eriken skrev:Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.
Jag lyssnar främst på komprimerad musik och en hel del rutten hårdrock och jag känner inte igen det riktigt. Nu var det ett tag sedan jag lyssna hos Strauss men jag har iaf inga minnen av att jag upplevde dom som jobbiga med hårdrock, och jag testa så högt jag våga utan dom skulle gå sönder.
Det kan finnas flera olika förklaringar till olika uppfattningar (förutom att man inbillar sig). En kan vara dist och när man spelar väldigt komprimerad musik som hårdrock så stressar man elementen en hel del. En annan mer filosofisk alternativ anledning kan vara "se igenom" skillnaden. Lättast att förstå detta är att jämföra med bild. Där vissa kommer störas rejält av "bruset"/kornet från vissa filmer på bluray och dom upplever det bättre med mindre brus. Men andra kommer uppleva det tvärtom, att "bruset" ger en bättre återgivning och all form av avvikelse är en försämring.
Lättaste är nog att försöka testa mer och diskutera med varandra och försöka vara så metodisk och ärlig som möjligt.