EKK vs Transparent

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-11-04 13:14

Kan tipsa om att byggvaruhuset Hornbach i Göteborg säljer 2x1,5mm2 EKK för 57kr/10m. Jag köpte en rulle för att jämföra med min Supra Ply 3.4 :D

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2003-11-04 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-04 13:28

Är det inte vanligtvis EKK 2 x 2,5 mm^2 respektive 4 x 2,5 mm^2 som brukar rekommenderas av Ljudtekniska Sällskapet?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-11-04 13:47

I den längd jag ska ha (4m) så har jag läst att 2x1,5mm2 rekommenderas i ett visst produktblad samt på LTS hemsida där rekommenderas i längder runt 3 meter. ;)

Som sagt tänkte mest att det kunde vara kul att prova mot min Supra eftersom jag behöver längre snören och Supran ju är drygt 10ggr dyrare.

/Erik

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-08 18:03

Nattlorden

Jag kom på hur du kan övervinna din vilofriktion för att kunna höra endast distorsionen.

Det är ju bara att gå fram och dutta till högtalarelementen med fingret så är det ju fixat. :wink:
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-11-09 00:51

Då återstår att byta till populära uppfattningar, och tydligen att även beskylla dem som inte gör det, för att vara trångsynta. Fint Ezoo.

Jag beskyller ingen
Vad menar du egentligen ?

Det är väl självklart att folk kan byta upfattningar i en fråga tycker jag.

I vissa frågor kan det däremot vara jäkligt svårt, då man både vet och tror.

Varför glömmer vissa att verkligheten faktiskt kan se ut på ett visst sätt, och att ovilja (eller oförmåga) att ändra sig och ge dom andra rätt faktiskt kan bero på att de andra har fel.
]
[

Vilken verklighet din el min el andras ?
Alla lever väll i sin egen verklighet.

Beror självklart på att dom har fel som du säger.
Det är ju bara det att du har fel och dom rätt, du har din verklighet och dom sin.
Specielt då man vet, tror att man har rätt.

Finns ju folk som är kidnappade av utomjordingar, jag skrattar och säkert du och många andra ochså.
Tänk om det är verklighet för dom, tänk om det hänt i verkligheten ?

Man kan syna en text och hitta nått negatift att skriva om det, spelar ingen roll vad nån skriver egentligen, frågan är ju vad vitsen med det är.

Bättre är väll att syna den mer possitift som man ochså kan göra, även om det kanske är svårare i många fall.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-27 11:01

Ezoo:
Whatever... :?
Du förstår nog om du försöker, men försök bara om du har lust. Mig gör det detsamma.

Om du vill försöka, så tänk på detta:
1. Allt är inte individuella, isolerade, verkligheter. Hela den vetenskapliga principen och världsbilden bygger på att verka för att bli överens om, med vilka modeller vi beskriver verkligheten.
2. Trångsynthet är inte per definition "att stå fast vid sin uppfattning".

Trångsynthet är att stå fast för sin uppfattning PÅ GRUND AV ATT MAN BLUNDAR FÖR RELEVANT INFORMATION.

Du skriver:
Det är väl självklart att folk kan byta upfattningar i en fråga tycker jag.

I vissa frågor kan det däremot vara jäkligt svårt, då man både vet och tror.

Det tycks som om du fortfarande blundar för verkligheten. Du koncentrerar dig på hur "lätt" det är ibland, och hur "svårt" det är vid andra tillfällen, att byta uppfattning, men missar att det kanske är fel att göra det ibland?

Varför prata om åsiktsbyte som en isolerad företeelse när det är "hur saker är" som borde vara huvudfrågan?

Så kanske är det Ezoo som är trångsynt? :wink:

Erik_Johansson skrev:I den längd jag ska ha (4m) så har jag läst att 2x1,5mm2 rekommenderas i ett visst produktblad samt på LTS hemsida där rekommenderas i längder runt 3 meter. ;)

Som sagt tänkte mest att det kunde vara kul att prova mot min Supra eftersom jag behöver längre snören och Supran ju är drygt 10ggr dyrare.

/Erik

Vill bara ytterst försiktigt påpeka att, om detta produktblad är Ino Audios, så är informationen däri inte att betraka som en absolut sanning om vad som är en optimal kabel. Den gäller bara Ino Audios högtalare. Det är alltså bara en redovisning av vad som är en optimala kabellängd av olika kablar, t ex EKK1,5 mm2 till just Ino Audios högtalare.

Eftersom dessa har konstruerats för att drivas via en kabel med specifika egenskaper avseende serieresistans och -induktans har jag i produktbladet angivit optimala längder av lite olika kabeltyper.

Men jag avser inte påstå att dessa längdangivelser är generella och passar vilka som helst högtalare. De flesta högtalare är i själva verket konstruerade för att inte ha någon kabel alls (0 meter) och låter därför bättre ju kortare och grövre kabel de ansluts via.

Vill bara förtydliga mig därvidlag alltså.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-27 11:26

IngOehman skrev:De flesta högtalare är i själva verket konstruerade för att inte ha någon kabel alls (0 meter) och låter därför bättre ju kortare och grövre kabel de ansluts via.

Aha... vi skall alltså löda fast monoblocken bakpå högtalarna? 8O :? :D :? :(

Edit: Välkommen tillbaka, förresten! :)
Senast redigerad av Nattlorden 2003-11-27 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-27 11:30

Eftersom dessa har konstruerats för att drivas via en kabel med specifika egenskaper

Intressant! Har högtalarna även konstruerats för att drivas
med någon särskild elektronik och/eller i ett speciellt rum?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-27 14:02

IÖ skrev:
De flesta högtalare är i själva verket konstruerade för att inte ha någon kabel alls (0 meter) och låter därför bättre ju kortare och grövre kabel de ansluts via.

Det kan nog stämma (med reservationer kring det statistiska urvalet för denna slutsats :wink: )!

Jag har ett par högtalare hemma som förutom att vara ruskigt trögdrivna dessutom är kinkiga (första k:et utalas [tj] som i "kök" och inte som [k] som i exempelvis "kinky") vad gäller kablar.

Det var relativt stor (obs att stor i kabelsammanhang inte är stor i andra sammanhang!) ljudmässig skillnad mellan olika kablar där 2,5 kvmm EKK var klart lämpligare än 1,5 EKK även på kortare längder.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2003-11-27 15:57

De flesta högtalare är i själva verket konstruerade för att inte ha någon kabel alls (0 meter) och låter därför bättre ju kortare och grövre kabel de ansluts via.

Onekligen intressant, är det bättre att ha långa signalkablar?

Högtalarkablar är (väl?) billigare per meter så det blir lätt att man hellre köper långa högtalarkablar än signalkablar, speciellt om man har flerkanalsutrustning. Men det kanske är snålheten som bedrar visheten?
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-11-27 18:45

Nattlorden:
Aha... vi skall alltså löda fast monoblocken bakpå högtalarna?

Nejdå, det finns ju PL400. :wink:

I dom tester jag har gjort genom åren så har jag alltid föredragit kortare högtalkablar eller möjligen inte hört någon skillnad. Men jag har aldrig föredragit långa högtalarkablar. Har själv monosteg med korta kablar till alla register.

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2003-11-27 23:10

IÖ:

"Men - striktion (vilofriktion) förekommer i alla högtalarelemenet, i olika grad och med olika karaktär. Det är dessutom ett synnerligen frekvensberoende fenomen. Men det ger ingen övergångsdistorsion i vanligt bemärkelse."

Har problem att se hur något i vila kan vara frekvensberoende ??!!

/jonte

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-28 08:49

jonte0 skrev:Har problem att se hur något i vila kan vara frekvensberoende ??!!

Det gäller alltså kraften som behövs för att lämna vilotillståndet.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-28 09:31

Nattlorden

Jag har tänkt en del på detta på sistone och har kommit fram till följande tankar.

Det som IÖ kallar striktion (som säkert är den riktiga benämningen) måste vara oberoende av i vilket läge elementet befinner sig. Spindelns tröghet, gummiupphängningens tröghet och eventuellt litztrådens tröghet finns ju där oavsett i vilket läge konen befinner sig. Det måste så att säga vara själva upplösningen hos elementet. Jag tror inte att man kan likna det vid den sortens friktion som man har då man skall släpa något på golvet.

Jag står alltså fortfarande fast vid att det inte spelar någon roll ifall en svag signal är överlagrad på en stark, alla trögheter skall övervinnas oavsett var konen befinner sig.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-28 09:56

Aha... vi skall alltså löda fast monoblocken bakpå högtalarna?

Säkert en jättebra idé, men... Det kommer ju att se ganska
konstigt ut för oss som har stativhögtalare och, hur skall jag
göra med mitt externa delningsfilter (vilket alltså kräver att
jag drar lika långa kablar som avståndet mellan högtalarna)?

:oops: :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-28 10:04

Pabo - ja, då får du väl tycka det då. :wink:

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2003-11-28 20:27

Nattlorden skrev:
jonte0 skrev:Har problem att se hur något i vila kan vara frekvensberoende ??!!

Det gäller alltså kraften som behövs för att lämna vilotillståndet.

så om man lämnar viloläget för att sepla en 2khz ton eller en 50 hz ton så är striktonen olika ?

uhh

/J

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-11-28 22:09

Ing Ö

Trångsynthet är att stå fast för sin uppfattning PÅ GRUND AV ATT MAN BLUNDAR FÖR RELEVANT INFORMATION.

Då blundar ju bägge sidor i så fall.

Du blundar för att du inte hör och dom blundar för att dom inte litar på ett el flera instrument som säger en el flera saker.

MVH

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-28 23:02

Max lägger sig i:

Du blundar för att du inte hör och dom blundar för att dom inte litar på ett el flera instrument som säger en el flera saker.

Nja, en del säger ju "jag litar på vad jag hör, inte vad jag mäter". Inte så jättebra eftersom läckaget mellan olika sinnen i hjärnan är ganska stort. Särskilt hörseln är lättlurad. Det är ett av skälen till att så fort man börjar genomföra lysningstester mer kontrollerat så hörs skillnader, som tidigare var stora, inte alls. Tyvärr är viljan att inse hörselns egenskaper begränsad hos somliga. Jag tycker dock att viljan att lära sig mer verkar vara i ökande. Ett gott tecken.

Bra att lyssna sig fram, visst. Men det gäller att tänka sig för.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-29 00:50

Hej

Lite intresserad av vad du menar Max. Finns det folk som mäter men inte bryr sig? Är det så att den som lyssnar inte bryr sig om mätningar? "jag litar till mina öron" Finns det någon tillverkare som bara lyssnar?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-29 01:00

" Lite intresserad av vad du menar Max. Finns det folk som mäter men inte bryr sig?"

Gör det säkert, men dom är nog få.

"Är det så att den som lyssnar inte bryr sig om mätningar?"

Dom flesta verkar inte bry sig om mätningar alls.

""jag litar till mina öron" Finns det någon tillverkare som bara lyssnar?""

Jag tror att det finns tillverkare som bara lyssnar, samt dom som inte ens verkar göra det.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-29 01:12

HEj

Det är ganska intressant det här. Kan det finnas någon tillverkare av högtalare som inte mäter
Är det inte så att dom flesta tillverkare vet vad som är bra men gör en komponent som kunden vill ha. Inte för att man gör den dålig men tillverkaren gör en liten förbättring mot den förra grejen"högtalaren,steget,eller so what"

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-29 01:25

""jag litar till mina öron" Finns det någon tillverkare som bara lyssnar?""

www.aland.net/sandmarcaudio

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-29 01:30

Hej

Var står det att dom bara lyssnar?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-29 02:03

Det är ganska intressant det här. Kan det finnas någon tillverkare av högtalare som inte mäter

Kolla länken:

http://members.chello.se/jpo/lsp/

Där finns mätningar från olika högtalare, vissa mycket bra, vissa "mindre bra". Det finns flera exempel där som jag anser tyder på att tillverkaren varken har simulerat eller mätt någonting. Kanske inte ens lyssnat, för vissa av dom borde låta om inte direkt illa så i alla fall mycket märkligt. Fast jag vet ju inte säkert, dom kan ju haft för avsikt att få fram dessa resultat...

Är det inte så att dom flesta tillverkare vet vad som är bra men gör en komponent som kunden vill ha.

Jo, så kan det nog vara ofta.

Sand marc audio skriver på sin hemsida:
"Meaning that all design work has been done exclusively as abstract mind experiments. The implementation is then done with only listening tests as the ultimate reference. "

Tja, jag byggde mina datorhögatalare utan en enda mätning (men duktigt med simulering, utan vilken dom troligen skulle ha låtit ganska dåligt) och dom låter bra. Självklart går det att få dom bättre, nya filter ska göras när jag mätt på dom. För mätning blir det, men just nu har jag annat att pyzzla med.[/quote]

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-29 02:15

Hej

Vilka tillverkare lyssnar bara?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-29 13:00

nl1970: www.aland.net/sandmarcaudio utvecklar bara genom lyssning. Man får hoppas att dom gör i alla fall lite beräkningar med penna och papper först... Man får leta lite på deras lilla hemsida innan man hittar uppigten att dom bara lyssnar, men det finn citerat här ovanför i ett av mina tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-29 15:45

Hej

Finns det någon mätning på den högtalaren? Det skulle vara kul att se hur den mäter om dom inte mäter själv när dom tar fram högtalaren.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-29 18:03

Jag har sett mätningar från Finska Hifi-lehti på DC (tror jag den heter). De mätte någorlunda bra har jag för mig, och konstruktören förutspådde vissa skönhetsfel på frekvenskurvan ganska väl. Låter bättre än mycket annat. Har t.ex. blivt utnämnd till bästa ljud på Helsingforsmässan. Skulle vara kul att mäta på hans RIIA som lät riktigt riktigt bra om jag inte kommer ihåg fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-29 20:28

Ezoo skrev:Ing Ö

Då blundar ju bägge sidor i så fall.

Sidor? Vilka sidor:?: :?: Jag förstår inte varför du vill dela upp folk i grupper. Varför inte prata om sakfrågan istället?

Du beskyller folk för att vara trångsynta när de inte ändrar uppfattning, precis som det vore "allmänt bra" att ändra uppfattning hela tiden, men du vill inte berätta varför (sakfrågan) du tycker att någon skall ändra uppfattning. :cry:

Är det för att tillfredsställa ditt ego, eller närmare bestämt din nihilistiska önskan om att det inte skall finnas några sanningar? Vad är meningen med denna din önskan om att folk skall ändra uppfattning utan argument för det?

Och varför söker du denna mening när du ändå inte tror på meningar och verkligheter? :wink:

Ezoo skrev:Du blundar för att du inte hör och dom blundar för att dom inte litar på ett el flera instrument som säger en el flera saker.

MVH

Vad är det för något som jag inte hör??? Nu tror jag bestämt Ezo sitter och hittar på saker alldeles för sig själv... :o :wink:

Låt mig dock klargöra, att om jag argumenterar väsentligheten eller oväsentligheten av den ena eller andra delen av en musikåtergivningskedja så har det med mänskiga hörseln att göra, och ingenting med vad just JAG hört eller inte hört, eller för all del vad jag, eller någon annan, tror om något.

Varken spekulationer eller individuella upplevelser är intressanta i allmänna debatter om hör- eller ohörbarheter. Det som är intressant är vad går att höra. Det vill säga vad man kan visa vara hörbart i vetenskapliga tester, vilket (som du säkert förstår) inte har någonting med mätningar att göra.

Du hajja? Ja? nej? Vet ej?

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum