IngOehman skrev:Men det finns ett aber med iden - det går inte att göra sådana processer
i äkta realtid, annat än således att apparaten blir en kompressor.Därför
så är det nog bättre att själva fonogrammen har en medelnivåbegränsning.
Men jag gillar tanken, även om det kanske inte finns något bra sätt att
åstadkomma det du föreslår, om det skall fungerar för även strömmande
info.
Tror faktiskt att en bättre lösning är att ta bort begränsningen på spelarna
helt och hållet. Om man vill skona människors hörsel så är det bättre att
titta på störnivån, det vill säga att reducera behovet av att spela super-
starkt, genom att se till så att de lurar eller in-ear-mojänger man använder,
skyddar öronen för kringljud så att lägre räcker.
Ja, att myndigheterna lägger sig i hur högt vi får spela kan man förstås tycka vad man vill om, men så länge vi nu har sådan reglering kan man ju utforma den så att den även gynnar god ljudkvalitet, dvs hellre medelnivåbegränsning* än toppnivåbegränsning.
Det är sant att mitt förslag fungerar bäst för musik som lagras i spelaren. När det gäller strömmande medier kan man som komplement tänka sig möjligheten att certifiera vissa källor avseende medelnivåbegränsning så att just dessa inte behöver analyseras av spelaren. Certifieringen skall dock vara frivillig och för ej certifierade källor är spelaren ansvarig för att begränsa medelnivån. Om spelaren inte kan analysera medelnivån (för att innehållet strömmas i realtid eller för att spelaren helt enkelt saknar den funktionaliteten) måste den istället begränsa toppnivån på samma sätt som idag.
Det jag gillar med förslaget är att det belönar den som gör rätt, samtidigt som den som gör fel tillåts att göra fel men inte har något att vinna på att göra fel. Förslaget är "bakåtkompatibelt" på så sätt att de som vill fortsätta göra som idag tillåts göra det.
________
*Jag skriver medelnivå men menar egentligen något mer lämpligt mått på upplevd ljudnivå, exempelvis den metod som används av replay gain. Alternativt ett mått på ljudets skadlighet, då det ju egentligen är detta regleringen handlar om. Hur ser korrelationen mellan upplevd ljudstyrka och ljudets skadlighet ut? Någon här som vet?