Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Crest har mycket med detta att göra och samma med klangbalansen. Det står ju en hel del om detta i manifestet, bara att läsa.
schmutziger skrev:Så ja, jag är jättenyfiken på svaret på dessa frågor:
Att hur dynamiskt materialet är spelar roll hur högt man kan spela
är inte intresserad av hur illa det låter, det är en annan fråga.
Eller hur mycket energi ligger i dom svåra frekvenserna?(Samt vad är definitionen på dessa svåra frekvenser, är de svåra generellt eller specifikt för i32?) aka "Vilket sätt är låten extremt svår?"
Måste ju vara fler än mig o Östberg som undrar.
Ragnwald skrev:Jag förstår vad subben menar.
Ett hårdkomprimerat kontinuerligt enerispektra dominerat mellan delningen och upp en bit i värmeregistret.
Högdynamiskt material, låter elementen hämta andan, hålla elementtemperaturen mycket lägre, även om ev krevader kan få oss att tro motsatsen.
schmutziger skrev:Fast i kring delningen har man ju också ett gäng basmoduler som spelar.
schmutziger skrev:
Låt oss ställa upp ett scenario att vi ska spela två stycken i 1 min vardera, ett med låg crest o ett med högt där båda styckena har samma magnitud på topparna.
då borde ju inte elementen hinna få upp flåset.
menar ni då att man kan spela mycket högre med stycket med hög crest faktor bara för att där finns transienter som ligger mycket högre i nivå under några millisekunder. och det är just dessa man mäter?
Medelvärdesbildar man inte ljudtrycksmätningen under x s (el 0.xs om man så vill).?
Och jo, man får skruva på volymratten under detta tänkta scenario.
Ragnwald skrev:Jag förstår vad subben menar.
Ett hårdkomprimerat kontinuerligt enerispektra dominerat mellan delningen och upp en bit i värmeregistret.
Högdynamiskt material, låter elementen hämta andan, hålla elementtemperaturen mycket lägre, även om ev krevader kan få oss att tro motsatsen.
subjektivisten skrev:schmutziger skrev:Så ja, jag är jättenyfiken på svaret på dessa frågor:
Att hur dynamiskt materialet är spelar roll hur högt man kan spela
är inte intresserad av hur illa det låter, det är en annan fråga.
Eller hur mycket energi ligger i dom svåra frekvenserna?(Samt vad är definitionen på dessa svåra frekvenser, är de svåra generellt eller specifikt för i32?) aka "Vilket sätt är låten extremt svår?"
Måste ju vara fler än mig o Östberg som undrar.
1*Ju mindre dynamik, desto svårare för elementet att inte dista/komprimera
2*Elementet begränsas i slaglängd = lägre frekvenser kräver mer slaglängd = mer energi i dom regionerna kräver mer av elementet.
MagnusÖstberg skrev:Ni menar att vid en nivå om 108db på lyssningsplatsen drabbades i32 av termisk kompression med den här låten?
Subben: Drabbade det även Y-4?
Intressant att en högtalare som är specad till 125 (?) db komprimmerar enligt er vid en ineffekt motsvarande 3 ggr mindre än vad som krävs för max uteffekt.
Det måste vara en hemsk låt.
schmutziger skrev:1. Varför? Är det så det står skrivet i manifestet?
2. som tex ska klara av att spela 125dB, 100Hz? så det borde inte vara något problem, basmodulerna slutar ju inte spela tvärt vid 80Hz heller.
Och en stor del med 80Hz delningen är ju att det är inte slaglängden som begränsar primärt ovan utan effekttålighet. Så Vamp har mycket energi i området kring o strax över delningen där högtalare spelar själva och om de är placerade nära vägg måste bråka med kamfiltereffekterna som tittar fram vid 1-300Hz?
Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).subjektivisten skrev:*Ju mindre dynamik, desto svårare för elementet att inte dista/komprimera
*Elementet begränsas i slaglängd = lägre frekvenser kräver mer slaglängd = mer energi i dom regionerna kräver mer av elementet.
LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
subjektivisten skrev:LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
Jo, av slaglängden. Du kan läsa vad Ingvar själv skriver om det.
subjektivisten skrev:LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
Naqref skrev:Subj; När du säger att det peakade på 107dB så menar du att mätaren gick temporärt upp till det men inte att du gjorde en peakmätning? D v s du hade den inställd på slow?
Men då är det väl snarare en termisk begränsning som Subben råkat ut för? Han kommer ju aldrig upp i max slaglängd om utnivån inte var starkare än 116db?Naqref skrev:subjektivisten skrev:LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
Så verkar det vara. Kontinuerligt är de specade till 140w men för max utnivå så är det 350w.
Du, det är nog inte länge det!Ragnwald skrev:Men om vi matar med bredspektrigt brus med kontinuerlig nivå av 125dB, hur lång tid klarar sig elementen då, utan att bli överhettade?
Pratar om i32 nu, skurna vid 80Hz.
subjektivisten skrev:*Den var inställd på fast vill jag minnas.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:*Den var inställd på fast vill jag minnas.
Ok, det betyder att den har kortare tidskonstant för integreringen men det är ju inget peakvärde (så som jag uppfattar de specade 125dB/par utgör). Det kan förklara begreppsförvirringen här.
MagnusÖstberg skrev:Men då är det väl snarare en termisk begränsning som Subben råkat ut för? Han kommer ju aldrig upp i max slaglängd om utnivån inte var starkare än 116db?
subjektivisten skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:*Den var inställd på fast vill jag minnas.
Ok, det betyder att den har kortare tidskonstant för integreringen men det är ju inget peakvärde (så som jag uppfattar de specade 125dB/par utgör). Det kan förklara begreppsförvirringen här.
Det är ju rätt ointressant eftersom jag inte testade högtalarens begränsningar.
Naqref skrev:Nej det menade jag inte heller. Fast jag misstänker att du var närmare gränsen än du tror.
Det är min bedömning eftersom det inte var slaglängdsbegränsat.subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Men då är det väl snarare en termisk begränsning som Subben råkat ut för? Han kommer ju aldrig upp i max slaglängd om utnivån inte var starkare än 116db?
Exakt vart har jag gett en beskrivning som får dig att tro det var termisk kompression?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster