkalibrerat? Och visst är en vanlig kommentar som ljudtekniker får "jo det låter bra, men det är lite svagt inspelat" (typ).

Problemet är väl just att de flesta "vanliga människor" blir grundlurade om man bara höjer nivån och diskanten lite.

Men de förstår det inte själva, och därför är det inte meningsfullt att fråga dem om det finns ett problem.

Exakt - det var ju det jag skrev: De har inte med debatten att göra.

Men som kommentar till det DU skrev (som inte var vad jag skrev):

Visst - vanliga människor har i allra högsta grad med detta problem att
göra!

Jag har inte påstått något annat. Deras omedvetenhet är ju ett av skälen
till att problemet har kunna gå så här långt. (Fast de som varit medvetna
och som genom sin position hade kunnat göra något åt det, har varit en
ännu större del i problemet.)

- - -

Det jag skrev var att de vanliga människorna inte har med debatten att
göra - att de är inte det minsta intresserade. Det är de som bryr sig som
man behöver bry sig om, inte de som i det stora hela struntar i hur det är.

Att man sedan KAN "väcka" de flesta av dem, väldigt enkelt, genom att
åskådliggöra hur verkligheten skulle ha kunnat se ut, det vill säga göra dem
till sådana som potentiellt skulle kunna bryr sig, är en annan sak.

Och dessutom skall man inte tro att de flesta vanliga människor börjar
bry sig bara för att de få se problemet. De flesta tycker inte att ljudkvali-
teten är en speciellt viktig fråga, jämfört med andra saker här i världen.

Men fascinerade kan de bli - över hur en bransch har lyckats förstöra sina
egna produkter, eller rättare sagt misslyckats med att arbeta emot kriget.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-03-16 14:19, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11737
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-16 14:12

BAMBAM skrev:Hur går det med översättningen av MasVis till engelska?
Om/när det blir klart är jag säker på att vi kan få internationell hjälp att sprida evangeliet av Bob Katz på

http://www.digido.com/

Jag har varit i kontakt med honom och diskuterat möjligheterna med MasVis, men engelsk version är nog ett måste för att han skall kunna skriva en recension och sprida evangeliet vidare :P

- B


Hur har du tänkt att masteringteknikern Bob Katz skulle vara behjälplig i arbetet att berätta om MasVis förträfflighet?

Det blir någon form av ordnad lansering när vi får tillfälle. En engelsk användarmanual finns för övrigt här:http://www.lts.a.se/lts/masvis-users-guide.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-03-16 14:24

BAMBAM skrev:Hur går det med översättningen av MasVis till engelska?
Om/när det blir klart är jag säker på att vi kan få internationell hjälp att sprida evangeliet av Bob Katz på

http://www.digido.com/

Jag har varit i kontakt med honom och diskuterat möjligheterna med MasVis, men engelsk version är nog ett måste för att han skall kunna skriva en recension och sprida evangeliet vidare :P

- B

Det där låter ju helt suveränt tycker jag. Sköter du kontakten med
Bob?

Det enda som jag tycker saknas är en gemensam databas, där alla
som gör masvisningar på olika fonogram, kan lägga dem. På så vis
skulle ju ALLAS arbete med att masvisa fonogram, bli tillgängligt för
alla!

Det skulle bli en fantastisk resurs för dem som söker bästa utgåvan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-03-16 15:25

IngOehman skrev:Exakt - det var ju det jag skrev: De har inte med debatten att göra.


Alla som överhuvudtaget konsumerar musik kan och bör ha med "debatten" (vad som nu menas med det) att göra, eftersom även de mest passiva lyssnarna viktiga för hur det har blivit så här, och hur det ska se i framtiden.

Alltså handlar det mindre om att väcka till insikt, utan om att just engagera alla i "debatten". Först därefter kan folk drabbas av insikt och bilda sig en egen uppfattning. En insikt som för övrigt kanske inte alls stämmer med den som förfäktas i vår lilla "debatt" här.

Eller är det bara de som har insikt om att all musik ska vara maximalt dynamisk som har tillträde till debatten? ;)

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Inläggav bran » 2011-03-16 16:36

Den här nissen är också inne på replay gain osv:

"The loudness war is over" (nåja):
http://mixonline.com/mixline/reierson_l ... _war_0802/

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11737
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-16 16:52

IngOehman skrev:Det enda som jag tycker saknas är en gemensam databas, där alla
som gör masvisningar på olika fonogram, kan lägga dem. På så vis
skulle ju ALLAS arbete med att masvisa fonogram, bli tillgängligt för
alla!

Det skulle bli en fantastisk resurs för dem som söker bästa utgåvan.


Vh, iö


Det finns redan i form av funktionen "save as web page" i MasVis. Internet är alltså själva databasen. Den som googlar "MasVis Värmlands" får fram skivan med Värmlands Nations Kör.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41143
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-16 17:07

PekkaJohansson skrev:
IngOehman skrev:Det enda som jag tycker saknas är en gemensam databas, där alla
som gör masvisningar på olika fonogram, kan lägga dem. På så vis
skulle ju ALLAS arbete med att masvisa fonogram, bli tillgängligt för
alla!

Det skulle bli en fantastisk resurs för dem som söker bästa utgåvan.


Vh, iö


Det finns redan i form av funktionen "save as web page" i MasVis. Internet är alltså själva databasen. Den som googlar "MasVis Värmlands" får fram skivan med Värmlands Nations Kör.

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, jag har kopierat in den engelska texten på MasVis User's Manual i ett word dokument och rättat lite stavfel och spart den som en pdf. Är det något du har nytta av?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11737
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-16 17:12

petersteindl skrev:Pekka, jag har kopierat in den engelska texten på MasVis User's Manual i ett word dokument och rättat lite stavfel och spart den som en pdf. Är det något du har nytta av?

MvH
Peter


Ja visst! Det var vänligt. Jag skickar ett PM!

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2011-03-17 11:04

Hur har du tänkt att masteringteknikern Bob Katz skulle vara behjälplig i arbetet att berätta om MasVis förträfflighet?

Det blir någon form av ordnad lansering när vi får tillfälle. En engelsk användarmanual finns för övrigt här:http://www.lts.a.se/lts/masvis-users-guide.

Med vänlig hälsning

Pekka


Även om Bob är en mastrings tekniker så propagerar han för att inte komprimera sönder ljudet.
Användarguiden är en bra början, men vi skulle behöva engelsk version av artikeln som beskriver de olika diagrammen och vad de visar tycker jag.

Jag försöker hålla kontakt med Bob, jag har ingen intensiv kontakt men vi har utväxlat lite mail.

- B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41143
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-17 13:05

BAMBAM skrev:
Hur har du tänkt att masteringteknikern Bob Katz skulle vara behjälplig i arbetet att berätta om MasVis förträfflighet?

Det blir någon form av ordnad lansering när vi får tillfälle. En engelsk användarmanual finns för övrigt här:http://www.lts.a.se/lts/masvis-users-guide.

Med vänlig hälsning

Pekka


Även om Bob är en mastrings tekniker så propagerar han för att inte komprimera sönder ljudet.
Användarguiden är en bra början, men vi skulle behöva engelsk version av artikeln som beskriver de olika diagrammen och vad de visar tycker jag.

Jag försöker hålla kontakt med Bob, jag har ingen intensiv kontakt men vi har utväxlat lite mail.

- B


+1 på den. Hur skall diagrammen tydas? Hur kan en korrelation vara mellan diagram och dess ljudupplevelse? Kan det förklaras med ord så att det blir lätt att ta till sig, så är nog halva slaget vunnet. Att kunna verbalisera en subjektiv upplevelse som korrelerar till MasVis kurvor måste få prioritet om man vill att budskapet skall få genomslag utanför ens egna sfär. I det här fallet kan det förenklas genom att visa på differensen mellan olika mastringar av samma objekt och vad resultatet innebär. Man kan således försöka beskriva kurvorna ur en absolut synvinkel, men ännu bättre ur en jämförande synvinkel. Man kan även förklara vad MasVis kurvorna inte visar på om man vill öka trovärdigheten hos mätförfarandet och om man inte vill få en debatt som handlar om just detta. Det kommer nog ändå, men då kan man hänvisa till att det har man redan förutsagt. "Been there, done that, kom med nå nytt!"

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2011-03-17 13:40

http://www.digido.com/articles-demos.html
Dynamic Range - The Ups and Downs of Music
Before we can study the art of compression, we must learn to appreciate the power of music's dynamic range. How does music grab our interest? For short periods (about the length of a "single" played on the radio or in the disco), power and loudness can grab our initial attention. But at home, variety of dynamics maintains our interest for long periods of time. Good music written for a long-term musical experience contains a judicious mixture of variety and similarity in dynamics. A production which is relentlessly loud (or relentless in its sameness) can become boring very fast. At the age of 10, I learned the lesson of Franz Joseph Haydn's Surprise Symphony, the first composition to teach the importance of dynamic contrast. Musical genres that depend on constant sameness become old very fast. Disco died because it became boring, and I'm convinced that overcompression (which eliminates dynamic contrast) contributed to its death, by creating a continuously loud, boring dynamic. I wonder if the current slack in music sales is related to overcompression and its tendency to give everything a monotonous loudness--is the public voting against compression with its pocketbook?


Ett lite citat från Bob Katz för att visa att alla "mastrare" inte är onda :lol:

- B

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11737
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-17 14:28

Info om de detaljerade graferna finns på engelska här:

http://www.lts.a.se/lts/manual

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41143
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-03-17 15:26

PekkaJohansson skrev:Info om de detaljerade graferna finns på engelska här:

http://www.lts.a.se/lts/manual

Med vänlig hälsning

Pekka


Jättebra :) Jag lägger in allt i ett samlat dokument i pdf.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster