av IngOehman » 2005-05-04 20:03
I själva verket har jag nästan aldrig någonsin stött på någon applikation som kräver ultraprestanda, som använder något annat i kabalväg är ren koppar med den ena eller andra dielektrikat. Visst finns dt fall där något är försilvrat, och ibland ställs mekaniska krav som gör att kopparn är legerad, men...
Ibland är de förstås gjorda med hög teknisk precision, till exempel när det är så höga frekvenser att impedansanpassning är viktigt, då måste ju kabeln har rätt karakteristisk impedans och då är de förstås försedda med riktiga impedansmatchande kontakter (BNC t ex).
Men aldrig någonsin används de ormoljekablar som kännetecknas av att kabeln beskrivs på sätt som inte är begripligt för dem som kan sin fysik, och där tillverkaren verkar ha satsat 99% av budgeten på att fabulera ihop en metafysisk förklaring till kabelns nödvändighet (jag räknar då förstås inte att de kan ha slösat alldeles för mycket pengar på att låta någon som inte är bekant med fysiken "leka konstruktör", för då är det ju inte utvecklingsbudget, utan bara just ett slöseri det handlar om).
Så nog är audiobranschen absurd ändå.
Det absurda är kanske att det inte protesteras mer (annat än här på faktiskt och på några ställen till) trots att detta är saker som är välkända av alla fysiker, liksom av alla audio-forskare.
Jag vill särskilt påpeka att jag inte har några synpunkter på hur mycket betalt tillverkarna tar, för det är ju kundens sak att avgöra vad de är beredda att betala. Jag talar bara om att metafysiska påstående som framförs, och som för köparen bakom ljuset.
Det jag skriver är heller inte riktat mot någon specifik kabeltillverkare, och jag litar på att de, på vilka skon inte passar, låter bli att ta åt sig.
Om någon hade sålt ett "kabelhölje" istället, gjort för att man skall kunna stoppa in en väl fungerande kabel (som man kanske tycker är ful) i det, så visst, det är ju inget bedrägeri - what you see is what you get!
Kabelhöljet gör ju anspråk på sin estetik, inget annat, och det kan alla värdera själv efter sin egen smak. För mig finge höljet kosta en miljon utan att jag har några anmärkningar.
Men att lura i folk att högtalarkablar för över 100:- metern (eller i vissa fall till och med avsevärt mycket mera både 10 och 100 gånger) behövs och gör stor skillnad av fysikaliska skäl, är ju inte ärligt. Att läsa vissa kabelbroschyrer och de anspråk som ibland görs, gör mig... ledsen.
Rent bedrägeri är det ofta.
Supra är ett i sammanhanget (kablar speciellt sålda i audiosammanhang) trevligt undantag, även om jag tycker de i vissa fall är i varje fall på gränsen till för dyra för att just jag skall köpa dem. Men de är ju välbyggda förvisso, och jag använder faktiskt Supra själv till projektorn (RBG och HDMI). Där är det ju trevligt med färdigterminerade kablar. Har kollat impedansen på dem, och den stämmer prima! Men varför har man inte valt 75 ohm för HDMI?
Vh, iö
- - - - -
Hmmm. Det där med kabelhölje kanske inte är en så dum idé... Hur skall det se ut för att så många som möjligt skall gilla det?
Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av
IngOehman 2009-10-19 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).