celef skrev:rotel2 skrev:Jag har använt mig utav Hilberts transform för att få fram minimumfas vid mätning med SW. Vid verifiering så har den fungerat bra.
Jag ser iaf inga problem med HT, så länge man mäter på element som är av minimumfas.
alltså, det är inget fel på kalkyleringen, problemet ligger i hanteringen efter när rätt mängd löptid för varje register ska införas, hur får du till den på ett korrekt vis? om du istället använder mätkurvor med rätt fas så behöver ingen löptid korrigeras då den redan finns i mätkurvan, enklare och mer rätt kan det ju inte bli
Det är sant att det är det enklaste sättet, men vill man mäta med SW så vill man
Jag mäter hur lång tidsskillnad det är mellan elementen, räknar ut millisekundera och omvandlar till mm. Lägger in djupledsförskjutningen i Lspcad, klart.
Hmm, letar en bild på datorn men hittar den inte just nu, bilden visar 2st summerade tonkurvor av en högtalare med filter. Ena kurvan är baserad på HT fas och den andra med uppmätt fas. Så jag tror att HT är fullt duglig.
Tillägg: eller så lägger man in fördröjningen i SW direkt.