Vad tycker ni om elektrostater (inkls hybrider)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 11:56

Ranefjord skrev:Audio Artistry har jag hört mycket gott om. Skulle vara skoj att få lyssna på dem. :)

Många har hört dessa. Få har gillat dom PGA underförstärkt. Då jag startade med importen av AA´s högtalare så var dom helt okända. Det var året innan Bethoven blev årets högtalare i USA..

Då hette det dom gick att driva med småstärkare. Vilket resulterade i flera byggen där det blev klart underförstärkt. Men vackert kling men med för lite värme i mellanreg... :cry:

Men nu har det visat sig över hela världen dom älskar tex aktiv drivning med 1000w ice ifrån Jeff Rowland osv...

Hos min gode vän i Sthlm så har allt bytts ut nu till Krell..

450w monoblock till panelerna. Nya.. Och ett KSA300 till basarna.

Och äntligen har det blivit liv i dessa härliga högtalare... Ska ju upp snart till Sthlm och fixa in det sista intrimmandet av systemet snart..

Ska bli rasande roligt...Du får väl ta o hänga på då....Sen vet du vad en Audio Artistry Bethooven kan göra.. Med kompetent hjälp av elektroniken...

Vi ska dessutom prova en av världens mest upphöjda dacar vid detta tillfälle.... Så vi sedan vet hur en äldre forsell kombo står sig idag. Och inför ev uppgradering om stora skillnader finnes...

Det är fantastiskt roligt att dom gamla kunderna ännu är ens vänner. Och att man ännu kan få rota runt ibland hifi i dessa nivåer... Så häng på vet jag...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 11:57

Även om mellanregistret är magiskt så tror jag att man i långa loppet kommer att sakna bättre bas om man inte fått till den.

Inte helt ovanligt att bra högtalare är svåra att få till. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 11:59

Mayro: Hör av dig när det är dags! :D Låter mycket trevligt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:08

Japp det ska jag....

Notis.
Problemet med basarna på Ml var det att dom hade stora problem mellan delningen.panel o sub.. Dom lirade helt ojämt där..

Men en STOR del av problemet var o är storleken på slutsteg...

Stora krellar fixar upp det till OK.. Inte helt. Men ok..Det krävs också att man lyssnar på olika musik för att direkt kunna som ny lyssnare höra det. Eller att man är mycket mycket lyssningserfaren av tyngre saker. För dom ÄR hög nivå då rätt elektronik lirar...

Fast dom som köper Martin Logan vet nog allt om detta oftast. :)

Baskvaliteten är kanon med stora krellar till dom...

Det är i alla fall mina erfarenheter av dom...

Men att njuta en välförstärkt Martin Logan är långt ifrån en tråkig upplevelse kan jag lova.....Och man behöver INTE gå ända till Statment för det ska bli trevligt....

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-07 12:12

Mayro skrev:
Callisto skrev:Som många påpekat tidigare så beror slutresultatet mycket på kringutrustningen och självklart rummets egenskaper.
Jag älskar mina "ML Ascent i", men det krävdes även ett Krell steg för att få fram allt. Basen spelar definitivt med panelen och djupt med en mycket god definition. Även dynamiken från panelerna är i denna sena modell från ML helt i klass med dagens konventionella högtalare. Detta var annars en stor hållhake på de gamla elektrostaterna vilket jag tycker förstörde mycket.
Transientegenskaperna är underbara, ljudet blir oerhört tight, snabbt, luftigt och med en oerhörd närvarokänsla. Precisionen i ljudbilden är klockren, varje musiker har sin plats.
Jag tycker de är underbara och mycket svårslagna i rätt kombination.
För den som är intresserad av hur det ska låta från ett par elektrostater får gärna komma över på en fika och lyssna :) .

Dina erfarenheter stämmer ihop med mina ser man... Det KRÄFA sitt slutsteg att få liv i dom. Men har man ekonomin att inhandla sig en Krell så...

Vad är problemet :?: :) :) Tyvärr tror jag dom flesta som hört ML som inte gillade läget har hört dom underförstärkta enbart...

Hoppas du får hem några besökare för lite vacker dipollyssning.. Tror man kommer byta fot rätt fort. Vad kör du för steg till dina Ml :?:

Hej Mayro,

Jag kör med ett FPB 200, funkar ypperligt.
Det behöver inte bli så dyrt, jag gjorde som Rydberg, importerade från USA och fick det billigt 2600$ (var då ca 19.000 kr).
Sålde min Gryphon Callisto för 24.000 kr så för mig gick det nästan rakt av efter tull osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-07 12:26

Aldrig hört ett par elektrostater jag skulle vilja leva med. Martin Logan kanske hade låtit bättre om de inte alltid demats med fasansfulla Krellar.

Quad ESL-63 med gradientbasar lät väl bättre, men har inte hört dem med vettig elektronik i vettigt rum heller.

Magnetostater har jag däremot tyckt om tidigare, fast med de preferenser jag har idag så låter tyvärr mina egna backup-magnaplanar hopplöst färgade... kan vara kul ibland på vissa plattor dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:27

Ja där är väl det som krävs i stärkarväg...Just krell har väl visat sig passa väldigt bra till Ml högtalarna..

Synergin mellan dom är just synergi kan man säga :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:40

Nattlorden skrev:Aldrig hört ett par elektrostater jag skulle vilja leva med. Martin Logan kanske hade låtit bättre om de inte alltid demats med fasansfulla Krellar.

Quad ESL-63 med gradientbasar lät väl bättre, men har inte hört dem med vettig elektronik i vettigt rum heller.

Magnetostater har jag däremot tyckt om tidigare, fast med de preferenser jag har idag så låter tyvärr mina egna backup-magnaplanar hopplöst färgade... kan vara kul ibland på vissa plattor dock.

Om jag inte minns helt fel så dras denna kombo även dom med stora problem att få dipolbasarna att klara av kopplingen till dom snabba panelerna...Och det är rätt välkänt också tror jag...

Men som du säger så ÄR dipolbasarna klart bättre ÄVEN om dom inte spelar helt homogent. Vilket hjälper upp panelerna rätt klart...Så Quad kan nog uppfattas som bättre exakt som du säger.

Så som du säger blir det man uppfattar lättare "rätt" även om brister finns.. Dipolbasens härliga "släpp" är en härlig upplevelse...

Men jag är den första att erkänna att det är ett helvetiskt jobb att hitta genvägar med stora dipolsystem. Det har egna misstag klart påvisat. Tur att man hittade rätt hög nivå ändå så dom kunder man hade förstog det "fanns" nåt där.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-07 12:46

Mayro skrev:Då hette det dom gick att driva med småstärkare. Vilket resulterade i flera byggen där det blev klart underförstärkt. Men vackert kling men med för lite värme i mellanreg... :cry:

Har varit och lyssnat hos denna person (han lånade min Audio Aero ett par dagar) och just det du säger om mellanregistret stämmer, tyckte det lät får hårt hos honom med JR inkopplat (iaf för mina öron).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:55

Rydberg.

Du har 100%rätt... Jag var under time out ifrån hifi då dessa JRsteg inköptes. samt även bethovens införskaffande.. Sen efter tre års bortavaro så klev jag in i rummet hos ägaren..

Och mina första ord citeras exakt här nu.

"fy fan vad det låter illa"

ALL värme var som bortblåst... RENT.. och klart.men helt tommt ljud..

Idag börjar det bli helt annat ljud i skällan... Men detta beror inte på att JR stegen var dåliga. Utan enbart på det enorma behovet av KRAFT... Inte ens 450 monokrell är nog om man ska dra det till sin spetts.. Men det är i alla fall i nivå numera... Så en negress som sjuger låter inte som en scout i målbrottet... :)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 14:48

När det gäller basen på ML så är det en liten skillnad mellan modellerna också. Ascenterna har en 10 tums bas men Odyssey har en 8 och en 10 med Forceforward tekniken (ska vara lättare att få till i mindre rum har jag hört)..

Mayro skulle inte du iväg att lyssna på I56 orna hos nån här på forumet?

Lite OT (det var ok frågade trådskaparen :)..
Spelare nån här Snooker?`

Mvh Mats

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 15:35

Jo.. Det ska ju bli i samband med intweekandet av dom nya slutstegen. Förhoppningsvis slutresultat också så man kan säga systemet spelar i rätt nivå nu...

Samt provet med dacen osv...
Men ekonomin... :cry: :cry: 6500kr i el på en månad.... 8)

Dom bytte mätare och vi fick en sk sluträkning. plus vanliga elräkningen.... Tufft....

Men att få höra ett stort Ino system med LTS tekniken ihopsatt som grund ska rent bli en dröm som går i uppfyllelse...

För att få HÖRA slutresultat är ju det som gäller. Inte vägen dit. Där har vi olika vägar som man lätt märker..

Det roliga är att resultaten OFTA är väldigt lika i slutet i alla fall. Självklart med avikelser hit o dit. Men i stora hela så :)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 15:44

Jo det är inte skoj med kostsam el men vad gör vi inte för våran hobby:).. Låter som du har mycket att se ifram mot

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-07 20:48

Mayro
Du får väl komma ner till Ystad och höra på mina Quad 63òr
Jag kan nog lova att du blir överraskad eller vad säger du Ranis :lol:
Du får väl komma hit under Cruisingen i Ystad den 14

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-07 21:50

Jag tycker ML låter onaturligt. De färgar ljudet något alldeles, speciellt i övre registret. Tyvärr är det ingen trevlig färgning heller.

989 låter magnifikt. Dock har de alltid haft resonanser i basen i de uppställningar jag hört. Men i rätt rum kan jag tänka mig att dom är alldeles underbara. 989 låter faktiskt hyfsat neutral i mina öron.

Mina ESL57 har många svaga punkter. De kan inte spela högt, saknar tung bas och även den allra högsta toppen. Men mellanregistret är alldeles underbart. Färgat men en mikrodynamik som väldigt få högtalare har idag oavsett pris.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 21:58

Ear skrev:Mayro
Du får väl komma ner till Ystad och höra på mina Quad 63òr
Jag kan nog lova att du blir överraskad eller vad säger du Ranis :lol:
Du får väl komma hit under Cruisingen i Ystad den 14

Ja du vet ju redan det är resa ner dit På G ju.... Men Johan på Hf.nu har ju träff också den 14´de... Men det är ju inte så långt så man inte kan åka ändå ju...

Men Jag VET redan dessa låter bra..så lite att kasta sten genom öppet fönster är det ju :) . Så en resa att få det ytterligare bekräftat är ju bara skoj ju.... :) :)

Man ska enligt mig lyssna på så mycket man kan. Det är så man finner "fem fel" i sina egna grejor ju.... :lol:

Edit.
Tack Margaux!!! ser med spänning fram mot att få mäta lite!!!!!

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-07 22:21

Var står det om Johans Träff?
MVH/Mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-07 22:32

Hej alla!

Skall be att få börja med att hälsa Snooker hjärtligt välkommen till Faktiskt! :P

Eftersom jag är högtalarkonstruktör vore det väl olämpligt av mig att kritisera andra (specifika) högtalare, så det tänker jag inte göra. Jag kritiserar ju förresten aldrig några apparater (i produktion) nu när jag tänker efter. 8)

Jag tänker inte kritisera någon specifik högtalarprincip heller, för det handlar ju till syvende och sist om att en god hifi-apparatur kännetecknas av att förmå allt att arbeta i harmoni. (Mer om detta strax.)

Men eftersom jag citerats tidigare i tråden - med mina synpunkter på hur svårt det är att undvika att få panelhögtalare att låta "lådiga" på grund av att den vanligtivs ganska platta ytan lätt kommer i resonans (trots att de saknar låda kan det undslippa dem ett och annat resonansljud alltså :oops: ), så tänkte jag att jag skall sätta saker i balans genom att klargöra följande:

1. Den som känner till svårigheterna är alltid den som har bäst chans att övervinna dem. Det finns elektrostathögtalartillverkare som känner till svårigheterna - det finns flera exempel på panelhögtalare som är kompetent konstruerade och lider väldigt lite av paneresonanser.

2. Skulle jag utnämna "de fem bästa högtalarsystemen genom tiderna" (jag räknar förstås inte mina egna) så bleve 20% av dem elektrostater (nämligen ESL63* + gradient). Tvingade någon mig att stryka två av de fem vore nog fortfarande nämnd kombination med i spelet. Tror jag...

3. Elektrostathögtalare är - liksom alla andra högtalare - bara ett "halvt högtalarsystem". Rummet som utgör en (frekvens- och riktningsberoende) förlängning i alla dimensionern av högtalaren, utgör den andra halvan. För att göra ett elektrostatsystem (som ju typiskt är en dipolstrålare) rättvisa krävs ganska annorlunda egenskaper från rummet än vad som gäller för en dynamisk högtalare (som typiskt är rundstrålande vid de allra lägsta frekvenserna, för att successivt övergå till njurstålare vid ett par hundra Hz eller så).

Man kan alltså inte utgå ifrån ett givet rum och byta högtalare fram och åter för att rättvist bedöma systemen. Skall man göra dem rättvisa skall rummet ändras lika dramatiskt i sambad med högtalarbytet, som högtalartyperna skiljer sig strålningsmässigt.

Eftersom de flesta högtalare är dynamiska är oddsen emot elektrostathögtalarna om man testar dem efter att man har lagt en massa energi på att göra ett riktigt bra rum för "normala högtalare". Detta bör man ha i bakhuvudet innan man dömer elektrostater alltför hårt.

Vh, Ing. Öhman

*Kan tilläggas att jag i bedömningen inräknar att några små men viktiga modifikationer av ESL63 har utförts.
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-07 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 22:38

"Eftersom de flesta högtalare är dynamiska är oddsen emot elektrostathögtalarna om man testar dem efter att man har lagt en massa energi på att göra ett riktigt bra rum för "normala högtalare". Detta bör man ha i bakhuvudet innan man dömer elektrostater alltför hårt. "

Detta råkade vi ut för OMVÄNT i helgen då träffen var här. Mitt rum är ju gjort för dipoler med band..... Men katastrof för lådhögisarna sen.. Tänkte inte en tanke på detta ens..

Johans träff står ju om i klubbstugan på Hf.nu. Och dom tog in mig bland skåningarna genom att "köpa" jämshög och därigenom göra mig till en 08 inflyttad till Blekinge. Och numera via "inköp" en äkta skåning....

Ja dom kan dessa goa skåningar ju.... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 10:27

Ear: Ja, en tripp till Ystad kan nog omvända både den ena och den andra, både vad gäller rör och elektrostat. :)

Mycket tjaffsande blir det på forumen, men när man liksom skippar all teoretiskt smörja och bara lyssnar istället, så inser man hur jäkla bra elektrostaterna är. Samt, de har en hög fräckhetsfaktor! Vad mer kan man egentligen begära? :)

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-08 10:33

Håller med dig Jens :D
De har en väldigt hög beroendefaktor :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 10:34

Mycket! 8)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-08 10:57

Tack för det varma välkomnadet Ingvar :)..

Rane ,Ear ni slår huvudet på spiken lite.. Det är något speciellt med Elektrostater. Jag har hittils bara lyssnat på ML och har inte mycket erfarenheter kring 40000 och uppåt klassen (när det gäller elektrostater samt Dynamiska..) Sen så har vi ju Ingvars modeller där PI60S samt I56 är mycket intressanta. Ingvar hur stort rum bör man ha för att I56 ska komma till sin rätt?

Kan man lyssna på den hos dig eller är det PI60S du har inkopplad?

mvh Mats

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-08 10:59

Margaux: Intressant att du tycker om Quad och inte ML..

Har inte lyssnat på Quad själv så det ska bli intressant att göra.

Hur e Quad i nedre regionerna om du jämför med ML?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-08 11:12

Margaux skrev:Jag tycker ML låter onaturligt. De färgar ljudet något alldeles, speciellt i övre registret. Tyvärr är det ingen trevlig färgning heller.

Vilken modell lyssnade du på och vad var det för kringutrustning och rum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-08 11:51

IngOehman skrev:
<......massor av trevlig text...>

Vh, Ing. Öhman

*Kan tilläggas att jag i bedömningen inräknar att några små men viktiga modifikationer av ESL63 har utförts.

Kan du beskriva dessa moddningar, lite löst i alla fall?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 11:52

Ranefjord skrev:Ear: Ja, en tripp till Ystad kan nog omvända både den ena och den andra, både vad gäller rör och elektrostat. :)

Mycket tjaffsande blir det på forumen, men när man liksom skippar all teoretiskt smörja och bara lyssnar istället, så inser man hur jäkla bra elektrostaterna är. Samt, de har en hög fräckhetsfaktor! Vad mer kan man egentligen begära? :)

Ser ju du inte bor sååå långt bort du heller....Och genom besök skapas kunskap.och vänskap... Vad sägs?? Det är väl 4 mil mellan oss tror jag. Kanske 5 max.....

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-08 11:53

Callisto,

jag har hört dem i ett antal olika setups.

Naturligtvis på Sontec flera ggr. Jag tror det var Lexicon slutsteg sist. Sen lyssnade jag på dem på senaste mässan i Stockholm (Hificonsult?) samt hemma hos två kompisar som har lite enklare varianter.

Missförstå mig rätt. Jag förstår att vissa älskar dessa högtalare. De har ett speciellt sound. Men i ärlighetens namn. Slut ögonen och lyssna på diskanten och jämför sedan med verkligheten som inte har så mycket energi. Antingen tycker man om det eller inte.

Quad 989 är väldigt annorlunda. De är nästan nedtonade i toppen. Precis som verkligheten :wink:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 11:58

Mayro: När jag är förstärkarägare igen (snart hoppas jag, har beställt) så är du mycket välkommen att lyssna på lite 'near' eletrostatljud. --> Reference 3A Dulcet (delningsfilterfria minimonitorer)! :) Jag kör själv inte elektrostater (ibland frågar jag mig själv varför), men jag siktar efter att bli ESL989 ägare inom några år.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 12:02

Titta hit då och lyssna på en "mix" mellan Ml och Quad.. För så skulle man kunna beskriva mina. Inga problem i basen samt totalt fungerande uppåt...

Tror du skulle gilla dom...Och skulle dessuton visa upp min Denvermaskin här lite... Så blir den lie avdramatiserad också... :)

Du är hjärtligt välkommen .. Även andra självklart.. Jag har öppet hus för hifivänner...och kaffe finns alltid på...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi