Hej alla!
Skall be att få börja med att hälsa Snooker hjärtligt välkommen till Faktiskt!
Eftersom jag är högtalarkonstruktör vore det väl olämpligt av mig att kritisera andra (specifika) högtalare, så det tänker jag inte göra. Jag kritiserar ju förresten
aldrig några apparater (i produktion) nu när jag tänker efter.
Jag tänker inte kritisera någon specifik högtalarprincip heller, för det handlar ju till syvende och sist om att en god hifi-apparatur kännetecknas av att förmå allt att arbeta i harmoni. (Mer om detta strax.)
Men eftersom jag citerats tidigare i tråden - med mina synpunkter på hur svårt det är att undvika att få panelhögtalare att låta "lådiga" på grund av att den vanligtivs ganska platta ytan lätt kommer i resonans (trots att de saknar låda kan det undslippa dem ett och annat resonansljud alltså

), så tänkte jag att jag skall sätta saker i balans genom att klargöra följande:
1. Den som känner till svårigheterna är alltid den som har bäst chans att övervinna dem. Det finns elektrostathögtalartillverkare som känner till svårigheterna - det finns flera exempel på panelhögtalare som är kompetent konstruerade och lider väldigt lite av paneresonanser.
2. Skulle jag utnämna "de fem bästa högtalarsystemen genom tiderna" (jag räknar förstås inte mina egna) så bleve 20% av dem elektrostater (nämligen ESL63* + gradient). Tvingade någon mig att stryka två av de fem vore nog fortfarande nämnd kombination med i spelet. Tror jag...
3. Elektrostathögtalare är - liksom alla andra högtalare - bara ett "halvt högtalarsystem". Rummet som utgör en (frekvens- och riktningsberoende) förlängning i alla dimensionern av högtalaren, utgör den andra halvan. För att göra ett elektrostatsystem (som ju typiskt är en dipolstrålare) rättvisa krävs ganska annorlunda egenskaper från rummet än vad som gäller för en dynamisk högtalare (som typiskt är rundstrålande vid de allra lägsta frekvenserna, för att successivt övergå till njurstålare vid ett par hundra Hz eller så).
Man kan alltså inte utgå ifrån ett givet rum och byta högtalare fram och åter för att rättvist bedöma systemen. Skall man göra dem rättvisa skall rummet ändras lika dramatiskt i sambad med högtalarbytet, som högtalartyperna skiljer sig strålningsmässigt.
Eftersom de flesta högtalare är dynamiska är oddsen emot elektrostathögtalarna om man testar dem efter att man har lagt en massa energi på att göra ett riktigt bra rum för "normala högtalare". Detta bör man ha i bakhuvudet innan man dömer elektrostater alltför hårt.
Vh, Ing. Öhman
*Kan tilläggas att jag i bedömningen inräknar att några små men viktiga modifikationer av ESL63 har utförts.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).