Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 16:01

Richard skrev:
Jansson skrev:Richard

Jag törs slå vad om att Lp12 låter mer underhållande.

Den klassiska kombination inkluderar då väl oxå nac 32,5 alt 72 med hicap och Nap 250?

Precis :)

Dessa med ett par original- isobarik svängde ju skjortan.

Undras om detta kanske rent av var snäppet bättre än keltik ?

:wink:

Richard

Många svär på att Isobarik är den bästa högtalaren Linn nånsin gjort.

Det enda de kan tänka sig att modda den med är en Mana-plattform att ställa den på.

Å så har byter man 72/hi ut mot en nac 52/Supercap.

Grymt rockande rigg.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-08 16:23

Richard skrev:Intressant är att denna förstärkarekombination inte står högt i kurs hos linnister, fastän dessa pjäser tillhör det bästa som finns om vi talar om att behålla musikinnehållet intakt.

Vet inte hur dessa just låter, men som gammal linnist kommer jag ihåg när man jämförde mot Majik, Kairn och Kloutar mm. Andra kombinationer också.
Just de nämda märkena som Denon, Nad och Pioneer bl.a lät riktigt illa jämfört med Linn som spelade så gott.
Rotel, Arcam och de engelska märkena lirade kanon med. Men just Nad, jag får kalla kårar fortfarande!.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 17:19

NAD208 är dock en brittisk hififirma som gjort åt NAD, vem vet - kanske t.o.m. någon på Linn... så den får du nog undanta i resonemanget...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 17:20

ThePreTor1aN skrev:
Richard skrev:Intressant är att denna förstärkarekombination inte står högt i kurs hos linnister, fastän dessa pjäser tillhör det bästa som finns om vi talar om att behålla musikinnehållet intakt.

Vet inte hur dessa just låter, men som gammal linnist kommer jag ihåg när man jämförde mot Majik, Kairn och Kloutar mm. Andra kombinationer också.
Just de nämda märkena som Denon, Nad och Pioneer bl.a lät riktigt illa jämfört med Linn som spelade så gott.
Rotel, Arcam och de engelska märkena lirade kanon med. Men just Nad, jag får kalla kårar fortfarande!.

Håller med dina intryck från förr.
Dock jämförde man ju alltid med ett par högtalare från Skottland, så resultatet hade garanterat blivit annorlunda med tex. ett par Dynaudio- burkar.

Då kanske ljudet låtit bättre med NAD- stärkaren ?

Hur många har verkligen testat, och jämfört ?
Är systemanpassning något som är vanligt ?
Är godis gott ?....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 17:23

Nattlorden skrev:NAD208 är dock en brittisk hififirma som gjort åt NAD, vem vet - kanske t.o.m. någon på Linn... så den får du nog undanta i resonemanget...

Nja- den enda " godkända" förstärkaren har nog endast varit NAD 3020, om vi pratar Linnfantaster.
NAD 208 behandlas snarare som en spetälsk sjukdom ...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-08 17:27

Vilken Linn tänkte ni träffa?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 17:27

Jansson skrev:
Richard skrev:

Den klassiska kombination inkluderar då väl oxå nac 32,5 alt 72 med hicap och Nap 250?

Richard

Det enda de kan tänka sig att modda den med är en Mana-plattform att
ställa den på.

Grymt rockande rigg.

Just naimförstärkarna har jag varit mycket imponerad av historiskt. Är signalkällorna lika imponerande ( svängande ) .?

Nu måste nog Ivor- isobarik komma med ett underhållande inlägg snart- annars blir vi off- topic. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 17:32

Richard skrev:
Nattlorden skrev:NAD208 är dock en brittisk hififirma som gjort åt NAD, vem vet - kanske t.o.m. någon på Linn... så den får du nog undanta i resonemanget...

Nja- den enda " godkända" förstärkaren har nog endast varit NAD 3020, om vi pratar Linnfantaster.

Konstigt, den svänger ju som satan! :P

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 17:33

Nattlorden skrev:
Richard skrev:

Konstigt, den svänger ju som satan! :P

Apparaten, eller musiken ? :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 17:37

mx skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
migu1971 skrev:Eller så tar man sig en funderare på varför en nätverksspelare måste kosta 150000 kr för att låta och mäta bra bäst eller bättre än alla andra.

DET är däremot en synnerligen relevant fråga!
Tyvärr vet Linn om att högt pris säljer.
Deras bästa CDspelare CD12 kostade 180k för 10år sedan. Sålde som smör i solsken i Japan. Den var skitbra iof.

Säljer smör i solsken bra? :lol:

Nej men glass... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 17:40

Richard skrev:Apparaten, eller musiken ? :wink:

Inte apparaten (så det är inte en naim).

Användarvisningsbild
pekka71

Inläggav pekka71 » 2011-04-08 17:42

Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:Så sant,källan är Linns mp3 spelare med en prislapp på 146tusen ett matchande försteg och två mellanklass fyrkanals tvåhundrawattare med inbyggda aktiva filterkort. En behändig nybörjarstereo.

Man kan uppnå nästan liknande resultat med en begagnad Ikemi och Kairn samt kloutar som förstärkare. Lyssnar man och jämför dessa blint, kanske det rent av blir bättre...

För en bråkdel av summan som de nya kostar.

Det var ju Linns toppmodeller ( inklusive Keltik ) under 90- talet.

Det som var " perfekt " då, har väl knappast blivit " perfektare" nu.
En aning bättre kanske, men inte mycket.

Gäller samma tänk med en formel 1 bil?

I så fall fattar jag inte varför de pumpar in miljarder i något som varje år har nått sin fulländning, hur kan det vara möjlig att förfina något som redan är perfekt?
Eller menar du att om en 2011 år f1 fick samma däck som 1995 år modell skulle det inte vara skillnad?

Linn högtalare äldre och nyare går åt lite olika håll vad det gäller ideál där de äldre högtalarna spelade mera hela registret medans de nya focuserar mera på att bli mera exakta men utan tryck i mellanbas/botten, man kan förena dessa båda ideal då heter högtalaren Komri och har en prislapp som blir ganska hög om man även ska ha den aktiv

Vad det gäller elektronik från Linn så tycker jag idealet är ganska likt, att jämföra en Ikemi mot en klimax ds är väl som att likna en Volvo Amason mot en xc 70, båda kommer att ta dig från A- B men upplevelsen blir nog inte den samma

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-08 18:03

är väl en jävla skillnad på en F1 bil och en digital spelare. F1 bilens prestanda kan du ju direkt se om den kommer först i mål med linns spelare är det ju bara en massa flummiga tyckande .

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 18:25

Richard skrev:
Jansson skrev:
Richard skrev:

Richard

Det enda de kan tänka sig att modda den med är en Mana-plattform att
ställa den på.

Grymt rockande rigg.

Just naimförstärkarna har jag varit mycket imponerad av historiskt. Är signalkällorna lika imponerande ( svängande ) .?

Nu måste nog Ivor- isobarik komma med ett underhållande inlägg snart- annars blir vi off- topic. :)

Jag ber om ursäkt redan nu till Ivor-Isobarik om vi blir för mycket OT.

Richard

Har endast egen erfarenhet genom eget ägande av cd3, CDX/XPS och CDS2/XPS.

Altså inte de nyare Naim-modellerna.

Av alla Cd-spelare jag äger/ägt inklusive LTS rekommenderade Pioneer 668 är Naim CDS2 den CD-spelare jag uppskattat mest.

Men allt blir subjektivt från min sida.
Eftersom jag också har piPs med Denon 2106a i en helt annan bostad som har ett helt annat rum och akustik vet jag hur mycket lyssningsmiljön påverkar.

Naim enligt min mening har i alla fall i föregående modellserier helt medveten färgat ljudet.
Förstegen är de som påverkar ljudet mest, det är där signaturen skapas.
När det gäller signalkällorna är det enligt mig att CDS2 färgar minst lika lite som 668an.

Jag tror, och det är min högst personliga uppfattning, att det ändå finns saker som också händer i det undermedvetna som gör att man föredrar en viss produkt framför en annan.
Detta motsäger F/E testförfarande vilket jag är fullt medveten om.

Summa summarum. Jag kan inte med bästa vilja motsäga någon som upplever Linns toppspelare för 150 kkr som bäst.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
pekka71

Inläggav pekka71 » 2011-04-08 18:28

migu1971 skrev:är väl en jävla skillnad på en F1 bil och en digital spelare. F1 bilens prestanda kan du ju direkt se om den kommer först i mål med linns spelare är det ju bara en massa flummiga tyckande .

Eller om man håller på ditt resonemang så har inte matrialet blivit bättre på F1 bilarna utan det är bara bättre förare ;) eftersom F1 bilen redan var på sitt max redan 1980

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-08 18:31

pekka71 skrev:
migu1971 skrev:är väl en jävla skillnad på en F1 bil och en digital spelare. F1 bilens prestanda kan du ju direkt se om den kommer först i mål med linns spelare är det ju bara en massa flummiga tyckande .

Eller om man håller på ditt resonemang så har inte matrialet blivit bättre på F1 bilarna utan det är bara bättre förare ;) eftersom F1 bilen redan var på sitt max redan 1980

jag återkommer :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-08 19:21

Jämför inte med F1. Där finns ett reglemente som styr allt i minsta detalj och det ändras varje år. Och banorna ändras också hela tiden så varvtider går inte heller att jämföra. Däremot är cd-systemet standardiserat och så även wav osv.

MvhHarryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 21:20

Harryup skrev:Jämför inte med F1. Där finns ett reglemente som styr allt i minsta detalj och det ändras varje år. Och banorna ändras också hela tiden så varvtider går inte heller att jämföra. Däremot är cd-systemet standardiserat och så även wav osv.

MvhHarryup

Ja, det handlar om en ljudstandard som med dagens mått inte är krävande för hårdvaran att få ut all information från.

Löjligt låga datamängder med dagens datorprestanda i jämförelse.

Cd systemet är därför lika standardiserat oavsett om det handlar om en cd- spelare eller en nätverkspelare.

Det skiljer inget tekniskt sett.

Jämförelsen med formel 1 är därför ingen bra sådan.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-08 23:20

Volvo Amazon,man kan bli nostalgisk för mindre!
Det finns en annan infallsvinkel i alla fall för mig och det kan vara sådant som nostalgi,tycke och smak. Pekkas Keltik var i sanning sagt en angenäm upplevelse. Summeringen i bilen hem var givande. Ett lustigt fenomen som också infann sig under hemfärden var att suget för isobarik,dvs den tidigare modellen före Keltik ökade också.

För många år sedan,på den tiden jag aldrig hört talas om Linn och famlade i mörkret med Canton Fonum högtalare och japansk elektronik från Technichs och Proton, så bar det sig inte bättre än att jag gick fel och hamnade i en förkrympt butik i en galleria i Luleå. Denna butik kunde lika gärna kunnat sälja hårprodukter av butikens strama interiör att döma och försäljarens tillika ägarens välekiperade utseende.

Efter en utfrågning på ett ytterst närgånget sätt där säljaren utstuderat brutit den zon vi människor behöver för att känna oss trygga och på decimetertätt avstånd förvissat sig om att jag inte visste vad musik var så fick jag en utförlig redogörelse över det förlopp som kallas musik. Därefter fick jag lida av höra hur illa en Pioneer skivspelare lirade,en Thorens likaså för att sedan totalkrossa båda två med en Linn Basik med AT95 puppa. Fast den hette Linn K5 eller K9.

Skickligt fick han mig att köpa ett plåster för öronen i form av en Pro-Ject svarv med just AT95 så jag skulle överleva tills vidare i vart fall.(den spöade också både Dual 505,Pioneer, och Thorens)

Innan avfärd fick vi lyssna till ett aktivt system med dåvarande topp LP12án en trave LINN LK280/SPARK och en LK1/DIRAK som RIAA/försteg.

Den upplevelsen kommer inget system att klå någonsin. Det var säkert inte helt korrrekt men den enskilt häftigaste upplevelsen gällande tvåkanalsstereo.

Eagles,Hotel California,All along the watchtower med Hendrix och riktigt grötiga plattor serverades medan timmarna flög iväg.

Flera år senare besöktes denna djävulska håla ånyo och då hade familjen linnprylar som Pekkas Keltik tillhör funnits ett par år.

Keilidh körde denna gång över mina egna medhavda prylar så det dånade och som lök på laxen fick säljaren håna mina burkar genom en demo mot KAN som var den enda kvarvarande högtalaren som var besläktad med isobarik.

Innan jag bar ut ett par sprillans nya Keilidh så demades Kaber och Keltik för att försäkra sig om att kunden inte gick att mjölka på mer stålar. Det jag minns är att Keilidh stack ut på att spela jävligt tajt och kul för en skitpeng jämfört med de andra. Keltik demades inte lika hårt som isobariken utan man spelade gles musik med moderat volym medan man med Kaber demade Steve Gibbons Band som på den tiden var så vanliga att demonstrera svänget med.

Den gången spelade Kaber bäst men Keilidh mest imponerande med prislappen i åtanke.

Keltik har jag velat ha för att isobarik känns aningen vintage,nästan lite som att samla på carlsonhögtalare eller annan gammal junk. När jag fick förmånen att få titta efter i en Keltik så insåg jag hur lika de är på många sätt med Isobarik. Då högg nostalgidjävulen tag i mig. Byggkvaliten är fantastisk i bägge modellerna. Keltik har samma signatur som Kaber och är säkert bättre än Isobarik. Å andra sidan har jag aldrig upplevt att jag inte gillat Isobarik-tvärtom så är det den trevligaste burk jag ägt medan den bästa är Kaber.

Elektroniken har jag upplevt spela roll. Jag kan inte säga emot att anpassning är viktig. Olika slutsteg,aktiva filter,försteg,signalkablar,källor låter inte likadant. Vissa kombinationer förvärrar medan andra maskerar. Slutsteg hörde vi ju till och med skillnad på under en Faktiskt.se träff med PI60 så allt spelar roll.

Men om man, som Radelius sa, kryddar soppan väl så kan det bli ganska bra även om du inte ha det dyraste överallt.

Hos Pekka var det inget tvivel om vad en KDS och KK gjorde för välbefinnadet. Efter att dessa ersattes med ADS så ville ingen lyssna mer.

I morgon ska jag och svåger nummer1(han med mina svarta Keilidh triampade aktivt) åka till Haparanda och lyssna på ett till par Keltik men med billigare slutsteg: 6100+LK140 i bakre baselementen samt Unidisk som försteg och digitalspelare men framförallt stöddig LP12 som källa.

Tanken är att höra om man kan leva med mindre. Stöddig LP12 har jag inte men en bra LP12,jag tycker digitalt är efterblivet och därtill riktigt dyrt innan det blir någorlunda bra,därför föredrar jag spotify i väntan på att DS droppar i pris och ökar i prestanda.

Tänk att få höra ett par Isobarik också väl uppställda. Jag skulle inte bli förvånad ifall jag skulle kunna leva med dem också.

Keltik smackar på jävligt övertygande på ett gräsligt häftigt sätt. Det gjorde Isobarik också förvisso men keltik kombinerar Kabers finlir. Dessutom är den en gnutta mindre.

Frun ogillar bägge!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-08 23:42

mx skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
migu1971 skrev:Eller så tar man sig en funderare på varför en nätverksspelare måste kosta 150000 kr för att låta och mäta bra bäst eller bättre än alla andra.

DET är däremot en synnerligen relevant fråga!
Tyvärr vet Linn om att högt pris säljer.
Deras bästa CDspelare CD12 kostade 180k för 10år sedan. Sålde som smör i solsken i Japan. Den var skitbra iof.

Säljer smör i solsken bra? :lol:

Exakt, det vad ju det jag skrev, de är tokiga i smör, speciellt när det är solsken :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-09 06:00

Tack Ivor för dina alltid underhållande inlägg. Du är bra på att skriva du.
Det ska bli kul att höra mera från träffen ni ska på. Glöm inte bilder från den också.

Jag tror definitivt man kan leva med mindre. Tex lät ju Karik/ numerik med Kairn och lk100 i aktiv konfiguration med Keltik övertygande på 90- talet.

Unidisc sägs vara bättre...

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-09 08:52

Richard skrev:Det är defakto bevisat vad det gäller förstärkare isynnerhet, där man ju mycket lätt kan kolla om musiken ut ur apparaten ändras mot den som kommer in i apparaten. Metoden som är helt genial, kallas för F/E metoden.

Den är helt objektiv, och de fel som finns kan väldigt lätt höras.

Det finns ett antal förstärkare som i praktiken undgår detektion vid normalt lyssnande, tex holografic pre 25 och NAD 208.

Intressant är att denna förstärkarekombination inte står högt i kurs hos linnister, fastän dessa pjäser tillhör det bästa som finns om vi talar om att behålla musikinnehållet intakt.
...
Om det nu är så att apparaterna ständigt bli hörbart bättre och bättre hela tiden, så måste det ju med enkel logik innebära att de gamla apparaterna färgade ljudet hörbart. De var alltså helt värdelösa sett ur hifiperspektiv.

Men hur vet vi om de nya apparaterna alltid färgar mindre än de gamla?

Har de F/ E testats ? Har de jämförts med apparater som F/E testats med
gott resultat ?

Låter de nya signalkälle-apparaterna sämre om den övriga anläggningen
kommer från tex Dynaudio och Hegel?
...
Hur låter Klimax DS som signalkälla med Linn Kan, (modell 1 ) som
högtalare, jämfört med en LP-12, ittok och troika från 80-talet med samma högtalare?

Jag törs nästan slå vad om att den gamla LP-12 låter bättre i just denna kombination.

Spekulationer, spekulationer, spekulationer...

Varför ö.h.t. bry sig om div. mer eller mindre irrelevanta testmetoder? Lyssna på musik återgivet med apparaterna. Är det bra? Låter det som att det är bra musiker som spelar? Ja, då är det bra! Låter det som att musikerna är ännu bättre med en annan apparat, ja då är den ännu bättre.

F/E-test bevisar inget om man inte hör någon skillnad mer än att man inte hör skillnad i det specifika sammanhanget. Det suklle mycket väl vara möjligt att höra skillnad i någon annan kombination av apparater.

Av just de förstärkarna du nämner har jag bara hört NAD:en (tror jag) och då bara tillsammans med kassa signalkällor så där vet jag inte hur det ligger till. De NAD:ar jag provat har varit ganska bra, men tycker nog att det altid funnits bättre alternativ för pengarna.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 09:09

prolinn skrev:
Richard skrev:Det är defakto bevisat vad det gäller förstärkare isynnerhet, där man ju mycket lätt kan kolla om musiken ut ur apparaten ändras mot den som kommer in i apparaten. Metoden som är helt genial, kallas för F/E metoden.

Den är helt objektiv, och de fel som finns kan väldigt lätt höras.

Det finns ett antal förstärkare som i praktiken undgår detektion vid normalt lyssnande, tex holografic pre 25 och NAD 208.

Intressant är att denna förstärkarekombination inte står högt i kurs hos linnister, fastän dessa pjäser tillhör det bästa som finns om vi talar om att behålla musikinnehållet intakt.
...
Om det nu är så att apparaterna ständigt bli hörbart bättre och bättre hela tiden, så måste det ju med enkel logik innebära att de gamla apparaterna färgade ljudet hörbart. De var alltså helt värdelösa sett ur hifiperspektiv.

Men hur vet vi om de nya apparaterna alltid färgar mindre än de gamla?

Har de F/ E testats ? Har de jämförts med apparater som F/E testats med
gott resultat ?

Låter de nya signalkälle-apparaterna sämre om den övriga anläggningen
kommer från tex Dynaudio och Hegel?
...
Hur låter Klimax DS som signalkälla med Linn Kan, (modell 1 ) som
högtalare, jämfört med en LP-12, ittok och troika från 80-talet med samma högtalare?

Jag törs nästan slå vad om att den gamla LP-12 låter bättre i just denna kombination.

Spekulationer, spekulationer, spekulationer...

Varför ö.h.t. bry sig om div. mer eller mindre irrelevanta testmetoder? Lyssna på musik återgivet med apparaterna. Är det bra? Låter det som att det är bra musiker som spelar? Ja, då är det bra! Låter det som att musikerna är ännu bättre med en annan apparat, ja då är den ännu bättre.

F/E-test bevisar inget om man inte hör någon skillnad mer än att man inte hör skillnad i det specifika sammanhanget. Det suklle mycket väl vara möjligt att höra skillnad i någon annan kombination av apparater.

Av just de förstärkarna du nämner har jag bara hört NAD:en (tror jag) och då bara tillsammans med kassa signalkällor så där vet jag inte hur det ligger till. De NAD:ar jag provat har varit ganska bra, men tycker nog att det altid funnits bättre alternativ för pengarna.

Du menar på fullt allvar att det finns något magiskt med apparaterna så att musikerna inspelad på skivan påverkas mer eller mindre ?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-04-09 09:39

Jag har ju knallat in några gånger på Karlavägen dom senaste åren.

Ibland bara för att kolla in lite hifiapparatur eller växla några ord med säljarna där. Ofta har jag blivit bjuden på expresso och det är ju trevligt :)

En gång så satt jag med när en kille valde mellan en Unidisc SC och en begagnad Linn Ikemi. Enligt säljaren (tror han heter John) så lirade Unidisk bra mycket bättre. Kunden höll med och slog till. Jag själv hörde ingen som helst skillnad....

Fast för mig är det här ingenting ovanligt. Jag har en rigg jag är helt nöjd med. Tar någon polare med sig sin dvd/cdspelare så är det ytterst sällan vi hör någon skillnad oavsett vad spelaren heter. Det kanske helt enkelt är så att ni som kört in på Linn har bättre öron. Jag har fått till mig en gång tidigare i en annan dyrfi butik att mina öron ej är av guldkaraktär. Det är rätt skönt för då kan jag lägga pengar på annat :wink:

Jodå. Jag äger en Linnprodukt. Jag kan ju inte bara knalla in på Karlavägen och dricka kaffe..det är en Linn Basik skivspelare med en Linnarm+Linnpickup. Den lirar mina gamla vinyler på ett mycket trevligt sätt :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 10:37

migu1971 skrev:Du menar på fullt allvar att det finns något magiskt med apparaterna så att musikerna inspelad på skivan påverkas mer eller mindre ?

prolinn får svara för sig men min åsikt är att det inte finns något magiskt med apparater. Hör man en skillnad går den att mäta, det omvända är inte alls säkert :-)

Men - lyssnar vi alltid på samma sätt? Lyssnar vi efter samma saker? Jag vill påstå - nej.

När vi kritiskt vill granska apparater så fokuserar vi gärna på sådant som går att översätta i tekniska termer. Låter det ljust, mörkt, distat, komprimerat osv. Allt detta kan vi sätta siffror på, frekvensgång si och så många dB hit eller dit, antal procent olinjär dist osv.

Men vi som inte är tekniker kan med fördel använda ett mer musikinriktat sätt att bedöma apparater/anläggningar. Inga apparater kan tolka musiken, det enda de gör är att återge/förmedla det man matar in i dem. Vissa gör detta bra, andra mindre bra eller dåligt. Lyssnar man på ett musikstycke genom två apparater som tex frekvensgångsmässigt låter lika kan man ibland ändå höra en skillnad i hur musiken förmedlas. I den ena apparaten låter musikern avslagen och tråkig, i den andra levande och spirituell. Vilken apparat är då bäst? Nu överdriver jag skillnaden bara för diskussionens skull men i mindre mängder finns den där.

Apparater återger/förmedlar det musikaliska innehållet olika bra. Hur vi sedan etiketterar eller benämner skillnaderna är en annan sak. Linnfolket använder gärna termen hur bra en apparat spelar men det är en lite olycklig benämning. Apparater spelar inte alls, de kan aldrig göra en insignal bättre. Vad de kan göra är att mer eller mindre framgångsrikt återge insignalen. Om jag tycker att Paul McCartney låter som en bättre basspelare i apparat A än i apparat B så är förmodligen apparat A bättre. (OM man nu inte tror att någon lämplig form av dist kan göra Palle bättre än vad han är...) Jag har hört dessa skillnader vid direkta jämförelser mellan två apparater utan att ljudet i sig har skiljt sig. Hade jag bara lyssnat efter olinjär dist, frekvensgångsskillnader osv hade jag inte hört någon skillnad alls men nu lyssnade jag som sagt efter hur musiken presenterades.

Jag har också lyssnat på dyrfi-anläggningar som låtit "perfekt" i alla avseenden men efter fem minuter har jag önskat mig någon annanstans. Ljudet var super men musikernas intentioner förmedlades inte. Då fanns det verkligen inget magiskt :-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-09 11:42

Bill 50x:

Du tror inte de skillnader du hört mellan apparat À och B till största delen istället berott på systemanpassningen ? - du lyssnar ju aldrig på en enda apparat, utan på hela kedjan, också på förstärkaren och högtalaren.

Om systemanpassning finns ( vilket det ju gör ) så innebär det att olika subjektivt bra resultat kan uppnås med samma signalkälla om man stoppar in denna i olika sorters anläggningar.

Dvs signalkälla À låter sämre i anläggningen med Hegel- förstärkaren och dynaudiohögtalaren.

Samma signalkälla låter kanske bättre med denonförstärkeri och Ino piP högtalare. Eller med linnförstärkeri och dito högtalare.

Man lyssnar ju aldrig på en enskild apparat- utan på en hel kedja.

Den enda gången man på riktigt kan avgöra en apparats färgning är vid ett F/E test.

Då man insett detta inser jag också att apparater inte kan bli hörbart ( med stora skillnader ) förbättrade hela tiden då nya apparater kommer ut.

Det är ju omöjligt- det hela handlar istället helt och hållet om systemanpassning..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 12:21

Richard skrev:Den enda gången man på riktigt kan avgöra en apparats färgning är vid ett F/E test.

Nä. Om jag har en testsetup som är sk transparent (dvs är frekvensmässigt rak, inte distar påtagligt osv) men som är dålig på att återge rytm - hur kan en apparat som är bra på att återge rytm ge positivt utslag i testen? I bästa fall går den inte att identifiera (dvs anses som "icke-förstörande") men de positiva delarna hör du inte.

Det skulle vara intressant att använda en komplett Linn-anläggning i en f/e-lyssning och sedan stoppa in diverse välrekommenderade apparater för att höra om dessa lägger sordin på stämningen. En mycket enkel och kort lyssning gav beskedet att en Linn Mimik var mycket mer rolig att lyssna på än en Pioneer 668, en spelare som fått mycket god kritik...

/ B

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 12:25

Bill50x skrev:
Richard skrev:Den enda gången man på riktigt kan avgöra en apparats färgning är vid ett F/E test.

Nä. Om jag har en testsetup som är sk transparent (dvs är frekvensmässigt rak, inte distar påtagligt osv) men som är dålig på att återge rytm - hur kan en apparat som är bra på att återge rytm ge positivt utslag i testen? I bästa fall går den inte att identifiera (dvs anses som "icke-förstörande") men de positiva delarna hör du inte.

Det skulle vara intressant att använda en komplett Linn-anläggning i en f/e-lyssning och sedan stoppa in diverse välrekommenderade apparater för att höra om dessa lägger sordin på stämningen. En mycket enkel och kort lyssning gav beskedet att en Linn Mimik var mycket mer rolig att lyssna på än en Pioneer 668, en spelare som fått mycket god kritik...

/ B

jo visst kan man gilla färgat ljud men då e det väl bättre att köpa en eq så sparar du in en massa pengar köp tex pioneer 668 och eqa den tills du e nöjd

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-09 12:46

Bill50x skrev:

/ B

Det här inlägget visar att du inte vet hur ett F/ E test går till.

Vad avser rytmen så är en avvikelse alltid en avikelse vid ett F/E test.
Apparaterna kan ju inte veta vad som är rytm eller inte.
Det är ju bara elektriska impulser.

Tror du fortfarande att apparater kan vara musikaliska ?

Betänk att ingen apparat från England ( bortsett NAD 208 ) klarat ett F/ E test utan hörbara färgningar.

Detta borde leda till eftertanke och funderingar om huruvida vissa apparater som man tycker spelar rytmen väl, kanske har en smula färgning inbyggt?

Vad det gäller mimik så har jag ägt både ettan och tvåan ( den med ytmonterade komponenter ) och utanför ett linnsystem så var det klart slående hur pass snällt och dynamikfattigt det lät.

Det var faktiskt fr.o.m. Då jag testade en Rega cd- spelare mot mimiken blint, ( och regan vann med 8 mot 1 ) som jag insåg vad systemanpassning
innebär.

Regan förlorade vid blindtest i sin tur, mot Marantz cd-63 , som jag senare köpte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 13:21

migu1971 skrev:jo visst kan man gilla färgat ljud men då e det väl bättre att köpa en eq så sparar du in en massa pengar köp tex pioneer 668 och eqa den tills du e nöjd
Och vad får dig att tro att all färgning är linjär som kan åtgärdas med en EQ?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi