Ino i56, r28 samt åtta a2.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-22 20:12

Komorok skrev:
bakerman22 skrev:
Komorok skrev:Härligt att se positiva från dig igen.

Äh.. Det löser sej !! :D

Börjar dock bli VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT trött på Avratz nu...

Låt den spela Drop Out också då. Den har ganska bra tryck i inledningens
basfluffar.

Eller den här:

CoH - Suppernature som har ett parti mot slutet som får mitt infrasystem att
härja runt.

http://open.spotify.com/track/66PJGIRlaGFvr4FQV9jn3z

Men är det verkligen så bra att spela en låt som får ett infrasystem att härja runt, på dom...?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-22 20:12

Kör du i56 som fullregister nu? Antar dom får jobba mer då = bättre. Men man bör kolla så man inte spelar för högt, dom klarar ju av klart mindre ljudtryck som fullregister än som delat, när vi snackar om låtar med rejäl bas.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-22 20:40

Låna lite vanlig musik av brorsan och spela på hygglig nivå.
Bara för omväxlingsskull. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-03-22 20:46

Kanske bra att du inte köpte d-optionen direkt, nu får du ju chansen att spela in HELA högtalarna :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-22 20:46

subjektivisten skrev:Kör du i56 som fullregister nu? Antar dom får jobba mer då = bättre. Men man bör kolla så man inte spelar för högt, dom klarar ju av klart mindre ljudtryck som fullregister än som delat, när vi snackar om låtar med rejäl bas.

Ja. Dom går som fullregister. Jag har dragit upp så pass att elementen börjar jobba, men det är inte jättehögt.

Var nere och mätte med min digitala nu, och ca en meter från ena talaren a-vägt, pendlar det mellan 90 och 95 dB.
Det borde väl inte vara några som helst problem om dom får stå och puttra så ?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-22 20:49

Ragnwald skrev:Låna lite vanlig musik av brorsan och spela på hygglig nivå.
Bara för omväxlingsskull. :)

Vanlig musik har jag gott om. Riktig musik. Bra musik.
Sån här basmusik har jag dock knappt någon, och det känns som att det är just bas som gör att dom blir inspelade ?
Distade guror som ändå ligger över 80 hz borde väl inte funka något vidare ?
Visst finns det basgura och trumset, men ren basmusik borde vara effektivare ?
Eller ?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-22 20:52

David_A skrev:Kanske bra att du inte köpte d-optionen direkt, nu får du ju chansen att spela in HELA högtalarna :)

Alltid något positivt ! :)
Kan dom stå och spela oavbrutet hur länge som helst...?
Det finns ingen risk att något pajar när dom spelar Avratz om och om och om och om och om och om igen mellan 90 och 95 dB...?
Tänkte om talspolarna kunde gå varma eller nåt...?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-22 20:55

Inbillar mig att bredbandig musik, gör mest nytta, du får ju inte glömma diskantelementen. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-22 20:58

bakerman22 skrev:Kan dom stå och spela oavbrutet hur länge som helst...?
Det finns ingen risk att något pajar när dom spelar Avratz om och om och om och om och om och om igen mellan 90 och 95 dB...?
Tänkte om talspolarna kunde gå varma eller nåt...?

Varmt lär det bli. Kan bli upp mot kokpunkten, men kanske inte med Avratz, som ju är rätt beskedlig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-22 21:09

Ragnwald skrev:Inbillar mig att bredbandig musik, gör mest nytta, du får ju inte glömma diskantelementen. :wink:

Fast det är ju inte så att Avratz inte innehåller hela frekvensspannet ?
Dock lär den väl massera baselementen bättre än rock n´roll eller...?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-22 21:10

Ja låt de iaf vila över natten. Du borde redan märka skillnad mot innan? Tänk på att spela varierad musik, hela registret måste bli inspelat
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-22 21:36

Alexi skrev:Ja låt de iaf vila över natten. Du borde redan märka skillnad mot innan? Tänk på att spela varierad musik, hela registret måste bli inspelat

Det där förstod jag inte alls...?
Menar du att man kan missa att spela in en del om man inte spelar en viss del av registret...?
Blir inte liksom hela elementet inspelat när upphängning och spider mjukas upp...?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-22 21:45

Det handlar mer om massage, än att koka dem. :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-22 23:41

Ingvar brukar säga att de ska spelas in med varierad musik över lång tid och inte snabb inbrännas med rosa/vitt brus, tonsvep eller dylikt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 00:06

Alexi skrev:Ingvar brukar säga att de ska spelas in med varierad musik över lång tid och inte snabb inbrännas med rosa/vitt brus, tonsvep eller dylikt.

Jag kan inte förstå varför man ska köra varierad musik...?
Handlar det inte om att mjuka upp upphängning och spider...?
Att det inte skulle vara bra att spela in dom snabbt med rosa/vitt brus, tonsvep eller dylikt har kanske enbart med säkerhetsaspekten att göra...?
Att det är lättare att spela sönder elementen då...?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-23 00:14

Såhär, från två tidigare poster:

IngOehman skrev:Jag är väldigt kluven till det där med inspelning av högtalarelement...

Att det är ett fenomen som förekommer, och som är både mät- och för det mesta även hörbart tror jag ingen förnekar. Hur lång tid det kan ta varierar rätt mycket, liksom de hörbara effekterna av det. I synnerhet komplicerade tre- och fyrvägssystem kan ju ändra sig på väldigt olika sätt under inspelningen.

Det finns även som något varit inne på, exempel på högtalarkonstruktioner som låter som bäst när de är alldeles nya, men som sedan degraderar för varje timma man spelar på dem. Det är vanligare än man kan tro, och definitivt vanligare än man skulle kunna önska. Det kan bero både på antingen att de är dimensionerade för helt nya element, men kan också bero på att elementen i sig helt enkelt degraderar kvalitetsmässigt (skiljt från kvantitetsmässigt - alltså med avseende på småsignalparametrarna) redan från starten.

Sådana system oräknade kan man säga att stora högtalare med hög effekttålighet, liksom högtalare med extrem verkingsgrad ofta tar längre tid på sig att bli "färdiga", antagligen mest beroende på att det är svårare att spela på mer än förhöjd tomgång med dem.

Annars är det nog min erfarenhet att de flesta välkonstruerade system ändrar sig minimalt efter de först spelade 40 timmarna, och förhållandevis lite efter den första eller de första timmarna.

MEN - det som gör att jag är kluven till hela den där diskussionen om inspelning är att de brukar leda till jakt på optimal metod att spela in, och sådana metoder* (de som föreslås) brukar för det mesta vara det sämsta tänkbara man kan utsätta en ny högtalare för.

Mitt råd är att försöka glömma bort fenomenet helt, och helt enkelt använda högtalarna som vanligt bara. Möjligen kan man göra lite som när man kör in en bil, alltså köra som vanligt, men möjligen ta det lite extra lugnt alldeles i början. Kanske inte så mycket för högtalarnas skull som för användarens - det kan ta lite tid att lära känna hötalaren, så en mjukstart minskar risken för att man skall överstyra den illa.

Kort sagt - mitt grundtips är att INTE spela in högtalaren genom att spela något som man inte sitter och lyssnar på. En trevlig plan kan möjligen vara att låta de första 40 timmarna ta någon vecka minst, och gärna ta mycket pauser i lyssningen. Men visst kan det vara svårt att bara få lyssna på musik sisådär 6 timmar om dagen...

Undvik under alla omständigheter inspelningsmetoder som går ut på att sätta på någon special-signal och sen gå därifrån och låta dem stå med ljudet på timme efter timme. De kan faktiskt i värsta fall fördärva högtalaren.

Vh, iö

Men:

IngOehman skrev:Primära orsaken till det är framförallt att förhållandet mellan fjädring i spider och surround är olika i de båda modellerna, och detta till piP's (och piPs's) nackdel*. Därför förändrar sig de senare mycket mera än pi60, pi60s (och förstås pi60es, i14, i16s, i18es, i28, i32s, i34es, i56, i64s och i68es)

Egentligen är inspelningsprocessen ungefär lika lång i samtliga fall, men eftersom förändringen är så mycket mindre hör man helt enkelt inte processen så tydligt i de större högtalarna. Skall man vara noga så tar processen normalt längst tid i de allra största modellerna. Det har hänt att jag fått in i56 för slutkontroll (=genommätning för att kolla att den som monterat dem själv gjort rätt) som enligt uppgift från kunden spelat >100 timmar, men som inte ens visar sig vara halvt inspelade. :o :wink:

(Mitt generella råd avseende dessa riktigt stora/kapabla högtalare är därför alltid att spela dem som om de vore fullregisterhögtalare de första sisådär 50-100 timmarna, trots att de egentligen är toppsystem som bara är avsedda att spela i registret över 80 Hz.)

Vh, iö

- - - - -

*Tyvärr har jag inte hittat någon metod för att dimensionera piP med vad jag egentligen tycker är optimal intrinsisk fjädringsbalans, men det spelar inte så stor roll tycker jag, eftersom den enda nackdelen det för med sig är just att inspelningsfeffekterna blir lite extra stora/hörbara.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 00:24

Tack ! :)

Enligt Ingvar är det då dom första timmarna som det händer mest, och inte speciellt mycket alls efter dom ca första 40, men att det kan hända att dom bara är halvt inspelade efter 100 timmar...?

Hur kan man se att dom är inspelade ?
Måste man ha megadyr utrustning och vara mätexpert ?
Syns eller känns det ?
Inte för att det spelar någon roll. Är bara nyfiken. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-23 00:35

Ingvar borde kanske kunna känna det på spiderns mjukhet?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-23 00:36

bakerman22 skrev:Tack ! :)
Hur kan man se att dom är inspelade ?
Måste man ha megadyr utrustning och vara mätexpert ?
Syns eller känns det ?
Inte för att det spelar någon roll. Är bara nyfiken. :)

Det är enkelt, lys på dom med UV-ljus, ser du en manslem på dammkåpan så kan du vara säker på att dom är inspelade :P
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-23 08:58

Palle: :lol:

Bagarn: Som sagt, spela in med varierande musik, jag brukar köra rock och elektroniskt, jag gör den tyngsta elektroniska jag hittar och den tungsta rocken, klandat med lite ambient musik som "cooldown". jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Och låter den stå så en hel dag medan jag jobbar. Volymen är "lagom" alltså inte full-macka men elementen ska röra på sig klart synligt. i ditt fall så blir det ju ganska högt per automatik på grund av dina månster till högtalare, lite skillnad mot mina piPs... :lol:

Fördelen är att i och med att jag lägger upp spellistan som jag gör så blir det typ som att man spelar lite musik "helt vanligt" en dag och inte någon intensig hårdkörning direkt i starten.

Fördelen med rock är att det effektivare spelar in diskanten än om du bara spelar typ IM, klart beroende på vilken låt såklart men dock innehåller mer energi uppe i det område där diskanten är verksam = den blir inspelad effektivare.
att spela in basarna görst nog (jag spånar!) med musik som inte är "infra" för det är så långsamam rörelser så jag tror att man tappar lite av effektiviteten med inspelnignen då..
det e klart att det skadar ju inet att att med lite infra också, men >50hz tror jag nästan gör mest för basarna. Material mjukas ju upp på lite olika sätt beroende på vad dom utsätts för, så jag tror det är bar att köra varierande musik och alltså mysik som innehåller mycket information i samtliga register. med andra ord är rock nästan helt överlägset.

Så tycker jag att det är i alla fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-03-23 13:43

Jag har inte läst alla inlägg här, men jag skulle nog vilja påstå att
skillnaden mellan "det låter skit" och "det låter skitbra" inte kan uppstå
genom endast inspelning. Om ni förstått mig rätt så innebär det att en
högtalare som låter skit som helt ny inte kan fås att låta skitbra endast
genom att spelas in. Som jag ser det alltså, imho osv...

Nu har jag ingen erfarenhet av Inos stora toppsystem, men som jag
tolkar bakermans uppfattning av ljudet (tex att det låter bättre om en
billig Kina-QLN) så är det nåt som är fel, och förmodligen i så fall i filtren.
Sen kan det väl också bero på att lyssningsavståndet är för litet men
som sagt så tror jag mer på nåt fel begånget under montaget (det
första jag tänker på när jag hör lyssningsintrycken är ju helt klart
fasfel).

Men ni kanske redan har gått igenom detta (orkar inte scanna hela
tråden minutiöst just nu) och i så fall får ni gärna bortse från detta mitt
klart amatörmässiga synsätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-23 13:53

DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Och låter den stå så en hel dag medan jag jobbar.

Det är just det som man bör undvika vid inspelning enligt IÖ. Lyssna normalt och låt högtalarna svalna/vila precis som vid vanlig användning.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 17:09

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...

Det är just det som man bör undvika vid inspelning enligt IÖ. Lyssna normalt och låt högtalarna svalna/vila precis som vid vanlig användning.

Grejen är ju att i alla fall mina i56 inte låter jättebra fullregister. Dom är ju liksom inte gjorda för att spela fullregister.
För att få alla element att börja röra lite på sej måste jag spela ganska rejält högt.
Jag har ingen lust att sitta och lyssna på halvtaskigt ljud, svinhögt, i hundra timmar...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-23 17:15

Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 17:27

shifts skrev:Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.

Vad är det du inte förstår ?
Vad är det jag har gjort som är mot råden ?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-23 17:33

Enklast för att få svar snabbt är väll att bjuda hem iö.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-23 17:36

Stranne skrev:Nu har jag ingen erfarenhet av Inos stora toppsystem, men som jag
tolkar bakermans uppfattning av ljudet (tex att det låter bättre om en
billig Kina-QLN) så är det nåt som är fel, och förmodligen i så fall i filtren.
Sen kan det väl också bero på att lyssningsavståndet är för litet men
som sagt så tror jag mer på nåt fel begånget under montaget (det
första jag tänker på när jag hör lyssningsintrycken är ju helt klart
fasfel).

"In your face" ljud och olika register står ut är nog ett ganska säkert tecken på felaktig uppställning, skulle jag gissa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-23 17:51

bakerman22 skrev:
shifts skrev:Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.

Vad är det du inte förstår ?
Vad är det jag har gjort som är mot råden ?

Ett exempel: Du ställer många frågor om inspelningen. Du får svar med
direktcitat från Ingvar, som går emot det många här har skrivit. Roger
förtydligar och du kastar det ifrån dig. Så såg det ut i alla fall.

bakerman22 skrev:
RogerGustavsson skrev:

[...]
Jag har ingen lust att sitta och lyssna på halvtaskigt ljud, svinhögt, i hundra timmar...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-23 19:08

bakerman22 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Grejen är ju att i alla fall mina i56 inte låter jättebra fullregister. Dom är ju liksom inte gjorda för att spela fullregister.
För att få alla element att börja röra lite på sej måste jag spela ganska rejält högt.

Kör en klassiker. Ställ högtalarna rakt mot varandra och fasvänd den ena av dem. Låter inte så mycket då..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-23 19:10

Dessutom hör han om något är fundamentalt fel.

Läcker för mycket ljud så är det fellött.
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino