Moderator: Redaktörer
E skrev:Gör man F/E-lyssning så har man ju rätt snart ett svar på om en
apparat färgar eller inte.
jonasz skrev:Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar mellan olika apparater är ju helt värdelöst. Jag har många gånger i mitt hifiliv upplevt en skillnad i A/B tester som jag då tyckt vara relevant. Det kufiska är att vinnaren i A/B testet kan efter ett par veckors lyssnande låta betydligt sämre än förloraren. Jag tror helt enkelt att en längre tids lyssning till en viss apparat säger mer än A/B test.
Vad tycker ni? Är snabba skiftningar mellan apparater det bästa sättet eller ska det vara längre lyssningsperioder?
Jonas
E skrev:Hmm, vad är det Mayro inte förstår med begreppet "färgar"?
TroddE* alla här var införstådda med detta.![]()
![]()
ME*nar, hur prata HiFi om man inte förstår vad färgning är?
HiFi är ju hög trogenhet mot originalet. Färgning är allt som
motverkar detta.
Tror faktiskt Mayro skämta aprilo med oss!Fast det är maj ...
(Sverige-Kanada 3-3!)
Mvh E*
Mayro skrev:MEN.. Mayro vill fruktansvärt gärna få LÄRA sig hur sjutton detta fungerar osv i praktiken. Tyvärr kan jag inte läsa mig till info utan måste uppleva saker för att förstå innebörden.
Var har du fått idén om att A/B och F/E tester skulle handla om snabba skiftningar?A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar
jonasz skrev:Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar mellan olika apparater är ju helt värdelöst. Jag har många gånger i mitt hifiliv upplevt en skillnad i A/B tester som jag då tyckt vara relevant. Det kufiska är att vinnaren i A/B testet kan efter ett par veckors lyssnande låta betydligt sämre än förloraren. Jag tror helt enkelt att en längre tids lyssning till en viss apparat säger mer än A/B test.
Vad tycker ni? Är snabba skiftningar mellan apparater det bästa sättet eller ska det vara längre lyssningsperioder?
Jonas
Thomas_A skrev:E=A*?
Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det
Style skrev:snabba AB-skiftningar är helt nödvändigt om man verkligen vill höra skillnaden mellan två saker. Om du skiftar långsamt kommer du att jämföra mellan vad du hör och hur du vill minnas att den andra mackapären lät. Det perceptoriska minnet är väldigt kort.
Däremot säger inte ett sånt test nånting om vilken apparat du kommer att trivas med i längden då det inte är det som testas. Så som vanligt måste man välja testmetod utifrån vad det är man vill ha klarlagt.
dawen skrev:Låter jobbigt det där med allt tweekande. Har du tid över till jobb och såna där grejor?
David_A skrev:Mayro:
Det där med tweakning har du skrivit om förut. Då skrev du även att du flyttade högtalarna för att tweaka in den nya komponenten i systemet. Vad räknar du med att dra för korrekta slutsatser när du ändrar på mer än en variabel i systemet samtidigt?
Mayro skrev:Och förmåga att klara alla typer av inspelningar och inte enbart dom bästa.. Där brukar system med för hög nivå i mellanreg o diskant lätt kantra mot hårt o elakt ljud enligt mina erfarenheter.... Detta kan man ibland få bukt med genom lite trixande med nätisarna.. UTAN att förlora det fina i upplösningen eller maskera eller så...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster