Moderator: Redaktörer
celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
RogerGustavsson skrev:celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.
pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... gglans.htm
Lite annan prisklass, dock.
Nattlorden skrev:Om du inte är nöjd med djupet på piP och dessa så kikar du på högtalare i helt fel storleksklass.![]()
piP går tokdjupt jämfört med nästa vad som helst... får man lite extra kapacitet att skruva upp lite till så kommer detta att framgå mycket tydligt.
Tror pi25 kommer att generera ganska många haksläpp... den är ju en hel del mindre än pi60 som inte är värst stora de heller.
pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
RogerGustavsson skrev:pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
Den har ungefär samma uppgivna frekvensgång som piP...
celef skrev:pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
nu jämför vi äpplen och päron, det vill vi ju helst undvika
celef skrev:ja skratta på du, jag tycker ändå inte det skulle ha varit omöjligt att kanske få en undre gräns nånstans mitt emellan pip och pi60
Kraniet skrev:det står ju i manifestet att högtalaren ska stå på stativ eller hylla för att komma upp i öronhöjd. Ser högtalaren ut som andra Ino-modeller betyder det alltså att det behövs ett stativ på ca 40cm för att få dem i rätt höjd?
celef skrev:jag droppar frågan då ingen tycks vilja förstå,
over-and-out!
celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
celef skrev:RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.
du har förmodlingen rätt, men det hade ju inte suttit fel med en spec där pi25 grävde lite djupare än pip, kanske enbart för den goda känslans skull
IngOehman skrev:celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
Vad man (du) vill och vad man får är helt enkelt olika saker i detta fall.celef skrev:RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.
du har förmodlingen rätt, men det hade ju inte suttit fel med en spec där pi25 grävde lite djupare än pip, kanske enbart för den goda känslans skull
Okej då skall du få en sådan spec:
Bandbredd pi25: 1 Hz - 100 000 Hz.
Bara jag slipper ändra på högtalarna, som jag ju har
optimerat efter bästa förmåga och givet förutsätt-
ningarna.
Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Vilka egenskaper är det som du vill försämra/offra?
Vh, iö
Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, några korta frågar.
Om du har ett låt oss säga 16m2 rum med piP uppsatta enl konstens alla regler (dämpning placering mm)
Vad skulle behöva ändras i placeringen om man lyfter in pi25 istället?
=ska de stå på annan plats?
Behöver man ändra på akustiken i rummet?
Slutligen hur olika skulle pi25 låta jämfört med piP i rummet?
Antar att du fösökt ha samma ljudsignatur som piP o pi60 men vore kul med lite intryck.
(fattar att det beror på rummet men lite kan du väl dela med dig om)
När det gäller baskapacitet (bastryck dvs flytta luft på rockmusik), är de närmare pi60 än piP?
Kort sagt hur låter de jämfört med piP o pi60![]()
Vad jag vet har ingen annan hört dom.
När finns de på demo?[/b]
screen skrev:IÖ skrev:Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Du kan väl släppa några kHz i toppen till förmån för 5-10Hz i botten till alla oss halvdöva över 45år som ändå inte hör så mycket över 15kHz längre.
DVD-ai skrev:Om dom följer övriga Ino högtalares prestationer så låter dom nog lika bra som i6 med pX moduler och det låter Mycket bra det
Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.
Här handlar det om (hoppas jag), en högtalare som enbart har förmågan att lyfta piP-ljudet några dB till, för det var väl det som var meningen.
Subbasar har vi ju alla, bara att koppla på när behov föreligger.
screen skrev:IÖ skrev:Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Du kan väl släppa några kHz i toppen till förmån för 5-10Hz i botten till alla oss halvdöva över 45år som ändå inte hör så mycket över 15kHz längre.
celef skrev:Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.
Här handlar det om (hoppas jag), en högtalare som enbart har förmågan att lyfta piP-ljudet några dB till, för det var väl det som var meningen.
Subbasar har vi ju alla, bara att koppla på när behov föreligger.
det är inget alternativ för mig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster