DanNorman skrev:Ju lägre tonhöjd, desto fler övertoner har man möjlighet att höra. Över 10kHz hör man ingen dist, även om man har bra hörsel

Åjo...
Om man spelar 14 och 12 kHz sanmtidigt bildas det blandprodukter vid
2,4,6,8,10, 16 och 18 kHz som är väldigt hörbara. Det där är en vanlig miss man gör, man tänker sig att lyssning på musik är samma sak som lyssning på en sinus.
Man får inte glömma att en mätning av harmonisk dist är en indikator på olinjäritet, att det inte är övertonerna i distmätningen som är det som behöver vara hörbara.
Det var lite det som var min poäng med att påpeka att
kanske disten i basen är mindre hörbar eftersom det inte är lika tätt mellan deltonerna där i mycket musik. Att det inte blir intermodulation lika ofta.
Ni som är musiker, spelar man ofta ackord på en elbas?
DanNorman skrev:Svante återknyter till ett tidigare inlägg jag skrev om att basljuden i musik redan innehåller, och ska innehålla, många övertoner. Det är lixom en del av soundet. I förhållande till de redan pålagda (strängar som redan i sig ger mer överton än grundton, mickar som har lättare att plocka upp övertonerna än grundton, förstärkare och ev. pedaler som lägger på dist, högtalarkabinett som ger den typ av dist vi talar om här, redan innan ljudet ens nått mikrofonen, och mikrofoner som distar för att man sätter dom alldeles intill elementet och dra på hög på förstärkaren osv genom hela inspelningskedjan) så är extradisten avlyssningshögtalarsystemet lägger till ganska liten, även om den tekniskt sett är stor, säg 10-30% THD. Den intressanta skillnaden är att toppsystemet spelar upp den dist som redan finns på skivan (+ lite egengenererad, medan bassystemet spelar upp de få låga grundtoner som finns på skivan, och ganska mycket egengenererade övertoner, som då i ett delat system kan ge konstiga fel då basmodulerna ofta inte står väldigt nära toppsystemet. Man kan alltså säga att disten i sig ger upphov till ljudbildsfel och andra fasfel.
...allt under förutsättning att man inte spelar flera toner, då blir det blandprodukter. Det är också därför det är en sådan väsensskillnad mellan att lägga en distpedal på en elgitarr och att lägga en distpedal (=mastering) på en tvåkanalsmix. Den som vill kan läsa om det i nästa MoLt som ligger för tryck nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.