_Fredrik_ skrev:Nefilim skrev:Finns inga alternativ till Ino.
Är du säker?
Bra signatur förresten

Förresten, det vore spännande om IÖ själv kunde tipsa om högtalare han gillar, det skulle ju med säkerhet avlasta honom.
Njae, hade jag tyckt att det funnits några alternativ (för mig och för dem
som ställer samma krav som jag) så skulle jag ju inte göra några högtalare,
så för mig så finns det just inga alternativ.
Men det betyder ju inte att det inte kan finnas alternativ som passar andra.
Om jag skall säga något om "de enligt min uppfattning bästa högtalare" (i lite
olika kategorier) som jag har hört och som jag kan rekommendera, så måste
jag faktiskt backa tillbaka i tiden en smula. Men det kan ju vara fördelaktigt,
eftersom begagnat oftast är billigare än nytt.
Några av de högtalare som jag genom åren hört och även tittat lite närmare
på och då tyckt att de utmärkt sig som mest "väl genomförda" och högkvali-
tatativa, är dessa:
1. B&W 801, från åren de den hade 12" baselement och basreflexport (alltså
efter de första som hade sluten låda och före de senare varianterna med
15"-bas),
2, Quad ELS63 + gradient-basar (även ELS63 utan basarna har sina kvaliteter,
men jag föredrar dem definitivt med gradient basarna, inte bara för att de
ger dem en rimlig ljudtryckskapacitet i basregistret, men också för att det
lyfter dem till en höjd ifrån vilken de spelar bättre),
3. Snell Typ A, första versionen som hade 12" bas (de första hade 10").
I den ordningen. En nackdel med dem alla är att de behöver stå rätt så fritt
i rummet för att ge sitt bästa.
Därutöver finns det flera högtalare som jag gillat på olika sätt, men som jag
totalt sett inte tycker kan hävda sig mot någon av de tre nämnda.
- - -
Utan att veta säkert tror jag alltså att jag, om jag inte själv hade gjort hög-
talare och därför inte skulle ha haft möjligheten att välja dem, skulle ha valt
B&W 801 från sent 80-tal eller 90-talet. Men det är ju svårt att veta säkert
utan att ha levt med dem en tid för att se om några störande egenskaper
dyker upp med tiden.
Vad som passar någon annan kan jag dock självklart inte svara på.
Menar nog att det bästa rådet man kan ge någon när det gäller högtalare,
är att försöka få lyssna på alla de som man är nyfiken på, uppställda precis
som de skall stå, i ett rum som passar dem och matade av elektronik som
passar dem, allt enligt deras konstruktör.
Då får man ju i varje fall en uppfattning om deras potential, alltså vad som
går att åstadkomma om man vill.
Att lyssna på vad entusiastiska tillskyndare säger tror jag man bör göra med
försiktighet (det gäller även det jag skrev om tre högtalare härovan). Ingen
kan lyssna med dina öron åt dig, och det finns nog knappt några högtalare
som inte någon säger något positivt om.
- - -
Men självklart så skall/kan man lyssna på vad folk säger, om sådana här till
sin natur i huvudsak subjektiva saker, men nog helst inte för att sedan tro
blindt på det som sanningar som passar alla, utan som vad de är - redovis-
ningar av upplevelser, som mera kan användas för att få tips om vad man
själv kan lyssna lite närmare på.
Högtalare är komplicerade saker och min uppfattning är att den som tror att
man kan reducera deras uppdrag till något som går att bedöma med hjälp av
några mätkurvor, bedrar sig illa. Bortsett ifrån att få kurvor inte räcker så
är de flesta kurvor dessutom väldigt vilseledande för den som inte är väldigt
insatt i sakerna. Problemet är att kurvorna visar enskildheter, men det som
vi hör är samverkan mellan en hel massa enskilda påverkanskomponenter.
- - -
De som vill ha så mycket som möjligt ut av ett par högtalare bör välja först
efter att man, av att ha hört på många olika alternativ, har fått en bild av
vad de olika alternativen kan prestera. Sedan så menar jag att man genom
lära sig så mycket som möjligt om dem man väljer, skaffar sig mycket bättre
förutsättningar att få ut så mycket som möjligt från dem. Och sist men inte
minst behöver man komma ihåg både det som hamnar före och efter högtal-
arna, läs drivningen och rummet.
Jag menar att en klok ordning att komponera ihop en anläggning är att utgå
ifrån de saker som är givna: Man själv är given, och därnäst är oftast det
rum man tänker använda givet. Från det så får man rätt så bra ledtrådar till
vad som behövs i högtalarväg. När man sedan valt högtalare så är det för
det mesta inte så besvärligt att lista ut vad som behövs för att driva dem.
Och resten av anläggningen, det som ligger före, är sedan en barnlek att
plocka samman.
Den som vill göra det baserat på lyssning, har ju dessutom mycket bättre
förutsättningar att lyckas göra val som inte behöver ångras, om rum, hög-
talare och förstärkare redan är avklarade, för då blir det man hör relevant
för hur de tidigare delarna kommer att upplevas.
Att starta i andra änden och välja de tidiga delarna genom att lyssna via
gamla/tillfälliga förstärkare, högtalare och rum, som man sedan kommer att
byta, av råder jag ifrån. Det är ett sätt som riskerar leda till att man ändå
kommer att behöva omvärdera valen av delarna tidigare i kedjan, när man
är färdigt med kedjans slut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).