Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Linnträff!

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-27 03:38

Efter tretton timmars trevligt umgänge i musikens tecken så gick slutligen lördagen mot sitt slut. Undertecknad riktar ett stort tack till samtliga,stundvis lite frusna deltagare som förgyllt denna dag. Golvvärmen hade inte riktigt hunnit med temperaturomslaget vilket bjöd på en härligt varmt ljud!

Vi Piteåbor kände oss nöjda över att få lyssna på bland annat Keilidh med modern elektronik och få en genomgång i kablarnas magiska värld. Både Kaber,Keilidh och piP fick smaka på bättre källa och förstärkeri än de är vana vid och jag tror alla kablar blev rättvända under hela resan.

Pekka trollade fram ett par medhavda K104 som spelade förvånansvärt bra med tanke på sin litenhet. En skotsk Bosso/Mupps! När han ändå var i farten med trollspöet så halade han fram en Akurate DS som efter lite nätverks kivande blandande sig med i matchen. Jag tror alla högtalarna fick förmånen att matas från den fina VHS liknande tingesten och den skämdes absolut inte för sig.

Om jag fattade det hela rätt så hette den i mina ögon mest smakfullt formgivna maskinen Linn SEKRIT DSi och,hemska tanke,inte tänkt att synas alls. Vidare så skulle den innehålla en Dynamik nätdel och ett par vettiga slutstegskanaler om än med måttlig effekt. Den strödde välljud och spred glädje kring sig,minimalistiskt dessutom vilket uppskattas av den äkta hälften om inte annat.

Vi piteåbor fortsatte långt efter att våra vänner åkt hem och återställde ordningen med ASUS X52D som källa via HDMI märkligt kopplat till Plattteven vidare in i Wakondan och de två LK85 och Keilidh. Runt halv två var vi tvungen att avrunda spotifylirandet och med en tår i mitt öga så överlämnade jag,högst motvilligt Keilidh till Lillsvågern. Trösten består i ett par Keltik som vi åker och lyssnar på till veckan.

Visst fan är det kul med musik!

Ett skepp kommer lastat..
Bild[/img]
Bild[/img]
Bild[/img]
Bild[url=http://forumbilder.se]Bild[/img]
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-27 10:24

Kul att skåda ivor!

Tyvärr kunde jag inte medverka tittade i kalendern och såg att jag inte varit hemma en helg på 8 veckor! Familjen skulle få sitt. Webern fick ryka och sprida trivsam arom och stämning i ställer för Linnljudet..

Vilken dag skall det lyssnas på Keltik?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-02-27 15:01

Bor du i pitsund? Bilden med båten ser lite ut som det.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-27 16:52

Trevligt att läsa att ni hade kul.

Komponent 104 och MuPPs har vi faktiskt jämfört hemma hos mig och 104:an är betydligt mycket sämre-vare sig vi pratar lättheten att uppfatta melodier eller en naturlig klang.

Enda fördelen är att komponent 104 kan spela högre än MuPPs.

Pip spelar naturligtvis i 8:or runt dessa två budgetburkar.

Mycket lättare att höra vilka toner som spelas samt detta kombinerat med en naturlig klang, ja, du vet ju....... :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-02-27 19:12

Jo,jag bor längst ut på armen av Pitsundet, så långt man kommer så att säga innan man måste fortsätta med båt.

Det här var en intressant träff som i vanlig ordning rörde ihop begreppen. Andreas och Niklas som jag försökt få med hur många gånger som helst men som av olika anledningar alltid ballat ur i sista sekunden lurades listigt med på väckelsemötet genom att helt enkelt inte tala om att det blev fler än vi tre. Som jag misstänkte så tycke de att det var hur trevligt som helst sedan de insåg att man slapp bära KKK strut och att det inte vankades några tandpetarbespetsade oliver längre eller ostkuber.

Ceremonin som egentligen är ytterst hemlig och bara för oss i den ädla Linnkretsen känd hittills betod i grova drag enligt följande:

Efter att vi luktat på varandra och rangordnat oss så kunde vi skrida till verket. Som frireligiös så hade jag ställt upp ett par aktiva Linn Keilidh som till källa serverades Spotify Premium via min Iphone4, två Linn LK85 drev kvällen i ära högtalarna delade via en tunebox innehållande fyra aktiva monofilter. Rätt så omgående förkunnades domen att dessa högtalare endast spelade en uns av den potential som de skulle kunna prestera varvid Broder Andkan rev ner hela systemet. Alla distortionsgeneratorer fick lämna rummet så som piP och Kaber. Sedan sorterades mina icke rasrena sladdar och ersattes med den rätta kinesiska sorten,givetvis rättvända och i fas och rangordnade enligt source first. Öhmans skumgummi åkte ut enär allt mjukt besudlar svänget,groovet och nerven. Sedan spelades det på Karik. Högtalarna hamnade på bekant Linnvis väldigt nära varandra och skapligt långt från bakvägg. Sedan åkte Sekuriten fram och agerade källa. En stund senare ersatte vi dem med Kaber och körde dem på det inbyggda slutsteget i DSI.
PiP och K104 fick samsas om stativen och turades om med att underhålla publiken. Under denna resa plockades Akurate DS in och vi spelade en god stund på grejorna. Därefter tillbaka på Kaber och slutligen på Keilidh.

Slutsatsen/slutsatserna kan man prata om en god stund,Mina högst personliga åsikter är delade,vilket jag misstänker en av mina Linnvänner också drabbades av...

Förvånad blev jag av att Broder Andkan tyckte att piP spelade bättre än han förväntade sig. Lika förvånansvärt är att jag tyckte att K104 spelade bättre än piP i vissa lägen. Jag håller inte med Richard om att piP åker åttor runt K104. Det är ett helt annat grepp om musiken och jag gillar hur de reder ut riktiga soppor till musikaliska sörjor. Den kan även låta fördjävla illa vilket Andreas kunde konstatera när Lazy med Deep Purple "made in Japan" spelades upp för fjärde gången.

PiP ville man inte avnjuta helst från annan position än från sweet spot medan 104 spellade lika najs medan man fyllde på kaffet inne i köket. Min Linn Broder från Boden log elakt och kallade dem för hörlurar.

Ska man reflektera över upplevelser så var det som Linn eftersträvar väldigt mycket Live redan i lilla 104an men förstås begränsad av sin litenhet. Den är klart bättre än ett par mupps-och 20 gånger dyrare!

Liret som på välbekant Linnvis smög sig på fanns om än i betydligt mer begränsad mängd i piP och det kändes som vissa instrument försvann på dem. Vidare så upplevde jag att piP förvisso gillade den bättre källan men inte särskilt mycket vaknade till av den betydligt dyrare DSen. Det var mer påtagligt med 104.

Jag passar på att på linnvis försvara Akurate med att den flaskhalsades ner genom att vi drev högtalarna genom Sekutritens(förvisso dynamikade) 70 Watts slutsteg. Det var hursomhelst intressant för oss att kunna konstatera detta då jag hittills vart jag än stött på en Inoit sällan funnit att källan fått särskilt stor betydelse. Allt från Xbox till Airport express. piP lyfter med källan men slår i taket innan man grävt ner sig i källan för mycket. Å andra sidan får man inte hela upplevelsen heller kan man resonera.

För att röra om i ännu mera och tjorva till det så kan jag fortsätta berätta..

Kaber var som bekant den högtalare som nog var trevligast allround och skulle jag vara tvungen att bara behålla en högtalare så blev det den. Den blir å andra sidan kinkig betydligt lättare än de andra djuren gällande det övriga.

Sedan när Keilidh kopplades in igen(med LK85) och akurate DS så var det nog ingen som förväntade sig någonting. I den stunden beslutade sig trots allt Niklas för att köpa dem,trots att det inte fanns ett spår kvar av Öhmans välljudande piP eller 104ans finess. Lite som skillnaden mellan en formel 1 bil och en Jänkare med V8. Kabern som förvisso låter bättre serverade inte den här spelglädjen,i synnerhet inte på en människa som har halva skivsamlingen i form av musik från 1960 och 70 talet. Det är inte svårt att fatta varför Keilidh blev en storsäljare för femtontalet år sedan. Den är tacksam att skämma bort då den på Linnvis svarar på allt man ger den men klarar sig liksom Öhmans burkar med mindre. Kaber kan bli grinig med sniken husse som jag med förkärlek för elektronik från blocket i femhundrakronorsklassen.

Själv så blev jag främst sugen,eller mer sugen då,på en DS för enkelhetens skull. Jag tror dock att jag funnit min nivå,jag behöver inte det bästa,jag fattar helt enkelt inte finessen med det. Därtill så tänkte jag senast i dag på att den här resan har jag redan färdats och vis av erfarenhet så gäller det att finna balansen.

När våra vänner från Linnfrämjandet åkt för att frälsa resten av världen från dåligt ljud så rafsade vi ihop Keilidhsystemet igen och Andreas som har år av erfarenhet av just dem ägnade en timme eller så på att ställa upp dem. Sedan spelade vi i flera timmar på dem med endast Spotify Premium via en Laptop som källa med god behållning.

Känner en kille som jag med bestämdhet vet funderar på att byta ner sig efter gårdagens öronöppnare,finns nog risk att det snart står två par Keltik inom fyrkantenområdet..
Senast redigerad av ivor-isobarik 2011-02-27 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Linn-music for life

eriken

Inläggav eriken » 2011-02-27 19:29

Har själv aldrig hört linn förutom majik 140 (som jag gillade fast det var en kort lyssning i ett enda rum så det var svårt att säga hur mkt som var högtalare/rum) men är helt klart nyfiken på dem då det kommer lovord från alla möjliga håll från folk som äger andra välrennomerade högtalare själva.

Finns det möjlighet till att lyssna i butik i Umeå trakten eller är det endast norrbotten har återförsäljare?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-27 20:25

Härligt humorfylld läsning! Tack :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-15 01:52

Skjut mig för helvete!
Piparna sattes på en sista resa till en Linnbroder i dag men fick en sista chans att svänga i dennes lyssningsrum ackompanjerad av Linnelektronik. Denna gång var det Ivor,Mini-Ivor och Tonkas hockeykompis Jan som utgjorde trion av välljud.

Inledningsvis spelade vi på Jans B&W som han helt ogenerat hade kopplat till den ack så ädla Linnelektoniken som tyngde ner svänget. Detta hade Golvtonka effektivt låtit bota med en i av aluminum och något träslag utförd hyllmöbel av modell större för bästa sväng. Därav hade alla vibrationer medelst stor empiri förflyttats till ett område där de mest bidrog till välmående hos lyssnaren. Det lirade riktigt bra och vi körde några låtar i sann tunedem anda dvs zappade mellan låtarna.

Sedan fick Ingvars små stativare ta plats på scen för att utstöta lite halvkvävda atonala toner inför en skoningslös jury...

Tätt ställde vi dem, för så gör Linnfolk. Lirade bra tyckte jag men tänkte att jag ska inget säga. Linnisten gav mig en blick,bytte låt till en upptempo med mer grötiga inslag,bytte igen och fällde utlåtandet ´bra´varpå ett par låtar till spelades nästan till ända.

Sedan vi funnit att det var så pass okej att det var lönt att börja förflytta dem mer seriöst så åkte B&W åt sidan och vi ställde dem betydligt bredare,så där som Faktianer brukar vilja ha det...

Det lät förjävligt!

Åja,det vittnar i alla fall om att de vinner på att tunas in och vi gav Sportbilsentusiasten ett plus i kanten för att han sågade vår provlyssning hemma hos mig för någon helg sedan. Högtalarna åkte ihop och så plötligt stämmer allt! Akustikfluffet hade glömts hemma den aktuella kvällen kan jag nämna. Jannes mamma ville ha hjälp med att ställa om till svenskt tal på DVD spelaren i rummet bredvid så vi blev själv en stund och jag hann tänka för mig själv: jäsiken vad trevligt det låter! Vi spelade vidare och pratade lite kring DS tekniken medan piparna lirade på i bakgrunden och vi hann fundera kring olika vägval,-givetvis rörande Linn,vilken uppgradering som hade betytt mest och vart det var lönt att sätta in största stötarna. Ehuru piP och Pi60 förtjänade bättre källa,om Lejonklous favoritsetup bestående av ett par M109 var det enda rättrådiga eller om det var ATC eller Klimax som egentligen betydde något i slutändan och om man lika gärna kunde ligga kvar på en lagom nivå trots allt?

Där någonstans,kommer den där trummande tunedem känslan krypande på mig genom Öhmans burkar fast jag inte ens lyssnar aktivt. Den finns där och jag håller nästan på att säga som Michael Jackson sa när han var in i en antikvitetsaffär med dyra saker i och pekar på alla saker därinne och frågar:

"-Vad kostar den där vasen?"

"-50.000$"

"-Jag tar den!"

"-Och den där ansiktsmasken?"

-"25.000$"

"-Jag tar den också"

"-Och den där vasen?

"-Den har du redan köpt"

"-Oh,my,i´m sorry,forgot that!"

Jag höll på att fråga vad han ville ha för dem då jag kom på att jag redan rår om dem,de spelade verkligen så som jag vill!

Så jag får nog lov att dementera att inte piP trivs med bättre elektronik,i ett bra rum och framför allt ordentligt placerade i rummet!

Det jag hörde fick mig att våndas ännu mer,och omman ångrar sig så är det närmaste jag kan komma på att ersätta dem med ett par 109 från Takt & ton för tre tusenlappar till! Men då utlovas svänget,groovet,osv osv..

Jag ville han skulle behålla dem ett par dagar,lyssna och jämföra,eventuellt så skulle en svåger som försöktes vallas in i Linnfållan få sig en lyssning också. Jag tänkte att dels så skulle jag vilja höra vad han tycker om ett par dagar när inntrycken satt sig,dels så måste jag få höra detta en gång till då så mycket kan inverka på hur man upplever saker. Helt klart så var det här en bättre pi-P upplevelse än någonsin förr.

Nu ska Inoljudet spolas ut med lite Linn ett par dagar och därefter ett litet återbesök så får vi se om det blir dementi igen?

Bra källa,förstärkeri och en bra högtalare,bra uppställda i ett bra rum=BRA

/Ingenjör Ivors betraktelser

Bild

Har en formel och empiri som stödjer mitt inlägg men det skulle ni ändå inte förstå..

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-15 11:17

Väldigt kul inlägg, Ivorisobarik!

Trevligt att ni jämfört mycket- dessutom provat med olika placeringar av piP tack vare hjälpen från sportbilsentusiasten, det bliv väldigt stora skillnader även med Öhmans burkar, som du märker.

Själv vidhåller jag att piP ( precis som sportis ) låter precis lika bra som majik 140, om de är individuellt helt korrekt uppställda, nota bene, och det är ju kul med ett par stativhögtalare- nackdelen är ju ljudvolymen. Du kan ju inte mangla på med lika hög volym som med majik 140. Å andra sidan går piP betydligt djupare i basen än både majik 109 och komponent 104.

En sak som ni skulle kunna testa, är att göra jämförelsen mellan olika högtalare med dokumenterat ofärgad elektronik- tex holografic pre 25 samt sentec pa-9, samt en dito signalkälla.

Jag är då helt säker på att samtliga linnburkar då kommer att låta betydligt sämre. Och piP kommer att låta betydligt bättre.

Jag kan ha fel, men jag tror inte det. :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-15 12:14

tack för berömmet IvorIsobarik, men jag insåg att de inte fått rätt omgivning när jag läste dina intryck.
Varje talare bör ställas upp med direktiven från tillverkaren i bakhuvudet.
Ivor, tycker du gör HELT rätt, dvs testar olika produkter och lyssnar hos andra.
Först då vet du hur just DU vill ha det.

Richard skrev:Själv vidhåller jag att piP ( precis som sportis ) låter precis lika bra som majik 140, om de är individuellt helt korrekt uppställda,

obs just så skrev jag inte - de är nära varandra i kvaliteter. Men precis lika bra, nej.
De är som alla talare bra på lite olika saker.

Det enda som sticker ut som du även påpekar är att 140 dunkar på bättre. Inte så konstigt om man ser storleken (mer o djupare bas plus mer dynamik)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 12:48

sportbilsentusiasten skrev:De är som alla talare bra på lite olika saker.

Det enda som sticker ut som du även påpekar är att 140 dunkar på bättre. Inte så konstigt om man ser storleken (mer o djupare bas plus mer dynamik)

140 dunkar möjligen bättre, men djupare bas är det inte.

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-15 18:47

Men just nu har jag sista ordet!
Men vänta nu,sista ordet är inte det han,han ni vet guldörat? "-på sista lappen läser jag....sista ordet!"

Sitter nya diskanter i Kaber nu!
"-is there life on maaaars......(Hunky Dory på vinyl från 1971 David Bowie)

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-15 18:59

ivor-isobarik skrev:Men just nu har jag sista ordet!
Men vänta nu,sista ordet är inte det han,han ni vet guldörat? "-på sista lappen läser jag....sista ordet!"

Sitter nya diskanter i Kaber nu!
"-is there life on maaaars......(Hunky Dory på vinyl från 1971 David Bowie)

Kaber är fina högtalare- har du modellen med träfaner även på framsidan?
De är ju snygga skapelser, dessutom.

Om det var jag som hade guldörat, så fick jag nu sista ordet.

:wink:

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-15 21:53

Jo,Kaber det är fina grejor!
Men nu har jag sista ordet IGEN,för den här gången vill säga...
Bea ringde från Busstationen och beklagade sig att försteget jag köpt var så himla tungt att hon inte orkade lyfta kartongen,tyckte det föreföll märkligt,det skulle sitta en switchad nätdel i den så det borde inte vara mer än något kilo tänkte jag men åkte i egen hög person in till stan för att hämta paketet...

Visade sig att kvinnan hade rätt,det var inte ett paket utan två! Ett 26kilos och ett ynkligt lätt paket med linnloggor på. Jag kan minst sagt säga att upphetsningen i skrivande stund är väldigt stor. Min tokiga moppekompis från Götet har skickat en hel låda audiofilistisk porr,och mopedlektyr av rang och som om inte det skulle vara nog så har den stollen skickat med vinyl av rang. Jag är fan rörd!

Låter bilderna tala:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tummen upp för Bjucken!

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-16 20:36

Intressant. Micromega såldes ju ett tag av Skottland-stampa takten-vänliga butiker under 90- talet.

Om jag inte minns fel, så sitter det samma högeffektiv- IC i slutstegsdelen i micromegaförstärkaren, som i Linns förra majik- I förstärkare.

Strömsvag- men ganska välljudande, omän med få watt....

Gör- snygga apparater.
Senast redigerad av Richard 2011-03-16 20:46, redigerad totalt 3 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-16 20:38

sportbilsentusiasten skrev:tack för berömmet IvorIsobarik, men jag insåg att de inte fått rätt omgivning när jag läste dina intryck.
Varje talare bör ställas upp med direktiven från tillverkaren i bakhuvudet.
Ivor, tycker du gör HELT rätt, dvs testar olika produkter och lyssnar hos andra.
Först då vet du hur just DU vill ha det.

Richard skrev:Själv vidhåller jag att piP ( precis som sportis ) låter precis lika bra som majik 140, om de är individuellt helt korrekt uppställda,

obs just så skrev jag inte - de är nära varandra i kvaliteter. Men precis lika bra, nej.
De är som alla talare bra på lite olika saker.

...men piP har en aning bättre " microdynamik" som du själv kallar det.
Stereobilden sitter som en smäck, med alla fina detaljer intakta.
Litet mera finlir i piP- men majik 140 kan spela högre.

Användarvisningsbild
Bjucken

Inläggav Bjucken » 2011-03-18 12:01

Man måste ha självinsikt nog för att veta när det är dags att fly fältet. Dessa förbannade lådor fyllda med ondska och tillverkade av demoner i helvetets förgård aven känt under namnet frankrike skapade ångest. När cd burken upphörde att fungera så brann det till i tinningen hos den annars så timida bjucken. Burken slets ur sin plats utan att ta mig mödan att pilla loss kablar och annat fjäsk. Planen var att bära iväg tre trasiga micromega burkar och med djup tillfredställelse släppa dom en efter en ner i trekammaren, spotta efter dom och lägga på locket. Men någonting fick mig att låta bli.. Det var en liten röst i bakhuvudet som lungt förklarade för mig att detta skulle vara irrationellt, miljövidrigt och osedvanligt dumt slöseri med pengar eftersom dom disfunktionella men ack så snygga maskinerna faktiskt hade kostat en hyfsad sudd mynt. När blodtrycket hade närmat sig normala nivåer med hjälp av en stadig ouzo och en öl så ställde jag upp fanskapet brevid dom andra. Och där stod dom och hånade mitt värdelösa sinne för affärer och min fullständiga okunskap om electroniska attiraljer. Funderade lite på att lägga ut dom på tradera som "renoveringsobjekt" men va fan. Struligt och man kan ju inte ta skäligt betalt för trasiga prylar. Så dom stod kvar och samlade damm. En morgon fick jag för mig att smyga in på facebook och se på fan om inte den där ohängde banditen från landet med isbjörnar och pingviner dök upp i tjötlistan.. Resten är historia, Vill du ha ett projekt? Ja kanske det?? Paket kommer! Packar i veckan.
Så nu är dom vackra och när dom fungerar välljudande burkarna i kompetenta händer. Jag hoppas och tror att han får nytta av dom. Jag å min sida är tacksam att mina dåliga samveten inte längre tynger mitt sinne från överst hyllan. Har jag lärt mig någonting? Antagligen inte mer än att man bör undvika franska produkter som inte innehåller alkohol. Lycka till Ivor, du har lyft ett ok från mina axlar.
Senast redigerad av Bjucken 2011-03-24 17:56, redigerad totalt 1 gång.
When I'm asleep and standing on the kitchen floor
I'm in distress and captured by the creatures roar
A dinosaur is riding in my elevator
But I'm too dead to care about it anymore

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-18 12:10

Bjucken skrev:Har jag lärt mig någonting? Antagligen inte mer än att man bör undvika franska produkter som inte innehåller alkohol.

:mrgreen:

Dagens citat, tack!

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-20 03:23

Du är en hedersknyffel ärade Bjuck,säg bara till så överräcker jag en Pioneer PL12 tillsammans med en ylande expansionskammare till din Fichtel & Sachs maskin. Detta borde åsamka din maskin ett ljuvligt vevaxelhaveri lämpligt till Topspeeden så du får tid över att inmundiga lite Tjeckiskt Öl eller annan vedervärdig dryck. Ge mig lite siffror så ska jag se ifall jag kan få datormskinen att spotta ut lite konor inför sommarens fröjderliga stunder. En sachs på övre sidan om 10.000 rpm borde ge en lagon kort livslängd,nästan som en dappe på vevstakslagrets storända om man tar till avgastemperaturen lite i överkant. Sachs älskar hög kolvhastighet!

Gillar dig som fan Bjucken!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-03-21 20:32

ivor-isobarik skrev:Jo,jag bor längst ut på armen av Pitsundet, så långt man kommer så att säga innan man måste fortsätta med båt.

--snipp snipp--

Har för mig att det bara finns ett hus ute på den där stenarmen, vitt eller grått kanske. Var i krokarna där för någon sommar sen. Det är hursomhelst fint därute.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-23 12:48

Vitt nybyggt hus=Granbergs Buss AB
Rött hus=vårt gamla fritidshus,Oljehuset AB
Grått timmerhus längst ut=Hos oss

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-04 00:00

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-04 00:09

Hahaa vilka trevliga fetingar :)

Men är det inte stereo som det skall lyssnas på..! Kanske bara står så för att få en tät bild.. :?:

Rockar det bra?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-04 01:23

Våldsamma pjäser på alla sätt. Det lär inte behövas spelas på ett bra tag här hemma! Sällan man blir fysiskt spöad av ett par högtalare men det här rörde om ordentligt. Det här är en högtalalare man ska ha helst enkelt. Billig begagnad med linnmått mätt och levererar så man blir fan mörkrädd. Jag känner igen mina Kaber men med ett basstöd som ingen kunnat demonstrera för mig tidigare på någon träff. Tajt,rappt,musikaliskt våldsamt,ROCK´N ROLL!

Intressant träff på alla sätt. Högtalarna fick elementen bortplockade och återmonterade med moment draget och framlyssnat. Sjukast var att det verkligen bar sig att "stämma elementen" Till och med jag hörde skillnaden..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-04 01:36

ivor-isobarik skrev:....ROCK´N ROLL!....

Bild

Nu får ni tamejfan klicka på den här länken 8)

mvH
Everyhopa och Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-05 22:16

ivor-isobarik skrev:Våldsamma pjäser på alla sätt. Det lär inte behövas spelas på ett bra tag här hemma! Sällan man blir fysiskt spöad av ett par högtalare men det här rörde om ordentligt. Det här är en högtalalare man ska ha helst enkelt. Billig begagnad med linnmått mätt och levererar så man blir fan mörkrädd. Jag känner igen mina Kaber men med ett basstöd som ingen kunnat demonstrera för mig tidigare på någon träff. Tajt,rappt,musikaliskt våldsamt,ROCK´N ROLL!

Beroendeframkallande på ett nästan bara bra sätt (om bara plånboken orkar)...

Man bör inte glömma att det var några mindre billiga delar tidigt i kedjan som (dessvärre) utgör en bedövande orsak till det tilltalande draget. Hade ju varit trevligare om det räckte med en billig DVD och ett Sentec-försteg.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-06 00:29

Så sant,källan är Linns mp3 spelare med en prislapp på 146tusen ett matchande försteg och två mellanklass fyrkanals tvåhundrawattare med inbyggda aktiva filterkort. En behändig nybörjarstereo.

Linn-music for life

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-06 00:31

Ivor, du som vet, vad säljs Keltik för i dag?
Är det 4 eller 8 ohms impedans?

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-06 00:45

Paret på bilden i rosewood av halvsen årgång med kustone fot,sen diskant och mellanregister med sista filtret från England med frakt ca 20.000:-

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-06 05:24

ivor-isobarik skrev:Paret på bilden i rosewood av halvsen årgång med kustone fot,sen diskant och mellanregister med sista filtret från England med frakt ca 20.000:-

Betänk också att dessa pjäser kostade över 100000 nya ( utan slutsteg ) då de tillverkades.

Inte direkt Ino- klass på andrahandsvärdet.

Det beror inte på att keltikhögtalaren är dålig, utan uteslutande på att Linn påstår att alla de nya högtalarna spelar musiken med bättre tune, oavsett prisklass, än dessa äldre toppmodeller.

Dvs ett par komponent 104 sägs spela musiken bättre än dessa toppmodeller för över 100000:- , vilket ju förstås bara är dumheter och ren försäljningsretorik.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi