Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-04-04 14:06

DVD-ai skrev:Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning...

Ja, det är otroligt vad denna hårdrock kan ställa till med mycket...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 14:36

Lust skrev:
DVD-ai skrev:Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning...

Ja, det är otroligt vad denna hårdrock kan ställa till med mycket...

:lol:
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-04 15:13

mx skrev:
Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken :)

Provat att lyssna på en Linn-anläggning? Ljudet är inte det allra bästa (framför allt inte om man beaktar priset) men musik, ja! Det svänger och är skitkul. Naim är ännu roligare säger dom som vet. Eller tror sig veta.

/ B

Problemet är att jag har provat det där. Det är ju faktiskt inte så himla kul.
Det är samma fenomen där, själva känslan och mystiken och uppgraderingen
av prylar.

Håller med.

Själv har jag väl aldrig bytt apparater så frekvent som då jag ägde Linn.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-04 16:31

Fast att byta apparater är det alltid ett utryck för att man har ett dåligt ljud som man är missnöjd med? Man kanske har ett bra ljud och det engagerar så mycket att man tycker att det är så kul att man vill känna ännu större kontakt med musiken? Inoägare byter ju också högtalare då och då och man går och sneglar på större grejor och avundas de som redan har i64 osv.
Jag tror alla är lika goda kålsupare, man strävar nog efter en förbättring per automatik och ibland så kanske för att trösta sig och ibland för att kanske premiera säg fast det är samma sak egentligen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-04-04 16:34

Det tror jag med. Kanske är ett tecken på sundhet att sträva efter förbättring :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-04-04 17:05

Jag lyssnar, tro det eller ej, mest på musik och mindre på min anläggning. Och detta trots att man är en sån diy-nisse som oftast undrar om det går att fixa lite mer välljud...

Jag har t ex inte haft mina fina bremenbasar igång på ett halvår. jag bara lyssnar på musik och använder stereon med ett par OA51.LE2.

En annan gång plockade jag ner större delen av stereon för att åka på DIY träff i gbg och efter detta kom den inte upp igen på 8 månader, jag satt istället under min korkek och lyssnade på ett par Sentec M30 rör-block och Larsen 6.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-04 21:43

Jo, många har ju upptäckt att efter åratals bytande, hadde redan idealanläggningen passerat. Man får helt enkelt kliva några steg bakåt, för att hamna i nirvana. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 21:52

Ragnwald skrev:Jo, många har ju upptäckt att efter åratals bytande, hadde redan idealanläggningen passerat. Man får helt enkelt kliva några steg bakåt, för att hamna i nirvana. :)

Vad bytte du tillbaka till? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-04 21:58

Många här hängde tidigare i lugnan ro på Carlssonplanet, innan det stora äventyret började. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-04 22:03

Jag har t ex inte haft mina fina bremenbasar

ställ dom utanför dörren så hämtar jag dom
du behöver inte betala något för denna ynnest
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 22:59

Ragnwald skrev:Många här hängde tidigare i lugnan ro på Carlssonplanet, innan det stora äventyret började. :wink:

Så, faktiskt.se är dåligt för hälsan? :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-04 23:11

mx skrev:
Ragnwald skrev:Många här hängde tidigare i lugnan ro på Carlssonplanet, innan det stora äventyret började. :wink:

Så, faktiskt.se är dåligt för hälsan? :D

Absolut livsfarligt! Tidigare kunde man digga som fan till en OD11 med en halvsprucken diskant. Och se hur det har gått :)

Men jävlar va kul man har på vägen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 09:19

Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte
vore för att den låter så otroligt häftig på huvudanläggningen? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-05 09:23

mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte

Jajamensan!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 09:25

Inte helt ensam i universum. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-05 09:27

mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte vore för att den låter så otroligt häftig på huvudanläggningen? :)

Nja, jag kan väl säga så här... jag har breddat vad jag tycker om efter att ha provat sådant jag inte känt till innan på min anläggning (eller hört vid besök hos andra faktisktianer).

Jag hade nog inte haft en live-inspelning av AC/DC i samlingen om jag inte fått "förklarat" ( via ljudslägga typ 8) ) för mig hur häftigt hårdrock på koncertnivå låter, som exempel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-05 09:32

mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte

Nej, dom få skivorna jag köpt bara för ljudkvalitén har spelats en gång och aldrig mer. Så det har jag slutat med. Ser ingen mening med det för egen del.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-05 09:34

Möjligen helt kort, i testsyfte, sitter inte och lyssnar på för mig ointressant musik baraföratt :) Den musik jag vill lyssna på låter ju ändå oftast lika häftigt som nåt annat.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-05 09:39

mx skrev:Inte helt ensam i universum. 8)

Fast sen upptäcker jag ibland artister bara för att de låter bra. Chris Jones och Patricia Barber är exempel på sådana. Eller kanske Norah Jones och infected mushroom och jennifer warnes..
När jag tänker efter så är praktiskt taget all musik jag lyssnar på sådan som jag fått rekommenderad för att den låter bra som jag sen råkat tycka om.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 09:53

steveo1234 skrev:

Fast sen upptäcker jag ibland artister bara för att de låter bra. Chris Jones och Patricia Barber är exempel på sådana. Eller kanske Norah Jones och infected mushroom och jennifer warnes..
När jag tänker efter så är praktiskt taget all musik jag lyssnar på sådan som jag fått rekommenderad för att den låter bra som jag sen råkat tycka om.

Lyssnar du även på Chris Jones i bilen eller i köksradion?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-04-05 10:23

mx skrev:
steveo1234 skrev:

Chris Jones i bilen är ganska fett det med (Och han är faktiskt bra). Självklart matchar bilanläggningen anläggningen där hemma också, man är väl ljudnörd även utanför hemmets väggar :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 10:25

Bongo skrev:
mx skrev:
steveo1234 skrev:

Chris Jones i bilen är ganska fett det med (Och han är faktiskt bra). Självklart matchar bilanläggningen anläggningen där hemma också, man är väl ljudnörd även utanför hemmets väggar :)

Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,
men det jag ville komma till var mer om det finns någon musik som ni bara
lyssnar på hemma på huvudanläggningen och aldrig i bilen etc.? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-05 10:29

mx skrev:
steveo1234 skrev:

Nix. I bilen blir det oftast musik som låter för illa hemma. Typ, metal av olika slag. I köksradion är det oftast P3 eller liknande som står och snurrar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-05 10:30

Skulle nog inte stoppa Carmina Burana i bilen iofs, men jag hade definitivt inte stängt av om någon annan gjort det. För mig är det nog större sannolikhet det är tvärt om... att vissa saker spelas oftare i bilen, t.ex. något sönderkomprimerat... för det stör inte lika tydligt i den brusnivån och inte heller lyssnar jag lika fokuserat när jag kör bil.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 10:32

Nattlorden skrev:Skulle nog inte stoppa Carmina Burana i bilen iofs, men jag hade definitivt inte stängt av om någon annan gjort det. För mig är det nog större sannolikhet det är tvärt om... att vissa saker spelas oftare i bilen, t.ex. något sönderkomprimerat... för det stör inte lika tydligt i den brusnivån och inte heller lyssnar jag lika fokuserat när jag kör bil.

Mm, är nog samma här. Det blir mycket mer komprimerad radiopop rent
generellt i bilen.

Så olika anläggningar är att föredra för olika musik? Eller hur var det nu? :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-05 11:12

mx skrev:Så olika anläggningar är att föredra för olika musik? Eller hur var det nu? :D

Hårdrar du det så behöver du kanske en exakt kopia av varje mixningsrum för att spela upp vart och ett "rätt". :lol:

Om att ta avsevärt försämrad ljudkvalité för att slippa höra vissa fel skulle vara att föredra? Inte i min bok. Att man kanske gör så ändå kan ju ha andra skäl... skall man ändå lyssna på dåligt ljud kan man passa på att spela det som ändå låter illa, typ, för man blir ändå inte fullt nöjd.

Det var någon som en gång rekommenderade en kraftful bilanläggning + öronproppar och spela ännu högre... så hamnar motor/vind/vägljud lägre relativt musiken. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 11:17

Haha.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-05 11:20

steveo1234 skrev:

Skriver under på ovan. Demomusik brukar inte var hållbara saker att lyssna på i längden men jag har hittat artister som jag köpt plattor med efter träffar där sådan musik förekommer. Ben Harper som jag torskade rejält på är ett exempel.

edtit.textfel
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-04-05 15:54

mx skrev:Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,

Viss musik kräver helt enkelt bättre ljud än en bilstereo klarar av - mer krävande klassiskt tex. Jag hörde vid ett tillfälle Zappa´s "The Yellow Shark" i bilstereon, denna skiva låter otroligt bra hemma men kom inte alls till sin rätt i bilen. Radiopop, som Fleetwood Mac, låter däremot helt okey i bilen :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 15:56

Panelguy skrev:
mx skrev:Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,

Viss musik kräver helt enkelt bättre ljud än en bilstereo klarar av - mer krävande klassiskt tex. Jag hörde vid ett tillfälle Zappa´s "The Yellow Shark" i bilstereon, denna skiva låter otroligt bra hemma men kom inte alls till sin rätt i bilen. Radiopop, som Fleetwood Mac, låter däremot helt okey i bilen :)

Fleetwood Mac låter visserligen riktigt bra på den riktiga anläggningen också. :D
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi