Moderator: Redaktörer
JoakimL skrev: Är det någon som byggt en subwoofer och sedan dolt den helt i en takkonstruktion?

kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
Det är ett alternativ, men jag ser inte varför man inte kan göra andra lösningar..
steveo1234 skrev:kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
Det är ett alternativ, men jag ser inte varför man inte kan göra andra lösningar..
Känns lite dumt att bygga in en låda i taket när det går precis lika bra att bygga IB istället. Såvida man inte är extremt kostnadsbegränsad då såklart. Själv förstår jag inte ens varför man skulle fundera på någon annan lösning om man nu kan bygga en IB. Men, det är ju kanske bara jag...
kodapa skrev:steveo1234 skrev:kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
Känns lite dumt att bygga in en låda i taket när det går precis lika bra att bygga IB istället. Såvida man inte är extremt kostnadsbegränsad då såklart. Själv förstår jag inte ens varför man skulle fundera på någon annan lösning om man nu kan bygga en IB. Men, det är ju kanske bara jag...
Alltså, Ib är ju grymt! Men dedikerade Ib element är inte gratis, sen behöver man 4. Fast då har man killerbas sen iofs...
steveo1234 skrev:kodapa skrev:steveo1234 skrev:kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
Alltså, Ib är ju grymt! Men dedikerade Ib element är inte gratis, sen behöver man 4. Fast då har man killerbas sen iofs...
Undrar om det ens finns några IB-element att köpa just nu. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda som finns tillgängligt i Sverige.
Det kan dock räcka med 2 stycken, om man inte spelar starkt, ser film eller har stort rum.
kodapa skrev:steveo1234 skrev:kodapa skrev:steveo1234 skrev:kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
Undrar om det ens finns några IB-element att köpa just nu. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda som finns tillgängligt i Sverige.
Det kan dock räcka med 2 stycken, om man inte spelar starkt, ser film eller har stort rum.
Det där daytonelementet som fanns förut, var det något att ha? (finns kanske en anledning till att det utgått)
steveo1234 skrev:kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
johaneriksson skrev:steveo1234 skrev:kodapa skrev:Nattlorden skrev:I taket så är det väl IB som gäller.
Hur skulle en sådan lösning se ut avseende fuktspärr och isolering?
JoakimL skrev:Ja, rubriken säger väl vad jag har i tankarna. Är det någon som byggt en subwoofer och sedan dolt den helt i en takkonstruktion?
Jag har ca 50 cm utrymme ovanför innertaket på ovanvåningen och rejäla takstolar att förankra konstruktionen vid. Carlson OA-51 med nya baselement drivs av en Edison-60 och jag lyssnar mest till elektroniskt och progressiv rock (och lite jazz, fusion, aukustiskt och annat kul blir det ju också).
Lite lösa tankar:
- Sluten eller portad konstruktion, något att tänka på just i en takkonstruktion?
- Eller skall man rentav gå på ett hornbygge - det finns ju gott om plats...
- Hur driver man bäst? Försteg och separat slutsteg + min Edison?
- Hur dela upp frekvenserna - det finns ju subbasförstärkare med inbygde delningsfilter som sedan matar vidare till ordinatie förstärkare, men hur låter sådana egentligen.
- En eller två högtalare? Bas har ju ingen direkt riktning, men två borde göra ett bättre jobb än en.
Jag är inte ute efter absoluta, yttersta audiofil excellens, men det skall låta bra.
Någon som har tankar eller reflektioner på detta?
/Joakim
phon skrev:Nackdelen med IB är att det låter lika mycket på andra sidan, dvs hos grannarna och i trädgården. Med en låda stannar ljudet huvudsakligen i rummet respektive i lådan.
Man kan iofs bygga en låda runt/bakom sin IB, en jättelåda då på 10++ m3 eller nåt, hela vinden under takstolarna eller nåt liknande. Med en dörr dit så kan man fylla utrymmet med alla gamla avlagda kläder ....
steveo1234 skrev:phon skrev:Nackdelen med IB är att det låter lika mycket på andra sidan, dvs hos grannarna och i trädgården. Med en låda stannar ljudet huvudsakligen i rummet respektive i lådan.
Man kan iofs bygga en låda runt/bakom sin IB, en jättelåda då på 10++ m3 eller nåt, hela vinden under takstolarna eller nåt liknande. Med en dörr dit så kan man fylla utrymmet med alla gamla avlagda kläder ....
Skillnaden i omvärldsljud mellan en IB och en liten sluten låda av vanliga mått är faktiskt inte särskilt stor vid samma ljudtryck. De våglängderna som sprider sig över stora avstånd är långa och de bryr sig inte så mycket om trivialiteter som husväggar med mera.
Jag tror att det är en vanlig uppfattning av den enkla anledningen att en genomsnittlig IB är i storleksordningen 10gånger mer kapabel än en genomsnittlig baslåda och alltså stör omgivningen mer av just den anledningen.
diesel skrev:steveo1234 skrev:phon skrev:Nackdelen med IB är att det låter lika mycket på andra sidan, dvs hos grannarna och i trädgården. Med en låda stannar ljudet huvudsakligen i rummet respektive i lådan.
Skillnaden i omvärldsljud mellan en IB och en liten sluten låda av vanliga mått är faktiskt inte särskilt stor vid samma ljudtryck. De våglängderna som sprider sig över stora avstånd är långa och de bryr sig inte så mycket om trivialiteter som husväggar med mera.
Jag tror att det är en vanlig uppfattning av den enkla anledningen att en genomsnittlig IB är i storleksordningen 10gånger mer kapabel än en genomsnittlig baslåda och alltså stör omgivningen mer av just den anledningen.
Steveo
Hur viktig är tätheten mellan tak och vägg i ett fall där man bygger IB i taket?
Som i mitt fall har jag panel i taket och vid väggarna är det sedvanliga lister som tar upp den sista centimetern mot vägg, inte absolut tätt alltså.
Jag har planerat för att lyfta upp grunda lådor i mellanbjälklaget men det hade kanske funkat med IB istället?
Räknade lite snabbt och får en volym på ca 8 m3 i mellanbjälklaget + eventuell volymökning som följd av att jag isolerat mellan våningarna (reglar i annat skräp är borträknat). Rummet är på 36 m2.
Skulle det funka med IB i ett detta fallet?
/Anders
celef skrev:jacro säger att basarna ska placeras nära lyssnaren, jag tolkar det att subwoofers görs bäst som soffbord eller soffsidobord, lite som i början av hembioeran alltså, detta öppnar upp helt nya stilrena möjligheter att få fläskbas när man har en fru som lägger näsan i blöt i allt som ska stå i vardagsrummet, jag menar, ett snyggt soffbord på 2-300 liter kan väl inte vara så svårt att få till
steveo1234 skrev:Det skulle funka med IB enligt din beskrivning.
Det behöver inte vara absolut tätt, men, det behöver vara så pass tätt att det inte blir akustisk kortslutning mellan frontvåg och bakvågen. Hur kinkig man är på detta är individuellt såklart. Det är bara att prova och tycker du inte att det blev tillräckligt bra så är det som jag förstår av din beskrivning enkelt att täta? Antingen med fogskum ovanför taket eller med någon sorts tätning under listen. Men, jag tror inte att det ska behövas i praktiken.
Viktigare är nog vilket element du tänkt använda. 36m^2 är ett stort rum och ska du trycksätta det så kräver det en del kapacitet vilket behöver ställas mot att du bara har en låda på 8000liter . Dvs, om man utgår från att du tänker använda 4 element så bör de ha ett Vas runt 200.
Såvitt jag vet så finns det knappt några element alls på marknaden som är IB-anpassade för tillfället. Det finns dock några element som fungerar i IB-konfiguration men de är duktig överkapacitet och kostar mycket mer än nödvändigt.
diesel skrev:steveo1234 skrev:Det skulle funka med IB enligt din beskrivning.
Det behöver inte vara absolut tätt, men, det behöver vara så pass tätt att det inte blir akustisk kortslutning mellan frontvåg och bakvågen. Hur kinkig man är på detta är individuellt såklart. Det är bara att prova och tycker du inte att det blev tillräckligt bra så är det som jag förstår av din beskrivning enkelt att täta? Antingen med fogskum ovanför taket eller med någon sorts tätning under listen. Men, jag tror inte att det ska behövas i praktiken.
Viktigare är nog vilket element du tänkt använda. 36m^2 är ett stort rum och ska du trycksätta det så kräver det en del kapacitet vilket behöver ställas mot att du bara har en låda på 8000liter . Dvs, om man utgår från att du tänker använda 4 element så bör de ha ett Vas runt 200.
Såvitt jag vet så finns det knappt några element alls på marknaden som är IB-anpassade för tillfället. Det finns dock några element som fungerar i IB-konfiguration men de är duktig överkapacitet och kostar mycket mer än nödvändigt.
Tack för snabbt svar!
Jo, fyra stycken var tanken (skulle det behövas fler är det iofs inget hinder, taket är också 36m2 precis som golvet)
Vad är det för speciella egenskaper man ska titta på för ett IB-anpassat element? Element med VAS runt 200l är ju inga konstigheter att hitta men jag misstänker att det ska till en hel drös andra parametrar som ska stämma också.
steveo1234 skrev:
Det som begränsar är att du vill ha ungefär 10 gånger det summerade VAS. Då du har 8000liter att leka med så är det i volymen som begränsningen kommer att sättas, inte ytan.
Jag har listat de viktigaste egenskaperna någonstans i min medlemspresentation. Ta en titt där
Men lite kort så behöver du mycket xmax, rätt Qtc, coatad yta och stort Sd.
EDIT: DUH, och naturligtvis lågt Fs.
diesel skrev:steveo1234 skrev:
Det som begränsar är att du vill ha ungefär 10 gånger det summerade VAS. Då du har 8000liter att leka med så är det i volymen som begränsningen kommer att sättas, inte ytan.
Jag har listat de viktigaste egenskaperna någonstans i min medlemspresentation. Ta en titt där
Men lite kort så behöver du mycket xmax, rätt Qtc, coatad yta och stort Sd.
EDIT: DUH, och naturligtvis lågt Fs.
Trevlig tråd!
Du verkar ha fått till det riktigt bra, intressant att följa ditt bygge!
Jag ska snoka runt, läsa på och fundera.......även om jag har alla prylar hemma för att bygga basreflex var detta såpass intressant att jag kommer att överväga IB på allvar.
De 4 Peerless XLS 12" som ev. blir över härhemma kan man ju ha till nåt annat kul, en "uterumshögtalare" kanske
Återkommer förmodligen snart med tusen frågor........
/Anders
Användare som besöker denna kategori: doppler och 25 gäster