Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Jag tror att det beror på att man sällan hör bas med låg dist. Man är helt enkelt van med att det är en massa dist i basen.
subjektivisten skrev:Om det är som du säger, så borde det gå att "träna" upp. Med absurd stort bassystem som ger extremt låg förvrängning vid höga ljudtryck så kanske man kräver 1-5% THD efter ett tag.DanNorman skrev:Jag tror att det beror på att man sällan hör bas med låg dist. Man är helt enkelt van med att det är en massa dist i basen.
Bill50x skrev:Vad jag förstått är örat mycket mindre känsligt för dist i de lägre frekvenserna.
DanNorman skrev:Jag tror det är hjärnan. Men sen innehåller de flesta basljud och instrument själva samma övertoner som disten på grundtonen ger.
subjektivisten skrev:Vad är det som gör att man har relativt låga krav på linjär bas? Är det något fysiskt som gör att vi inte lika lätt hör distortion vid låga frekvenser mot högre frekvenser?
subjektivisten skrev:Disten är ju övertoner = högre frekvens = hörbart![]()
Men nu tänker jag främst om 20-80 hz.
Ragnwald skrev:Bra idé.![]()
Ta snabbt patent på en distfri fyrvägare, som jobbar mellan 5 - 80Hz.
Nattlorden skrev:Så man kanske bara skulle spela varje basmodul i ett ytterst begränsat område så man kan skära bort disten med delningsfilter? ...många moduler blir det...
subjektivisten skrev:Ser inte vad fördelen med det skulle bli mot att ha flera moduler som spelar "hela" området. På vilket sätt skulle det bli bättre?
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Ser inte vad fördelen med det skulle bli mot att ha flera moduler som spelar "hela" området. På vilket sätt skulle det bli bättre?
Om tonen är 15 Hz, övertonen 30Hz... om då basen är (extremt brant skuren vid 20Hz) så har vi ju skurit bort övertonerna.
subjektivisten skrev:Låter inte som något man kan få till och framförallt, klart mindre ekonomiskt och smidigt som att fixa ett par till basmoduler för låg dist över hela frekvensområdet.
Jag själv har funderat om jag skulle köpa till Z-2 till mina Y-4. Med 8 st 12" på 19 kvm så bör jag få ner disten rejält även vid rätt kraftigt ljudtryck.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton, Google [Bot] och 26 gäster