pi25

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-29 02:29

Svarta bafflar ser betydligt lycket bättre ut ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-29 08:25

celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?

Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-29 08:34

Svårt är det inte, men DYRT och framförallt STORT ! :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 08:45

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?

Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.

du har förmodlingen rätt, men det hade ju inte suttit fel med en spec där pi25 grävde lite djupare än pip, kanske enbart för den goda känslans skull :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-29 08:52

Om du inte är nöjd med djupet på piP och dessa så kikar du på högtalare i helt fel storleksklass. :lol:

piP går tokdjupt jämfört med nästa vad som helst... får man lite extra kapacitet att skruva upp lite till så kommer detta att framgå mycket tydligt.
Tror pi25 kommer att generera ganska många haksläpp... den är ju en hel del mindre än pi60 som inte är värst stora de heller.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-29 09:00

Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... gglans.htm

Lite annan prisklass, dock. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-29 11:17

pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:

Den har ungefär samma uppgivna frekvensgång som piP...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 11:37

Nattlorden skrev:Om du inte är nöjd med djupet på piP och dessa så kikar du på högtalare i helt fel storleksklass. :lol:

piP går tokdjupt jämfört med nästa vad som helst... får man lite extra kapacitet att skruva upp lite till så kommer detta att framgå mycket tydligt.
Tror pi25 kommer att generera ganska många haksläpp... den är ju en hel del mindre än pi60 som inte är värst stora de heller.

ja skratta på du, jag tycker ändå inte det skulle ha varit omöjligt att kanske få en undre gräns nånstans mitt emellan pip och pi60
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 11:38

nu jämför vi äpplen och päron, det vill vi ju helst undvika :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 11:41

RogerGustavsson skrev:

Den har ungefär samma uppgivna frekvensgång som piP...

ja men säkert skiljer det kanske ljusår emellan hur dessa är angivna
Bikinitider

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-29 11:47

celef skrev:

nu jämför vi äpplen och päron, det vill vi ju helst undvika :)

Och jag som trodde båda var högtalare? Jag tänkte mer som ett exempel på att en betydligt större högtalare än piP ändå inte går lägre i frekvens. Däremot kan den nog spela starkare. Det är möjligt att sättet att mäta/redovisa frekvensomfång skiljer sig åt, det vet jag inget om.

Som redan nämnt så är frekvensomfånget fullt tillräckligt för i princip all icke-elektronisk musik. Basstödet kanske tillför lite ytterligare utsträckning neråt, men framgår tyvärr inte av manifestet vad jag kan se. Ring IÖ och fråga, kanske. Jag tycker att basstödslösningen är underbar (kostnadseffektiv och gör stor skillnad på basåtergivningen), och ser det som en fullt tillräcklig anledning till att pi25 är väldigt intressanta, även om man egentligen skulle klara sig med det ljudtryck som piP kan alstra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-29 12:45

celef skrev:ja skratta på du, jag tycker ändå inte det skulle ha varit omöjligt att kanske få en undre gräns nånstans mitt emellan pip och pi60

Enklaste vore väl att spec:a om piP högre då. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-29 13:12

Den lilla skillnad mellan piP och pi25 som anges, avseende frekvensgång, är ju ganska ointressant.
Vad som däremot är högintressant, är ju att vi som inte kan lyssna på 3-4 meters lyssningsavstånd från högtalarväggen, har fått ett bra alternativ till piP, för att kunna spela starkare i närfält, om jag förstått rätt. Ingvar nämnde studiolyssning, därav drog jag denna slutsats.
Den som vet mest, tror minst.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-29 13:19

det står ju i manifestet att högtalaren ska stå på stativ eller hylla för att komma upp i öronhöjd. Ser högtalaren ut som andra Ino-modeller betyder det alltså att det behövs ett stativ på ca 40cm för att få dem i rätt höjd?
Mvh
Magnus

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-29 13:25

Kraniet skrev:det står ju i manifestet att högtalaren ska stå på stativ eller hylla för att komma upp i öronhöjd. Ser högtalaren ut som andra Ino-modeller betyder det alltså att det behövs ett stativ på ca 40cm för att få dem i rätt höjd?

Du har antagligen 2011-1 som verkar innehålla en hel del info som ändrats i 2011-2. Se inläggen ovan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 14:15

jag droppar frågan då ingen tycks vilja förstå,

over-and-out!
Bikinitider

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-29 14:23

celef skrev:jag droppar frågan då ingen tycks vilja förstå,

over-and-out!

Jag tror mig förstå vad du menar. Om piP(s) är specad till 33-34Hz och pi60(s) till 24-25Hz, så skulle mellanmodellen pi25 ligga just mellan dem, inte bara i ljudtryck utan även utsträckning neråt i frekvensomfång, t.ex. 29Hz.

Men kanske hade den konstruktionen inte gett bättre ljudtryck än piP? Eller någon annan sorts kompromiss som IÖ var ovillig att göra, eller som inte stämde med de önskemål som IÖ eller "beställaren" hade.

Jag tolkar inte svaren här som en ovilja att förstå, utan svar som vill föra fram en förklaring till varför det är som det är. Det bästa svaret är ju som vanligt att fråga IÖ. Men vi kan ju inte låta bli att spekulera, verkar det som ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-29 14:26

Vad man (du) vill och vad man får är helt enkelt olika saker i detta fall.

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.

du har förmodlingen rätt, men det hade ju inte suttit fel med en spec där pi25 grävde lite djupare än pip, kanske enbart för den goda känslans skull :)

Okej då skall du få en sådan spec:

Bandbredd pi25: 1 Hz - 100 000 Hz.

Bara jag slipper ändra på högtalarna, som jag ju har
optimerat efter bästa förmåga och givet förutsätt-
ningarna.

Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Vilka egenskaper är det som du vill försämra/offra?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-29 15:02

Ingvar, några korta frågar.

Om du har ett låt oss säga 16m2 rum med piP uppsatta enl konstens alla regler (dämpning placering mm)
Vad skulle behöva ändras i placeringen om man lyfter in pi25 istället?
=ska de stå på annan plats?

Behöver man ändra på akustiken i rummet?

Slutligen hur olika skulle pi25 låta jämfört med piP i rummet?
Antar att du fösökt ha samma ljudsignatur som piP o pi60 men vore kul med lite intryck.
(fattar att det beror på rummet men lite kan du väl dela med dig om)

När det gäller baskapacitet (bastryck dvs flytta luft på rockmusik), är de närmare pi60 än piP?

Kort sagt hur låter de jämfört med piP o pi60 :D
Vad jag vet har ingen annan hört dom.
När finns de på demo?[/b]

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 16:02

IngOehman skrev:

Vad man (du) vill och vad man får är helt enkelt olika saker i detta fall.

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.

Okej då skall du få en sådan spec:

Bandbredd pi25: 1 Hz - 100 000 Hz.

Bara jag slipper ändra på högtalarna, som jag ju har
optimerat efter bästa förmåga och givet förutsätt-
ningarna.

Vh, iö

jag vet inte vilka egenskaper jag har att offra emellan, men jag kan ju chansa på max spl för jag spelar aldrig vrålande högt
Bikinitider

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-03-29 16:45

IÖ skrev:

Du kan väl släppa några kHz i toppen till förmån för 5-10Hz i botten till alla oss halvdöva över 45år som ändå inte hör så mycket över 15kHz längre. :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-29 16:52

sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, några korta frågar.

Om du har ett låt oss säga 16m2 rum med piP uppsatta enl konstens alla regler (dämpning placering mm)
Vad skulle behöva ändras i placeringen om man lyfter in pi25 istället?
=ska de stå på annan plats?

Behöver man ändra på akustiken i rummet?

Slutligen hur olika skulle pi25 låta jämfört med piP i rummet?
Antar att du fösökt ha samma ljudsignatur som piP o pi60 men vore kul med lite intryck.
(fattar att det beror på rummet men lite kan du väl dela med dig om)

När det gäller baskapacitet (bastryck dvs flytta luft på rockmusik), är de närmare pi60 än piP?

Kort sagt hur låter de jämfört med piP o pi60 :D
Vad jag vet har ingen annan hört dom.
När finns de på demo?[/b]

Om dom följer övriga Ino högtalares prestationer så låter dom nog lika bra som i6 med pX moduler och det låter Mycket bra det :P
Dom låter som alla andra Ino, dom verkar ha en spridning som ligger mitt mellan iP/ piP och i14/pi60 ochdom fungerar trevligt i mer närfälltlyssning än dom större modellerna. Och dom tål spelas på bra till moduler, själva som fullrange vet jag ej dock... Men om dom är som ett par piP på seroider, samma f3 borde väll ge utrymme för att ytterligare vinnst i ljudtryckskapacitet ?! spännande blir det och jag e sugen på att testa ett par :P

Jag vet hur dom, och att dom kommer låta jätte bra men hur dom kommer att prestera i basen kan jag bara speculera om och då med piP och pi60 som referenser.
Man kan ju uppskatta vart pi25 borde hamna ungefär och där jag tror dom kommer hamna gör dom enorm nytta för där e det lite tomt i dagsläget :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 18:36

screen skrev:IÖ skrev:

Du kan väl släppa några kHz i toppen till förmån för 5-10Hz i botten till alla oss halvdöva över 45år som ändå inte hör så mycket över 15kHz längre. :D

det skriver jag under :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-29 22:10

Behöver verkligen inte gå djupare.
Här handlar det om (hoppas jag), en högtalare som enbart har förmågan att lyfta piP-ljudet några dB till, för det var väl det som var meningen.
Subbasar har vi ju alla, bara att koppla på när behov föreligger.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2011-03-29 22:16

Hur ser dom ut? Finns det någon bild eller skiss som är offentlig?
Att prissskillnaden på "rå mdf" och "utan kabinett" bara är 2k får mig att tro att kabinetten är ganska enkla i sin form att bygga, utan baffelsteg o.s.v
Fantasin skapar mig en bild av ett par höga piP till utséendet ungefär.
Eller är jag helt ute och cyklar? :roll:

Måtten 23*84*28 känns som en smidig låda med skaplig WAF. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-29 22:17

DVD-ai skrev:Om dom följer övriga Ino högtalares prestationer så låter dom nog lika bra som i6 med pX moduler och det låter Mycket bra det :P

Är det inte så att pi25 har 6.5" basar och pX-modulerna har 10" basar?
Hur skulle de kunna prestera på samma nivå?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-30 07:20

Lika BRA, inte samma maximala ljudnivå ;)
Jag tycker att piP, pi60 och alla andra kan låta lika bra/bättre eller sämre än pX, pY eller pP, och därmed så gissar jag att samma sak gäller även dessa nya högtalare.
Rätt placerade så kommer dom alltså, antagligen att låta som alla andra Inohögtalre i basen. Då dom i övrigt låter just som alla andra Ino högtalare och har samma konstrultör så verkar det ju märkligt om just dessa skulle bli något undantag.

Edit: menar nu framförallt att "det låter mycket bra" inom högtalarnas givna gränser i basområdet.
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-30 10:25

Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.
Här handlar det om (hoppas jag), en högtalare som enbart har förmågan att lyfta piP-ljudet några dB till, för det var väl det som var meningen.

det är inget alternativ för mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-03-30 10:26

screen skrev:IÖ skrev:

:lol:
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-30 11:06

celef skrev:
Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.

det är inget alternativ för mig

du kanske får ta och förbeställa ett par trevägare då. :)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino