migu1971 skrev:Du menar på fullt allvar att det finns något magiskt med apparaterna så att musikerna inspelad på skivan påverkas mer eller mindre ?
prolinn får svara för sig men min åsikt är att det inte finns något magiskt med apparater. Hör man en skillnad går den att mäta, det omvända är inte alls säkert
Men - lyssnar vi alltid på samma sätt? Lyssnar vi efter samma saker? Jag vill påstå - nej.
När vi kritiskt vill granska apparater så fokuserar vi gärna på sådant som går att översätta i tekniska termer. Låter det ljust, mörkt, distat, komprimerat osv. Allt detta kan vi sätta siffror på, frekvensgång si och så många dB hit eller dit, antal procent olinjär dist osv.
Men vi som inte är tekniker kan med fördel använda ett mer musikinriktat sätt att bedöma apparater/anläggningar. Inga apparater kan tolka musiken, det enda de gör är att återge/förmedla det man matar in i dem. Vissa gör detta bra, andra mindre bra eller dåligt. Lyssnar man på ett musikstycke genom två apparater som tex frekvensgångsmässigt låter lika kan man ibland ändå höra en skillnad i hur musiken förmedlas. I den ena apparaten låter musikern avslagen och tråkig, i den andra levande och spirituell. Vilken apparat är då bäst? Nu överdriver jag skillnaden bara för diskussionens skull men i mindre mängder finns den där.
Apparater återger/förmedlar det musikaliska innehållet olika bra. Hur vi sedan etiketterar eller benämner skillnaderna är en annan sak. Linnfolket använder gärna termen hur bra en apparat
spelar men det är en lite olycklig benämning. Apparater spelar inte alls, de kan aldrig göra en insignal bättre. Vad de kan göra är att mer eller mindre framgångsrikt återge insignalen. Om jag tycker att Paul McCartney låter som en bättre basspelare i apparat A än i apparat B så är förmodligen apparat A bättre. (OM man nu inte tror att någon lämplig form av dist kan göra Palle bättre än vad han är...) Jag har hört dessa skillnader vid direkta jämförelser mellan två apparater utan att ljudet i sig har skiljt sig. Hade jag bara lyssnat efter olinjär dist, frekvensgångsskillnader osv hade jag inte hört någon skillnad alls men nu lyssnade jag som sagt efter hur musiken presenterades.
Jag har också lyssnat på dyrfi-anläggningar som låtit "perfekt" i alla avseenden men efter fem minuter har jag önskat mig någon annanstans. Ljudet var super men musikernas intentioner förmedlades inte. Då fanns det verkligen inget magiskt
/ B