Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-08 09:42

Prozac skrev:
Det beror ju på hur den är dimensionerad. Jag är säker på att du har induktans i dina egna kablar också för den delen, liksom i mina egna. För övrigt, är du säker på att där sitter en spole?

Den infon kom från denna länk. Verkar hyfsat trovärdig

http://cable.tcnerd.com/whymit.asp

Ok det verkar sitta en spole där. Den finns dock inte i alla Transparents kablar mig veterligen. Det jag menar är att det bara för att den sitter där, behöver det inte betyda att det är något dåligt med det. Den kan t.ex skydda förstärkaren mot självsvängning eller slew-tare-klippning (som ger dåligt ljud). Kolla t.ex på de flöesta förstärkare, som har en seriespole på utgången. Detta kan vara ett försök av Transparent att ytterligare skydda sig mot konstiga feldimensionerade förstärkare som självsvänger. Jag tycker det verkar vettigt. Nu har ju i och för sig alla högtalarkablar induktans ändå, det handlar bara om vilken total induktans man önskar på kabeln.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-10-08 09:54

Jag tycker det verkar vettigt

Ok, nu är vi inne på ett av alla de områden jag inte behärskar, men du säger alltså att generella högtalarkablars (tex EKK) induktans är i MH storleksordning? Hur påverkar detta överföringsfunktionen hos efterföljande delningsfilter?

Om detta är fallet så borde tillverkare av högtalare i än större omfattning rekommendera passande kablage.

edit; såg nu att det var uH och inte mH. viss skillnad medges :oops: , jaja jag gillar ändå inte tanken på mer lödningar än nödvändigt.
Senast redigerad av Prozac 2004-10-08 10:36, redigerad totalt 1 gång.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-10-08 10:29

Du kan tvinna ekk kabeln så vinkeln närmar sig 90grader med en borrmaskin för att minimera induktansen i kabeln, de 2,2uH som seriespolen i Transparentkabeln har kan jag lova att iaf. inte jag hör, men det e ju ändå någon extra meter otroligt tunn koppar till transparents annars så fina kabel.

Gäller samma sak med kablar som med hifi i övrigt (en stereo låter inte bättre än sämsta delen i kedjan) så är det kanske ingen höjdarlösning att sätta seriekomponeneter på kablaget.

BTW! Ifall du kollar hur högt upp en spole på 2,2uH börjar skära frekvensen med 6dB/okt kommer du nog på att du inte heller hör skillnaden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-08 13:59

Avrullningen i audio-området blir mycket liten(<0.1 dB) om schemat stämmer. Lådan framstår i mina ögon som helt meningslös.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 16:31

Sorry för väcka upp en avsomnad tråd.
Kan bara inte låta bli:
Jag kollade en närbild av en atomklocka som går fel ½ sek på 1 miljon år, eller ngt sånt. De kablarna som fanns innanför liknade est Elfas vanliga.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-16 16:38

dimitri skrev:Sorry för väcka upp en avsomnad tråd.
Kan bara inte låta bli:
Jag kollade en närbild av en atomklocka som går fel ½ sek på 1 miljon år, eller ngt sånt. De kablarna som fanns innanför liknade est Elfas vanliga.

Ja, vilket tyder på att ljudet kommer försenas till lyssnaren om man använder dessa kablar. 8)
Däremot kanske man skulle kunna ha användning för en digitalklocka med den precisionen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 17:43

H.:
Ja, vilket tyder på att ljudet kommer försenas till lyssnaren om man använder dessa kablar.

Den var bra!
Men tänk om klockan skyndar sig en ½ sekund per 10^6 år?
Gör det ngn skillnad?
Dimitri

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-04 20:03

I själva verket har jag nästan aldrig någonsin stött på någon applikation som kräver ultraprestanda, som använder något annat i kabalväg är ren koppar med den ena eller andra dielektrikat. Visst finns dt fall där något är försilvrat, och ibland ställs mekaniska krav som gör att kopparn är legerad, men...

Ibland är de förstås gjorda med hög teknisk precision, till exempel när det är så höga frekvenser att impedansanpassning är viktigt, då måste ju kabeln har rätt karakteristisk impedans och då är de förstås försedda med riktiga impedansmatchande kontakter (BNC t ex).

Men aldrig någonsin används de ormoljekablar som kännetecknas av att kabeln beskrivs på sätt som inte är begripligt för dem som kan sin fysik, och där tillverkaren verkar ha satsat 99% av budgeten på att fabulera ihop en metafysisk förklaring till kabelns nödvändighet (jag räknar då förstås inte att de kan ha slösat alldeles för mycket pengar på att låta någon som inte är bekant med fysiken "leka konstruktör", för då är det ju inte utvecklingsbudget, utan bara just ett slöseri det handlar om).

Så nog är audiobranschen absurd ändå.

Det absurda är kanske att det inte protesteras mer (annat än här på faktiskt och på några ställen till) trots att detta är saker som är välkända av alla fysiker, liksom av alla audio-forskare.

Jag vill särskilt påpeka att jag inte har några synpunkter på hur mycket betalt tillverkarna tar, för det är ju kundens sak att avgöra vad de är beredda att betala. Jag talar bara om att metafysiska påstående som framförs, och som för köparen bakom ljuset.

Det jag skriver är heller inte riktat mot någon specifik kabeltillverkare, och jag litar på att de, på vilka skon inte passar, låter bli att ta åt sig.

Om någon hade sålt ett "kabelhölje" istället, gjort för att man skall kunna stoppa in en väl fungerande kabel (som man kanske tycker är ful) i det, så visst, det är ju inget bedrägeri - what you see is what you get!

Kabelhöljet gör ju anspråk på sin estetik, inget annat, och det kan alla värdera själv efter sin egen smak. För mig finge höljet kosta en miljon utan att jag har några anmärkningar.

Men att lura i folk att högtalarkablar för över 100:- metern (eller i vissa fall till och med avsevärt mycket mera både 10 och 100 gånger) behövs och gör stor skillnad av fysikaliska skäl, är ju inte ärligt. Att läsa vissa kabelbroschyrer och de anspråk som ibland görs, gör mig... ledsen.

Rent bedrägeri är det ofta.

Supra är ett i sammanhanget (kablar speciellt sålda i audiosammanhang) trevligt undantag, även om jag tycker de i vissa fall är i varje fall på gränsen till för dyra för att just jag skall köpa dem. Men de är ju välbyggda förvisso, och jag använder faktiskt Supra själv till projektorn (RBG och HDMI). Där är det ju trevligt med färdigterminerade kablar. Har kollat impedansen på dem, och den stämmer prima! Men varför har man inte valt 75 ohm för HDMI?

Vh, iö

- - - - -

Hmmm. Det där med kabelhölje kanske inte är en så dum idé... Hur skall det se ut för att så många som möjligt skall gilla det?

Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av IngOehman 2009-10-19 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-04 20:21

IngOehman skrev:Hmmm. Det där med kabelhölje kanske inte är en så dum idé... Hur skall det se ut för att så många som möjligt skall gilla det?

Det ska se ut som ett ormskinn.

Eller ja, den var nog lite för kass... :lol:

Men visst är det trevligt om kablarna kunde se snygga ut utan att behöva köpa dessa dyra onödigheter? Kan man inte gömma dem så kan de få se trevliga ut. Jag skulle vilja se lite mer valfrihet i kabelstrumpor i form av färger och mönster. EKK fungerar ju ypperligt som högtalarkabel men ser ju inte så värst trevlig ut.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-04 20:39

Där har du nått! det är ju kabelstrumpor man skall använda. Helt otroligt att jag glömt det. Jag köpte flera hundra meter i somras för att sätta på mina högtalarkablar. Morello tyckte jag var helt snurrig som köpte så mycket.

Jag måste hitta dom... Här skall göras hemmabomässigt svart kabelhöje! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-05 02:33

Hade jag haft råd, hade jag gärna skaffat Siltechkablar modell dyrare. Jag hade inte kännt mig ett dugg lurad. Jag hade varit precis hur nöjd som helst. :) Fy f-n va Siltechs kablar är bra! :D

Saxat från http://www.blackdahlia.com/tipindex/tip_25/tip_25.html:

The Siltech sounds fast. Microdynamics appear to be "turbo-charged." The attack and decay portions of each transient are digested without any time smearing. The harmonic envelope ebbs and flows organically, shifting gears from pianissimo to fortissimo levels without a glitch. It becomes mere child play to discern the precise moment when a mike overloads or when compression is used on a recording. Bass lines are exceptionally tight, as good as I've ever had it. And best all, the upper bass range is imbued with a natural warmth that does magical things for cello and double bass timbres.

http://www.siltechcables.com/nfhomepa.html
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-06 02:49

Siltech låter som en kabel med speciellt teknologi för att sila ljudet.

Bara de små sakerna kommer igenom, de stora silas bort. :cry:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-05-06 08:20

Quote:
The Siltech sounds fast. Microdynamics appear to be "turbo-charged." The attack and decay portions of each transient are digested without any time smearing. The harmonic envelope ebbs and flows organically, shifting gears from pianissimo to fortissimo levels without a glitch. It becomes mere child play to discern the precise moment when a mike overloads or when compression is used on a recording. Bass lines are exceptionally tight, as good as I've ever had it. And best all, the upper bass range is imbued with a natural warmth that does magical things for cello and double bass timbres.

Jag tycker det är humor :mrgreen: .
Hur någon kan ta det som står på Siltechs hemsida på allvar är för mig en gåta :) .

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 11:20

Ja, det är säkert jag som är lättlurad. Är det något specifikt på Siltechs hemsida du menar?

Hemsidan: http://www.siltechcables.com/nfhomepa.html

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-06 11:26

Quote:
Det här är alltså en beskrivning av ljudet från en kabel? Jämfört med vad, en annan kabel(vilken?), ingen kabel alls? Håller med hifirocker, det är svårt att ta på allvar. Men jag tvivlar inte på att han som skrev det tror på det själv.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 11:29

Det där är liksom en recension jag hittade på google. Tog första bästa träff.

Hittar du det citatet här?:
http://www.siltechcables.com/nfhomepa.html

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 11:30

Martin: Har du hört Siltechs kablar?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-06 11:32

Nä, jag hittar inte citatet.

Martin: Har du hört Siltechs kablar?
Nä, men om någon i stockholm demonstrerar så kommer jag gärna. :) Länge sedan sist det blev kabellyssning för min del. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-08 20:51

kabellyssning

8O 8O 8O

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-05-08 23:24

Är det något specifikt på Siltechs hemsida du menar?

syftade på det som stod i citatet.

Kabellyssning är kanske något av det tråkigaste man kan ägna sig åt inom hifi enligt mig. Att det sen riskerar att gröpa ur plånboken på vissa naiva entusiaster är sorgligt.
Goda kablar behöver inte kosta multum och för övrigt är de hörbara skillnaderna mycket små/obefintliga med sunt konstruerade kablar. Det är när kablar genererar tydliga hörbara skillnader (dvs. inte inbillade) som varningsklockan borde börja ringa... :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-05-10 08:31

IngOehman skrev:Där har du nått! det är ju kabelstrumpor man skall använda. Helt otroligt att jag glömt det. Jag köpte flera hundra meter i somras för att sätta på mina högtalarkablar. Morello tyckte jag var helt snurrig som köpte så mycket.

Jag måste hitta dom... Här skall göras hemmabomässigt svart kabelhöje! :P

Vh, iö

Det tycker jag definitivt :D
Har precis gjort på samma sätt hemma... Det blir riktigt snyggt med
svart kabelstrumpa och några bitar självlimmande krympslang i ändarna för att hålla det hela på plats 8)

Jag gjorde mig till och med besväret att sätta svart kabelstrumpa med mindre diameter för de enskilda plus och minus-ledarna för att dölja kablarnas egna ytfärg helt 8O
De krympte jag fast med olika-färgade krympslangar... Jobbigt att mäta varje gång man kopplar om... :roll:

Jag har i och för sig flätat egna kablar med "Svalander" metoden...
Det gick åt över 60 meter kabel för 4 st 3 meters snuttar 8O
Nu behöver jag längre kablar...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2009-04-16 10:28

Style skrev:blindtest som inte växlar snabbt är tämligen meningslösa, eller egentligen: test som inte växlar snabbt är meningslösa. Det perceptoriska minnet är mycket kort, under en sekund. Efter det hänfaller man snabbt till idealbilder och önskedrömmar.
Fast ger den ena uppsättningen betydligt sämre ljudkvalite så kanske lyssnarna föredrar den framför den mer transparenta uppsättningen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-25 21:53

Lyfter denna tråd igen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-11-26 00:11

Richard skrev:Lyfter denna tråd igen.

vafföråra?

Användarvisningsbild
Aerob